Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania 114 - brake air świeci się miga

stefann29 11 Jan 2014 19:26 5850 26
  • #1
    stefann29
    Level 9  
    Miga jak jest podpięta naczepa, po odłączeniu jest ok, nie mam pojęcia co może być nie tak.
    Nie sprawdzałem tych czujników pod atrapą, czy to może być powodem usterki ?? nawet gdy naczepa jest podpięta a bez niej jest ok ?? proszę o pomoc. :cry:
  • #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Powietrze w naczepie nie ucieka?
  • #4
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Tzn? Auto uruchomione, powietrze ok., podłączasz przewody powietrzne do ciągnika i zaczyna świecić? Nie przestaje po jakimś czasie?
  • #5
    saron22
    Trucks specialist
    Kontrolka ABS1 sprawdzona ?? Żarówka jest ok ??
  • #6
    stefann29
    Level 9  
    Podłączam przewody powietrza jest ok, a gdy podłączam przewód od ABS wtedy zaczyna migać. Żarówki ok.
  • #7
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    To zrób jak Kolega wyżej napisał.

    saron22 wrote:
    Kontrolka ABS1 sprawdzona ?? Żarówka jest ok ??
  • #8
    kwantor
    Level 38  
    Więc to jest sygnał z EBS i steruje żaróweczką, niezależnie od czujników ciśnienia.
    Kiedyś długo z tym walczyłem i w końcu wyciąłem przewód prowadzący od tej strony do kontrolki- potem auto zmieniło klienta.
    Trzeba patrzeć na schemat elektryczny.
  • #9
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    kwantor wrote:
    Więc to jest sygnał z EBS i steruje żaróweczką, niezależnie od czujników ciśnienia.
    Kiedyś długo z tym walczyłem i w końcu wyciąłem przewód prowadzący od tej strony do kontrolki
    W terminalu dystrybucyjnym C56 jest podłaczone na S1/2 biały przewód oznaczenie BP.

    stefann29 Sprawdź bezpiecznik 1,13,23,42.
  • #10
    stefann29
    Level 9  
    ok .jutro sprawdzę dzięki kolego
  • #11
    kwantor
    Level 38  
    serwisantscani1 wrote:
    W terminalu dystrybucyjnym C56 jest podłaczone na S1/2 biały przewód oznaczenie BP.
    BP= brake presure, diabli wiedzą co tym rządzi, czy aby nie czujnik w miechu poduszki tylnej.
    Dokładnie, widzę, że kolega ma lepszą pamięć, lub otworzył schemat? :D
    U mnie ta lampka zapalała się losowo w czasie jazdy.
  • #12
    dawid11988
    Level 1  
    Witam mam pytanko związane właśnie z tym modelem gdzie znajde czujnik prędkosci?? gdzie go mam szukac? ewentualnie pod czym? dzieki pozdrawiam.
  • Helpful post
    #13
    saron22
    Trucks specialist
    dawid11988 wrote:
    Witam mam pytanko związane właśnie z tym modelem gdzie znajde czujnik prędkosci?? gdzie go mam szukac? ewentualnie pod czym? dzieki pozdrawiam.


    W skrzyni biegów na wyjściu w stronę wału napędowego.
  • #14
    gucio~1
    Level 23  
    Brake air miga przy około połowie błędów występujących w EBS. Włącznie z niesprawnymi żarówkami ABS i ABS1.
  • #15
    stefann29
    Level 9  
    Tylko, że odkąd świeci się "brake air" naczepa inaczej zachowuje się podczas hamowania a mianowicie chodzi o siłę hamowania.
    Dotykam pedał hamulca a naczepa staje dęba :(
  • #16
    kwantor
    Level 38  
    Bo ABS jest odłączony, ale i tak masz coś nie tak, bo nie działa "automatyka wagowa"
    Uszkodzony jest sterownik(blok zaworowy) abs/ebs, ściślej przetwornik ciśnienia poduszek wewnątrz, lub coś ścisle z tym związane..
  • #17
    gucio~1
    Level 23  
    To tym bardziej świadczy o awarii. Sprawdź zasilania do naczepy.
    Albo masz tryb awaryjny EBS naczepy albo uwalony zawór sterujący naczepą.
  • #18
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czy po załączeniu zapłonu, załączają się kontrolnie kontrolki:
    ABS, ABS1, ABS1(przekreślone),TC ???

    gucio~1 wrote:
    Sprawdź zasilania do naczepy

    serwisantscani1 wrote:
    stefann29 Sprawdź bezpiecznik 1,13,23,42.

