Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

szlifierka katowa - problem z silnikiem

28 Mar 2005 20:15 9488 22
  • Poziom 25  
    mam problem ze szlifierka katowa, a raczej z jej slinikiem, gdy ja wlacze cholernie iskrzy, obroty ma bardzo male, dodatkowo nielegularne, moc ma taka ze w rekach idzie jak zatrzymac i jeszce sie cos dymi z niej. Myslelem ze to szczotki, wymienilem, to samo, to wziolem rozebralem na czesci pierwsze, wszytsko preczyscilem, niekture kkabelki nawet nowe wpakowalem, bo jakies podtopione mi sie wydawaly, nawet wymienilem smar w prezkladni. Zlozylem wlanczam i to samo ... rece mi opadly ... Macie jakies sugestie ? moze ktures z uzwojen elektromagnesu przepalone (choc miernikiem sprawdzalem i obydwa przerwy nie maja) ? jesli tak to czy moge to tak w domowych warunkach przewinac ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wygląda na przepalony wirnik. Mógł się przegrzać i dostać zwarć między zwojowych. często upalaja się przewody przy samym komutatorze. niestety w warunkach domowych raczej niewykonalne, bo wirnik należy wyważyć. Jaka to szlifierka? Czy jej remont będzie opłacalny?
    Mógł paś też stojan. Przegrzanie. Zwarcie międzyzwojowe. miernik przerwy wtedy nie wykaże.
  • Poziom 11  
    Objawy wakazują niestety na uszkodzenie wirnika. Ciągnie długą zielononiebieską iskrę po komutatorze wirnika. To wskazuje na przerwę w uzwojeniu wirnika, lub zwarcie tych uzwojeń. Wirnik praktycznie do wymiany.
  • Poziom 25  
    a co to jest ten stojan ?
    faktycznie na komutatorze w jednym miejscu jest tak tak jakby prezypalonego przy uzwojeniu. A jak mozna to sprawdzic czy to aby napewno wirnik ? i jakie moga byc koszty naprawy ?
  • Poziom 15  
    Raczej na 100% wirnik, nie napisałeś jaka to szlifierka ale prawdopodobnie nie opłaci się przewijać a i byle kto tego nie zrobi. Sam wirnik prawdopodobnie też nie jest tani musisz się zorientować najlepiej w serwisie producenta szlifierki. A stojan jest to to co otacza wirnik i ma 2 uzwojenia
  • Poziom 25  
    nie wiem jakiej firmy ta szlifierka, tak stara ze nawet juz tabliczki znamionowej nie ma :D a moze kondensator padl ?? (jakis dziwny trzy kabelki z niego odchodza, taka czarna kostka, dosyc duza).
    a tak mniej wiecej iloz moze kosztowac przewijanie ? i czy jakies specjalne narzedzia potrzeba do przewiajania ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tam gdzie ja naprawiam 160 z wyważeniem i wymianą komutatora na nowy. To nie kondensator.
    Jak to jakaś staroć, to moze lepiej kupić coś nowego ale firmowego.
  • Poziom 25  
    za 160 zl to ja dziekuje ... a co by bylo jak bym ie sam za to wzial i przewinal :D dajcie tylko jakies wskazowki, i bede prubowac do stracenia nie mam nic :D
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To 160 to akurat było za wirnik do dużej profesjonalnej szlifierki. Jeśli przewijałeś już kiedyś silniki to próbuj. Jeśli to ma byc twój "pierwsz raz" to nie wróże pwodzenia. Musisz dobrać grubość drutu, znać ilość zwoi, kolejność nawijania. Po nawinięciu odpowiednio zabezpieczyć wirnik, aby uzwojenia sie nie rozsypały, impregnując go specjalnym lakierem i wyważyć. Tyle.
  • Poziom 25  
    moj pierwsz raz :), ale iedys musi byc pierwszy
    ilsoc, to policze jak bede odwijac
    kolejnosc, tez zobacze jak bede odwijac, najwyzej mi pomozecie jak bym sie pogubil
    lakier nie prolem cos sie wymysli
    drut hmmm... ? a czy by nie mozna zastosowac ten sam ktory odwine ? i tylko polaczyc w tym przepaleniu ?

