Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika, czy to trafo (30V / 4A lub 15V / 8A) sie nadaje?

mati1904 30 Gru 2013 09:31 7110 34
  • #1 30 Gru 2013 09:31
    mati1904
    Poziom 13  

    Witam, planuje zbudować sobie prostownik chciałem kupić ale będe miał większą satysfakcje gdy zbuduje go sam zwłaszcza, że interesuje sie elektroniką, w związku z tym mam do Was - pytanie, czy to trafo

    aukcja Allegro napisał:
    Oferuję Państwu transformator sieciowy.
    Transformator posiada 2 uzwojenia wtórne połączone szeregowo.
    Oba te uzwojenia dają napięcie wyjściowe zmienne 30V (pod obciążeniem).
    Max ciągłe obciążenie każdego z uzwojeń to 4A.
    Można łączyć również uzwojenie tak, aby otrzymać napięcie 15V 8A. Wymaga to rozcięcia połączenia środkowego wyprowadzonego na zewnątrz transformatora (2 grube, czerwone przewody).
    Transformator posiada między uzwojeniem pierwotnym a wtórnym ekran (żółtozielone przewody).
    Uzwojenie pierwotne oczywiście na 230V (szare przewody).
    Oferowany transformator świetnie nadaje się do prostowników, do akumulatorów.
    Wykonany jest super solidnie, impregnowany próżniowo.
    Wyprodukowany został do sprzętu wojskowego.
    Wymiary: ok 10x8x5,5 cm
    Waga: ok 1,6 kg

    Budowa prostownika, czy to trafo (30V / 4A lub 15V / 8A) sie nadaje?



    będzie nadawać się do budowy tego prostownika? Aku jakie zamierzał bym nim ładować to 12V 70Ah wiec po połączeniu uzwojeń wtórnych mam prąd 8A chyba powinno wystarczeć co?
    Jeśli ktoś zna w miare sprawdzony i niezbyt skomplikowany schemat to byłbym wdzięczny.
    I jeszcze pytanie. czy napięcie 15V AC wystarczy oczywiście po wyprostowaniu i odfiltrowaniu zapewne wzrośnie do ok.18-19V najlepiej jak układ miałby stabilzacje napiecia.
    Liczę na pomoc.
    Pozdrawiam.

  • #2 30 Gru 2013 09:43
    kwantor
    Poziom 38  

    15 V to może być odrobinę za mało, bo na prostowniku powstanie spadek napięcia, a Ty jeszcze chcesz robić regulację, czyli dodatkowe spadki napięć, a to nie zapewni napięcia 14,4 V raczej przy obciążeniu.
    Prostownik nie wymaga wygładzania napięcia i filtracji, zaś to że bez obciążenia elektrolity podniosą napięcie, jest zupełnie nie ważne, bo tak jest tylko wtedy, gdy nie obciążasz zasilacza.
    Znajdź sobie tematy ładowania baterii, budowy prostowników na elektrodzie.

  • #3 30 Gru 2013 10:10
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Tylko dla regulacji opartej na tyrystorze (tyrystorach) po stronie wtórnej to napięcie 15VAC może być zbyt małe, dla tego sposobu wymagane jest 16-18VAC.
    Dla innych sposobów regulacji napięcie 15VAC będzie zbyt duże do ładowania akumulatora kwasowego, biorąc nawet pod uwagę spadki napięcia na prostowniku i pod obciążeniem na uzwojeniach. Przecież tu amplituda napięcia osiągnie ok. 20V !
    Wszystko będzie zależeć od sposobu regulacji napięcia/prądu wyjściowego.

    Łączenie równoległe uzwojeń wtórnych transformatora - można, ale muszą być one identyczne, w przeciwnym razie popłyną znaczne prądy wyrównawcze.

  • #4 30 Gru 2013 10:23
    mati1904
    Poziom 13  

    Czyli jest jakaś szansa na to aby wykorzystać to trafo do prostownika ?
    Potrzeba tylko odpowiedniego schematu ? Jeśli ktoś by wiedział jak sie z tym uporać to prosiłbym o porady.

