Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ulrich 15WO podłogówka - zawór 4 drogowy w inst.z ogrzewaniem podłogowym

slawekrewa 09 Sty 2014 13:21 4017 22
  • #1 09 Sty 2014 13:21
    slawekrewa
    Poziom 10  

    Kocioł olejowy Ulrich Wertich Oil 15WO + ogrzewanie podłogowe.

    Witam

    Chciałbym poprosić o pomoc bardziej doświadczonych użytkowników forum o podpowiedź w temacie jak wyżej.

    Problem mój polega na tym że zaczynam przygodę z wodnym ogrzewaniem podłogowym i nie wiem czy dobrze została wykonana instalacja.

    Dotychczas miałem domek o powierzchni 33 m2 z 4 grzejnikami (jeden w każdym pomieszczeniu), mniej więcej równe straty ciepła z każdego pomieszczenia i regulator pokojowy (DIGI midi) zakupiony z piecem dawał sobie spokojnie radę.

    Obecnie dom trochę urósł i z 33 m2 zrobiło się 105 m2 (dwie kondygnacje).
    W nowym wydaniu grzejniki zostały w dwóch łazienkach, natomiast w pozostałej części domu mam podłogówkę.

    Podłączone mam to wszystko w bardzo prosty układ:
    piec ..>> pompa CO ..>> zawór zwrotny .>> rozdzielacz. Z rozdzielacza wychodzą 4 rury (2 zasilają grzejniki łazienkowe, pozostałe 2 wchodzą na rozdzielacze podłogowe umieszczone na każdym poziomie budynku)
    Powrót wygląda jeszcze prościej bo rurki z grzejników i rozdzielaczy podłogowych wpięte są w rozdzielacz i jedną rurą wprowadzone do pieca.

    Rozdzielacze do podłogówki są ze zintegrowanymi pompami, zaworami na każdej pętli i rotametrami.

    Za pracę pieca, a jednoczenie rozdzielaczy podłogowych odpowiedzialny na ten moment jest regulator pokojowy (DIGI midi).
    Dodam tylko że pracę pompy CO jak i pomp w rozdzielaczach wymusza w tej chwili piec. Wcześniej miałem pompy w rozdzielaczach podpięte bezpośrednio do zasilania i chodziły non stop, ale pojawił się problem że przeciągały przez powrót wodę z pieca.

    Zastanawiam się czy nie doposażyć rozdzielaczy w termostaty przylgowe zabezpieczające podłogówkę przed przegrzaniem i oddzielić je od pompy CO w kotłowni.

    Problemem najistotniejszym jest jednak to, że w momencie kiedy temperatura w pomieszczeniu w którym wisi regulator pokojowy spadnie poniżej żądanej, piec uruchamia się i potrafi pracować z małymi przerwami godzinę i dłużej. Zatrzyma się dopiero wówczas kiedy podłoga nagrzeje się i odda ciepło dając sygnał regulatorowi pokojowemu o osiągniętej żądanej te,mperatury.

    Zastanawiam się nad założeniem zaworu 4 drogowego w kotłowni tak żeby do pieca po wstępnym podgrzaniu układu nie trafiała cały czas woda zimniejsza o kilkadziesiąt stopni.
    Piec chodzi w tej chwili na minimum (52 stopnie).

    Zdaję sobie sprawę że nie przyśpieszy to ogrzania pomieszczenia a co za tym idzie zaprzestania pracy pieca ale czy nie zmniejszy to zużycia oleju poprzez zwiększenie powrotu ciepłej wody do pieca?

    Proszę o podpowiedź czy słusznie kombinuję z zaworem 4 drogowym i ewentualnie gdzie go założyć (przed czy za pompą CO).

    Jeżeli ktoś będzie miał inny pomysł na sterowanie moją podłogówką z wykluczeniem regulatora pokojowego i zastąpienie go innym rozwiązaniem to też chętnie skorzystam z podpowiedzi.

    0 22
  • #2 09 Sty 2014 14:52
    saskia
    Poziom 38  

    Troche to pogmatwane, ale na poczatek podam ze wiele osob robi podstawowy blad, uzalezniajac tradycyjnie prace kotla, bezposrednio od temp, pomieszczenia w ktorym jest podlogowka.
    Temperatura jest istotna do sterowania, ale w przypadku podlogowki, temperatura pomieszczenia steruje praca podlogowki, a nie bezposrednio kotla.
    Kociol ma pracowac wtedy kiedy podlogowka tego wymaga, a nie odwrotnie.
    Instalujac podlogowke trzeba to brac pod uwage, aby uzyc (zakupic) odpowiedni kociol do ogrzewania calego CO, a nie wszystkie typy kotlow sa do tego odpowiednie, lub wymagaja dodatkowych osprzetow co czesto podnosi koszty instalacji poza granice ekonomiczne.
    Pozniej sa dostawiania mieszaczy, zaworow, sprzegiel, buforow, pomp, regulatorow, przekaznikow, itp. itd. Koszty leca do nieba, a w mieszkaniu jak bylo zimno i drogo, tak pozostaje.

