Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

crunch powerbass - Kabel zasilający sie grzeje

Albert1995 12 Sty 2014 00:00 3756 24
  • #1 12 Sty 2014 00:00
    Albert1995
    Poziom 8  

    Witam mam pewien problem.
    Sprzęt to Crunch gti 4150 4x85w 300w w mostku (wg testu 4x81 242 w mostku) ,
    Pb s12 closed , kable bullz audio epak4r. 20mm
    Wszystko dobrze gra nie ma żadnych problemów poza tym że kabel +12v przy samym wzmacniaczu jest bardzo ciepły- widełek jest gorący-parzy.
    Przy akumulatorze +12v jest letnie. Kabel minusowy przy wzmacniaczu i aku też jest letni. Dzieje się tak już przy 0,5 h słuchaniu na pełnym wysterowaniu wzmaka.
    Ostatnio stopiła się osłona widełki. Kable nie są długie max 2,5m aku mam w bagażniku.

    Co może być tego przyczyną ?

    -za cienkie kable?producent podaje 20mm2 ale chyba z izolacją żyły jest max10mm2
    -za mała grubość widełek co powoduje jej grzanie?
    -utleniona miedź- właściwie CCA- rośnie opór ?
    - wasze propozycje

    Z góry dzięki.

    0 24
  • #2 12 Sty 2014 00:05
    Mleczyk89
    Poziom 34  

    Możliwe powody

    Za mały przekrój przewodu w stosunku do przepływającego prądu.

    Słaby kontakt na połączeniach, utleniony przewód w miejscu połączeń.

    0
  • #3 12 Sty 2014 00:06
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jak widełki założone na przewody? Zagniecione i PORZĄDNIE zalutowane? Czy tylko zagniecione?

    0
  • #4 12 Sty 2014 00:08
    qstosz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Popraw mocowania.

    0
  • #5 12 Sty 2014 00:17
    Albert1995
    Poziom 8  

    Więc tak, powiedzmy że mam przewody 10mm2 bo przy 20 to one nie leżały.
    Bezpieczniki we wzmaku to 2x30A, wcześniej producent dawał 2x25A więc pobór rzędu 45-55A jest możliwy.
    Kabel na widełce przy + wygląda na zaśniedziały
    widełki tylko zgniecione, w imadle bez lutowania.
    Ale dziwne jest to że tylko + się grzeje.

    Jak znajdę trochę czasu to wymienię widełki i polutuję je. Wtedy napiszę czy pomogło
    jeśli nie to zmienię przewody na spaware 35mm2- tylko czy będe musiał wtedy zmienić bezpiecznik na kablu?

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Sty 2014 00:35
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Bezpiecznik na przewodzie ma być jak najbliżej akumulatora. Nie zabezpiecza on wzmacniacza, bo ten ma własne wkładki, ale auto przed pożarem w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy. Tak gruby przewód nie przepali się, a zadziała jak grzałka. Wartość tego bezpiecznika może być w zasadzie dowolnie wielka, nie przekraczająca prądu rozruchowego akumulatora, a nie jak wiele osób mylnie podaje - równa lub minimalnie A większa od bezpieczników we wzmacniaczu. Więc bezpiecznik może być 100A, 200A...
    Widełki obowiązkowo zagnieć, a następnie porządnie zalutuj. Przydatna tu będzie lutownica do rynien, palnik lub nawet kuchenka. Bo zwykła transformatorówką raczej nie dasz rady.
    Zagniecioną końcówkę nad palnik kuchenki, grzejesz tylko widełki do momentu, aż przyłożona cyna nie zostanie "zassana" przez przewód. Podajesz do momentu aż zacznie wypływać z drugiej strony.

    0
  • #7 12 Sty 2014 09:02
    Albert1995
    Poziom 8  

    Może nie będzie potrzeby wymiany kabli na 35mm. Choć obecne nie są grube to najniższe napięcie jakie zmierzyłem przy silnym basie to 13.6V.
    Jak znajdę chwilę to zarobię te widełki i zobaczymy co się będzie działo.

    Dziękuję za fachową pomoc.