  • #5 30 Gru 2013 10:33
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Ваш трансформатор расщитан на входное напряжение 220V,а в Польше принят европейский стандарт-230V,а фактически это напряжение может быть и до 237V. Так что напряжение на вторичной обмотке Вашего трансформатора будет 16-17V. Этого напряжения достаточно для зарядного устройства аккумулятора.Даю ссылку на схему зарядного устройства.http://radiomaster.com.ua/2052-prostoe-trinistornoe-zaryadnoe-ustroystvo.html .При напряжении на вторичной обмотке 16-17v оно обеспечит ток 7-8А.

  • #6 30 Gru 2013 10:57
    jurek84
    Poziom 21  

    Kolega piszący cyrylicą dobrze mówi, zmierz napięcie u siebie w gniazdku i jak masz >230V to możesz śmiało go zastosować. Jeżeli będziesz ładował tylko ten jeden typ akumulatora to nie potrzebujesz żadnej regulacji i prostownik złożysz z 3 elementów.

  • #8 30 Gru 2013 11:44
    kwantor
    Poziom 38  

    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.
    Jak będzie 16 lub 17 to ok. Uwzględniając to co napisał kol. z Taszkentu.

  • #9 30 Gru 2013 12:20
    mati1904
    Poziom 13  

    Zmierzyłem napiecie w gniazdku i waha się miedzy 236 a 237V czyli powinno być ok. A jakiś schemat może być najprostszy znacie ?
    Dzięki za zainteresowanie tematem.

  • #10 30 Gru 2013 14:51
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Даю ссылку на схему самого простого зарядного устройства.Диод VD1 и амперметр примените на ток 10А. Амперметр можно и не применять,но тогда не будет возможности контролировать величину зарядного тока.http://radioskot.ru/publ/skhema_avtomobilnogo_zarjadnogo_ustrojstva/1-1-0-11 PS-http://radiostroi.ru/index.php/dliaavfto/87-2012-04-24-16-44-23.html

    Dodano po 3 [minuty]:

    PS-http://radiostroi.ru/index.php/dliaavfto/87-2012-04-24-16-44-23.html

  • #11 30 Gru 2013 15:02
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    kwantor napisał:
    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.

    Proszę zastanowić się nad pojęciem wartości skutecznej i amplitudy.
    kwantor napisał:
    Jak będzie 16 lub 17 to ok. Uwzględniając to co napisał kol. z Taszkentu.

    Transformator rzeczywiście jest na 220V, a zwiększone napięcie sieci do 230V daje zwiększenie napięcia wtórnego o ok. 4,5% do ok. 15,7V.
    Oczywiście cały czas mówimy o napięciu na wtórnym pod obciążeniem, więc proszę znowu tu nie pisać, że napięcie wzrośnie na biegu jałowym.
    Nie należy też brać pod uwagę tego, że napięcie sieci wynosi 237V. Bo jutro wyniesie 225V. Albo 220V.

    Napięcie 15,7VAC byłoby odpowiednie do układu regulacji na dwóch tyrystorach (uzwojenie wtórne dzielone z odczepem w środku, prostownik dwupołówkowy sterowany na 2 tyrystorach).
    W układzie z mostkiem Graetz'a i tyrystorem spadki napięć na tych elementach będą większe i napięcia może być zbyt małe.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ostownik&sid=095bb07fe64d6e8240655ac10b95dd5a

  • #12 30 Gru 2013 15:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    PS-http://www.insidecarelectronics.com/kak-sdelat-zaryadnoe-ustroystvo-dlya-avtomobilnogo-akkumulyatora-svoimi-rukami/

    Dodano po 16 [minuty]:

    Автор темы просит дать схему самого простого зарядного устройства,без всяких регуляторов.Максимальное напряжение полностью заряженного аккумулятора составляет 14,2-14,5V.Напряжение на вторичной обмотке при напряжение в сети 220V составляет 15V. Даже с учётом падения напряжения на кремниевых диодах выпрямителя(0,7V) этого напряжения хватит для зарядки аккумулятора до максимального напряжения 14,2V

  • #13 30 Gru 2013 15:35
    wichz
    Poziom 11  

    Według mnie 15 V napięcia zmiennego to za mało. Akumulator nigdy nie będzie naładowany.
    Poniżej schemat sprawdzonego układu tyrystorowego, jeśli masz zapał to polecam

    Prostownik charakteryzuje się:
    - odpornością na zwarcia
    - odpornością na przebiegunowanie
    - nie przeładowuje akumulatora
    - akumulator jest zawsze doładowywany do pełnej pojemności
    Obsługa polega na podłączeniu do akumulatora w taki sposób, aby zaświeciła dioda LED sygnalizująca ładowanie. Pod koniec ładowania dioda zaczyna pulsować, początkowo często a pod koniec ładowania impulsy są krótkie i rzadkie.