    To też to sugerowałem ale najlepiej jak sprawdzisz w gnieździe za kabiną.

    Załączona stacyjka:
    Pin 1 i 2 to plus (+)
    pin 3 i 4 to masa (-)

    Odczytaj również ewentualne kody ABS/EBS.
  • #19
    saron22
    Trucks specialist
    Sprawdziłeś te żarówki od ABS i od ABS1 ???
  • #20
    kwantor
    Level 38  
    Naczepa ze sprawnym układem hamulcowym, nie staje dęba przy dotknięciu pedału h-cy, nawet po wypięciu kabla ABS.
    Jeżeli wszystkie kontrolki są sprawne, kabel i napięcia obecne- polecam jednak servis, bo sprawa nie jest taka prosta do ogarniecia w "szopie"
    Naczepiarze, też nie są zaś tak strasznie drodzy, przynajmniej w zdiagnozowaniu.
    Może to wyjść taniej, niż kupowanie na pałę kolejnych zaworów.
  • #21
    gucio~1
    Level 23  
    Jak jest nieobciążona, sprawna i nie ma zasilonego układu EBS to "staje dęba". A to ze względu na brak korekcji siły hamowania do obciążenia. Układ może być zasilony z gniazda abs lub świateł stopu.
  • #22
    stefann29
    Level 9  
    Żarówki sprawdziłem, jest ok. Kontrolki abs po przekręceniu zapłonu zapalają się i po chwili gasną, tak było zawsze. Jutro umówiony jestem ze znajomym co zajmuje się takimi sprawami zobaczymy co on wynajdzie dam znać, bo sam rozkładam już ręce ;(
  • #23
    diablo23248
    Level 28  
    Z tego co piszesz wnioskowałbym zawór sterujący hamulcami przyczepy. Nie wiem jak w SCANII ale w MANie znajduje się w okolicy siodła. On decyduje jakie ciśnienie podać na złącze sterujące (żółty przewód). Jeśli będzie uszkodzony może podawać zbyt duże ciśnienie sterujące.
    Kolego "kwantor" objawy mogą sugerować usterkę EBS naczepy, jednak jeśli "stefann29" twierdzi, że kontrolka abs1 można by wnioskować że naczepa jest ok. Jednak nie zawadzi również tego sprawdzić. Masz jednak absolutną rację co do wybrania się do specjalisty. Wbrew mitom i pozorom wychodzi taniej :)

    Powodzenia!
  • #24
    szaman108
    Level 31  
    Witam wpinałeś może przewód ABS-u pięciopinowy żeby wyeliminować can?
  • #25
    kwantor
    Level 38  
    Podpiąć wszystko do ciągnika, wkręcić manometr do złącza testowego, spuścić powietrze z miechów i depnąć pedał full.
    Powinno pokazać jakies 2 bary.
    Przy odłączonym przewodzie ABS powinno pokazać 8 bar.
    Jak tak się nie dzieje, to zawór główny abs/ebs jest uszkodzony i wcale błędu nie będzie, bo elektronika może widzieć fałaszywy sygnał z przetwornika ciśnienia, że jest załadowana full.
  • #26
    diablo23248
    Level 28  
    kwantor wrote:

    Przy odłączonym przewodzie ABS powinno pokazać 8 bar.
    .


    Pod warunkiem, że ciągnik wysyła prawidłowe ciśnienie :)
  • #27
    kwantor
    Level 38  
    diablo23248 wrote:
    Pod warunkiem, że ciągnik wysyła prawidłowe ciśnienie

    Ależ właśnie nie, ciągnik ma wysłać pełne wysterowanie, zawór naczepy ma go skorygować w korelacji z ciśnieniem w miechach.
    Zresztą, chyba nie ma problemu podpiąć inną naczepę?