Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowarka akumulatorów do samochodu na LMxx

majki1995 04 Jan 2014 20:19 12270 36
  • #1
    majki1995
    Level 10  
    Witam
    Ostatnio, jako że zbliża się zima, choć mam nadzieje, że w tym roku nas ominie postanowiłem zmontować sobie jakąś ładowarkę do akumulatora. Zwykle jest to ok. 40Ah, ale niekiedy zdarza się coś większego, dlatego zmusiłem Google do współpracy i dowiedziałem się, że powinienem naładować go do 14,5V prądem 0.1 Pojemności (4A). Miałem nadzieje, że znajdę odpowiednie trafo, ale się nie udało (za wysokie napięcia). Znalazłem wiele schematów od najprostszych z triakiem na uzwojeniu pierwotnym po bardzo skomplikowane z mostkiem sterowanym z tranzystorami. Ale wpadłem na ten artykuł Link i stwierdziłem, że to może i dobry pomysł, bo mogę sobie ustawić prąd 4A i napięcie a układ sam naładuje mi akumulator bez potrzeby zwiększania prądu lub groźby przeładowania. Ale zacząłem się zastanawiać czy na pewno dobrze rozumuje. Znalazłem parę podobnych projektów, ale albo opis krótki albo brak dokumentacji, dlatego moje pytanie czy coś takiego będzie funkcjonowało prawidłowo.
    Pozdrawiam i dziękuje za pomoc
  • #2
    aksakal
    Tube devices specialist
    Dla ładownicy tranzystor BD282(Ik max=4A) jest słaby.Napięcie na wtórnym uzwojeniu transformatora powinno byc 16-18V.Diody prostownika czy mostek powinny być na 10А.Rezystor 330om zamień na 240om, a potencjometr 6,8к na 4,7-5к.W ostateczności rezystor i potencjometr można i nie zmieniać.Tranzystor weź z prądem kolektora 8-10А.

    Dodano po 1 [godziny] 53 [minuty]:

    http://paja-trb.cz/konstrukce/nabijecka_autobaterek.html

    Dodano po 15 [minuty]:

    http://chomikuj.pl/kemot76/Prostowniki+do+*c5*82adowania+akumulator*c3*b3w
  • #4
    aksakal
    Tube devices specialist
    Na tej stronie otwórz -Prostowniki do ładowania akumulatorów
  • #6
    majki1995
    Level 10  
    Oo wielkie dzięki za odpowiedzi
    kierbedz4 wrote:
    Do Biedronki Do biedronki. W cenie 55zł masz prostownik z wyjściem 4A i podłączysz go pod akumulator nie przestrzegając czasu ładowania, bo i sam w porę wyłączy i przejdzie na ładowanie konserwujące.

    No może i tak, ale lubie mieć rzeczy uniwersalne, układ na lm mogę użyć, jako zasilacz stabilizowany, sporo części posiadam a jak sie ten z biedrony spali to kosz a tego naprawie
    Dzięki za linki pierwszy ten czeski wydaje mi sie że on nie posiada stabilizacji prądu a po prostu jest on ograniczony przez r1a i b ale moge sie mylić drugi ten na gryzonia fajne konstrukcje, ale mam troche mało miejsca i lubie jak mogę coś wykorzystać więcej jak 1 na rok
    aksakal wrote:
    Dla ładownicy tranzystor BD282(Ik max=4A) jest słaby.