    Wykaz elementów
    Rezystory (0,5W):
    PR1: 4k7 R4: 160R
    PR2: 220R R5, R8, R10: 1k2
    R1 : wg opisu R7: 27k
    R2,R6: 100R R9: 2k2
    R3: 470R R11: 510R
    Kondensatory:
    C1: 47uF/25V
    Półprzewodniki:
    Th1: tyrystor BT151
    D1,D2: dioda BYP401
    DZ1: dioda Zenera 9,1V
    D3: dioda LED
    T1: tranzystor BD136
    T2, T3: tranzystor BC177
    ------------------------------
    Budowa prostownika, czy to trafo (30V / 4A lub 15V / 8A) sie nadaje?

  • #14 30 Gru 2013 17:06
    mati1904
    Poziom 13  

    Doczytałem w opisie aukcji że trafo daje 30V pod obciążeniem (tylko nie wiemy jakim) i rzeczywiście na transformatorze jeśli przyjrzeć sie naklejce na uzwojeniu pisze 33V co daje jakieś 16,5V w stanie jałowym na jednym uzwojeniu, doczytajcie sami link do aukcji jest w moim pierwszym poście czy to coś zmienia ?

  • #15 30 Gru 2013 17:38
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    PS-http://radioclon14.500mb.net/avtomaticheskoe%20zarydnoe%20ustroystvo%20dly%20avtomobilnogo%20akkumulytora.htm

    Dodano po 4 [minuty]:

    Даю ссылку на сайт с большим количеством схем зарядных устройств-выбирайте то которое будет соответствовать вашим требованиям. http://radioclon14.500mb.net/zarydnye%20ustroystva.htm

  • #16 30 Gru 2013 18:43
    kwantor
    Poziom 38  

    trymer01 napisał:
    kwantor napisał:
    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.

    Proszę zastanowić się nad pojęciem wartości skutecznej i amplitudy.
    kwantor napisał:
    Jak będzie 16 lub 17 to ok. Uwzględniając to co napisał kol. z Taszkentu.

    Transformator rzeczywiście jest na 220V, a zwiększone napięcie sieci do 230V daje zwiększenie napięcia wtórnego o ok. 4,5% do ok. 15,7V.
    Oczywiście cały czas mówimy o napięciu na wtórnym pod obciążeniem, więc proszę znowu tu nie pisać, że napięcie wzrośnie na biegu jałowym.
    Nie należy też brać pod uwagę tego, że napięcie sieci wynosi 237V. Bo jutro wyniesie 225V. Albo 220V.

    Napięcie 15,7VAC byłoby odpowiednie do układu regulacji na dwóch tyrystorach (uzwojenie wtórne dzielone z odczepem w środku, prostownik dwupołówkowy sterowany na 2 tyrystorach).
    W układzie z mostkiem Graetz'a i tyrystorem spadki napięć na tych elementach będą większe i napięcia może być zbyt małe.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ostownik&sid=095bb07fe64d6e8240655ac10b95dd5a

    Kolego nie kompromituj się proszę i nie wymyślaj gumowych dzwonów.
    Abstrachując od tych czynników: jakie zasilanie w danym momencie sieci, na ile nawinięte pierwotne.
    Napięcie jałowe AC na wyjściu transformatora i o takim piszę (mierzone zwykłym miernikiem) jest za niskie do zbudowania prostownika.
    Piszę o 15 woltach, bo takie podał autor, ja nie patrzę po aukcjach i przez mikroskop na marne foto.
    Teraz już się robi ponad 16V- do 17 V..... Więc nie widzę powodów do pisania ani jednego wyrazu więcej, jeżeli tak jest.
    A jeśli tak jest, to jest inaczej niż na początku.

    Koniec kropka.

    aksakal podał dobry link do PROSTEGO prostownika ( o taki prosił autor)- 4 diody i w szereg do akumulatora żarówka 12V o mocy np. 75W, aby prąd uległ "samoregulacji" i ograniczeniu, bo transformator może się przegrzewać w początkowej fazie ładowania rozładowanej baterii, z uwagi na to, że nie ma regulacji napięcia skokowej odczepami na uzwojeniu pierwotnym.
    Do siego Roku.
    S Nowym Godom!

