Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potrzebuję porady i opinii na temat instalacji alarmowej w nowym domu

29 Gru 2013 22:29 6735 26
  • Poziom 6  
    Witam

    Jestem tutaj nowy, ale czytając wątki na tym forum widzę, że jest tutaj sporo pomocnych ludzi, którzy znają się na rzeczy.

    Zatem, zaczyna się etap instalacji, i nadszedł czas na alarm. Chcę zrobić to sam... wiem wiem zaraz będzie tysiąc odpowiedzi nie dasz rady... Spokojnie Budynek do stanu surowego zamkniętego, postawiliśmy sami.. tzn tylko ja z Tatą i chcemy dalej wszystko zrobić co się da samemu. Jestem cierpliwy i chętny wiec myślę, że jakoś dam rady.
    Kierownik budowy, jak usłyszał że stawiamy dom sami, bez żadnego doświadczenia, popukał się w czoło i życzył powodzenia - a teraz jak przychodzi to, aż głupio mu bo mówi, że wszystko lepiej niż w książce ;D Ale to efekt siedzenia całej zimy w domu, i czytania, oglądania, itp.

    Na początek podrzucam rzuty domku z umiejscowieniem czujek.

    Potrzebuję porady i opinii na temat instalacji alarmowej w nowym domu Potrzebuję porady i opinii na temat instalacji alarmowej w nowym domu

    Początkowo skłaniam się ku jednostce głównej Satel Integra 64 lub 128.

    Co wymagam minimalnie od systemu:
    1. Możliwość za zbrojenia samych czujek PIR na parterze
    2. Możliwość za zbrojenia samych czujek PIR na piętrze
    3. Możliwość za zbrojenia samych kontaktronów w oknach ( Domownicy w domu, rolety podniesione i okna uchylone, gdyby ktoś majstrował w nocy przy oknie i je wyważył alarm ma się włączyć.)
    4. Możliwość za zbrojenia samych kontaktronów w roletach ( uniesienie rolety spowoduje alarm)
    5. Możliwość za zbrojenia czujek w garażu wolno stojącym.
    6. Czujniki dymu, gazu i dwutlenku miały by działać non stop, czy alarm włączony czy wyłączony.

    Czyli wychodzi na to że potrzebował bym 6 lini dozorowych.

    Ja jednak chciałbym pójść o krok dalej i zrobić to troszkę bardziej rozbudowanie.

    Tzn Chciałbym :
    1. otrzymywać powiadomienia sms lub głosowe na telefon.
    2. Mieć możliwość sterowania i podglądu stanu systemu z telefonu.
    3. Dobrze by było, aby w przypadku wywołania alarmu np przez kontaktron okna w kuchni, centrala wskazywała, że alarm wywołany nastąpił z tej własnie czujki, a nie ogólnie z kontaktronów okna.
    4. Mieć możliwość sterowania temperaturą w domu - by np można było sobie z pozycji telefonu zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę - tutaj nie wiem wgl jak to zrobić ;)
    5. Mieć możliwość sterowania rekuperatorem - przykładowo, alarm jest rozbrojony to rekuperator działa pełną mocą, a gdy wychodzimy z domu, i uzbrajamy alarm zmniejsza swoja moc.

    Z wodotrysków, myślałem nad podpięciem takich funkcji do centrali alarmowej ale nie wiem czy jest to możliwe i czy ma sens ekonomiczny, czy lepiej zrobić do tego osobne sterowanie:

    1. Okno w łazience - gdy zrobi się ciemno, to pierwsze oświecenie światła w łazience uruchamia opuszczenie rolety, i tak pozostaje do czasu gdy ja sobie ręcznie ją podniosę.
    2. To samo okno, w sytuacji gdy roleta jest opuszczona - otwieram okno by przewietrzyć, to roleta unosi się np o połowę do czasu kiedy zamknę okno.



    W domu na pewno będzie monitoring, ale to temat przyszłości, lecz chciałbym już teraz przewidzieć to w instalacji, czy spiąć go jakoś z z alarmem ??

    Najbardziej interesuje mnie kwestia pomocy doboru sprzętu i umiejscowienia czujników - czy są w miarę poprawnie.

    Druga sprawa do jakich kabli użyć do instalacji - Jedni piszą skrętka, drudzy zwykły przewód Xx0,5.

