Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3F NIE trójkąt, falownik 3x230 regulacja obrotów

kazeciak 29 Gru 2013 17:55 2595 12
  • #1 29 Gru 2013 17:55
    kazeciak
    Poziom 15  

    Witam!

    Posiadam silnik 3F o mocy ok 0,3-0,5kW połączony na stałe w giwazdę. Chciałbym jednak zwiększyć obroty tego silnika (z 1400 do najlepiej 2800 lub więcej). Silnik pracuje z bardzo małym obciążeniem jakim jest małe koło zamachowe. Znalazłem tanie falowniki, ale wszystkie na 3x230 (silnik nie ma możliwości przełączenia uzwojeń). Czy jest jakaś szana, aby to zadziałało ? Zaznaczam, że nawet czterokrotny spadek momentu silnika nie powinien być zauważalny w tej maszynie. Można ten układ rozpatrywać jako sam silnik bez obciążenia.
    Wiem, że lepiej zmienić silnik, ale nie jest to takie proste niestety.

    Pozdrawiam,
    Marcin


    EDIT:
    silnik mechanicznie wytrzyma zwiększone obroty.

    0 12
  • #2 29 Gru 2013 20:46
    1500759
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 29 Gru 2013 20:59
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Witam.Przy zasilaniu tego silnika przy połączeniu w Y i napięciu 230 V spadek mocy będzie trzykrotny a co za tym idzie moment też spadnie trzykrotnie. Jeżeli chcesz go zasilić tym napięciem bez spadku mocy to rozkręć silnik, wymontuj wirnik. Na połączeniach czołowych uzwojenia są związane bandażem wyprowadzenia. Trzy z nich są złączone razem i tworzą skojarzenie uzwojeń w Y. Trzeba je rozłączyć, przylutować przewody wyprowadzające, nałożyć koszulki i wyprowadzić do tabliczki zaciskowej. Mając 6 wyprowadzeń łączymy uzwojenia w D i gotowe.

    Moderowany przez retrofood:

    Ostrzeżenie nr 1. Porada niebezpieczna, pkt 3.1.11 regulaminu.

    0
  • #4 30 Gru 2013 02:41
    1500759
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 31 Gru 2013 02:18
    kazeciak
    Poziom 15  

    Dziękuję za odpowiedzi!

    Chcąc się co nieco dowiedzieć o takich silnikach postanowiłem go i tak rozebrać. Udało mi się odszukać "środek gwiazdy", rozłączyć i wyprowadzić na zewnątrz (akurat mam odpowiednie koszulki, przewody, sznury i lakier).

    Silnik ma 24 żłobki a jego parametry to:

    0,37kW Y380V/50Hz
    1420 obr/m
    cos(fi) 0,78

    Zastanawiam się, czy skoro go już mam rozebranego na stole (czekam na łożyska) to może pokusić się o inne połączenie uzwojeń, tak by pracował jako 2 biegunowy ?
    Jestem w stanie zlokalizować początki i końce poszczególnych uzwojeń bez większego problemu. Kiedyś czytałem jakiś post, gdzie ktoś ładnie rozrysował jak połączyć kolejne uzwojenia, ale od paru godzin nie mogę tego odszukać.

    Wiem też, że te pytanie zdradza mój brak wiedzy w tej materii, ale zagwarantować mogę, że krzywdy sobie ani innym nie zrobię.

    0
  • #6 31 Gru 2013 03:36
    1500759
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 31 Gru 2013 12:37
    JWitek
    Poziom 23  

    szelton napisał:

    Jeżeli silnik 3x400V/Y podłączysz do falownika 3x230V to moc znamionową podziel przez pierwiastek z 3. Spadek momentu obrotowego powinien być proporcjonalny do spadku mocy, ale nie jestem tego na 100% pewien.

