Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatorów do samochodu na LMxx

majki1995 10 Sty 2014 21:03 11664 36
  • #31
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    W tym schemacie jest tylko ogranicznik maksymalnego prądu, który reguluje się doborem R4.Znaczenie maksymalnego prądu zależy od parametrów transformatora.Praw fizyki jeszcze nikt nie kasował.Po co zajmujecie się tylko krytyką,czas wam dać swoją konkretną propozycję, forum nie dla krytyki i konkurencji, a dla pomocy.Ja chce zaproponować proste schematy, żeby obniżyć finansowe straty autora tematu i przy czym otrzymać maksymalne funkcjonalne możliwości przyrządu.Nie zapominajcie, że wszystko genialne -proste, lecz nie wszystko proste- genialnie.Mogę dać schematy pełnych automatów dla ładowania akumulatora, lecz po co i komu to potrzebno i które będą straty? A co przeszkadza dla obrony od nieprawidłowego podłaczania akumulatora włączyć do zerwania drutu diodę Shottky,który ma bardzo niewielki prosty opór, czy zastosować schemat ohrony , którą dałem w swoim post. №11 http://myradiolab.ru/power-supplies/reverse-p.../reverse-polarity-protection-for-charger.html. I już całkiem nie rozumiem, dla czego boicie się za tranzystor? Cały świat korzysta tym schematem już dwa dziesiątki lat i nie u kogo nie powstaje problemów.Dlaczego ona musi powstać teraz? Popatrzycie w Internecie podobne schematy, ich tysiące! I przychodzi do głowy pytanie- wszystky,kto opracował te schematy były niezupełnie rozumnymi ludźmi?
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #32
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Coś ci nie wyszło z tym linkiem - poprawny jest http://myradiolab.ru/power-supplies/reverse-polarity-protection-for-charger.html. To rzeczywiście jest dobry sposób - może tylko z takim zastrzeżeniem, że nie należy odłączać akumulatora i podłączać z powrotem, bo jak wtedy podłączy się go odwrotnie, to zabezpieczenie może nie zdążyć zadziałać - jak się odłącza akumulator, trzeba wyłączyć ładowarkę i poczekać, aż przekaźnik puści.

    Z tym R4 - jak to jest 0R1, to on może coś ogranicza przy prądzie ponad 20A, nie wiem, jaki prąd wytrzymuje ten tranzystor (T2=BD912). Można dać dużo większą oporność, tylko prąd będzie zależał od napięcia transformatora i napięcia na akumulatorze.

    Ze schematami w Internecie jest tak, że większość jest prawie bezwartościowa (choć zwykle mogą stanowić inspirację do lepszych) - po to są dyskusje, żeby wyłapać, co jest niedopracowane i wskazać, jak to można poprawić - choćby przez to, że ktoś spróbuje, i napisze, co działa dobrze, a co nie - tam, gdzie są dyskusje, jest duża szansa na dobre schematy. U nas mówią "nie od razu Kraków zbudowano".