    Trzecia sprawa to podłączenie kontaktronów, - jak to wszystko pospinać by działało tak jak należy.
    Chciałbym w ramie okna zamontować dwa obok siebie. Jeden normalnie a drugi bez magnesu, tak by w sytuacji przyłożenia magnesu przez intruza do okna, tamten drugi działał jako sabotaż i od razu wyzwalał alarm. Myślałem spiąć do kupy kwatery w oknie i od każdego okna jechać osobnym przewodem do centrali.. Nie wiem czy jest to poprawnie, czy może jest jakiś inny sposób na to. - mile widziany jakiś schemat jak to ogarnąć.

    Z góry dziękuję za pomoc...
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 23  
    Cytat:

    Co wymagam minimalnie od systemu:
    (...)

    Czyli wychodzi na to że potrzebował bym 6 lini dozorowych.


    Niezupełnie.
    Potrzebujesz w tym układzie 6 stref, a linii dozorowych co najmniej tyle ile czujek.

    Układ czujek sensowny, przenieś czujkę ruchu w środkowym pomieszczeniu po lewej stronie rzutu parteru na ścianę z oknem, i zrezygnuj z czujki w garażu ustawionej vis-a-vis bramy (zakładam że pomieszczenie w prawym-dolnym rogu to garaż).
  • Poziom 26  
    Kolego nie bardzo rozumiem co masz na myśli z tymi liniami dozorowanymi napisałeś że 6 linii dozorowych Ci wystarczy.
    Chodzi Ci o strefy (parter, piętro itd...)?
    Linie dozorowe to są linie gdzie podpinamy czujniki u Ciebie naliczyłem ich ok 50 szt także jakbyś mógł sprecyzować co masz na myśli.

    Odnośnie kabla to zrób okablowanie na YTDY 6x0,5 to jest kabel do instalacji alarmowej, jedna czujka jeden kabel, robisz to dla siebie więc zrób to dobrze.
    Pewnie wykorzystasz 4 żyły na czujnik i 2 będziesz miał w zapasie, na bank zapas Ci się przyda skoro to budowa.

    Do monitoringu możesz użyć skrętki.
  • Poziom 6  
    Rozumie.

    Czyli do tej integry muszę kupić kilka ekspanderów, i każdą czujkę podpinamy do osobnej lini w ekspanderze, i później odpowiednio oprogramowujemy ??

    Proszę mi jeszcze podpowiedzieć jak zrobić ten trik z kontaktronami ?? Jedne będa pracować jako normalnie otwarte, drugie jako normalnie zamknięte. Chciałbym uniknąć, takiej sytuacji by podpinać takie kontaktrony osobno, bo wydaje mi się to już nad wyrost. Wystarczy jak alarm będzie rozróżniał z którego okna był wywołany.
  • Poziom 12  
    Sterowanie temperaturą w domu ? Czy Ty Kolego cokolwiek dowiadywałeś się na temat tych rzeczy, bo myślę że nie... Poczytaj na temat np knx i innych systemów sterowania
  • Poziom 12  
    sheo71 napisał:
    Sterowanie temperaturą w domu ?


    A w czym problem, Integra się do tego również nadaje:
    Link
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 18  
    Troche wymagasz od alarmu, nie wiem czy nie prostszym rozwiazaniem bedzie inteligentna instalacja w oparciu chociazby o domio albo f&f. Mialbys znacznie wieksze mozliwosci tyle tylko ze bys sie musial zainteresowac juz tym na etapie projektowania instalacji elektrycznej. Jesli jednak chcesz zostac przy satelu to wprowadzono nowy produkt int-tsi. Co do kontraktronow moze pogrupuj sobie je pomieszczeniami dajac szeregowo kilka okien , nieco uprosci to sytuacje, i chyba nie potrzebujesz az tak dokladnej informacji czy w kuchni jest otwarte pierwsze okno czy drugie. Co do kontraktronow sabotazowych mysle ze to jest zbedne rozwiazanie, mi te magnesy nie raz same blisko siebie nie laczyly i jakos nie wyobrazam sobie aby ktos z zewnatrz je zwarl przez oscieznice tym bardziej ze sa praktycznie niewidoczne. Od siebie dodam ze dobrym rozwiazaniem jest mocowanie kontraktronow w dolnej czesci okna, dzieki czemu bedziesz mogl je uchylic w pionie bez rozbrajania alarmu.
  • Poziom 15  
    Generalnie to wszystko, co opisałaś, to jest do zrobienia. Jest to tzw. alarm z elementami automatyki. Alarm chroni a automatyka steruje roletami, temperaturą, oświetleniem czy nawet podlewaniem ogródka. W łączeniu alarmów i elementów automatyki specjalizuje się Satel. Pod tym linkiem linkiem znajdziesz artykuł opisujący to zagadnienie. Od razu trzeba powiedzieć, że nie są to tanie sprawy :)
  • Poziom 39  
    Michał987 napisał:
    Czyli wychodzi na to że potrzebował bym 6 lini dozorowych.

