Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dell XPS X702L - Windows 7 64bit HP - okazjonalny blackscreen + kursor

Pawelec123456 02 Sty 2014 20:08 1248 2
  • #1 02 Sty 2014 20:08
    Pawelec123456
    Poziom 6  

    Witam!

    Sprawa jest niepokojąca, ale z laptopa mogę normalnie korzystać. Chodzi o profilaktykę. Co jakiś czas (tj. raz na ok. dwa tygodnie, ale zaznaczam, że zwykle przełączam go w tryb uśpienia, więc w ciągu 2 tygodni jest mało uruchomień) system ma problem z uruchomieniem explorer.exe - po zalogowaniu się mam czarny ekran i reagujący na ruchy myszą kursor. Alt + Ctrl + Del działa normalnie, uruchomiony stamtąd Menedżer zadań pokazuje, że explorer.exe się uruchomił i działa, ale pulpit, pasek zadań ani gadżety się nie pojawiają. Próba zabicia procesu explorer.exe i uruchomienia go z ręki przez Menedżera zadań na nic się nie zdają. Wtedy nie mam wyjścia: Alt + Ctrl + Del >> Wyloguj >> Wyłącz komputer (z ekranu logowania). Wtedy laptop bardzo długo się wyłącza, ale po następnym uruchomieniu zwykle wszystko jest OK.

    Co jakiś czas mam też zwis paska zadań i pulpitu z komunikatem "Program Eksplorator Windows przestał działać...", po czym pulpit i pasek zadań znikają, a potem znów się pojawiają wszystko wraca do normy.

    W zeszłym tygodniu przy uruchamianiu z baterii obraz po zalogowaniu zrobił się szary, poszatkowany na poziome paski (ale wszystko się odpaliło - widziałem pasek, ikony, kursor, zegar itd.), czcionka była całkowicie nieczytelna. Obawiałem się, że poszła matryca, ale po uruchomieniu na zasilaczu wszystko przebiegło normalnie. Od tej pory sytuacja z szarym obrazem już nie wystąpiła.

    System: Windows 7 Home Premium 64bit SP1
    Ochrona: McAfee SecurityCenter, Malwarebytes Anti-Malware, OTL
    Pozostałe: CCleaner, SlimDrivers, Google Chrome, Firefox, MS Office 2010 Professional, µTorrent, Daemon Tools Lite, pełno innego, mniejszego softu.

    Podejrzenia: coś zakaźnego (mogło uszkodzić explorer.exe albo rejestr), nieprawidłowe ustawienia startup'u, mało prawdopodobne uszkodzenie sprzętu.


    Jako że laptop jest absolutnie na chodzie i chciałbym ciągle z niego korzystać bez stawiania nowej Windy, wolałbym nie stosować niebezpiecznych narzędzi diagnostycznych. Co zrobić (poza skanami antywirusowymi/antymalware) na początek?

    0 2
  • #2 04 Sty 2014 12:03
    jowyma
    Poziom 22  

    Proszę uporządkować rejestr jakimś programem np. TuneUp Utilities albo jv16 power tools, sprawdzić smart dysku i jak bardzo jest pofragmentowany (ale nie defragmentować, jeżeli to nie jest absolutnie niezbędne, to jest dysk ssd).

    0
  • #3 04 Sty 2014 18:53
    Pawelec123456
    Poziom 6  

    jowyma napisał:
    Proszę uporządkować rejestr jakimś programem np. TuneUp Utilities albo jv16 power tools, sprawdzić smart dysku i jak bardzo jest pofragmentowany (ale nie defragmentować, jeżeli to nie jest absolutnie niezbędne, to jest dysk ssd).
    Mam dysk HDD, nie SSD. Windows 7 ma fabrycznie ustalony harmonogram analizy i defragmentacji dysku - co środę w nocy się defragmentuje. Stopień fragmentacji dysku nigdy nie przekracza 1%.

    Wykonałem porządkowanie rejestru i optymizację systemu jv16 PowerTools 2014 3.2.0.1354, wskazuje teraz stany bezbłędności na 100% (były na 98%).

    Screen z CrystalDiskInfo (te dane akurat niewiele mi mówią, ale niektóre parametry niepokojąco odbiegają od progu):
    Dell XPS X702L - Windows 7 64bit HP - okazjonalny blackscreen + kursor


    Był nowy wypadek: Windows odpalał normalnie tylko w awaryjnym, w normalnym był blackscreen bez kursora ani żadnych innych objawów życia. W awaryjnym w cmd.exe puściłem sfc /scannow, znalazł kilka problemów i podmienił pliki na nieuszkodzone. Nie dało to efektu. MalwareBytes nic nie znalazł, a jako że już raz sprawiał kłopoty na Windowsie XP, to go usunąłem. Na koniec czyszczenie rejestru i plików tymczasowych w CCleanerze, po drugim uruchomieniu męczyło się trochę dłużej niż zawsze po wpisaniu hasła, ale na razie chodzi.

    EDIT: po zmianie antywirusa na AVG problemy nie występują, sprawa rozwiązana.

    0