Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Test licznika lanos, open ceremony

jonec 07 Jan 2014 12:29 10488 62
IGE-XAO
  • #1
    jonec
    Level 13  
    Witam.
    Udało mi się stworzyć urządzenie którym mogę wygenerować impulsy aby licznik pokazał daną prędkość
    Tutaj demonstracja:
    http://www.youtube.com/watch?v=y0q525ASSOo&feature=youtu.be

    Docelowo urządzenie ma po przekręceniu kluczyka ma sprawić aby wskazówka prędkościomierza i obrotomierza powędrowała na koniec skali po czym powróciła.
    Tak jak tutaj:
    http://www.youtube.com/watch?v=0XzfS9E0FTg

    Schemat mojego urządzenia:
    Test licznika lanos, open ceremony

    Sytuacja wygląda następująco;
    Jeżeli ustawie urządzenie na 200km/h to po włączeniu licznika jak i urządzenia wskazówka podskakuje na 50km/h i wraca a zero a licznik km zasuwa jak przy 200km/h.
    Wyjściem z tej sytuacji było by aby miedzy nóżka 2 i 3 stopniowo wzrastała rezystancja,
  • IGE-XAO
  • #2
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Wyjściem z tej sytuacji było by aby miedzy nóżka 2 i 3 stopniowo wzrastała rezystancja.
    Elektroniczne symulowanie rezystancji wymaga skomplikowanych układów, dużo łatwiej zbudować generator sterowany napięciem, schematów w sieci jest wiele, również na 555.
    Jest jeden amatorski sposób na rezystancje sterowaną prądem, zbuduj albo kup (mało popularny) transoptor z fotorezystorem.

    P.S. Układ którego użyłeś nie jest zalecany dla 555, ma gorsze parametry od standardowego.
  • IGE-XAO
  • #4
    jonec
    Level 13  
    zastosowałem w/w aplikację i efekt jest zamierzony, wskazówka stopniowo wzrasta na 200km/h
    film:
    http://www.youtube.com/watch?v=VXzKiSB19d0&feature=youtu.be
    teraz muszę sprawić aby wskazówka sama powróciła na zero w tym przypadku sprężyna na iglicy robi to za mnie ale w innym typach licznika nie ma sprężyny i wskazówka opada poza skalę po zaniku zasilania.
  • #5
    jonec
    Level 13  
    Okazało się aby wskazówka powróciła na zero wystarczy podtrzymać zasilania licznika a wyłączając impulsator,
    http://www.youtube.com/watch?v=gsWcy5LR1ok&feature=youtu.be
    Wszystko jeszcze można podregulować za wyjątkiem czasu powrotu wskazówek
    Pozostała jeszcze kwestia samoczynnego wyłączenia po ok 2 sekundach.
  • #6
    lukcom
    Level 10  
    Hej czyli ten schemacik ... ten ostatni jest docelowo gotowy i działa? czy ten na samej górze?

    Dodano po 1 [minuty]:

    a co trzeba zmodyfikować (który element układu aby to doszło do samego końca przy 220km/h

    Dodano po 10 [sekundy]:

    a co trzeba zmodyfikować (który element układu aby to doszło do samego końca przy 220km/h
  • #7
    jonec
    Level 13  
    obecnie mam już prawie gotową aplikację, schemat oraz film wstawię jak złożę wszystko, czekam na potencjometry.
    Aby wskazówka wskoczyła na 220km/h wystarczy pokręcić potencjometrem zmniejszając jego rezystancję
  • #8
    jonec
    Level 13  
    Schemat:
    Test licznika lanos, open ceremony

    Gotowa płytka:
    Test licznika lanos, open ceremony

    Efekt:


    Lepiej zastosować KA555 lub SA555 ze względu na minusowe temperatury.
  • #9
    lukcom
    Level 10  
    Super Wielkie dzięki dla kolegi co fachura to fachura !!!
    Mam tylko jeszcze jedno pytanie bo za dobrze nie znam sie na elektronice .. opis wyprowadzeń na schemacie te ..JP1 JP2....JP8 mam rozumieć że są to wyprowadzenia do styków gniazda w Liczniku??
    Na rys jeszcze zaznaczyłem parę elementów które za bardzo nie wiem czym są jakby tylko mi wyjaśniono.... .
    Jak Kolega zrobił czerwono świecące Test licznika lanos, open ceremony wskazówki???