    no tak nie podałem chodziło mi o ten drugi schemat
    Ładowarka akumulatorów do samochodu na LMxx
    Ich ciałem zastąpić mj2500 tranzystorem bd250c on ma 25A więc będzie troche zapasu posiadam pare sztuk i db557i BC547 na bc547b ten pierwszy powinien spasować a ten drugi nie wiem czy niema za małego prądu, bo tylko 100mA. Czy moge je tak podmienić
    Trafo to 2x18V i sporej wydajności prądowej tak, że nawet jeden odczep wystarczy
    Mostek prostowniczy 50A w obudowie taki posiadam
    Pozdrawiam i prosze o równie szybką odpowiedź
  • #7
    _jta_
    Electronics specialist
    Coś w tym schemacie jest pokręcone - pewnie T2 i T3 mają służyć do ograniczania prądu? Sęk w tym, że jak prąd jest na tyle duży, że T2 zaczyna przewodzić, to będzie przewodzić również T3, zmniejszając napięcie pomiędzy wyjściem LM317, a jego pinem ADJ - LM317 zareaguje na to zwiększeniem prądu! Żeby uzyskać ograniczanie prądu, należy emiter T3 połączyć z masą, a kolektor z pinem ADJ - wtedy na P1 będzie można ustawiać prąd ładowania. Pozostanie jednak inna wada: w razie zwarcia wyjścia ograniczanie prądu nie będzie działać - żeby działało, emiter T3 trzeba by było podłączyć do potencjału o 1.5V poniżej potencjału masy.

    Niestety, układ LM317 jest przewidziany do prostych regulatorów napięcia, bez regulacji prądu, jedynie odpornych na zwarcie (LM317 ma, albo przynajmniej powinien mieć, wewnętrzne zabezpieczenie, które jednak może nie być skuteczne dla tranzystora mocy, który zostanie do niego dołączony - w tym układzie może będzie, może nie - to zależy od parametrów tego tranzystora) - dlatego wychodzą takie problemy. Do zasilaczy z tranzystorem mocy zaprojektowano układ LM723; pewną niedogodnością jest fakt, że daje on prąd tylko 100mA, i jeśli zasilacz ma dawać kilka amper, to zwykle pojedynczy tranzystor ma za małe wzmocnienie.
  • #8
    aksakal
    Tube devices specialist
    kierbedz4 Ta nepodana strona to est ten drugi link http://chomikuj.pl/kemot76/Prostowniki+do+*c5*82adowania+akumulator*c3*b3w

    Dodano po 1 [godziny] 17 [minuty]:

    http://www.circuitsgallery.com/2013/07/high-current-adjustable-power-supply.html

    Dodano po 2 [godziny] 36 [minuty]:

    prostownik z automatycznym wylaczaniem 02.djvu ... - Chomikuj.pl -Wstaw do Google http://www.cuteminds.com/index.php/powersupply

    Dodano po 19 [minuty]:

    PS-http://www.eleccircuit.com/best-dc-power-supply-3amp-to-adjust-1-2v-20v-3v-6v-9v-12v/Problem łatwo rozwiązuje się jeśli LM317 zamienić na LM338, która może zabezpieczyć prąd 5А.Daję Link na schemat . http://meandr.org/archives/13679

    Dodano po 35 [minuty]:

    A to schemat regulatora napięcia i prądu.Na jej wejście można podawać dowolne napięcie, lecz nie więcej maksymalnego napięcia tranzystorów.Na wyjściu otrzymacie 80% wejściowego napięcia.Wyjściowe napięcie reguluje się od 0 do maksymalnego potencjometrem R5, a prąd od 10mA do 3А potencjometrem R6.Schemat może zabezpieczyć prąd i więcej 3А, dla tego należy zmienić nominały oddzielnych elementów.Przy ładowaniu akumulatora należy ustalić potrzebne napięcie i prąd, które nie będą zmieniały się do końca procesu ładowania.Schemat można uzupełnić automatem, dla odłączenia akumulatora, potem, jak on będzie ładował się do maksymalnego napięcia. http://radio-gl.narod.ru/constr/bp/reg_sn/reg_sn.htm

    Dodano po 19 [minuty]:

    PS-Analogi elementów KT819ГМ(KT819GM)-2N3055 , KT817Г(KT817G)-BD139,КТ361Г(KT361G)-BC556, KT315Г(КТ315G)-BC546.
  • #9
    _jta_
    Electronics specialist
    aksakal - U nas wpisanie samego linku w tekście nie zawsze działa, najprościej można wpisać go pomiędzy znacznikami 'url' i '/url', umieszczonymi w nawiasach kwadratowych; ponadto nie należy pisać '*' w miejsce '%' - pierwszy z twoich linków to:
    http://chomikuj.pl/kemot76/Prostowniki+do+%c5%82adowania+akumulator%c3%b3w.