    Mylisz linie ze strefami.
    Michał987 napisał:
    1. Możliwość za zbrojenia samych czujek PIR na parterze

    Standardowa strefa nocna, bez problemów.
    Michał987 napisał:
    2. Możliwość za zbrojenia samych czujek PIR na piętrze

    Nie bardzo wiem po co Ci to potrzebne?
    Michał987 napisał:
    3. Możliwość za zbrojenia samych kontaktronów w oknach ( Domownicy w domu, rolety podniesione i okna uchylone, gdyby ktoś majstrował w nocy przy oknie i je wyważył alarm ma się włączyć.)

    Strefa obwodowa/zewnętrzna - jak najbardziej zalecana.
    Michał987 napisał:
    4. Możliwość za zbrojenia samych kontaktronów w roletach ( uniesienie rolety spowoduje alarm)

    Nie warto pchać kasy w rolety ( jeśli myślisz, że to jakieś zabezpieczenie przed włamaniem- jeśli jest inny powód to proszę...)
    Rozsądniejsza alternatywa ( dużo tańsza) jest zastosowanie kontaktronów wraz z udarem na wszystkich oknach/drzwiach np VD-1 satela, zwłaszcza, że i tak chcesz kontaktrony.
    Michał987 napisał:
    5. Możliwość za zbrojenia czujek w garażu wolno stojącym.

    Moim zdaniem bez sensu jest tworzenie tylu stref , bo bedzie to upierdliwe w obsłudze i w praktyce nik nie będzie tego załączał
    Lepiej garaż podciągnąc pod strefę obwodową (lub nocną) a na czujce ustawić gong. Będziesz wiedział, że podczas braku czuwanie ktoś sie tam kręci, a wieczorem uzbroisz i tak garaż wraz z kontaktronami.
    Michał987 napisał:
    6. Czujniki dymu, gazu i dwutlenku miały by działać non stop, czy alarm włączony czy wyłączony.

    Standardowe czuwanie 24h dymowa , gazowa.
    Michał987 napisał:
    1. otrzymywać powiadomienia sms lub głosowe na telefon.
    2. Mieć możliwość sterowania i podglądu stanu systemu z telefonu.
    3. Dobrze by było, aby w przypadku wywołania alarmu np przez kontaktron okna w kuchni, centrala wskazywała, że alarm wywołany nastąpił z tej własnie czujki, a nie ogólnie z kontaktronów okna.

    Większośc modułów GSM( w normalnych pieniądzach) może wysłać kilka informacji, ale nie wszystko o systemie. A co za róznica , że będzie alarm, a ty bedziesz wiedział , że z kontaktronu- inaczej będziesz reagował? Można podzielić osobne sygnały z osobnych stref, co może dać jakąś informację o fałszywym alarmie.
    Michał987 napisał:
    4. Mieć możliwość sterowania temperaturą w domu - by np można było sobie z pozycji telefonu zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę - tutaj nie wiem wgl jak to zrobić :wink:
    5. Mieć możliwość sterowania rekuperatorem - przykładowo, alarm jest rozbrojony to rekuperator działa pełną mocą, a gdy wychodzimy z domu, i uzbrajamy alarm zmniejsza swoja moc.