  • #17 30 Gru 2013 20:26
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    http://www.insidecarelectronics.com/kak-sdela...ya-avtomobilnogo-akkumulyatora-svoimi-rukami/ По этой ссылке находится схема самого простого зарядного устройства. Если ссылка не открывается скопируйте её и вставьте в строку поиска Google/

    Dodano po 4 [minuty]:

    PS-Даю ссылку на сайт со схемами зарядных устройств (48 схем)-используйте ту,которая вам подойдёт http://radioclon14.500mb.net/zarydnye%20ustroystva.htm

    Dodano po 41 [minuty]:

    Ещё одна ссылка на сайт со схемой зарядного устройства,очень простого. http://vrtp.ru/index.php?showtopic=17512

  • #18 30 Gru 2013 20:59
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    kwantor napisał:
    trymer01 napisał:
    kwantor napisał:
    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.

    Proszę zastanowić się nad pojęciem wartości skutecznej i amplitudy.
    kwantor napisał:
    Jak będzie 16 lub 17 to ok. Uwzględniając to co napisał kol. z Taszkentu.

    Transformator rzeczywiście jest na 220V, a zwiększone napięcie sieci do 230V daje zwiększenie napięcia wtórnego o ok. 4,5% do ok. 15,7V.
    Oczywiście cały czas mówimy o napięciu na wtórnym pod obciążeniem, więc proszę znowu tu nie pisać, że napięcie wzrośnie na biegu jałowym.
    Nie należy też brać pod uwagę tego, że napięcie sieci wynosi 237V. Bo jutro wyniesie 225V. Albo 220V.

    Napięcie 15,7VAC byłoby odpowiednie do układu regulacji na dwóch tyrystorach (uzwojenie wtórne dzielone z odczepem w środku, prostownik dwupołówkowy sterowany na 2 tyrystorach).
    W układzie z mostkiem Graetz'a i tyrystorem spadki napięć na tych elementach będą większe i napięcia może być zbyt małe.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ostownik&sid=095bb07fe64d6e8240655ac10b95dd5a

    Kolego nie kompromituj się proszę i nie wymyślaj gumowych dzwonów.
    Abstrachując od tych czynników: jakie zasilanie w danym momencie sieci, na ile nawinięte pierwotne.
    Napięcie jałowe AC na wyjściu transformatora i o takim piszę (mierzone zwykłym miernikiem) jest za niskie do zbudowania prostownika.
    Piszę o 15 woltach, bo takie podał autor, ja nie patrzę po aukcjach i przez mikroskop na marne foto.
    Teraz już się robi ponad 16V- do 17 V..... Więc nie widzę powodów do pisania ani jednego wyrazu więcej, jeżeli tak jest.
    A jeśli tak jest, to jest inaczej niż na początku.

    Kolego - właśnie po raz drugi skompromitowałeś się sam.
    Abstrahując (wytłuszczenie celowe - ku uwadze kol. kwantor) od napięcia sieci itp - napisałeś:
    kwantor napisał:
    15 V to może być odrobinę za mało, bo na prostowniku powstanie spadek napięcia, a Ty jeszcze chcesz robić regulację, czyli dodatkowe spadki napięć, a to nie zapewni napięcia 14,4 V raczej przy obciążeniu.
    Prostownik nie wymaga wygładzania napięcia i filtracji, zaś to że bez obciążenia elektrolity podniosą napięcie, jest zupełnie nie ważne, bo tak jest tylko wtedy, gdy nie obciążasz zasilacza.
    Znajdź sobie tematy ładowania baterii, budowy prostowników na elektrodzie.