    Układy z linków 2 i 3 mają niestety dwie wady: (1) LM317 stabilizuje napięcie na swoim wyjściu, a nie na wyjściu zasilacza, więc stabilizacja jest kiepska (tej wady może nie mieć układ z tranzystorem PNP); (2) zabezpieczenie w LM317 nie obejmuje tranzystorów mocy (ta wada jest trudna do usunięcia).

    http://www.eleccircuit.com/best-dc-power-supply-3amp-to-adjust-1-2v-20v-3v-6v-9v-12v/ - tu jest zrobione tak, że LM317 stabilizuje napięcie na wyjściu układu; niestety tranzystor wyjściowy nie jest zabezpieczony przed przeciążeniem.

    A w układzie z ostatniego linku wzorcem napięcia jest napięcie emiter-baza tranzystora, które za bardzo zależy od temperatury, żeby ten układ nadawał się do ładowania akumulatorów.
  • #10
    majki1995
    Level 10  
    czyli co wszystkie układy na lm3 nie będą działały prawidłowo ?
    https://obrazki.elektroda.pl/4197161400_1335191479.png
    znalazłem jeszcze coś takiego troche skomplikowane ale lm nie jest sterowany przez żaden tranzystor i prąd trochę mały ale to sie chyba uda poprawić mocniejszym tranzystorem?
    co o tym sądzicie?
  • #11
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega, JTA! Wy na pewno teoretyk, a nie praktyk! Na całym świecie te schematy pracują, a u was nie!Powiedzcie mi, po co dla ładunku akumulatora jest potrzebny ustabilizowany blok?Po co po to, żeby ładować akumulator kilka razy za rok, konstruować bardzo skomplikowane urządzenie?Bardzo prosta ładownica składa się z transformatora,jednej diody i przemiennego rezystora .Można jeszcze postawić dla kontroli woltomierz i amperomierz.Daję link na schemat obrony ładownicy od nieprawidłowego podłaczania akumulatora. http://myradiolab.ru/power-supplies/reverse-polarity-protection-for-charger.html
  • #12
    majki1995
    Level 10  
    aksakal wrote:
    Bardzo prosta ładownica składa się z transformatora,jednej diody i przemiennego rezystora .Można jeszcze postawić dla kontroli woltomierz i amperomierz.Daję link na schemat obrony ładownicy od nieprawidłowego podłaczania akumulatora. http://myradiolab.ru/power-supplies/reverse-polarity-protection-for-charger.html

    no tak ale jak już pisałem nie posiadam odpowiedniego trara a obniżać o 4V na rezystorach to też niełatwe
  • #13
    aksakal
    Tube devices specialist
    Zawiadomcie dane waszego transformatora
  • #14
    _jta_
    Electronics specialist
    aksakal - Prosta ładowarka zawiera transformator, mostek (bo transformator znacznie bardziej "odczuwa" obciążenie jednopołówkowe), ewentualnie dwie diody, jeśli transformator ma odczep ze środka uzwojenia, żarówkę do ograniczenia prądu; sensowne jest uzupełnienie go o woltomierz, albo wskaźnik napięcia (można z LED-em, który tylko pokaże, czy akumulator już jest dość naładowany). Najprostsza, jaką zrobiłem, to transformator z dzielonym uzwojeniem (napięcie wtórne około 11V~) i dwie diody na wspólnym radiatorze. Ale taka ładowarka ma wiele wad - diody się spalą, jeśli ktoś odwrotnie podłączy akumulator; potrzebuje określonego napięcia sieci - kiedyś wymagano dokładniejszego, niż obecnie, można było tak robić i liczyć na to, że po naładowaniu nie będzie silnego gazowania; dziś dozwolone odchylenie napięcia sieci jest większe, a akumulatory wykonane zaawansowaną technologią są bardziej wrażliwe na niewłaściwe ładowanie - i już taką prymitywną ładowarką nie można ładować bez pilnowania, czy już akumulator jest naładowany. Najprostsze zabezpieczenie przed spaleniem diod przez odwrotne podłączenie, to żarówka między diodami, a akumulatorem - w razie odwrotnego podłączenia zaświeci, a przy okazji stabilizuje prąd ładowania. Takie ładowarki robiłem kiedyś, bo nie było z czego zrobić lepszych - jak się udało kupić transformator, diody i blachę na radiator, to już był spory sukces. Dziś jest z czego zrobić lepiej i jest to bardziej potrzebne, bo mało kto ma czas ciągle zaglądać i sprawdzać, czy już zbliża się koniec ładowania.