    Temperatura sterować powinny regulatory pokojowe/tygodniowe ,a poprzez moduł GSM , czy line tel. możesz przełączyć na inaczej ustawiony regulator (z niższą lub wyższą temp, czy wydatkiem wentylatora) Robiłem juz taki patent ( bo montuję również instalacje grzewcze i "spinam" w całość), ale to trzeba zintegrować z kotłem , czy innym źródłem ciepła, czy centralą wentylacyjną.
    Czujki PIR w (dużych instalacjach) z reguły okablowuje skrętką i mam na jednym kablu 3 czujki 2EOL. Skrętka ma prawdziwe 0,5 mm średnicy i jest mechanicznie dużo mocniejsza izolacja niz na YTDY. Na kontaktrony ( z wibracją) lepiej 6x0,5 ( realnie 0,35-0,4mm)- łatwiej układać- lub zwykłe kontaktrony 4x0,5. Najlepiej zaplanuj kilka miejsc ( niewidocznych i dostepnych ) na puszki w których umieścisz ekspandery wejśc i wtedy będzie mało kabli , zwłaszcza w centrali.
    Michał987 napisał:
    Z wodotrysków, myślałem nad podpięciem takich funkcji do centrali alarmowej ale nie wiem czy jest to możliwe i czy ma sens ekonomiczny, czy lepiej zrobić do tego osobne sterowanie:
    1. Okno w łazience - gdy zrobi się ciemno, to pierwsze oświecenie światła w łazience uruchamia opuszczenie rolety, i tak pozostaje do czasu gdy ja sobie ręcznie ją podniosę.
    2. To samo okno, w sytuacji gdy roleta jest opuszczona - otwieram okno by przewietrzyć, to roleta unosi się np o połowę do czasu kiedy zamknę okno.

    W domu na pewno będzie monitoring, ale to temat przyszłości, lecz chciałbym już teraz przewidzieć to w instalacji, czy spiąć go jakoś z z alarmem ??

    Fortecę bedziesz budował czy co?
    Popadasz w typowa dla "świeżych" inwestorów euforię, a później ( gdy zmiękniesz finansowo) powiesz po co mi to było, zwłaszcza , gdy zabraknie kasy na ważniejsze rzeczy.
    Później słyszę : "Panie zrób Pan by cokolwiek działało, bo nie ma kasy)
  • Poziom 2  
    Odnośnie sabotażu kontaktronów - ponoć łatwo znaleźć kontaktron kompasem i unieszkodliwić magnesem neodymowym. Wpadłem na pomysł jak ukryć kontaktron?
    Może w piance montażowej co kawałek wtopić (przed tynkowaniem poprostu wsadzić) małe magnesy neodymowe - z pewnością zmyli to potencjalnego włamywacza (igła kompasu zgłupieje) - oczywiście te magnesy nie powinny zakłócać pracy kotaktronu (rozsądna odległość).

    Czy ktoś to stosował - jak nie to poddaję pod dyskusje.
  • Poziom 39  
    rob_sun napisał:
    Odnośnie sabotażu kontaktronów - ponoć łatwo znaleźć kontaktron kompasem i unieszkodliwić magnesem neodymowym. Wpadłem na pomysł jak ukryć kontaktron?

    Trudno mi uwierzyc by magnes nawet neodymowy zadziałał przez grubość ościeżnicy czyli przynajmniej 6-8cm i to dokładnie tam , gdzie tego oczekuje złodziej.
    I na co to wszystko , gdy ktoś wybije szybę. Dlatego by dobrze zabezpieczyć budynek trzeba stosować różne srodki jednocześnie. I tu lepszym rozwiazaniem w oknach /drzwiach jest kontaktron z czujnikiem wibracyjnym. Do tego przydałby sie czujnik glass break.
  • Poziom 2  
    Sprawdzę, ale myślę, że jak by w piankę montażową powtykać takie małe pestki neodymowe takie 4x4 albo 5x5 to kompas na pewno je wykryje ( oczywiście od strony zewnętrznej okna.
  • Poziom 2  
    Owszem - ale przy np 20 kontaktronach to jakieś 150zł dodatkowo ( przy wpuszczanych dodatkowe wiercenie i kable) przy magnesach neodymowych 4x4mm 5szt kosztuje 1zł. Owszem wspomniane rozwiązanie ze sykiem sabotażowym to pewne i dość profesjonalne.
  • Poziom 36  
    Witam,

    Dlatego lepiej nie traktować kontaktronów jako "podstawowej linii ochrony". Prościej i profesjonalniej jest zamontować czujkę zewnętrzną wykrywającą intruza wcześniej, zanim zacznie grzebać przy oknach ;) Jak już coś robić, to porządnie. Nawet przy ograniczonym budżecie warto przewody rozprowadzić "gdzie się da". Czujki można dokupić później.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    bhtom napisał:
    Dlatego lepiej nie traktować kontaktronów jako "podstawowej linii ochrony".