    Ładowarka akumulatorów do samochodu na LMxx



    Edytuj
    A to jest moja koncepcja ładowarki. Układ tranzystorowy ogranicza prąd, i powinien wyłączyć się, jeśli akumulator zostanie odwrotnie podłączony; TL431 ogranicza napięcie; opornik poniżej TL431 kompensuje oporność kabli łączących ładowarkę z akumulatorem.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #33
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Wasze obawy, że prąd ograniczenia będzie 20А-blady.Pierwsza -transformator 60-100W przy napięciu 16-18V nie może zabezpieczyć prąd 20А.Druga-przy zwiększeniu prądu do 5,5А napięcie na wyjściu urządzenia i K(kolektor) tranzystora(R4) zacznie zmniejszać się, a pozytywne napięcie na B(baza) tranzystora zwiększać się kosztem rezystora R3. Baza tranzystora przez diodę D8 jest podłaczona z wyjściem urządzenia. Zwiększenie napięcia na rezystorze R3 i jego zmniejszenie na wyjściu wywołują zamknięcie tranzystora i ograniczenie prądu. Zmniejszenie nominału rezystora 0,1 om doprowadzi do zwiększenia pradu,a jego zwiększenie-do zmniejszeniu pradu.Oto taka wychodzi teoria. A teraz upomnienie w sprawie automatycznego odłączenia urządzenia po końcu ładowania akumulatora. Większość tych schematów wykorzystuje kontrolę napięcia na akumulatorze(14.2-14,5V). Lecz to napięcie pojawia się już przy otrzymaniu akumulatorem tylko koło 90%potrzebną pojemności i do otrzymania pełnej pojemności akumulator należy ładować jeszcze blisko 2 godzin.Tak że prawie idealne jest urządzenie, które zabezpiecza nieodmiennymi prąd i napięcie i ma timer kontroli czasu ładowania z automatycznym odłączeniem nie tylko procesu ładowania ale i całego urządzenia od elektrycznej sieci.Schemat takiej ładowarky jest w jednym z numerów czasopisma Radiо. Życzę zdrowia i powodzenia!

    Dodano po 1 [godziny] 24 [minuty]:

    PS -Chcę również nie zostawić bez odpowiedzi wasze krytyczne upomnienia pod adres obrony od nieprawidłowego podłaczania akumulatora za pomocą bezpiecznika i diody.Taki sposób stosuje się praktycznie we wszystkich modelach samochodowej radiotechniki jak efektywny, a główne- jak najtańszy.Fachowcy firm ludzie są kompetentne i umieją liczyć pieniądze!Należy odznaczyć, że taki sposób obrony wymaga dotrzymywać się reguły-maksymalny prąd bezpiecznika zawsze powinien być mniej maksymalnego prądu diody, Zwyczajnie, jeśli w zamian bezpiecznika postawić gwóźdź, to aparat będzie uszkodzony.
  • #34
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Transformator 60W/20V przy zwarciu da ze 30A (i po kilkunastu sekundach zwarcia zaczną mu się palić uzwojenia od takiego prądu), więc na ograniczaniu prądu przez oporność transformatora lepiej nie polegać. W układzie z http://paja-trb.cz/konstrukce/nabijecka_autobaterek.html przy prądzie 5.5A na oporniku R4 będzie spadek napięcia poniżej 1V, a na LM317 może być około 2V, więc tranzystor powinien normalnie działać (wzmacniać prąd) - on aż do prądu 15A (największego dopuszczalnego) ma napięcie nasycenia emiter-kolektor mniejsze, niż napięcie emiter-baza. Ograniczenie prądu będzie powodowane nie przez R4, ale przez oporność wewnętrzną tranzystora - o ile R4 nie będzie _dużo_ większy.

    Pod koniec ładowania prąd należy zmniejszać, a nie utrzymywać taki sam, kiedy napięcie przekroczy 14.5V - można wyłączać, kiedy przy utrzymywaniu stałego napięcia prąd odpowiednio zmaleje. Niestety, nie wiem, do ilu % nominalnego prądu ładowania powinien on zmaleć przy jakim napięciu końcowym.

    Co do bezpiecznika i diody: po pierwsze, trzeba dobrać odpowiedni bezpiecznik i odpowiednią diodę - żeby przepalił się bezpiecznik, który łatwo wymienić, a dioda nie uległa uszkodzeniu - i nie wystarczy, że dioda jest przewidziana na większy prąd, niż bezpiecznik, ważne jest, by bezpiecznik zdążył przerwać przepływ prądu wystarczająco szybko - a to już nie jest łatwe; po drugie, jakiś czas temu elementy półprzewodnikowe były droższe od bezpieczników, teraz ich ceny zmalały - co kiedyś było opłacalne, dzisiaj może nie być; po trzecie, koszt wymiany bezpiecznika obciążał użytkownika urządzenia, a nie producenta.