    Układ ładowarki z zabezpieczeniem przed odwrotnym podłączeniem i przed przeładowaniem akumulatora jest na naszym forum, była o nim długa dyskusja w temacie Prostownik do ładowania akumulatorów(auto), bo wielu było takich, dla których coś było za trudne, albo coś źle zmontowali, i pytali o radę. Zamieściłem tam program do wyliczania, jaki dać opornik, żeby transformator pasował. Pomysł z użyciem przekaźnika do zabezpieczenia przed odwrotnym połączeniem też jest dobry, jak ktoś ma przekaźnik z cewką na odpowiednie napięcie i stykami na odpowiedni prąd.
  • #15
    aksakal
    Tube devices specialist
    Też brałem udział w jednym z podobnych omawiań,lecz potem przestał śledzić za tematem.Nie było konkretnych propozycji,tylko nieistotne rozmowy i rozumowania.A teraz wrócimy do tematu.Kolega _jta! Nie policzcie to za obrazę, lecz wasze wymogi do tej prostej ładownicy są podobne do wymogu kobiety, która nie zna czego chce, lecz nie odczepi się, aż nie otrzyma swojego.Daję wam powoływanie, gdzie znajdują się schematy samorobnych i przemysłowych ładownic, wybierzcie tę, która będzie odpowiadała wszystkim wymogom i zaproponujecie jej autorowi tematu.Ostateczny wybór za autorem tematu! http://radiomaster.com.ua/shema/zaryadnoe/
  • #16
    majki1995
    Level 10  
    widze że dyskusja staje sie strasznie długa, dodam że posiadam już prostownik do ładowania akumulatora na lm317 tki jak w tym linku
    http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-wykonac-prosty-zasilacz-regulowany
    ładuje on w miarę ładnie tylko nie moge ustawię odrazy 14.5V bo prąd by była za duży i dlatego tak mi zależało żeby po prostu rozbudować ten układ o stabilizacje prądu. z tąd moje pytanie czy ma ktoś sprawdzony układ zasilacza labolatoryjnego na tym układzie? za wszelką pomoc wielkie dzięki
  • #17
    aksakal
    Tube devices specialist
    Daję Link na schemat stabilizatora z regulacją napięcia i prądu z LM317(max 1,5A), LM350(max3A), LM338(max 5A). http://redram.com.ua/lab.html .Też już bałem się, że dyskusja zaciągnęła się i moderator wyrzuci temat do koszyka, dzięki Bogu, że tego nie stało się! Jeśli schemat wam nie podejdzie, zawiadomicie, znajdziemy drugą.Różnych schematów u mnie bardzo dużo, prawie z wszystkich krajów Europy. Życzę powodzenia!
  • #18
    _jta_
    Electronics specialist
    majki1995 - Niestety z tego opisu dostępna jest tylko lista elementów; najprościej można ograniczać prąd włączając żarówkę: niskonapięciową między diody prostujące, a resztę układu; albo sieciową szeregowo z uzwojeniem pierwotnym transformatora - jeśli np. włączysz żarówkę sieciową 25W, to prąd ładowania na pewno będzie mniejszy, niż 1.5A; jak akumulator trochę się podładuje, to włącza się żarówkę o większej mocy, albo nawet zwiera. Był też na forum temat o ładowarce na LM317 z regulacją prądu ładowania - możesz spróbować zastosować sposób regulacji z tego tematu, ale jak chcesz mieć przyzwoity zakres, to użyj schematu w mojej wersji (z dodanymi elementami narysowanymi niebieskim kolorem).