    a wywazenie to bede myslal jak przewine :)))
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 20  
    Ja bym na twoim miejscu jednak dokupił wirnik. Można dostać naprawdę różne modele. Ceny od 30zł w górę (zależnie od mocy itp). Ja nawet nie jestem pewien czy drut za taką kasę kupisz. W sumie sróbowqć możesz. Ale jak szlifierka jest juz dosyć leciwa to na pewno drut się pouszkadza izolacja się obkruszy więc drut muszisz kupić. Tylko sobie roboty narobisz). Jak to polska szlifierka to wirnik dostaniesz na 98,5%.
  • Poziom 25  
    ale mimo wszytsko, dobrze by bylo nauczyc sie cos nowego, tak wiec przynajmneij sprubuje przewinac, jak nie wyjdzie trudno ... ale juz bede mial jakies doswiadczenie w ym i moze kiedys mi sie to przyda. Tak wiec prosze o wszelkie wskazowki, dot. przewijania
  • Poziom 12  
    Ale naukę może zacznij od silnika asynchronicznego 1-faz
    Powodzenia
  • Poziom 25  
    to on jest 1 fazowy na 230, chyba ze chodzi o cos innego. aha i powiedzcie cos wiecej jak sie zabrac do przewijania, jak sie laczy drut a komutatorem ?
  • Poziom 25  
    wziolem sieza przewijanie, i juz problem, bo pomiedzy tymi blachami wirnika, sa jakby takie paski z czegos wstawione, i wydaje mi sie ze zeby przewinac wirnik musze je wyciagnac, tylko jak ?? czy to sie wyciaga jakims sposobem ? czy po prostu, wyjmuje, niszczac je, jeslli tak to potem z czego nowe ?

    P.S.
    i bede miec drygi problem jak podlaczyc do kumutatora drut, czy mozna go przylutowac ??, czy sa jakies przeciwskazania do lutowania ?
  • Poziom 43  
    Wytrzymałość lutowania. Przy pierwszym zakręceniu (jeżeli wogóle zakręci) wyrwie ci go z bebechami. Wirniki rozbiera się po wygrzaniu lakieru, który trzyma całe uzwojenie w kupie. Czym chcesz to z powrotem zalakierować?
    Ponadto nie wziąłeś pod uwagę że zwarcie może być również na samym komutatorze (którego w domu nie wykonasz) więc istnieje prawdopodobieństwo że narobisz się a i tak działać nie będzie.
    Nowa kosztuje poniżej 50 zł.
  • Poziom 25  
    1. za 50 zl to mozna w markecie kupic, bo prof, boscha to min 500 jak nie wiecej :)
    2. robie to dla przyjemnosci, zeby miec jakies doswiadczenie nie dla kasy
    3. Niech moe ktos kto sie zajmuje przewijaniem napisze w plt. jak postepowac, bo ja juz nic nie wiem, to sie za **** nie che rozebrac.
  • Poziom 25  
    W pierwszej kolejności warto upewnić się , który z elementów jest uszkodzony . Jeżeli stojan to jego przezwojenie niejest zbyt kłopotliwe . Gorsza sprawa z wirnikiem . Do nauki przezwajania polecam silniki od wycieraczek samochodowych . Przy nich jest najłatwiej rozszyfrować uzwojenie . Odradzam rozpoczęcie przygody z przezwajaniem od szeregowych silników wysokoobrotowych stosowanych w elektronarzędziach i sprzęcie AGD . Katastrofa murowana . Połączenie wyprowadzeń z komutatorem jest wykonalne , ale bez wyważenia dynamicznego wirnika z silnika zrobi się wibrator .
  • Poziom 43  
    invx napisał:
    .. Niech moe ktos kto się zajmuje przewijaniem napisze w plt. jak postepowac, bo ja juz nic nie wiem, to się za **** nie che rozebrac.