    Całkowicie sie z tym zgadzam. Nie jest to Poważne zabezpieczenie, nie uwzględnia nawet wybicia szyby. Zakładanie nawet 10 magnesów na "zmyłkę" nic nie da, jak ktoś rzuci cegłą w okno i spokojnie sobie wejdzie dalej.
    Czujki zewnętrzne podłączone nawet w prealarm w 99% odstraszą potencjalnego złodzieja od dalszych prób i raczej uda sie na łowy tam , gdzie łatwiej.
  • Poziom 6  
    Cytat:
    Nawet przy ograniczonym budżecie warto przewody rozprowadzić "gdzie się da". Czujki można dokupić później.


    Dokładnie takie mam zdanie.... w tym momencie, mam gołe ściany więc mogę dawać przewody wszędzie, a zaoszczędzić teraz 200zł a później kłuć tynki to mija się z celem bo później więcej będzie roboty by to zatynkować. Także wolę dać więcej i nigdy tego nie użyć niż później się martwic jak to zrobić ;)

    Cytat:
    Nie warto pchać kasy w rolety ( jeśli myślisz, że to jakieś zabezpieczenie przed włamaniem- jeśli jest inny powód to proszę...)


    Są w zasadzie trzy powody - gęsta zabudowa domków, w salonie bardzo duże przeszklenia, a i okolica nie spokojna, wolę nie mieć wybitej szyby, gdy nie będzie mnie w domu ;)

    Cytat:
    Rozsądniejsza alternatywa ( dużo tańsza) jest zastosowanie kontaktronów wraz z udarem na wszystkich oknach/drzwiach np VD-1 satela, zwłaszcza, że i tak chcesz kontaktrony.


    Masz rację, ale kontaktrony musza być ukryte w ramie, a udarowe tylko chyba zewnętrzne są

    Cytat:
    Moim zdaniem bez sensu jest tworzenie tylu stref , bo bedzie to upierdliwe w obsłudze i w praktyce nik nie będzie tego załączał
    Lepiej garaż podciągnąc pod strefę obwodową (lub nocną) a na czujce ustawić gong. Będziesz wiedział, że podczas braku czuwanie ktoś sie tam kręci, a wieczorem uzbroisz i tak garaż wraz z kontaktronami.


    Masz rację w 100% - jednak dobrze jak ktoś popatrzy na to z boku.

    Cytat:
    Fortecę bedziesz budował czy co?
    Popadasz w typowa dla "świeżych" inwestorów euforię,


    Wpadłem na taki pomysł, gdyż domy są ciasno zabudowane, a sąsiad ma na przeciwko okno od salonu... Poprostu, jeśli nie wiązało by się to z jakimiś extra kosztami dawało by taki komfort....

    Z tą euforią masz rację... jest tak, że najpierw na coś się napalam a później to przemyślę i zmieniam zdanie, ale to każdy tak ma chyba...


    Cytat:
    Nie prościej zastosować dodatkowy kontaktron ze stykiem przełącznym w pobliżu właściwego kontaktronu (tak, aby nie działało na niego pole magnesu). Spiąć wszystko w DEOL. Wtedy zadziałanie zewnętrznym magnesem przełączy dodatkowy kontaktron i wyzwoli sabotaż linii.


    Mógłbyś podesłać prosty schemat jak to zrobić.... gdyż mam słabą wyobraźnię i nie bardzo wiem jak by to spiac w ten sposób ;)
  • Poziom 39  
    Michał987 napisał:
    Cytat:
    Fortecę bedziesz budował czy co?
    Popadasz w typowa dla "świeżych" inwestorów euforię,


    Wpadłem na taki pomysł, gdyż domy są ciasno zabudowane, a sąsiad ma na przeciwko okno od salonu... Po prostu, jeśli nie wiązało by się to z jakimiś extra kosztami dawało by taki komfort....