    Z ładowaniem akumulatorów jest taka sprawa, że albo należy je ładować do uzyskania napięcia około 14.5V (i wtedy po osiągnięciu takiego napięcia trzeba od razu wyłączać ładowanie), albo utrzymując napięcie około 13.75V (kiedyś zalecano niższe, nawet poniżej 13V) przez nieograniczony czas - wtedy ładowanie trwa dość długo. Z tego powodu mało wygodne jest używanie zasilacza stabilizowanego jako ładowarki - lepiej jest mieć układ, który wyłącza się po naładowaniu akumulatora. Układ, do którego link ostatnio podałem, robi coś jeszcze innego: ma dwa napięcia progowe, po osiągnięciu górnego progu przestaje ładować, ale zacznie znowu ładować, jeśli napięcie spadnie poniżej dolnego progu.

    aksakal - Opisywałem, czego można się spodziewać po układach, do których dawałeś linki, żeby ktoś, kto by chciał coś z tego wybrać, orientował się, czego po którym ma się spodziewać. W tym, co teraz podałeś, przede wszystkim układy są w złej kolejności: należy najpierw ograniczyć prąd, a potem regulować napięcie, bo układ ograniczania prądu psuje regulację napięcia. Poza tym, prąd 1.5A płynący przez opornik 12R daje w nim moc strat 27W - na to jest potrzebny spory opornik. W układzie na LM317 podanym na naszym forum jest opornik 1R 5W i uzyskuje się podobny zakres regulacji.
  • #19
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega, jta!Schemat ograniczenia ładunkowego prądu z użyciem lampy ma jeden poważny minus-dla kilku znaczeń tego prądu należy stosować żarówki różnej potęgi.Należy będzie zastosować przełącznik tych lamp, co skomplikuje konstrukcję.Najbardziej racjonalnym wydaje się użycie regulacji ładunkowego prądu za schematem, prezentowanym przez was, która pozwala ustalić dowolne znaczenie prądu ograniczenia.A użycie LM338 pozwoli zwiększyć maksymalny prąd do 5А.Lecz w tym schemacie też jest błąd, jeśli nie zauważyliście, podpowiem.Napięcie na wejściu 12V, a regulowane na wyjściu 1,5-16V.Myślę, że to czysto mechaniczny błąd.Dla fachowca to nie problem.I jeszcze jedno upomnienie. Prąd 1,5А na oporze 12ом daje 18W.Życzę zdrowia!

    Dodano po 37 [minuty]:

    Kolega, jta!Chcę przeprosić przed wami, za mój błąd.Pomyliłem 12om i 12V toż nieprawidłowo wyznaczył potęgę.Życzę powodzenia !
  • #20
    majki1995
    Level 10  
    czyli dobrze rozumiem że lepszym rozwiązaniem jest to

    widziałem wcześniej ten link ale myślałem ze uda wykorzystać sie istniejąca konstrukcje i takie pytanie czy moge wykorzystać trafo 17V tak jak na tym schemacie z tego tematu
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html
    przyznam sie że sie powoli gubię w tym temacie a wydawało sie to takie proste
    prosze o konkretne odpowiedzi co sądzicie o TYM schemacie
    dzięki i pozdrawiam
  • #21
    _jta_
    Electronics specialist
    aksakal - Trochę trudno jest zrozumieć język, w którym piszesz - po polsku jest nie "potęga", a "moc", i nie "znaczenie prądu", a "natężenie prądu", albo "wartość prądu"; czyli twoje zdanie powinno brzmieć: Schemat ograniczenia prądu z użyciem lampy ma jeden poważny minus - dla kilku wartości tego prądu należy stosować żarówki różnej mocy. (nie wiem, co u Ciebie robi słowo "ładunkowego" - nie domyślam się, skąd się wzięło). Zgadzam się, że jest to pewna niedogodność, ale łatwiej o kilka żarówek różnej mocy, niż o opornicę o mocy kilkudziesięciu wat.