    0
  • #8 12 Sty 2014 15:25
    Gawior22
    Poziom 19  

    Bezpiecznik nie może być dowolnie "duży". Jak będzie za duży to zagotuje się izolacja na kablu zanim się bezpiecznik przepali.
    Bezpiecznik ma być dobrany do kabla, do przekroju i materiału z jakiego jest wykonany, bo np. 20mm^2 CCA ( aluminium miedziowane ), to inna bajka niż ten sam przekrój OFC ( miedź beztlenowa ).
    Żadna suma bezpieczników, czy prąd na akumulatorze. Bezpiecznik dobrany do kabla zapewni to, że w razie zwarcia kabel będzie dalej nadawał się do użytku.

    8-10mm^2 ( w zależności od długości ) nakazuje stosować producent wzmacniacza mającego 2x35W ( mierzone 2x39W ).

    Problem twój polega na za cienkim kablu i słabym styku prawdopodobnie w punkcje grzania się. 35mm^2 może nie być potrzebny jak nie planujesz mocniejszej rozbudowy.
    25mm^2 spawalniczego starczy w zupełnie.

    0
  • #9 12 Sty 2014 15:37
    bogus1984
    Poziom 26  

    Ale kabel 20 mm2 to bardzo duzo, Kolega raczej pozniej napisa o srednicy, ale przekroj w pierwszym poscie 20mm, do tego aku w bagazniku - nie ma mowy o zbyt cienkim kabelku. 20 mm2, to ja mialem przy mono 600 wat w 2 ohm, napedzal suba na RF p2 12" i nie bylo mowy o spadkach, czy brakach, a ja mialem druty 4,5 m, a nie max 2 m. Posprawdzac polaczenia, tyle, bo gdzies jest jakis opor.

    0
  • #11 12 Sty 2014 16:12
    bogus1984
    Poziom 26  

    Rozumie, ale jak kupiles 20 mm2 i takie oznaczenie bylo na kablach, to raczej tyle jest, w przypadku tych kabli na bank nie ma mowy o takiej rozbieznosc. Odcinek krotki, wiec powinno byc wystarczajaco, nie takie oldschoole maja wyprowadzone kable 10 mm2 przy mocach rzedu 600 wat.

    0
  • #12 12 Sty 2014 18:23
    jurand87sca
    Poziom 15  

    Witam. Z tą tylko różnicą ze nie takie oldskule maja przewód miedziany z reguły. A nie "miedziowane amelinium" starym sztywnym jak "koci ogon" przewodem 1x 6mm2 z 7 zył po ok 1mm średnicy zasilałem nie jeden wzmacniacz. i po porządnym zaciśnięciu oczek/widełek nawet funkcją obcinaczek w kombinerkach i zalutowaniu tego od czoła nie było mowy o grzaniu się w jakimkolwiek miejscu. Można dołączyć foto tej instalacji? ze zdjęciem portu przy wzmacniaczu i może przewodu od czoła?

    0
  • #13 12 Sty 2014 18:38
    vsvteam
    Poziom 15  

    Błażej napisał:
    Bezpiecznik na przewodzie ma być jak najbliżej akumulatora. Nie zabezpiecza on wzmacniacza, bo ten ma własne wkładki, ale auto przed pożarem w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy. Tak gruby przewód nie przepali się, a zadziała jak grzałka. Wartość tego bezpiecznika może być w zasadzie dowolnie wielka, nie przekraczająca prądu rozruchowego akumulatora, a nie jak wiele osób mylnie podaje - równa lub minimalnie A większa od bezpieczników we wzmacniaczu. Więc bezpiecznik może być 100A, 200A...
    Widełki obowiązkowo zagnieć, a następnie porządnie zalutuj. Przydatna tu będzie lutownica do rynien, palnik lub nawet kuchenka. Bo zwykła transformatorówką raczej nie dasz rady.
    Zagniecioną końcówkę nad palnik kuchenki, grzejesz tylko widełki do momentu, aż przyłożona cyna nie zostanie "zassana" przez przewód. Podajesz do momentu aż zacznie wypływać z drugiej strony.



    Kolego nie pisz bzdur. Bezpiecznik dobieramy odpowiednio do przekroju kabla a nie dowolnie.