    Jeśli sąsiad jest "normalny" to właśnie w nim upatruj zwiększenia bezpieczeństwa i odwrotnie. Gęsta zabudowa zniechęca złodziei , brak przestrzeni, możliwość wcześniejszego zauważenia podejrzanych działań itd.
    Jak ktoś będzie Ci chciał wybić szybę, to zrobi to pomimo rolet. Uszkodzone będą i rolety i szyba.
    A większe koszty poniesiesz jak ktoś wbije Ci kilka polnych kamienia w ocieplenie niszcząc strukturę ( konieczność naprawy całe sciany). I Tak o zagrożeniach można bez końca. Nie popadaj w paranoje , tylko na zimno zrób wywiad i sam oceń, czy to jest niebezpieczna okolica ( ale to trzeba było robić przed budową). W zeszłym roku pracowałem u klienta, który ma dom na całkowitym odludziu i miał włamanie do blaszaka. Teraz po obalarmowaniu całego budynku + strefa zewnętrzna z prealarmem+ ochrona nie było żadnego incydentu, choć jak wiadomo jak ktoś wejdzie "na siłę" to i ochrona nie dojedzie w 10 min, a chałupa wyczyszczona.
  • Poziom 6  
    Cytat:

    Dzięki ;) A jeśli bym zrobił takie coś tylko w wersji, że dwa kontaktrony są w ramie i są oddalone od siebie o ok 5cm, to będzie to działać ??

    Cytat:
    . Gęsta zabudowa zniechęca złodziei , brak przestrzeni, możliwość wcześniejszego zauważenia podejrzanych działań itd.


    Gęsta o tyle że z trzech stron tylko... od ogrodu mam hektary łąk ;)

    Wiadomo, że jeśli ktoś będzie chciał to i tak znajdzie sposób, ale trzeba to ryzyko ograniczyć
  • Poziom 8  
    Michał987 napisał:

    Najbardziej interesuje mnie kwestia pomocy doboru sprzętu i umiejscowienia czujników - czy są w miarę poprawnie.

    Z góry dziękuję za pomoc...


    Cała instalacja alarmowa ( kable, puszki) powinna znajdować się w strefie chronionej. Trzeba ją wykonać tak, aby nie mogła być łatwo uszkodzona - zarówno w sposób niezamierzony jak i przez intruza. Część prowadzona poza obszarem chronionym powinna przebiegać w rurkach ochronnych. Puszki instalacyjne należy w takiej sytuacji wyposażyć w ochronę antysabotażową.
    Przewody instalacji alarmowej muszą być oddalone od przewodów instalacji elektrycznej ogólnego przeznaczenia o 40 cm, a ich przekrój musi zapewniać minimalne spadki napięcia. Mogą się krzyżować wyłącznie pod kątem prostym. Wszystkie połączenia instalacji alarmowej powinny być mocowane mechanicznie, zapewniać minimalną rezystancję styku i maksymalną rezystancję izolacji między sobą.
    Do zasilania systemów alarmowych energią elektryczną trzeba stosować dwa niezależne źródła - podstawowe i rezerwowe. Z tego powodu urządzenia wchodzące w skład systemu mają własne akumulatory włączające się automatycznie w przypadku zaniku napięcia w instalacji elektrycznej chronionego budynku. Przełączanie między nimi musi następować w sposób automatyczny i nie może powodować zakłóceń pracy systemu. Urządzenia do zasilania systemu alarmowego nie mogą być wykorzystywane do zasilania innych urządzeń domu. Część instalacji ochronnej zasilana napięciem 230 V musi być bezwzględnie wykonywana przez elektryka z uprawnieniami do 1 kV.
  • Poziom 2  
    Proponuje zamiast kontaktronów, czujniki zewnętrzne np,Watchout lub dużo tanisze a bardzo dobre bosch od850,(kontaktron do bramy garażowej,lub bramy wjazdowej na podwórko) czujniki zew dużo lepsze rozwiązanie niz montaż i pierdo*enie sie z kontaktronami w oknach.
    strefy.
    1zewnetrzne+ewętualnie strych
    2garaż/e +ewętualnie strych
    3Parter
    Czujniki gaz,dym jako linie 24h(włamanie,pozar,gaz co tam chcesz ):)
    czujniki z pietra zaprogramowanie jako ,,sypialniane''sa blokowane przy uzbrojeniu wtrybie nocnym czyli wtedy kiedy idziesz spac,
    lub poprostu jako nastepna 4 strefa(jak spisz na dole