    Przyjrzałem się jeszcze układowi z http://radio-gl.narod.ru/constr/bp/reg_sn/reg_sn.htm - tam regulacja prądu powinna sensownie działać, natomiast regulacja napięcia jest mało stabilna; można w roli VT3 użyć TL431, żeby uzyskać dobrą stabilność; ponadto wypadałoby coś zrobić z R5 - do ładowania akumulatorów nie potrzeba regulacji napięcia w dużym zakresie, jeśli to są akumulatory na takie samo nominalne napięcie - trzeba wyregulować napięcie kompensując błąd TL431 (może być chyba z 1%) i dobierając do akumulatora (bo może jeden producent zaleci ładowanie do 14.4V, a inny do 14.7) - na to wystarczy niewielki zakres regulacji, jego zmniejszenie ułatwi dokładne ustawienie napięcia.

    majki1995 - Prostownik zaprojektowany przez jozefg ma dwie ważne zalety: odporność na zwarcie, bądź odwrotne połączenie akumulatora, oraz przerywanie ładowania po osiągnięciu odpowiedniego napięcia; wadą jest brak regulacji natężenia prądu, choć są w tym temacie jakieś pomysły, jak go pod tym względem ulepszyć. Transformator dający 17V pasuje do tego układu, tylko trzeba dobrać opornik - zamieściłem tam program, którym można wyliczyć jego wartość.
  • #22
    aksakal
    Tube devices specialist
    Wykorzystuję dla napisania tłumacz elektroniczny, a on czyni dużo błędów, coś poprawiam sam, lecz nie wszystko.Kolega_ jta! Wy nieprawidłowo wyznaczyły koniecznu moc potencjometra 12 om.LM317 jest włączona za schematem stabilizatora prądu, a potencjometr jest podłaczony do jej równolegle.Przy 1,5А prąd przez potencjometr będzie 0,125А, napięcie na nim przy takim prądzie 1,5V, a moc nie więcej 0,25W. Jeśli przez 12 om prąd będzie 1,5А, to spadek napięcia będzie 18V, a co pozostanie na wyjściu? Daję powoływanie na podobny schemat ładownicy, gdzie wykorzystuje się stabilizator prądu. Lecz lepiej wykorzystać schemat c dwoma LM317(LM350).Pierwsza z ich stabilizuje napięcie, a druga pozwala ustalić konieczny prąd ładunku i podtrzymywać jego stałym. http://radiokot.ru/circuit/power/charger/04/

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Popatrzcie jeszcze jeden schemat ładowarky. http://electronics-lab.com/projects/power/015/

    Dodano po 3 [godziny] 23 [minuty]:

    Chcę zrobić jeszcze jedną poprawkę do schematu stabilizatora prądu na LM317. Przy wejściowym napięciu 18V i rezystorze 12 om prąd ładunku akumulatora nie będzie więcej 0,1А.Toż w schemacie jest wykorzystany potencjometr 12 om, co pozwala płynnie regulować prąd od 0,1А do 1,5А.Przy użyciu LM350 dla otrzymania ładunkowego prądu 3А rezystor 0.833 om należy zmniejszyć do 0,417om.Szanowny kolega, _ jta! My oba popełniły błąd w rozliczeniu mocy potencjometra 12 om. Przy maksymalnym ładunkowym prądzie 1,5А(LM317) i wejściowym napięciu 18V moc potencjometra i rezystora 0,833om powinna być nie mniej 2,25W. Przy użyciu LM350 i maksymalnym prądzie 3А moc tych elementów będzie 9,0W. Rekomenduje się wykorzystać moc elementów 5 i 10W,
  • #23
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli chodzi o układ z http://redram.com.ua/lab.html, to coś tam przeoczyłem: połączenie suwaka z prawym końcem potencjometru, prąd płynie przez suwak, i jeśli to jest 1.5A, to potencjometr jest ustawiony na 0Ω; niedogodne jest to, że stosunkowo duży prąd płynie przez suwak, niełatwo o potencjometr, który wytrzyma ciągłe traktowanie w taki sposób - może zastosować jakiś opornik zatyczkowy? (Ciekawe, kto miał okazję coś takiego widzieć).