    0
  • #14 12 Sty 2014 19:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    vsvteam napisał:
    Kolego nie pisz bzdur. Bezpiecznik dobieramy odpowiednio do przekroju kabla a nie dowolnie.

    Jasne! Podaj tabele z doborem wartości bezpiecznika do przekroju. Do koloru też się dobiera?

    0
  • #15 12 Sty 2014 20:52
    jurand87sca
    Poziom 15  

    W manualu link: http://www.audiodesign.de/downloads/manuals/GTi4100-4150.pdf napisano tylko ze przewód zasilający powinien nieć minimum 10mm2 a remote 0,5mm2 nie napisano jakiej watrośći ma być bezpiecznik zewnętrzny. Ale napisano ze najdalej 30cm od akumulatora. W zasadzie jeśli w sprzedaży są wkładki bezpiecznikowe rurkowe chyba standard 10,3x38mm o ile pamiętam o wartośćiach od 30A do 80A zawsze sprzedawaliśmy 60A i dla każdego przeciętnego car audio było dobrze.. jak pada od bassu to oprawa ANL? 0d 80A do chyba 250A

    0
  • #16 12 Sty 2014 21:00
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jurand87sca napisał:
    napisano ze najdalej 30cm od akumulatora

    No i dokładnie o tym pisałem. Ten bezpiecznik nie ma zabezpieczać wzmacniacza, bo ten ma swoje bezpieczniki. Ten bezpiecznik ma zadziałać w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy. Tak gruby przewód nie przepali się, a zadziała jak długa, gigantyczna grzałka. A popłynie przez niego maksymalny prąd rozruchowy akumulatora. Czyli grube kilkaset A. Więc w zasadzie bez znaczenia jest, czy dasz 50, 100, czy 200A. To i tak mało, jak na prąd zwarcia akumulatora. I dlatego też ten bezpiecznik ma być jak najbliżej akumulatora, a nie przy wzmacniaczu.

    0
  • #17 13 Sty 2014 07:47
    vsvteam
    Poziom 15  

    Błażej napisał:
    vsvteam napisał:
    Kolego nie pisz bzdur. Bezpiecznik dobieramy odpowiednio do przekroju kabla a nie dowolnie.

    Jasne! Podaj tabele z doborem wartości przekaźnika do przekroju. Do koloru też się dobiera?


    Proszę bardzo, dział ocena instalacji:
    http://www.easca.pl/Pliki/sezon%202013/Regulamin%20EASCA%20SQL,%20dBL%20-%202013.pdf


    I nie od dziś w sumie to wiadomo. Nie wiem skąd czerpiesz swoją wiedzę pisząc takie głupoty.

    0
  • #18 13 Sty 2014 09:19
    powalla
    Moderator CarAudio

    To jest ocena poprawnosci instalacji na zawodach tej organizacji bo tak sobie to ustalili umownie . Jednak pomysl, czy to co napisal Blazej ma sens , ba, a najlepiej wez kabel 10mm2 z oprawka i potestuj czy bedzie roznica jak bezpiecznik bedzie mial 50A i np. 200 , tzn. zrob zwarcie do masy i opisz wrazenia ;)

    0
  • #19 13 Sty 2014 09:40
    Wawrzyniec
    Poziom 34  

    Błażej napisał:
    Wartość tego bezpiecznika może być w zasadzie dowolnie wielka, nie przekraczająca prądu rozruchowego akumulatora, a nie jak wiele osób mylnie podaje - równa lub minimalnie A większa od bezpieczników we wzmacniaczu. Więc bezpiecznik może być 100A, 200A...

    Może nie nie "dowolnie wielka, nie przekraczająca prądu rozruchowego akumulatora" bo przy słabym (czytaj rozładowanym) akumulatorze i zwarciu nie zadziała, a spowoduje przegrzanie izolacji. Ja raczej byłbym skłonny dobierać bezpiecznik do kabla, z tym że kabel też nie może być za gruby, bo efekt mógłby być analogiczny przy rozładowanym akumulatorze, a taki stan akumulatora myślę, że też trzeba uwzględnić. Myślę, że 100A w tym przypadku z powodzeniem wystarczy.