    Dodano po 6 [minuty]:

    Podejrzewam, że te 4 elementy pod układami 555 to potencjometry ..?? a na foto złożonego układu widzę tylko 2 potencjometry...
  • #10
    jonec
    Level 13  
    lukcom JP to są wyjścia i wejścia,Schemat uległ zmianie, po zamontowaniu w lanosie pojawiły się problemy, mam już nowy schemat ale jeszcze nie przetestowany, chodzi o spadek napięcia przy odpalaniu silnika, w tym momencie jest ponowny test wskazówek, myślę że mocny kondensator załatwi sprawę chwilowego spadku napicia.
    Potencjometr może być jeden , czerwone diody pod wskazówki są dostępne na allegro
    Reszta zaznaczonych elementów to przekaźnik( teraz jest trzy) i stabilizator lm317
  • #12
    jonec
    Level 13  
    Schemat jest przygotowany do licznika z czterema żarówkami t10
    Z tylu licznika należy dokonać zmian na ścieżkach,wlutować diody, oraz przykleić przekaźnik
    Test licznika lanos, open ceremony
    Czerwone kreski to przecięcie ścieżki.

    Obrót wskazówek działa po włączeniu świateł postojowych, nie działa po przekręceniu kluczyka. Na mrozie ne555 nie działa prawidłowo, należy użyć KA555.

    Schemat, wzór płytki i opisówka:
  • #13
    lukcom
    Level 10  
    Ok, super świetnie, a teraz parę pytań natury technicznej. ;)
    Co się zadzieje w sytuacji, gdy podczas jazdy bądź postoju (odpalony silnik) wyłączy się światła i zapali...???

    Dodano po 19 [minuty]:

    Czy układ będzie pracował prawidłowo zarówno na żarówkach LEDowych, jak i zwykłych fabrycznych, jak i zwykłych diodach LED z opornikiem???

    Dodano po 5 [minuty]:

    efekt rozświetlenia chcę uzyskiać poprzez tranzystor i dwa kondensatory + opornik ..... da rade .. ;) szczególnie zaeży mi na opóźnieniu rozświetlenia reszty tarczy..... ;) jak u Ciebie ...
  • #14
    jonec
    Level 13  
    1, W czasie postoju na odpalonym silniku ponowne włączenie świateł nie uruchomi wskazówek dlatego że przekaźnik K2 odłącza zasilanie po przekręceniu kluczyka.
    2. Powinno pracować na żarówkach, do regulacji czasu rozświetlenia tarcz służy rezystor R1 i kondensator C6.
    3. Obecnie mam ze tarcze rozświetlają się po sekundzie, nie chciało mi się już tego przerabiać auto musi jeździć.
  • #15
    lukcom
    Level 10  
    OK Wszystko już wiem tylko chciałbym się dowiedzieć jaki to przekaźnik należy kupić do zamontowania z tyłu licznika????

    Dodano po 1 [minuty]:

    A tak to świetnie kolega JONEC jako pierwszy zaproponował gotowy i działający projekt open Ceremony!

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    właśnie wróciłem ze sklepu elektronicznego i pojawiły się następne dylematy tzn.: Pan który sprzedawał chciał wiedzieć jakie dokładnie te przekaźniki mają być JZC 6P .... Na jakie prądy mają one być oraz za bardzo nie wiedział jaki dokładnie jest to element a mianowicie chodzi o ten który jest opisany na schemacie jako IC1 po lewej stronie na schemacie. Może oznaczenia tych elemencików rozwiążą problem? ;)
  • #16
    jonec
    Level 13  
    IC1 to stabilizator 12v
    przekaźniki mam jzc-6f
    najpierw wykonaj płytkę i sprawdź czy działa potem zacznij wyciągać licznik z auta, a właśnie jaki masz ten licznik?
    Dostałeś KA555?
  • #17
    lukcom
    Level 10  
    kupilem ka555
    a co do IC..... to ptyal sie jakie dokladnie parametry mam miec na jakie napieci i WGL..... ;)

    Dodano po 41 [sekundy]:

    o przekaznik tez pytal sie na jakie napiecia wgl ..... ma byc...