    W moim układzie z #32 zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora jest bardzo niepewne - zamiast takiego sposobu lepiej R7 podłączyć do ACC- poprzez tranzystor NPN (emiter do ACC-, kolektor do R7, bazę do R6, który należy odłączyć od TL431, i trzeba dodać jakiś opornik, np. 1k, między bazą i emiterem) - przy odwrotnym podłączeniu akumulatora ten tranzystor pozostanie wyłączony i Q1 nie dostanie prądu bazy, więc też będzie wyłączony (oczywiście, Q1 musi wtedy wytrzymać sumę napięć akumulatora i prostownika - to jest ze 30V). Można jeszcze rozważyć użycie jako Q1 Darlingtona, albo MOSFET-a, żeby nie był potrzebny duży prąd bazy (ale mało jest MOSFET-ów z kanałem P, trzeba by raczej odwrócić polaryzację całości i TL431 zastąpić LM4041-ADJ).
  • #35
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Szanowny kolega, jta!Prawa fizyki dawno są otwarte i nie nami! Rekomenduję wam odwołać się do patentowego biura, może ono niektóre wasze idei i rozumowania zarejestruje jak nowe odkrycia. Zwłaszcza mi spodobała się krytyka sposobu obrony aparatury radiowej od nieprawidłowego podłaczania za pomocą bezpiecznika i diody, która stosują wszystkie czołowe światowe firmy. Zaproponujcie im coś lepsze i zostaniecie milionerem! Teraz wrócimy do tematu. Podczas omawiania były zaproponowano niemało schematów ładowarek.Wszyscy oni mają swoje plusy i minusy.Rekomenduję wam w zamian zajmowania krytyką wszystkich propozycji, wziąć z tych schematów całe lepsze i skompletować taki schemat, który będzie odpowiadał wszystkim waszym wymogom, a potem przedstawcie ten schemat na forum. Oto to i będzie konstruktywna pozycja uczestnika forum!
  • #36
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Zgłoszenie patentu kosztuje więcej, niż ja dostaję miesięcznie za moją pracę, a przepisy, które określają wymagania dotyczące tego zgłoszenia, są napisane bardzo niejasno, co skutecznie zniechęce mnie do zgłaszania w Urzędzie Patentowym moich pomysłów. Na forum są opisane co najmniej dwa sposoby zabezpieczania urządzeń przed odwrotnym podłączeniem akumulatora, bądź baterii, bez użycia bezpiecznika i konieczności jego wymiany po każdym niewłaściwym podłączeniu - więc dla użytkownika lepsze, dla producenta niekoniecznie, bo jak bezpieczniki często się przepalają, to producent może napisać w instrukcji, że do tego urządzenia jest bezpiecznik, którzy on dostarcza, jako "part number xxxxxxxxx" (użycie innego grozi spaleniem urządzenia) i sprzedawać go po dziesięciokrotnie wyższej cenie - czy wielu producentów zrezygnuje z takiej możliwości zarabiania?

    Ja przy niektórych schematach wskazałem, co i jak można poprawić. Oprócz tego narysowałem jeden własny i wskazałem na forum dwa inne, do których zgłaszałem poprawki, żeby były lepsze - w sumie co najmniej trzy konstruktywne propozycje. To ile jeszcze chcesz? Ja wolałbym robić coś ciekawszego - może odkrywać nowe, nieznane jeszcze prawa fizyki... bo wciąż jest dużo do odkrycia. ;)
  • #37
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Od szczerego serca życzę nowych odkryć! A lepszy wariant -to nie tylko generować swoje idei, ale i samemu sprawdzać ich na możliwość stosowania w życiu.

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    Proponuję schemat timera dla ładowarky, który pozwala ustalić utrwalony czas ładowania akumulatora 2,5-6-10-20 godziny, potem urządzenie będzie odłączone od elektrycznej sieci.Timer podłacza się do wyjściowych łapek ładowarky.Analogi -561ИЕ16(561IE16) - CD4020B, 561ЛЕ5(561LE5) - CD4001, KT315 - BC546 - 548, KT814 - BD140, diody dowolne na prąd nie mniej 100 mA. http://www.elektrik-avto.ru/index/tajmer_dlja_zarjadnogo_ustrojstva/0-863