    Z czego wynika, że napięcie wg Ciebie jest zbyt niskie, niezależnie od sposobu regulacji.
    Ja natomiast twierdzę, że napięcie to jest albo zbyt niskie (dla regulacji tyrystorowej na uzw. wtórnym), albo zbyt wysokie - dla prostownika bez regulacji - np. http://radiostroi.ru/index.php/dliaavfto/87-2012-04-24-16-44-23.html , czy dla innych sposobów regulacji - np. za pomocą żarówek, czy odczepami na pierwotnym.
    A o tym, że nie wiesz iż w prostowniku "ładuje amplituda napięcia a nie wartość skuteczna" świadczy Twoja wypowiedź:
    kwantor napisał:
    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.

    kwantor napisał:


    aksakal podał dobry link do PROSTEGO prostownika ( o taki prosił autor)- 4 diody i w szereg do akumulatora żarówka 12V o mocy np. 75W, aby prąd uległ "samoregulacji" i ograniczeniu, bo transformator może się przegrzewać w początkowej fazie ładowania rozładowanej baterii, z uwagi na to, że nie ma regulacji napięcia skokowej odczepami na uzwojeniu pierwotnym.

    No właśnie - ten prostownik (link wyżej) zbudowano na transformatorze o napięciu 12,8V.
    Najpierw piszesz, że 15V to za mało.
    Teraz zachwalasz prostownik na transformatorze 12,8V.
    Kto tu gumowe dzwony sadzi?
    ??
    Więcej umiaru, więcej wiedzy, mniej zapalczywości.

  • #19 30 Gru 2013 21:21
    kwantor
    Poziom 38  

    trymer01 napisał:
    No właśnie - ten prostownik (link wyżej) zbudowano na transformatorze o napięciu 12,8V.

    Ustal czy podajesz napięcia RMS, czy mierzone prostym miernikiem. Natomiast mając wiedzę, trzeba wiedzieć, że wartość maksymalna amplitudy sinusoidy (tutaj) wyprostowanej, jest osiągana tylko bez obciążenia, które ma silny wpływ.
    Kolegę ze wschodu poleciłem z uwagi na wstawienie prostego schematu, jak prosił autor. Więc kto tutaj jest zapalczywym?
    Abstrahując. Spadek napięcia na mostku wynosi 1,4V minimum i może sięgać 2 V przy obciążeniu..
    Więc co z tą kompromitacją?
    trymer01 napisał:
    Dla innych sposobów regulacji napięcie 15VAC będzie zbyt duże do ładowania akumulatora kwasowego

    Gumowe dzwony..
    Autor wyjaśnił, że transformator posiada napięcie ok 17 V- bez prostowania i wygładzania, i to zmienia, przynajmniej na tyle, aby przestać drążyć ten wątek. :|

    Jeszcze na koniec, trzeba rozgraniczyć napięcie ładowania w pojeździe, gdzie akumulator jest niejako buforowany i ciągle pod napięciem praktycznie stałym, aby zapobiec efektowi pamięci i gazowaniu elektrolitu ma być max. 14,4V
    Ładowanie okazjonalne pulsującym prądem z sieci wygląda tak, że pod koniec ładowania napięcie na klemach może dochodzić do 16V i nie jest to szkodliwe, byle nie trwało to zbyt długo.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-o%C5%82owiowy poczytać akapit Akumulator w liczbach na potwierdzenie.
    Bo wielu "profesorów" wyłącza prostownik w przerażeniu przy 14,4V, nie wiedząc do końca o co chodzi.
    Akumulator zasiarczony ma prawo trochę "pogazować" i początek gazowania wcale nie oznacza jeszcze jego naładowania. :|

  • #20 30 Gru 2013 22:38
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    kwantor napisał:
    trymer01 napisał:
    No właśnie - ten prostownik (link wyżej) zbudowano na transformatorze o napięciu 12,8V.

    Ustal czy podajesz napięcia RMS, czy mierzone prostym miernikiem.

    Zapytaj autora tego schematu. Bo to nie ja je podaję. I co to jest prosty miernik? - on nie mierzy w Voltach?
    Co jeszcze wymyślisz "idąc w zaparte"?

    kwantor napisał:
    Natomiast mając wiedzę, trzeba wiedzieć, że wartość maksymalna amplitudy sinusoidy (tutaj) wyprostowanej, jest osiągana tylko bez obciążenia, które ma silny wpływ.

