Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerwa w N - wyłącznik RCD 3P+N - Wasze doświadczenia.

06 Sty 2014 00:27 3861 19
  • Poziom 24  
    Witam.
    Temat stosowania (niewłaściwego) RCD 3P+N do obwodów jednofazowych jest omawiany można powiedzieć "codziennie". Chciałbym się dowiedzieć kto w swojej karierze miał przypadki braku ciągłości N w takim aparacie? Ja nie mam dużego doświadczenia (3,5 roku) ale w tym czasie nie miałem ani jednego takiego przypadku. Znam natomiast przypadek ekstremalny, gdzie takie RCD jeszcze działa. Opiszę to krótko: Zasilanie z ZK przychodzi do budynku socjalnego. W rozdzielni FR a za nim RCD 40A 30mA. Z tego RCD kilkanaście obwodów na budynek socjalny. Zza tego RCD zasilona jest pompownia wody! (TAK! Kolejny budynek, w którym same pompy w niektórych porach dnia latem mają kolo 20kW, czasami do tego dochodzi spawarka, kompresor itp.). To nie koniec:) Z tej pompowni zasilany jest tunel, w którym jest kolejna rozdzielnica i dalsze obwody. Dodatkowo w tym tunelu jest automatyczne nawadnianie zraszaczami! Wszędzie gdzie się da stosowane są wątpliwej "sprawności" przedłużacze. Jesteście w stanie uwierzyć, że to działa ładnych parę lat i nie ma za wielu zadziałań tego RCD?:) A jeśli zadziała to zawsze jest to szczęście, że ktoś zauważy akurat od czego RCD mogło wybić i szybko usterka jest usunięta. Ja tego nie zrobiłem, żeby nie było:) Rozmowy z właścicielem spełzły na niczym, bo przecież prawidłowo działa. Współczuje temu, kto będzie szukał tam awarii, jeśli gdzieś jakiś przewód się przetrze lub gdzieś dostanie się trochę wody. Ja nie mogę sam uwierzyć w to, że w ogóle idzie załączyć to RCD, w szczególności czytając jakie to problemy ludziom sprawia podłączenie RCD w mieszkaniu na przykład (a tu 2 budynki i tunel!)
  • Specjalista elektryk