    Silnik zasilany napieciem obniżonym w stosunku √3 , dalej ma ten sam dopuszczalny prąd w uzwojeniu. Czyli można by się spodziewać zmniejszenia mocy w tym samym stosunku. A może nawet mniejszym, bo dużo mniejszy prąd magnesujący da większą możliwość obciążenia prądem czynnym.
    Problem w tym, że moment maksymalny (krytyczny) spada z kwadratem napięcia. Tak więc przeciążalność momentem spadnie wyraźnie. "Nowy moment znamionowy" spada √3 razy, natomiast krytyczny 3 razy. "Nowa przeciążalność momentem" spada więc √3 razy w stosunku do tej przy pełnym napięciu. Silnik może być więc mało praktyczny w zastosowaniach.

    0
  • #8 31 Gru 2013 13:31
    1500759
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 31 Gru 2013 19:00
    Adam9hg
    Poziom 12  

    szelton, jeżeli się nie zgadzasz że moc silnika maleje 3 razy bez zmiany napięcia zasilania to jesteś w błędzie. Proponuję zadanie. Proszę obliczyć moc pozorną trzech impedancji połączonych w gwiazdę i w trójkąt zasilanych takim samym, symetrycznym trójfazowym napięciem. Oczywiste jest że stosunek mocy Y\D to 1:3 Prąd przewodowy przy połączeniu w gwiazdę jest √3 raza mniejszy od prądu przewodowego trójkąta. Logicznym jest że aby utrzymać znamionową prędkość obrotową dla gwiazdy to musimy zmniejszyć moment na wale 3 razy. Należy zauważyć że jeżeli prąd fazowy nie ulegnie zmianie to faktycznie moc pozorna pobierana będzie się różnić tylko √3 razy. Ale nie ma to przełożenia na moc mechaniczną gdyż zmniejszą się obroty silnika. Jeżeli chcemy utrzymać znamionową prędkość obrotową to trzeba moment zmniejszyć trzykrotnie. Ręce opadają bo to przecież elementarz elektrotechniki (bez urazy) jako takiej.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Adam9hg napisał:
    Ostrzeżenie nr 1. Porada niebezpieczna, pkt 3.1.11 regulaminu.
    Widzę moderator nie próżnuje. To akurat dobrze. A kto powiedział że on sam musi wyprowadzić dodatkowe przewody ? To chyba jasne że jeśli nie zna się na technologii uzwojeń to lepiej oddać to znającemu się na rzeczy człowiekowi który wykona operację bardzo ostrożnie i bardzo starannie ?

    0
  • #10 01 Sty 2014 07:34
    1500759
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 05 Sty 2014 16:49
    bonanza
    Spec od Falowników

    Skoro nie ma 6 wyprowadzeń, tylko 3, to silnik prawie na pewno był przezwajany. Do zasilania przez falownik z sieci 1x230 albo 3x230 należy go połączyć w trójkąt.

    0
  • #12 05 Sty 2014 18:00
    Adam9hg
    Poziom 12  

    szelton napisał:
    Moc spada proporcjonalnie do spadku napiącia.
    Prawo Ohma
    Podstawy fizyki.

    No tak. Rozwiąż zadanie proszę, to wtedy zrozumiesz. Jeżeli silnik ma obniżone napięcie o √3 to przecież zgodnie z prawem Ohma prąd zmaleje również o √3 zakładając stałą wartość impedancji faz tak? Jeżeli tak jest to: P= 3U/√3 × I/√3×cosφ Z tego mamy: P= 3UIcosφ/(√3)² gdzie U,I- odpowiednio napięcie fazowe i prąd fazowy. Czyli moc maleje trzykrotnie. Oczywiście obciążalność uzwojenia jest nadal taka sama ale by utrzymać prędkość obrotową o wartości znamionowej musimy obciążyć silnik 1/3 mocy. Jeżeli tego nie zrobimy to wzrośnie poślizg silnika, prąd wirnika, straty itd. Zatem nie można w ten sposób rozumować że moc silnika maleje tylko o √3

    0
  • #13 05 Sty 2014 18:12
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    szelton napisał:
    to co piszesz o biegunach jest na 110% nie wykonalne, bo uzwojenie danej fazy jest wykonane z jednego odcinka drutu.

    Czyli według kolegi nie idzie przezwoić silnika z 1500 na 2800 obrotów . Zastosowanie falownika dyskusyjne .

    0