Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dynamo w piaście i za wysokie napięcie

04 Sty 2014 13:51 7479 14
  • Poziom 12  
    Witam mam Dynamo Shimano i zaczęły przepalać się żarówki (halogenowe) więc sprawdziłem miernikiem jakie produkuje napięcie i bardzo zaskoczony kręcąc kołem ręką dynamo produkuje do 20V co zrobić aby napięcie zmniejszyć ? Czy mogę zastosować stabilizator napięcia 6V i kondensator za nim ?
  • Poziom 20  
    Sprawdź to napięcie pod obciążeniem... Sam stabilizator nie da tu nic.
  • Poziom 17  
    Witam. Może żarówka były mniejszej mocy, a może lampka tylna została odłączona i zostaje więcej mocy dla przedniej lampki. A bez obciążenia napięcie faktycznie bez obciążenia faktycznie jest w impulsie bardzo wysokie. Ja myślałem nad przerobieniem lampki halogenowej zasilanej z podobnego dynama też shimano na zasilanie z leda. Ale dałem sobie spokój - jestem zbyt niecierpliwy - kupiłem solarforce L2P w wersji extended od użytkownika GREG i jestem bardzo zadowolony. Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Lampy są podłączone tył i przód z przodu nawet zastosowałem żarówkę 3W oryginalnie była 2.4W i nic, a może regulator 7806 dałby radę ?
  • Poziom 20  
    Rób jak uważasz. Wtedy rozwaz podłączenie ledow i akumulatorkow, ładowanie podczas jazdy i światło na postoju. Zastosuj 7805 i mocne ledy.
  • Poziom 27  
    Szukaj pod hasłem "stabilizator równoległy".
  • Poziom 20  
    Rób jak uważasz. Wtedy rozwaz podłączenie ledow i akumulatorkow, ładowanie podczas jazdy i światło na postoju. Zastosuj 7805 i mocne ledy. Pamiętaj o mostku prostowniczym. Jak dynamo daje 6v to stabilizator na 3v ewentualnie przstwornica

    Dodano po 40 [sekundy]:

    Coś się zdublowalo a nie mogę poprawić...
  • Poziom 17  
    A może sprawdzić jakie napięcie jest na żarówce - może są po prostu słabej jakości. Jeśli mowa o stabilizatorze to może lepiej zastosować jakiś ldo o niskim spadku napięci i diody jakieś lepsze w mostku będziemy mieli mniejsze straty.
  • Poziom 12  
    z tyłu mam lampę z podtrzymaniem a z przodu halogen. Czyli jak mam podłączyć stabilizator 7805 podpinam pomiędzy dynamo i żarówka i starczy ?
  • Poziom 17  
    Nie, musi być jeszcze prostownik i kondensator przed stab od strony dynama i kondensator za stabilizatorem też nie zaszkodzi. A ich powinniśmy dać ponieważ dynamo daje prąd przemienny o różnej częstotliwości i danie kondensatorów troszkę zmiejszy migotanie, a przynajmniej powinno.
  • Poziom 12  
    a mostek jaki dać i wtedy jak to wszystko podłączyć (jestem na razie początkujący)
  • Poziom 20  
    Jako początkujący powinieneś mieć odrobinę wiedzy. Sprawdź ile pobiera Twój halogen bo jak pobiera 3A to sobie Wsadz ten stabilizator... druga sprawa to chłodzenie dla stabilizatora a następnie dopasuj mostek pod halogen. O wszystkim możesz poczytać w internecie bo tak to nigdy się nie nauczysz.
  • Poziom 17  
    Spróbuj najzwyklejszy 1 amperowy jeśli takie posiadasz a jak nie to 4 diodki prostownicze nawet z wylutu z jakiejś płytki 1n1001 czy cokolwiek podobne. Kolega pójdę boso był szybszy. Ale chodziło raczej o halogen 3W a nie 3A. Przy 6V zasilanie to z 0,5ampera/
  • Poziom 32  
    dioda1000 napisał:
    Szukaj pod hasłem "stabilizator równoległy".


    Najlepiej użyć PowerLEDów w charakterze takiego stabilizatora. Coś jak na poniższym schemacie:

    Dynamo w piaście i za wysokie napięcie



    Edytuj

    Zrobiłem taki zestaw w swoim rowerze i jestem pozytywnie zaskoczony sprawnoscią układu.
    Przednia lampka to dwa ledy 3W białe, połączone szeregowe. Oczywiście mają odpowiednie kolimatory. Robią za stabilizator równoległy. Nie jest to oczywiście super stabilizacja, ale jest te 6-8V do zasilania tyłu. Z tyłu z kolei są czerwone LEDy małej mocy (mają mniejsze napięcie przewodzenie niż białe). Mam ich tam więcej niż narysowałem, ale nie wnosi to już nic twórczego do schematu.
    Przy bardzo małych prędkościach (<10km/h) lampki migają, powyżej migania nie widać (jest na pewno bo nie ma żadnego kondensatora). Dynamo w piaście. Przednia lampka na dwa złącza - jedno do dynama, a drugie do tylnej lampki. Są połączone równolegle i są identyczne. Dzięki temu nie da się podłączyć tylnej lampki bez przedniej (zniszczyłoby to tylną lampkę), można za to odłaczyć tył i mieć trochę więcej mocy na przód (np. jazda w lesie).

    Trochę ekperymentowałem z podtrzymaniem - tak zaznaczyłem na schemacie. Rezystor dobrałem by z akumulatora płynął prąd rzędu 50-100mA na postoju. Tyle wystarcza by była mnie widać, a i przednia lampka daje odrobine światła by powoli jechać. Akumulator LiPol 2S (7.4V znamionowo) nie powinien zostać ani przeładowany, ani nadmiernie rozładowany, ale jednak trochę się boje takiej hardcorowej zabawy z akumulatorami modelarskimi.