    W punktach powiadasz :lol:
    Poradnik przezwajania silników elektrycznych ma ponad 500 stron. Radzę wycieczkę do biblioteki.
  • Poziom 19  
    Jeżeli chcesz się nauczyc to posłuchaj rady-wypal kilka wirników/np.odkurzacz/ i rozawijaj uzw. po kolei . Załuż każdemu wir. kartę przezwojenia -na niej notuj wysięg czół uzw. śred. i rodzaj drutu naw.ilość zwoi w zezwoju rodzaj i grubość izol.Rozwijając uzw. rysuj schemat istotne są początki i końce nie wnikam w szczeg. zacznij rys. schem i staraj się je zrozumieć.jak będziesz coś miał to napisz /przygotuję fragment jakiegoś schem . wir./Awogule to użyj szukaj bo coś niedawno na ten temat pisałem./powinno Cię zaint/ poz. szukaj "wirnik wiertarki"
  • Poziom 25  
    Jednak polecam rozpoczęcie eksperymentow z przezwajaniem silników od silników 12V , pochodzących z wycieraczek samochodowych itp. Uzwojenia tych wirników w tych silnikach (uszkodzonych) , rozwija się bardzo łatwo , bez podgrzewania . Zaznaczamy żłobki w których ułożone jest uzwojenie (poskok) oraz działkę komutatora (lamelę) do której podłączony jest koniec ostatniego zezwoju( jako koniec) . Tą końcówkę odcinamy od komutatora i rozpoczynamy rozwijanie , licząc ilość zwoi . Po rozwinięciu zaznaczamy działkę komutatora do której jest podłączony rozwinięty drut nawojowy (jako początek) . I to cała tajemnica takiego wirnika . Pozostałe uzwojenie jest wielokrotnością odwiniętego uzwojenia . Jest to tzw. uzwojenie pętlicowe . Koniec 1 zezwoju jest połączony z początkiem następnego zezwoju . Sytuacja powtarza się do zapełnienia wszystkich żłobków wirnika . Koniec ostatniego zezwoju łączymy z początkiem pierwszego . Cała dokumentacja sprowadza się do ustalenia poskoku uzwojenia , średnicy gołego drutu nawojowego ( W przypadku wirników średnica drutu musi być odwzorowana bardzo dokładnie) ,ilości zwoi , i oznaczenia połączenia do komutatora . W przypadku takiego silnika po dobrym zaklinowaniu żłobków , efekt swojej pracy możemy sprawdzić praktycznie zasilając silnik prostownikiem
  • Poziom 12  
    Obiawy wskazują ewidentnie na zwarcie miedzy zwojowe wirnika.Do potwierdzenia mozna uzyc specialistyczny tester lub wykonany własnorecznie z dużego dławika, w ten sposób, że w rdzeniu dłwiski wycinasz miejsce pod kształt wirnika, kładziesz tam wirnik a na nim kładziesz np. żyletkę. Włączasz dławik do sieći 223V i jesli wirnik ma przebicie miedzyzwojowe to zyletka bedzie drrzała i brzęczała.Dławik musi miec spory rdzeń, np. od układu zapłonowego lampy rtęciowej.Ale to nak na marginesie.Jesli wirnik nie osiaga obrotów,ciągnie warkosz buczy a maszyna pobiera dużo wiekszy prąd z sieci niz znamionowy to na 100% wirnik.Stojan możesz sprawdzic miernikiem.Jesli ma przebicie miedzyzwojowe uzwojenie stojna będzie miało znikomą opornosć rzędu 0.1 do 0.5Ω gdzie sprawne uzwojenie silników stosowanych w szlifierkach kątowych koło 800W maja 2.0do 3.0Ω