    "Rozdzielacze do podłogówki są ze zintegrowanymi pompami, zaworami na każdej pętli i rotametrami. "
    A masz przy tych rozdzielaczach zawory mieszajace? Sama pompa i rozdzielacze nie wystarcza przy podlogowce.

    0
  • #3 09 Sty 2014 18:52
    slawekrewa
    Poziom 10  

    Jeśli dobrze mniemam to takich zaworów nie posiadam.
    Teraz jestem poza domem ale jak tylko wrócę to pstryknę zdjęcie moich rozdzielaczy i bardziej przybliżę obraz mojej instalacji.

    Jeśli chodzi o kocioł to tak jak wcześniej napisałem był on zakupiony do starego domu i tam się sprawdzał. W związku z tym że jego moc jest odpowiednia do posiadanego metrażu domu i ograniczonych środków finansowych nie kupowałem nowego.

    Chętnie przesiadłbym się na pompę ciepła ale to musi jeszcze z 2-3 lata zaczekać.

    Póki co potrzebuję jednak dostroić tak piec do posiadanego rozwiązania grzewczego żeby chodziło to jak najbardziej ekonomicznie.

    Dodano po 3 [godziny] 50 [minuty]:

    No dobra jestem w domu. Poniżej wklejam zdjęcia moich rozdzielaczy:

    Ulrich 15WO podłogówka - zawór 4 drogowy w inst.z ogrzewaniem podłogowym

    Ulrich 15WO podłogówka - zawór 4 drogowy w inst.z ogrzewaniem podłogowym

    Wychodzi na to że nie mam zaworów mieszających.

    Właśnie zastanawiałem się czy zamontować zawory trójdrożne przy rozdzielaczach czy też zawór czwórdrożny w kotłowni jeszcze przed pompą CO.

    Wiem że ten mój opis sytuacji jest strasznie zagmatwany ale nie wiedziałem jak to inaczej opisać. Jak coś to mogę jeszcze coś dopisać czy też popstrykać więcej fotek.

    0
  • #4 09 Sty 2014 20:56
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Kupujesz głowicę z kapilarą, montujesz zamiast tej białej nakrętki nad kotłem, kapilarę zaś na dolną belką. Nie potrzebujesz zaworu mieszającego.

    0
  • #5 10 Sty 2014 09:36
    slawekrewa
    Poziom 10  

    A co z usprawnieniem pracy układu?
    Nie uważacie że powinienem w układ wkomponować zawór 4 drogowy?
    Chodzi mi o to że w tej chwili jak czujnik pokojowy dostaje sygnał o zbyt niskiej temperaturze to uruchamia piec , a ten chodzi tak długo aż w pokoju zostanie osiągnięta żądana temperatura. Trwa to dość długo zważywszy na dużą bezwładność podłogi.
    W tym czasie cały czas woda krąży non stop po całym układzie i schładza piec. Na piecu mogę ustawić minimalnie 52 stopnie a jak wiadomo nie potrzebuję tyle na podłogówkę.
    Czy zwór 4 drogowy nie skróciłby czasu pracy pieca a co za tym idzie zmniejszyłby zużycie oleju?

    Dodano po 2 [minuty]:

    piracik napisał:
    Kupujesz głowicę z kapilarą, montujesz zamiast tej białej nakrętki nad kotłem, kapilarę zaś na dolną belką. Nie potrzebujesz zaworu mieszającego.


    Mówisz o nakrętce nad pompą? To oczywiście mam w planie ale chce już się tym zając na poważnie żeby nie dokładać po trochę tych usprawnień.

    No i tu się pojawia dodatkowe pytanie. Gdzie zamontować kapilarę?

    0
  • #6 10 Sty 2014 10:46
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Kapilarę przylgowo do dolnej belki.
    Piszesz, że nie możesz ustawić niżej na kotle, a na podłogówkę nadal jest to zbyt dużo.
    Głowica, o której pisałem pozwoli podmieszać wodę na podłogę i zmniejszy jej temperaturę.
    Kotła nie można ustawiać niżej jak te 55*C ponieważ będzie kondensował. Niby jest z kwasówki ale ja wolałbym nie ryzykować.