    Na co wpływ?
    Rzeczywiście trzeba mieć wiedzę (innego rodzaju) aby takie rzeczy pisać.
    Z obciążeniem zmniejsza się i amplituda i wartość skuteczna. Więc po co o tym piszesz? - masło maślane? - aby rozwodnić?

    kwantor napisał:
    Autor wyjaśnił, że transformator posiada napięcie ok 17 V- bez prostowania i wygładzania, i to zmienia, przynajmniej na tyle, aby przestać drążyć ten wątek. :|

    Nic podobnego. Autor ma transformator o napięciu 15VAC (pod obciążeniem bo tak się zwykle podaje) - i tylko 15VAC, bo ma pierwotne 230V jak się okazuje (czytaj opis z linka w poście tytułowym). A jeśli
    kwantor napisał:
    ja nie patrzę po aukcjach i przez mikroskop na marne foto.

    to nie zmyślaj 17V.
    Gdyż 16,5V biegu jałowego nic tu nie znaczy. Ważne jest napięcie pod obciążeniem, zawsze się je tak podaje.

    A co do gumowych dzwonów - nie odniosłeś się do tego:
    kwantor napisał:
    A ja mówię, że 15V to jest za mało. I skąd do diabła jakieś wartości 20V.

    kwantor napisał:

    aksakal podał dobry link do PROSTEGO prostownika ( o taki prosił autor)- 4 diody i w szereg do akumulatora żarówka 12V o mocy np. 75W, aby prąd uległ "samoregulacji" i ograniczeniu, bo transformator może się przegrzewać w początkowej fazie ładowania rozładowanej baterii, z uwagi na to, że nie ma regulacji napięcia skokowej odczepami na uzwojeniu pierwotnym.

    No właśnie - ten prostownik (link wyżej) zbudowano na transformatorze o napięciu 12,8V.
    Najpierw piszesz, że 15V to za mało.
    Teraz zachwalasz prostownik na transformatorze 12,8V - w którym jak się okazuje to napięcie 12,8V jest zbyt wysokie, bo trzeba je "zbijać" żarówką...

    Kolego - palnąłeś głupstwo, a nawet dwa. I to grube. Twoje wypowiedzi świadczą, że brak Ci tu podstaw. Ale kłócisz się i idziesz w zaparte. A Twoje porady - jak się okazuje mogą być uznane za szkodliwe - co byś teraz powiedział autorowi, gdyby on wziął Twoją radę za dobrą monetę i dowinął do uzw. wtórnego?

  • #21 30 Gru 2013 22:54
    kwantor
    Poziom 38  

    trymer01 napisał:
    Na co wpływ?
    Rzeczywiście trzeba mieć wiedzę (innego rodzaju)

    Zgadza się, trzeba posiadać też wiedzę praktyczną i mieć pojęcie..
    Trzeba czytać ze zrozumieniem też..
    Wyjaśniałem, że chodziło o rodzaj schematu prostej ładowarki ( NAWET NIE SPOJRZAŁEM NA TRANSFORMATOR) (niestety muszę się powtarzać) :cry: Żarówka 12V 75W dla ograniczenia maksymalnego prądu -Trzeba widzieć że taki się zdarza i wiedzieć kiedy. Hm zbijać napięcie żarówką.. :idea: :D

    Doradził bym, ale nie doradziłem, bo autor się poprawił i podał inne napięcie- nie jest wymagane dowijanie, a nawet nie wskazane, a wręcz zakazane.
    Najważniejsze, to zachować spokój. :|

  • #22 30 Gru 2013 22:58
    Doctore.
    Poziom 18  

    Za ok. 40zł z wysyłką można kupić zasilacz impulsowy z konsoli xbox, daje 12V/17A ale można go podkręcić do 15,7V wymieniając jeden rezystor i dodając kolejny, można nawet więcej napięcia z tego wyciągnąć ale ograniczeniem są wyjściowe kondensatory 16V.

  • #23 30 Gru 2013 23:02
    kwantor
    Poziom 38  

    Można, też ładuję zasilaczem z Laptopa IBM 16V 8A. (przez żarówkę 12V 55W) Jednak takie proste żelastwo na transformatorze jest bardziej żywotne i odporniejsze.

  • #24 30 Gru 2013 23:06
    Doctore.
    Poziom 18  

    Moj xboxowy chodzi już u mnie 2 lata bez problemu, a był używany, też pewnie kilka lat, a jedyne co się zużywa to kondensatory...

  • #25 30 Gru 2013 23:13
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Najbardziej opłąca się kupić seryjny zasilacz 15V xxA i skręcić go na 14,4 V.
    Mały lekki mocny.
    Są takowe on apple, sun technology i dell nawet 170A i 220A.
    Są też xboxowe.

