Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Zasysanie wody przez pompę z naczynia wyrównawczego

mdove84 31 Dec 2013 12:48 5538 10
  • #1
    mdove84
    Level 12  
    Witam,

    Mam problem z instalacją centralnego ogrzewania. Sytuacja wygląda tak: mieszkam na piętrze domu jednorodzinnego, robiłem remont łazienki o wymiarach 2,3x2,7m. Z obliczeń cieplnych wyszło mi, że grzejnik drabinkowy jaki potrzebuję powinien mieć coś koło 1100W (duże straty ciepła - dom z pustaków żużlowych, nieotynkowany, nieocieplony, duże ubytki w murze ze względu na szkody górnicze). W handlu ciężko było coś takiego znaleźć, więc po namowach lokalnego "fachowca" postanowiłem, że zrobię ogrzewanie podłogowe metodą chałupniczą, czyli rura PE-X fi16, wpięta w szereg z grzejnikiem drabinkowym. Między grzejnik, a podłogówkę wepnę zawór RTL, aby ograniczyć temp. wody przed wejściem w podłogówkę. Podczas próby wody (bez grzejnika - sama rura PE-X) okazało się inaczej niż twierdził fachowiec, woda w instalacji nie chce płynąć. Na próbę wpiąłem pompę na wiertarkę (wydajność 3000l/h) i na wkrętarce (ok. 1000 obr/min, czyli wydajność pompy na poziomie 1000l/h) woda płynęła i mosiężne złączki się nagrzały, wniosek: trzeba zamontować pompę do CO.

    I tu pojawia się główny problem. Pompa zasysa wodę ze zbiornika wyrównawczego położonego jakieś 3m wyżej na strychu i woda nie zdąży się przelać przez wszystkie grzejniki, aby ponownie napełnić zbiornik, więc pompa pracuje na sucho, albo "ledwo zalana".

    Kilka istotnych faktów:
    - długość instalacji podłogówki położonej przeze mnie to ok. 56m ułożonej w "ślimaka"
    - instalacja w domu jest stara - prawie żadnych złączek wszystko spawane lub gięte, grzejniki na parterze zasilane stalowymi rurami 1", w niektórych miejscach brak termostatów tylko zawory kulowe, na piętrze piony 1 1/2", a gałązki 3/4"
    - wyjście z pieca rura 2"
    - "fachowiec" robił na parterze w łazience podłogówkę i wspawał złączkę 1/2" do rury 2" i do tego podpiął podłogówkę PE-X fi 16 :) po stwierdzeniu, że nie działa dołożył pompę, by stwierdzić, że po tym zabiegu nie działa główna instalacja grzejnikowa (bo pompa od podłogówki "zabiera" wodę grzejnikom), więc dołożył główną pompę co na powrocie przy piecu - nie znam parametrów, a tabliczka jest nieczytelna. Podana jest tylko moc pompy 170W. Zakładał ją "fachowiec" - to było przed moim wprowadzeniem się
    - pompy do co jeszcze nie kupiłem - myślę o najtańszej=najsłabszej ma tylko przepchać wodę przez podłogówkę, np. 25/40 - 180. Moc 32W na I biegu. Problemem jest wydajność, nawet na I biegu ma zbliżoną do pompy wiertarkowej (ok. 50l/min) - dużo za dużo i wystąpi zjawisko jak powyżej
    - grzejnik jeszcze nie zamontowany, tylko podłogówka jest już zalana betonem, bo robiłem to zanim przyszły mrozy, więc wszystko można pozmieniać
    - pojemność zbiornika wyrównawczego to około 30l - samoróbka o kształcie prostopadłościanu
    - przeróbka całej instalacji co nie wchodzi w grę - mieszkam u teściów i obowiązuje zasada "nie tykać" :/ to cud, że mogę remontować łazienkę

    Moje pomysły (nawet szalone) na rozwiązanie tego problemu. Podaję wszystkie - może kogoś zainspirują do podsunięcia mi innego rozwiązania:
    - zmniejszenie wydajności pompy jak np. w temacie
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1465275-30.html#9825440
    - wymiana zbiornika wyrównawczego na większy, żeby woda zdążyła się przelać
    - zakup pompy do cyrkulacji w solarach np. FOTTON FT5 15PV 12V DC (300zł - trochę dużo) lub FT04 12V DC 15W (cena do przełknięcia ok. 150zł) FOTTON FT08 22PV (ok. 160zł) lub typowo do cwu, np. Invena pompa cyrkulacyjna CP-50-000 (175zł) - wadą jest to, że pompy te nie tolerują żadnych zanieczyszczeń jakie są w instalacji co
    - pompa z pralki/zmywarki
    - dławienie pompy co za pomocą zwykłego zaworu włączonego szeregowo za pompą