    standardowa obudowa do CA
    aku min, 17Ah (zrób sobie bilans prądowy)po to aby system ci działał ,przy braku 230v

    raczej zlecił bym jakiemuś instalatorowi jako fuche ,niż firmie ochroniarskiej(napewno wykona starrannie
    hehe przypilnuj fachowca aby linie byly w 2eol:D
    połączenia polutowane (wszystkie)
    oraz najważniejesze jedna czujka jedna linia nigdy kilka czujek na jednej,
    albo kup samemu polecam Integra 24,32,64,128,128wrl moja ulubiona
    Risco Light sys (świetna klawiatura LCD -przejżysta obsługa dla ciemnego użytkownika)
    okablowanie wystarczy 3x2x0,5 lub 4x2x0,5 mozna robic petle pamiętajać o zachowaniu 2 żył na czujnik,zasilanie wspólne
    daj spokuj z kontaktronami sys alarmowy niejest poto aby zapobiec pamietaj on nas informuje tylko o włamaniu,lepiej czujnik zewnetrzny zeby zaalarmował zanim potencjalny włam zrobi szkody

  • Poziom 43  
    badusername napisał:
    Michał987 napisał:

    Najbardziej interesuje mnie kwestia pomocy doboru sprzętu i umiejscowienia czujników - czy są w miarę poprawnie.

    Z góry dziękuję za pomoc...


    Cała instalacja alarmowa ( kable, puszki) powinna znajdować się w strefie chronionej. Trzeba ją wykonać tak, aby nie mogła być łatwo uszkodzona - zarówno w sposób niezamierzony jak i przez intruza. Część prowadzona poza obszarem chronionym powinna przebiegać w rurkach ochronnych. Puszki instalacyjne należy w takiej sytuacji wyposażyć w ochronę antysabotażową.
    Przewody instalacji alarmowej muszą być oddalone od przewodów instalacji elektrycznej ogólnego przeznaczenia o 40 cm, a ich przekrój musi zapewniać minimalne spadki napięcia. Mogą się krzyżować wyłącznie pod kątem prostym. Wszystkie połączenia instalacji alarmowej powinny być mocowane mechanicznie, zapewniać minimalną rezystancję styku i maksymalną rezystancję izolacji między sobą.
    Do zasilania systemów alarmowych energią elektryczną trzeba stosować dwa niezależne źródła - podstawowe i rezerwowe. Z tego powodu urządzenia wchodzące w skład systemu mają własne akumulatory włączające się automatycznie w przypadku zaniku napięcia w instalacji elektrycznej chronionego budynku. Przełączanie między nimi musi następować w sposób automatyczny i nie może powodować zakłóceń pracy systemu. Urządzenia do zasilania systemu alarmowego nie mogą być wykorzystywane do zasilania innych urządzeń domu. Część instalacji ochronnej zasilana napięciem 230 V musi być bezwzględnie wykonywana przez elektryka z uprawnieniami do 1 kV.


    Nie ma to jak skopiować coś, na temat czego nie ma się zielonego pojęcia.

    Napisałeś że garaż wolnostojący, więc połóż między nim a centralą kabel żelowany w peszlu. Wtedy w samym garażu możesz założyć ekspander (w obudowie rzecz jasna) i do niego podpiąć czujnik oraz kontaktrony (bramowy, okienne).
  • Moderator Zabezpieczeń
    drum88bass napisał:
    Proponuje zamiast kontaktronów, czujniki zewnętrzne np,Watchout lub dużo tanisze a bardzo dobre bosch od850,(kontaktron do bramy garażowej,lub bramy wjazdowej na podwórko) czujniki zew dużo lepsze rozwiązanie niz montaż i pierdo*enie sie z kontaktronami w oknach.

    też uważam że z punktu widzenia instalatora zdecydowanie lepszy jest system zewnętrzny. Tyle że kolega nie zająknął się nawet na temat skuteczności takiego systemu i podatności na fałszywe/ prowokowane alarmy.
    pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Dobrym rozwiazaniem są bariery listwowe w oknach.
  • Moderator Zabezpieczeń