    Dodano po 2 [minuty]:

    icznik mam skalowany na 220 km/h

    Dodano po 4 [minuty]:

    i tak mam brak paru elementow wiedz czekam na nie... jedyny problem to ten przekaznik... ;) (juz odpowiedziales na stabilizator).... aaaa i ten przekaznik na samym liczniku .. jaki ma być ???
  • #18
    lukcom
    Level 10  
    okok ten JZC 6F mam przecież na foto jest dokładne oznaczenie (4098) adc12V
  • #19
    kybernetes
    Level 39  
    Proponuję wstrzymać się z montażem zanim kolega jonec nie doprowadzi schematu do porządku, bo w tym stanie to nie ma prawa działać.
  • #20
    lukcom
    Level 10  
    Czemu ?? przecież Joniec pisał że działa...
  • #21
    kybernetes
    Level 39  
    Że działa, powiadasz, napisał? Aa.. to przepraszam.
  • #22
    jonec
    Level 13  
    Na dniach zrobię kopię, bo pierwsza wersja jest u mnie w aucie zainstalowana i działa mimo zastosowania dwóch BC547 do czasowego włączenia przekaźnika

    do lukcom
    Nie chodzi mi do ilu jest wyskalowany, są dwa typy liczników polski i koreański, ja mam to zamontowane w koreańskiej wersji, można ja odróżnić pod długości przycisku do kasowania przycisku km dziennym u ,mnie jest około 20mm.
    Przy okazji napisz ile dałeś za ka555 bo u mnie są niedostępne.
  • #23
    lukcom
    Level 10  
    ok wiedz wstrzymuje się z montażem płytki ..... za kA555 dałem nie wiem ale max 2 zł ???? może inaczej za wszystkie elementy + płytka dwustronna + siarczan do trawienia dałem niecałe 40 zł

    Dodano po 3 [minuty]:

    jutro podjadę do elektronika po jeszcze 4 oporniki bo mi brakują..... i się spytam o koszt ka555 ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    jeśli chodzi o rodzaj licznika to chyba jest wersji polskiej ... bo gdzieś wyczytałem.... że w wersji polskiej jest na żarówkach koreańskich ... allle rano zmierzę i napisze ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    tzn że są w polskiej wersji OSRAM
  • #25
    jonec
    Level 13  
    lukcom
    płytka jednostronna wystarczy,
    W.P.
    OK niech się kolega lukcom wstrzyma, nie posiadam jeszcze kopi tego urządzenia ale pierwsza płytka działa,
  • #26
    jonec
    Level 13  
    Druga płytka i jej działanie.
    Będzie poprawka schematu, obecnie podłączone bez stabilizatora.
  • #28
    lukcom
    Level 10  
    u mnie "patyk" kasowania przebiegu dziennego ma ok 30 mm .....
  • #29
    jonec
    Level 13  
    Czyli masz inna wersje licznika, polską, sprawdzę dziś jak to działa w tym typie licznika bo mam taki ale bez obrotomierza.
  • #30
    lukcom
    Level 10  
    tak myslalem... ale wiedziałem bo kiedyś wyciągałem licznik i były osram oprawki

    Dodano po 3 [minuty]:

    ok ok to czekam na schemacik.....

    Dodano po 41 [sekundy]:

    pytanie jeszcze jaki ten przekaźnik z tyłu licznika ma być ??? jakieś oznaczenia ?

    Dodano po 30 [sekundy]:

    licznik mam wersje z obrotomierzem i jest wyskalowany do 220