    Czekam na Wasze propozycje i krytykę. Serdecznie dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    saskia
    Level 39  
    Oddziel podlogowke od grzejnika.
    Zainstaluj zawor mieszajacy do podlogowki.
  • #3
    mdove84
    Level 12  
    saskia, proszę rozwiń temat zainstalowania zaworu mieszającego. Rozumiem, że uwzględniłeś w swojej propozycji zamontowanie dodatkowej pompy co. Proszę też o podanie orientacyjnych kosztów Twojego pomysłu - dodatkowo najlepiej jakiś schemat, bo powiem uczciwie pytałem różnych fachowców (głównie tych co pracują w znanych marketach budowlanych i mających swoje firmy) i żaden z nich nie proponował mi zaworu mieszającego.
  • #5
    pablowp1
    Level 23  
    mdove84 wrote:
    że nie działa dołożył pompę, by stwierdzić, że po tym zabiegu nie działa główna instalacja grzejnikowa (bo pompa od podłogówki "zabiera" wodę grzejnikom), więc dołożył główną pompę co na powrocie przy piecu

    Rozumiem, że masz teraz 2 pompy.Ta od podłogi jest wogóle niepotrzebna, wywal ją. A ta od CO przy kotle może być 25-6-180 i da radę, aby to hulał. Nie mam już czasu wypowiedzieć się na temat wypompowywania wody z naczynia. Wrócę później.
  • #6
    gersik
    Level 33  
    Na starej instalacji są zawory na grzejnikach? Jak tak to załóż pompę do CO 25/60 na zasilenie, podłogówkę podłącz poprzez zawór RTL ale na powrocie obiegu z pętli ( trochę jest za długa jak na RTL). Naczynie otwarte podłącz prawidłowo bo na pewno nie jest i po z kryzowaniu zaworami grzejników wszystko będzie działać prawidłowo na jednej pompie.
    A może takie coś (teraz wyczytałem)
    http://sklep.info-ogrzewanie.pl/pl/p/Maly-mie..._medium=panel_boczny&utm_campaign=sklep_promo
    tutaj
    http://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/16739-pod%C5%82og%C3%B3wka-i-grawitacja/
  • #7
    Łukasz2407
    Level 17  
    Danfoss zaleca stosowanie RTL'a do 15 m2 co przy 7 m rury na m2 wychodzi trochę więcej niż 56 mb. Nie widzę powodów do mówienia, że "za dużo"...
  • #8
    mdove84
    Level 12  
    Dziękuję za odpowiedzi. Może nie wyraziłem się dość jasno. Dom jest piętrowy podpiwniczony. Na parterze są rury 1" - wszystkie spawane lub gięte. Na wejściach do grzejników są starego typu zawory - z takim czarnym pokrętłem - te które jeszcze zostały są tak zapieczone/zakamienione, że wolę nie ryzykować kręcenia gałką w obawie, że zacznie cieknąć. Te, które nie wytrzymały próby czasu są zamienione na zawory kulowe 1" ponieważ tak dużych termostatycznych nie ma w handlu. Obecnie wszystkie zawory są otwarte na max, a temperaturę w domu reguluje się temperaturą pieca. Żeby uprzedzić pytania regulacja ta polega na wrzucaniu określonej ilości opału (miał+węgiel), jego proporcji (więcej lub mniej węgla) i otwarciu drzwiczek popielnika - żadnych sterowników, wentylatorów, itp. tzw. "piec samoróbka sąsiada". Na piętrze jak pisałem wcześniej są piony o średnicy 1 1/2", a zasilanie i powrót grzejników 3/4". Podpięcie takie jak na dole (stare zawory lub kulowe). W piwnicy są 2 pompy: jedna główna do instalacji w całym domu i druga do podłogówki w łazience zlokalizowanej na parterze. Ogrzewanie tej łazienki odbywa się w następujący sposób: w 2" rurę przy piecu jest wspawana mufa 1/2" do której jest podłączona ta druga pompa. Od niej idzie PE-X fi 16 do grzejnika drabinkowego na wyjściu z grzejnika jest zawór RTL, za nim szeregowo jest wpięta podłogówka i woda wraca do pieca. Bez żadnych rozdzielaczy, zaworów, mieszaczy, itp. Na piętrze znajduje się remontowana przeze mnie łazienka, gdzie napotkałem opisany powyżej problem. Na strychu (dokładnie nad moją łazienką) znajduje się zbiornik wyrównawczy i to właśnie z niego zasysana jest woda za pomocą trzeciej pompy, którą chciałem zamontować.
    @saskia
    Dołożenie mieszacza znacznie podwyższy koszt i wymaga przeróbek całej instalacji w całym domu. Uważam, że nie jest to opłacalne, aby robić to dla niecałych 7m2 podłogówki. Jak pisałem na początku, po dołożeniu 3 pompy podłoga w górnej łazience się grzeje (o to mi chodziło), nie wpływa to na pracę pozostałej instalacji z wyjątkiem o którym piszę w temacie wątku - woda nie nadąża się przelewać przez całą instalację i po chwili brakuje wody w zbiorniku.
    @pablowp1
    Nie mogę wywalić tej pompy od podłogówki na parterze bo wtedy nie działa. Na początku też sądziłem, że główna pompa do co to uciągnie dlatego nie przewidywałem zastosowania dodatkowych mieszaczy i rozdzielaczy.

    Myślę, że głównym problemem dlaczego główna pompa co nie chce przecisnąć wody przez podłogówkę jest fakt, że cała instalacja grzejnikowa nie jest w żaden sposób regulowana, tzn. nie ma tam żadnych zaworów, rozdzielaczy itp. ponadto rury grzejnikowe są co najmniej 3/4" (najwięcej jest tych 1", a wszystkie piony 1 1/2"), a podłogówka ma zaledwie fi16. Bardzo wpływa to na opory przepływu i woda leci tam gdzie ma łatwiej, czyli do podłogówki nawet nie "zagląda". Tym bardziej, że moja podłogówka znajduje się na I piętrze, a grzejniki z rurami 1" na parterze. Taka jest moja teoria. Tłumaczy też ona czemu "fachowiec" kilka lat temu musiał dołożyć pompę do łazienki na parterze. Dowiedziałem się, że przed podłogówkami całość działała grawitacyjnie bez żadnych dodatkowych (nawet koniecznych) zaworów.

    Powtórzę jeszcze raz, to dom moich teściów, którzy nie lubią zmian, remontów i można powiedzieć, że mieszkam u nich gościnnie, bo za 3-4 lata się wyprowadzam, dlatego też nie chcę kupować proponowanego przez pablowp1 rozwiązania "Mały mieszacz do podłogówki (2 obwody)" za prawie 1400zł jak mogę dołożyć pompę za 150zł i zmniejszyć jej wydajność - nie wiem tylko jak. Wiem, że najłatwiej dołożyć listwę i oddzielnie zasilać każdy grzejnik i w ten sposób regulować przepływ, ale z powodów, które opisałem powyżej jest to niemożliwe (finanse i zasada teściów "nic nie zmieniać jak to u nas działa"). Dziękuję za odpowiedzi.

    P.S. Przeczytałem proponowany temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2720089.html i nie znalazłem rozwiązania mojego problemu.
  • #9
    mbpinio78
    Level 1  
    witam miałem podobne problemy zasysało mi wodę lub powietrze przez odpowietrzniki automaty powoli już obłędu dostawałem ale dzięki Wam dotarłem do sedna sprawy otóż rury przelewowe są za cienkie robi się w tym momencie korek co powoduje zasysanie przy załączonej pompie ROZWIĄZANIE !!!!!!!!!!!!!! zrobić dodatkowy odpowietrznik w zbiorniku wyrównawczym
  • #10
    pablowp1
    Level 23  
    mbpinio78 wrote:
    ROZWIĄZANIE !!!!!!!!!!!!!! zrobić dodatkowy odpowietrznik w zbiorniku wyrównawczym

    odpowietrzenie naczynia jest obligatoryjne a nia opcjonalne, dla prawidłowego działania układu.
  • #11
    mdove84
    Level 12  
    Spróbowałem rozwiązania z wpiętym szeregowo razem z pompą kondensatorem (dobranym doświadczalnie) i zmniejsza się wydajność pompy. Ostatecznie po kilku latach zamontowałem listwę rozdzielacza, zawór 3D mieszający i na powrocie zawory grzybkowe którymi dławię przepływ i pompa pompuje wodę przez bypass z wyjścia do wejścia grzejnika.