    0
  • #7 10 Sty 2014 12:23
    slawekrewa
    Poziom 10  

    Z czym podmieszać? Jeśli dobrze myślę to głowica tylko ograniczy przepływ a nie podmiesza z zimną wodą. Dlatego myślałem o tym żeby założyć ten zawór 4 drogowy. Oczywiście nie wyeliminowując głowic o których piszesz.

    Ale jest jeszcze drugi problem o którym pisałem. Mówię tu o długich okresach pracy pieca. W momencie kiedy podłoga się wychłodzi czujnik pokojowy dostaje informację o potrzebie podgrzania. Piec się załącza i chodzi przez przynajmniej godzinę z krótkimi przerwami.
    Czy nie wpływa to na zbyt duże zużycie oleju?

    No i trzecia sprawa. Czy pompy (zarówno pompa CO jak i te w rozdzielaczach) powinny cały czas pracować? Czy coś ma wymuszać ich działanie? W tej chwili zrobiłem tak że piec steruje wszystkimi 3 pompami. Czyli albo chodzą wszystkie albo żadna.

    0
  • #8 10 Sty 2014 18:33
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Im więcej ograniczy przepływu tym więcej pompa zassie chłodnej wody z powrotu.

    Ciepła z kosmosu kocioł nie weźmie więc popracować musi.

    0
  • #9 10 Sty 2014 19:21
    saskia
    Poziom 38  

    piracik napisał:
    Im więcej ograniczy przepływu tym więcej pompa zassie chłodnej wody z powrotu.

    Ciepła z kosmosu kocioł nie weźmie więc popracować musi.


    Musisz zawsze brac poprawke na to ze w dzisiejszych czasach wszyscy chca oszczedzac i pakuja sie w niebotyczne koszty, aby zmniejszyc koszty ogrzewania. :-)
    A na Elektrodzie szukaja PM ktore zmniejszy rachunki o 90%. :-)

    0
  • #10 10 Sty 2014 19:41
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    W ten sposób nic nie zaoszczędzi.

    0
  • #11 10 Sty 2014 22:01
    slawekrewa
    Poziom 10  

    Czyli głowice termostatyczne z kapilarą i wsio?

    Jak tak to jutro jadę na zakupy ;)

    Póki zima jest jaka jest ogrzewam cały dom kominkiem ale podobno nadchodzą zimne dni i trzeba będzie centralne odpalić.

    Tylko w takim razie po co ludzie stosują zawory mieszające lub sprzęgła hydrauliczne jeśli nie po to żeby zwiększyć wydajność układu?

    0
  • #12 10 Sty 2014 23:34
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Sprzęgło stosuje się aby pompy nie kolidowały między sobą. Można zamontować kilka obiegów z oddzielnymi pompami.
    Mieszacz do podmieszania, ale skoro masz już rozdzielacz podłogówki to on spokojnie załatwi tą sprawę.
    Zawory 4D stosuje się również do ochrony kotła przed zbyt chłodnym powrotem.

    Zamontujesz zawór, kocioł będzie się szybciej rozgrzewał i częściej gasł i się włączał.
    Każdy start i zatrzymanie kotła to też straty.
    Więcej oszczędności zyskasz inwestując w izolację, okna itp.

    Kocioł ma trochę małą pojemność, ale może jak zamontujesz głowicę, zmniejszysz temperaturę na podłogę do jakichś 27*C, pomieszczenia nie będą się tak szybko przegrzewać i termostat nie będzie wyłączał kotła.
    Kocioł będzie się włączał zdecydowanie rzadziej ponieważ układ będzie pozostawał częściowo rozgrzany.
    Często taniej wychodzi utrzymać temperaturę niż wystudzać i rozgrzewać od nowa.
    Zamontuj głowicę i po testuj sobie.
    Ustaw temperaturę na podłogę tak aby temperatura w pomieszczeniu była komfortowa ale te 0,5*C niższa niż nastawiona na termostacie pokojowym.
    Głowice na grzejnikach poustawiać na niecałe 3

    0
  • #13 11 Sty 2014 16:10
    slawekrewa
    Poziom 10  

    No dobrze ale co z pompami? Pytałem już wcześniej co ma sterować pracą pomp?
    Fabrycznie pompą CO steruje piec. Pozostałe pompy (te z rozdzielaczy) podpiąłem pod ten sam przewód co pompę CO. W związku z czym albo wszystkie pracują albo stoją. Jak miałem tylko CO podpiętą do pieca, a te z rozdzielaczy chodziły non stop to przeciągały wodę z pieca na powrocie.