  • #26 30 Gru 2013 23:18
    Doctore.
    Poziom 18  

    No to mówię o xboxowym, można 14,4V bez problemu przy 17A(nawet 17,5A ale przy 18A już uruchomia się zabezpieczenie)
    Mam też zasilacz 72A, też chodzi do 15,5V(można regulować 0-15,5V zawsze przy pełnym 72A) a ograniczeniem napięcia także są 16V kondziory...

  • #27 31 Gru 2013 08:17
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Doctore. napisał:
    a ograniczeniem napięcia także są 16V kondziory...

    Więc napisz po co regulujesz ponad 14,4V? SKoro wyższe napięcie uszkadza akumulator.

  • #28 31 Gru 2013 09:26
    wichz
    Poziom 11  

    Panowie zaczynacie przesadzać z prądem ładowania. Prawidłowo maksymalnie akumulator powinien być ładowany 1/10 wartości pojemności. Jeśli ma 70Ah to maksymalny prąd ładowania wynosi 7 A.

  • #29 31 Gru 2013 10:04
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Когда в обсуждение темы включаются чистые теоретики можно ожидать,что тема пропала. Теоретики всегда знают как должно быть,а как это сделать сами не знают. Если 15V для зарядного устройства без регулятора много,то есть простой способ уменьшить напряжение ,подаваемое на аккумулятор.Для этого последовательно с аккумулятором включите реостат 0-2om и у вас появится возможность регулировать ток заряда. Мощность реостата должна быть не менее 25W. Для упрощения схемы можно последовательно с аккумулятором включить резистор 0,2-0,5 om.При токе 6А на этом резисторе упадёт 1,2-3V.Вариантов много,выбирай тот который тебе подойдёт. Мощность дополнительного резистора должна быть 20-25W(по закону ОМА). В своём посте №17 я дал ссылку на 48 схем зарядных устройств-неужели не хватает,чтобы из них выбрать нужную? А к теоретикам просьба-НЕ рассуждайте и критикуйте,а предлагайте.Всех коллег ПОЗДРАВЛЯЮ с НОВЫМ ГОДОМ!





    Dodano po 22 [minuty]:

    Уважаемые коллеги!Если вы хорошо знакомы с устройством и работой аккумулятора,то должны знать,что максимальное напряжение на аккумуляторе из 6 банок не может быть больше 2,5Vх6=15V. Если в процессе заряда это напряжение поднимается до 16-17V-это верный признак неисправности аккумулятора-такой аккумулятор не наберёт ёмкость из-за сульфатации пластин и напряжение на нём быстро снизится ниже нормы. Это проверено практикой.

  • #30 31 Gru 2013 10:32
    kwantor
    Poziom 38  

    aksakal napisał:
    из 6 банок не может быть больше 2,5Vх6=15V
    Kanieszno.
    Tylko to dotyczy sprawnych baterii i nie rozładowanych nadmiernie i zasiarczonych.
    W poście 19 opisałem , że taki przypadek może mieć miejsce, nie zaś reguła.
    Podałem też link do Wikipedi :arrow: Typowy akumulator samochodowy, złożony z 6 ogniw posiada[potrzebne źródło]:
    Siłę elektromotoryczną około = 12,6 V
    Napięcie znamionowe pojedynczego ogniwa 2,105 V
    Minimalne napięcie (wskazujące na stan głębokiego rozładowania) - 10,8 V
    Prawidłowe napięcie ładowania - minimalne: 13,9 V - maksymalne 14,5 V
    Po pełnym naładowaniu napięcie szybko spada do 13,2 V a później powoli do 12,6 V
    Napięcie akumulatora powinno być mierzone 12 godzin po ładowaniu aby zapewnić dokładny pomiar
    Napięcie przeładowania - występujące w trakcie wydzielania wodoru > 14,4 V
    W przypadku rozładowania akumulatora celowe jest ładowanie go niskim stałym prądem do napięcia nawet 16,5 V
    Typowy prąd ładowania = 1/10 pojemności akumulatora
    Współczynnik samorozładowania 3–20%/miesiąc


    Sztywna reguła ładowania 14,4 V ma miejsce w zasilaniu buforowym i instalacji samochodowej.
    Już się powtarzam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME