Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

budowa konsoli a`la pegazus . instrukcje dla początkującego.-łopatologicznie

31 Dec 2013 23:10 4617 31
  • #1
    User removed account
    User removed account  
  • #2
    tplewa
    Level 39  
    Ojjj czuje ze z tego wiele nie wyjdzie ;)

    Zerknij na schematy komputerow z lat kiedy krolowal Z80. Jest tutaj na elektrodzie kilka fajnych projektow retro.

    Grafiki od PC (tych nowszych PCI/AGP itd.) do Z80 nie podlaczysz... z USB bedzie to samo. Potrzebowal bys USB HOST co nie jest latwe do realizacji. To samo tyczy sie grafiki z PC, jak juz to szukac jakis starch kart na ISA 8 bit (CGA, Hercules)... Na upartego mozna jakas VGA na ISA 16bit (ale w niskich trybach lub trybach tekstowych) bo Z80 bedzie mial problem z wydajnoscia aby to obsluzyc... Bedzie tez walka z tym aby Z80 potrafil zadresowac taka karte... bedzie trzeba przelaczac banki itd. co znacznie spowolni caly system.

    albo zrobic na jakims procku np. AVR (co jest w polaczeniu z Z80 troche juz smieszne).

    Jak ci wyjdzie nawet hardware to jeszcze pozostaje to oprogramowac...

    Najpierw jak mowilem zapoznaj sie z podstawami jak co dziala, bo to nie stety nie tylko dobrze polaczyc piny :) Natomiast to co opisales pokazuje ze jestes totalnie zielony :)

    Wiec najpierw nauka podstaw odnosnie mikrokontrolerow i dopiero potem takie pomysly.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    tplewa
    Level 39  
    W dziale DIY jest kilka projektow budowy konsol typu pegazus. Trzeba zdobyc troche starych elementow (ale jest to mozliwe) i ot tego radzil bym zaczac. Jak sie uda mozna zaczac projektowac cos samemu.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    tplewa
    Level 39  
    mi sie niestety nie udalo znalezc (moze ktos usunol temat), ale gdzies tutaj pamietam byl. Jeden z kolegow skladal Pegasusa/NES - z tego co pamietam calosc byla na plytkach stykowych budowana...

    Ale projektow lub linkow do innych boardow zapewne troche sie tutaj znajdzie. Z tego co znalazlem mozna zerknac na te tematy:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2114699.html

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1060540.html

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2176999.html

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2503985.html

    ale jak mowilem znajdzie sie wiecej tylko trzeba troche czasu poswiecic i poszukac pare lat do tylu...

    Dodane:

    Jesli mowisz o konwersji obrazu to to nie przejdzie. W starszych komputerach procesor sam nie generowal obrazu (czy to Z80 czy 6502 procki popularne w dawnych latach), tam byly specjalizowane uklady do obrazu czy do dzwieku i z nimi jest wlasnie najczesciej najwiekszy problem (aby je zdobyc)... Niektorych mozna znalezc kopie implementacji w FPGA itp. ale nie zawsze w 100% zgodne z oryginalem...

    Dlatego gotowych gier z tamtego okresu nie odpalisz na samym procesorze i swojej "karcie graficznej"... pozostaje te gry napisac od podstaw samemu jesli platforma nie bedzie zgodna z oryginalem.

    Nosnik pamieci to juz inna sprawa, nie trzeba obecnie stosowac dosc upierdliwych pamieci eprom... mozna spokojnie uzyc EEPROM czy FLASH lub inne nosniki jak karty SD itp. lub zrobic jakis emulator cardridge uzywajacy np. karty SD itp.

    Pole do popisu jest dosc spore, niestety trzeba do tego sporo wolnego czasu no i wiedzy... jak i czasem nie malej kasy ;) bo hobby elektronicze jest coraz drozsze :)

    he he ja sam czasami wywalam rachunki za czesci bo nie chce nawet liczyc ile tej kasy rocznie czasem leci ;)
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    jdubowski
    Tube devices specialist
    gere dawidsonek wrote:
    W mikro kontrolerze można zaprogramować prawie wszystkie nuzki .


    Nóżki.

    gere dawidsonek wrote:
    W sensie ta odpowiada za to. A ta za to . Prawda ?


    Prawda, ale sądząc po twym podejściu jeszcze długa droga by ci się to udało.

    gere dawidsonek wrote:
    Jeżeli tak to mam już pomysł jak to zrobić choć zostanie jeszcze układ graficzny.

    Na wejściach mikrokontrolera ( mikro 1) będą przyciski ( pad ) w zależności jak stan będzie na konkretnych nóżkach z innej będzie wysłany konkretny sygnał do mikro kontrolera z grą ( mikro 2) oraz wszystkim co się w grze znajduje . Dzięki takiemu sygnalowi mikro 2 wysyłał będzie sygnały do " układu graficznego" a z tamtąd do telewizora .