    A jeśli chodzi o oszczędności to już zainwestowałem w dobre okna, 15 cm styropianu na ścianach i 30 cm wełny na dachu. Więcej w tej materii nie zrobię.

    Natomiast w kwestii dopracowania instalacji grzewczej zawsze można coś pokombinować żeby było lepiej, wydajniej, taniej ;)

    0
  • #14 11 Sty 2014 17:37
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Zrób na początek tak jak CI napisałem. Pompy zostaw tak jak masz.

    0
  • #15 11 Sty 2014 18:42
    kkknc
    Poziom 42  

    Liczy się czas sumaryczny pracy kotła na dzień, a nie ile pracuje na raz. Jeżeli kocioł dziennie pracuje 4h to co za różnica czy zrobi to 4x po 1h czy 16x po 15minut. Czas ten sam i ilość zużytego paliwa ta sama. Tylko że jak widać po twoim i nie tylko przypadku zaczyna grać ci na nosie psychika zamiast logiki.

    Ten piec już chodzi godzinę to ile to paliwa spali ja by chodził krócej to by mniej spalił.

    Ile spala masz w instrukcji. Resztę wyjaśniłem powyżej.

    0
  • #16 11 Sty 2014 19:57
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Więcej spali włączając się 4 razy po 15 min niż raz na godzinę.
    Wyższa temperatura na kotle to wyższa temperatura spalin, więcej ciepła w komin.

    0
  • #17 11 Sty 2014 22:03
    kkknc
    Poziom 42  

    piracik napisał:
    Więcej spali włączając się 4 razy po 15 min niż raz na godzinę.

    Mylisz się spali w tym samym czasie taka samą ilość paliwa. Zmieni się tylko nieznacznie sprawność procesu sprawność procesu ze względu na inne straty całościowe.

    0
  • #18 11 Sty 2014 23:11
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Więc skoro zmieni się sprawność procesu to tym samym zmieni się ilość spalanego paliwa.
    Jest to jednak dużo bardziej złożony proces. Dochodzi moc kotła w stosunku do zapotrzebowania, temperatura kotła, itp.

    Moim zdaniem najlepiej zrobić podmieszanie na podłogę, wyregulować jakąś niewielką temperaturę aby nie przegrzewało, poprzykręcać głowice na grzejnikach i utrzymywać w miarę stałą temperaturę.

    0
  • #19 11 Sty 2014 23:27
    kkknc
    Poziom 42  
  • #20 11 Sty 2014 23:38
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    A czy autor chce zmniejszyć ilość spalanego paliwa w jednostce czasu (moc kotła)?
    Czy może chce usprawnić cały proces aby kocioł zużywał mniej paliwa.
    Darujmy sobie więc licytowanie o spalanie w jednostce czasu. Autorowi nie wiele się to przyda.

    0
  • #21 12 Sty 2014 15:18
    slawekrewa
    Poziom 10  

    Póki co dziękuję wszystkim podpowiadającym.

    W najbliższym tygodniu zajmę się sprawą i zobaczę jakie będą rezultaty.

    Jednak tematu nie zamykam bo może jeszcze ktoś inny zabierze głos w dyskusji.

    0
  • #22 12 Sty 2014 23:59
    kkknc
    Poziom 42  

    piracik napisał:

    Darujmy sobie więc licytowanie o spalanie w jednostce czasu. Autorowi nie wiele się to przyda.

    Znów się mylisz to bardzo konkretna informacja mocno przydatna autorowi.
    Czas pracy kotła odczyta w sterowniku, który dostał, a spalanie na godzinę ma podane w instrukcji. Zna czas pracy na dobę pieca w podobnych temperaturach zewnętrznych to może sobie sam kombinować z ustawieniami tak by wyszło to dla niego najkorzystniej.
    A tak z innej beczki wyliczysz autorowi te straty, o których tak wspominasz?
    Tak żeby mógł skorzysta c według ciebie z cennych informacji i zmniejszyć ilość spalanego paliwa w sezonie grzewczym?
    Moderowany przez mirrzo:

    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    3.1.9. Zabronione jest rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.
    UPOMNIENIE USTNE

    0
  • #23 13 Sty 2014 02:05
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Kolego. Zaczynasz filozofować. Ty pewnie już wyliczyłeś, szkoda, że nie podzieliłeś się wynikiem.
    Widzę po postach, że masz bardzo szeroki zakres wiedzy we wszystkich dziedzinach.
    Niech będzie Twoja prawda.

    Pozdrawiam

    0