    A gdyby tak wziąć układ stabilizatora prądu z http://radiokot.ru/circuit/power/charger/04/ i do niego dodać ograniczenie napięcia ładowania: między nóżkę 'ust' 142EN12, a wyjście wstawić opornik (powiedzmy, 51Ω), i podłączyć tam katodę TL431, jego anodę do '-' akumulatora, wejście REF do dzielnika włączonego pomiędzy '+' i '-' akumulatora? Wtedy po osiągnięciu właściwego napięcia TL431 zaczyna przewodzić i obniża prąd ładowania - uzyskamy standardowe działanie ładowarki CCCV (constant current - constant voltage). Tranzystor pozostawić tak, jak jest: emiter do wyjścia 142EN12, baza przez opornik do wyjścia ładowarki - kiedy TL431 spowoduje obniżenie prądu ładowania o połowę, LED zgaśnie. Ewentualnie, wyrzucić tranzystor i LED-a, wstawić LED-a i równolegle do niego opornik 1k między katodę TL431, a 'ust' 142EN12 - kiedy prąd TL431 zacznie rosnąć, LED zaświeci, sygnalizując fazę ograniczania napięcia; można włączyć szeregowo dwa LED-y, żeby jeden sygnalizował fazę ograniczania napięcia, a drugi koniec ładowania.

    Informacja dla tych, którzy nie znają układu scalonego TL431: ten układ, jeśli napięcie katody względem anody jest dodatnie, zachowuje się jak tranzystor NPN: katoda spełnia rolę kolektora, anoda - emitera, a pin REF - bazy; różni się dużym wzmocnieniem, oraz napięciem baza-emiter, które jest około 2.5V, mało zależy od prądu i temperatury, mało różni się między egzemplarzami; ma "prąd spoczynkowy" prawie 1mA; przybliżonym "odpowiednikiem PNP" jest LM4041-ADJ, który działa przy mniejszych prądach ("spoczynkowy" to około 80uA) i mniejszym "napięciu baza-emiter" (-1.2V), niestety kosztuje ze 3 razy więcej.

    A w układzie z http://electronics-lab.com/projects/power/015/ autor zadbał o to, żeby napięcie, przy którym kończy się ładowanie, było dostosowane do temperatury otoczenia. Jako Q1 jest użyty tranzystor mocy, choć moc tracona w nim to zaledwie około 90mW - po to, żeby się nie nagrzewał, bo on jest czujnikiem temperatury. Brak niestety ograniczenia prądu ładowania (poza wewnętrznym w U1, którego nie ma jak regulować).
  • #24
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega_, jta!Jest jeszcze jeden poważny problem z użyciem LM317 i LM350- to ich temperaturny reżim. Według technicznych danych maksymalna temperatura może być do 125 stopniów Celsjusza, lecz przy czym maksymalny prąd obniża się i już przy 40-50 stopniach on nie powinien być większy koło 0,5А. Tak że dla ładunkowego prądu 1,5 -3А należy stosować wzmacniacz prądu na potężnym tranzystorze.
  • #25
    _jta_
    Electronics specialist
    I ten wzmacniacz powinien być na tranzystorze PNP, na wspólnym radiatorze z LM317, kolektor połączony z wyjściem LM317 - o ile pamiętam, LM317 ma obudowę (albo wkładkę radiatorową) połączoną z wyjściem, więc nie trzeba żadnego z nich izolować od radiatora. A wspólny radiator po to, żeby tranzystor nagrzewał LM317 - jak tranzystor się nagrzeje, to LM317 ma ograniczyć prąd. Tylko to pewnie i tak nic nie da - przecież tranzystor w środku ma wyższą temperaturę, niż radiator. No i jest kwestia, czy w ogóle ma sens użycie LM317 - przecież ograniczanie prądu można zrobić na 2 tranzystorach, a do regulowania napięcia lepiej użyć TL431, jak o tym napisałem w #23.
  • #26
    aksakal
    Tube devices specialist
    Podobnie, że autor tematu dawno skonstruował potrzebną jemu ładownicę i utracił do jej interes, a przedłużamy omawianie.Proponuję schemat na TL431 i tranzystorze. Schemat podobnie ze USA.dlatego, że transformator na 120 V, lecz to nie problem. http://texvedkom.org/archives/1524
  • #27
    majki1995
    Level 10  
    _jta_ wrote:


    Układ ładowarki z zabezpieczeniem przed odwrotnym podłączeniem i przed przeładowaniem akumulatora jest na naszym forum, była o nim długa dyskusja w temacie Prostownik do ładowania akumulatorów(auto), bo wielu było takich, dla których coś było za trudne, albo coś źle zmontowali, i pytali o radę. Zamieściłem tam program do wyliczania, jaki dać opornik, żeby transformator pasował. Pomysł z użyciem przekaźnika do zabezpieczenia przed odwrotnym połączeniem też jest dobry, jak ktoś ma przekaźnik z cewką na odpowiednie napięcie i stykami na odpowiedni prąd.

    wielkie dzięki za wskazówkę mógł byś podać w której części tematu są te wskazówki bo przyznam sie że przeczytałem pare stron i zwątpiłem ?
  • #28
    _jta_
    Electronics specialist
    Link pomagający odnaleźć ten program co jakiś czas powtarzałem, więc trzeba poszukać moich wypowiedzi pod koniec, jak gdzieś będzie z linkiem, to już będzie wiadomo, jak szukać. Natomiast wskazówki dla tych, co mieli kłopoty, były zamieszczane wtedy, gdy tacy się pojawili, więc są wszędzie po trochu. Gdzieś podałem schemat z oznakowanymi punktami do pomiaru napięć i oczekiwane wyniki pomiarów (w którymś był błąd, więc potem poprawiałem) i do tego też potem wielokrotnie dawałem link.
  • #29
    aksakal
    Tube devices specialist
    Daję powoływanie na schemat ładowarky, która pozwala ustalić dowolne znaczenie napięcia i prądu ładowania akumulatora, daje możliwość nie przeładować akumulator, ma wskaźniki procesu ładowania i słuszności podłaczania i obrona od nieprawidłowego podłaczania akumulatora.W artykule jest dokładna instrukcja z eksploatacji akumulatorów. Artykuł na czeskiej mowie, lecz myślę, że to dla was nie problem. http://paja-trb.cz/konstrukce/nabijecka_autobaterek.html
  • #30
    _jta_
    Electronics specialist
    Regulacji prądu tam nie ma - jego wartość może ograniczać oporność (i indukcyjność rozproszenia) transformatora, oporność wewnętrzna akumulatora, charakterystyka tranzystora mocy... ale nie układ. Zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora, to dioda (która będzie przewodzić, gdy akumulator będzie odwrotnie podłączony) + bezpiecznik (który zapewne powinien się spalić - pytanie, czy nie jest droższy od diody) + sygnalizacja (prawidłowo - zielony LED, odwrotnie - czerwony) - może zamiast bezpiecznika (albo szeregowo z nim) umieścić wyłącznik, podłączać akumulator, a jak zaświeci zielony LED, to wtedy włączać? I jeszcze jeden problem: prawidłowe podłączenie akumulatora, kiedy nie ma zasilania, może spalić tranzystor mocy (odwrotna polaryzacja złącza emiter-baza napięciem akumulatora - co prawda przez parędziesiąt milisekund, ale to może wystarczyć).