    Kup ty sobie lepiej AY-3-8610 albo coś w podobie...

    gere dawidsonek wrote:
    To narazie jest bardzo okrojone ale jeżeli mikrokontroler programuje się tak jak to wyżej napisałem


    Tak się generalnie programuje każdy komputer, ale jak pisałem długa droga do sukcesu.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    jdubowski
    Tube devices specialist
    gere dawidsonek wrote:
    Tylko widzisz to będzie po to żebm się nauczyć o mikrokontrolerach a nie szedł na łatwiznę.


    Ja tylko radzę - ustaw na początek niżej poprzeczkę - buduj zegar, termometr lub coś z tych rzeczy, a nie bierz się za gry.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    tplewa
    Level 39  
    Nie...

    Bo to tylko cardridge, a 6502 to procesor. Brakuje ci oryginalnego układu graficznego i dźwiękowego z tego Atari...

    Ja bym w tą stronę nie szedł budując coś nowego. Albo bym robił klona NES/Pegasus lub innego mikrokomputera z lat 80tych albo coś swojego. Tylko wtedy zmienił bym koncepcję i robił to na nowoczesnym procesorze - przykładowo jakiś ARM.

    Osobiście radzę ci oprzeć się przykładowo o ten hardware:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2176999.html

    Natomiast samemu to oprogramować, jak ci się uda to wtedy można myśleć o czymś więcej.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    tplewa
    Level 39  
    Aby uzyskać sygnał analogowy wystarczy prosty przetwornik zbudowany na rezystorach. Musisz nauczyć się na początek jak generowany jest sygnał telewizyjny przykładowo PAL i to oprogramować.
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    tplewa
    Level 39  
    Jeśli uda ci się zdobyć to może być, można też robić na innym (z jakiegoś Atari, Commodore itp.). Problem w tym że z dostępnością tych scalaków nie jest różowo. Choć jak się człowiek uprze to kupi :)

    heh i znalazłem ten temat o budowie Pegasusa :)

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2342202.html

    poczytaj bo jest ciekawy :)
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    tplewa
    Level 39  
    Tak można podłączyć pod Euro w TV.

    W przypadku tego Atari 2006 wszystko masz opisane i zaznaczone, a schemat interfejsu pozwalającego podpiąć do TV w temacie.

    Natomiast schemat całego Atari 2600 przykładowo tutaj:
    http://www.atariage.com/2600/archives/
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    tplewa
    Level 39  
    Jest wiele mikrokontrolerów w obudowach DIP (przewlwkane). A nawet jak są dostępne jako SMD to można je kupić w modułach DIP które umożliwjają łatwą pracę z nimi.

    Jednak nie ma czegoś takiego jak określanie ile ma mieć nóżek i czy to średnia czy duża wydajność. Po prostu jak mówiłem poczytaj coś więcej o mikrokontrolerach to będziesz wiedział trochę więcej.

    Myślę że na tej płytce + garść drobnych elementów zrobił byś całą konsole :)
    http://kamami.pl/index.php?ukey=product&productID=209537

    może warto zacząć od kupna czegoś takiego + to:
    http://www.leon-instruments.pl/2013/05/atxmega-pierwszy-program.html

    Zamiast konsoli bo na prawdę z twoją wiedzą nie widzę by cokolwiek się udało zrobić bez zdobycia podstaw...
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    tplewa
    Level 39  
    A jakiego procesora Assembler znasz ? Bo albo zrobisz coś identycznego czyli Atari 2600, Pegasus itp. Albo jak na starych procesorach własny składak to będziesz musiał go w całości oprogramować.

    W nowszych procesorach dostępne jest C i nauka będzie znacznie łatwiejsza. Dlatego radzę zacząć od poznania np. procesorów Xmega czy AVR-ow...
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    tplewa
    Level 39  
    Uczyć się musisz i tak wszystkiego od podstaw, przy takich XMega jak wspomniałem jest wiele kursów jak i można uzyskać pomoc na forum. W przypadku starszych procesorów będziesz musiał uczyć się ich Assemblera oraz poznać ich budowę, z literatury którą trudniej zdobyć i najczęściej jest angielsko języczna.

    Taki zestaw zaprogramujesz sam w domu... nikt ci tego nie zrobi....

    Zacznij może od przeczytania jakiegoś kursu/poradnika dotyczącego procesorów Atmel XMega i zobacz czy ci się to podoba.

    Niestety w szkole nie ma co liczyć że się czegoś sensownego nauczysz :) Trzeba samemu do tego usiąść.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #28
    tplewa
    Level 39  
    Można i od małych AVR-ów tylko ten programator wymaga portu LPT w komputerze...
    W sumie przy takim podejściu może być dowolny AVR w obudowie DIL. Z tym że przy AVR generowanie obrazu TV to już trochę więcej pracy, tzn. przetaktowywanie i optymalizacja kodu bo są trochę za wolne.

    Jednak co by liznąć trochę tematu może być.
  • #29
    User removed account
    User removed account