    1
  • #20 13 Sty 2014 11:27
    jurand87sca
    Poziom 15  

    Nie to żebym podważał zdanie bardziej doświadczonych kolegów. Ale moim zdaniem 100A było by ciut za wiele. Jako ciekawostkę czytam instrukcje swojego JL audio 500/1 o bezpieczniku napisano "zalecany przewód minimum 4AGU zalecana wkładka typ AGU (duży rurkowy) lub maxifiuse (duży plastikowy) wartości 50A" jak wiadomo bezpieczniki samochodowe maja zwłoczny czas reakcji. i np. na stronie amp-perfomerance napisano ze ten wzmacniacz (500/1) w szczycie pobiera 77,6A. na odwrocie np. mtx thunder 81000D napisano ze zalecana wartość zewnętrznego bezpiecznika to 150A. aktualny mój GZHA2350X ma 3x40A na pokładzie. Wkładki AGU 60A przepala w 15sec. za to z MTA maxxi 125A nie jest w stanie sobie poradzić mimo ze na stronie amp-perfomerance napisano szczytowy pobór 144,3A. To tyle z mojego marnego doświadczenia. Pozdrawiam

    0
  • #21 13 Sty 2014 15:38
    Wawrzyniec
    Poziom 34  

    Błażej napisał:
    Nie zabezpiecza on wzmacniacza, bo ten ma własne wkładki, ale auto przed pożarem w przypadku zwarcia przewodu zasilającego do masy.

    Ten bezpiecznik jest tylko i wyłącznie w tym celu, do zabezpieczenia samochodu przed pożarem i samego kabla przed przegrzaniem.

    0
  • #22 13 Sty 2014 17:43
    jurand87sca
    Poziom 15  

    Jak widać autor tematu chyba poszedł za ciosem i założył jednak to 200A na miedziowane aluminium 4 AWG. "I car audio przestało grać". Jak wiemy dobrany Z GŁOWĄ bezpiecznik przy akumulatorze chroni instalacje/auto. Jednak nie raz widziałem po usterce wzmacniacza przepalony właśnie bezpiecznik przy aku. zamiast tych na wzmacniaczu.. Poza tym właśnie może jeśli kupuje się zestaw kabli (takie powyżej 60zł) i producent daje wkładkę z oprawą np. 50A wiec można przyjąć ze taka zaleca do tego przekroju na tej długości to może to przyjąć za w pewnym sensie normę?

    0
  • #23 13 Sty 2014 18:38
    powalla
    Moderator CarAudio

    jurand87sca napisał:
    Poza tym właśnie może jeśli kupuje się zestaw kabli (takie powyżej 60zł) i producent daje wkładkę z oprawą np. 50A wiec można przyjąć ze taka zaleca do tego przekroju na tej długości to może to przyjąć za w pewnym sensie normę?


    Normą w takim przypadku jest że dostaniesz to co mu tam zalega w magazynie ... 60zł to kosztuje 1 m dobrej jakości kabla zasilającego (z miedzi!), a nie ful komplet ;)

    0
  • #24 29 Sty 2014 00:18
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Te tanie wkładki bezpiecznikowe, to najczęściej porażka. Potrafią się nie tyle przepalić, ile rozłączyć w miejscu łączenia metalowego okucia z blaszką bezpiecznika. I blaszka ładnie wycięte w "pierun" wygląda na całą, a bezpiecznik ma przerwę, tylko tak ulokowaną, że nie da się dojrzeć. Nie raz wymieniałem takie właśnie bezpieczniki.

    0
  • #25 30 Sty 2014 18:38
    Gawior22
    Poziom 19  

    Z AGU miałem przypadki, że puściły, a nawet jeden się przepalił nie na środku, tylko przy łączeniu. Z ANL ciężej o taki błąd, bo widać część blaszki zanim dojdzie do przewężenia przy "mniejszych" bezpiecznikach.

    Co do kabli, to na razie nie zauważyłem różnicy przy przewodach do CA, a przewodach do spawarki. Różne technologie skręcania "włókien" i ich ilość, różnice w elastyczności, ale jak wszystko jest zrobione jak należy, to to i to będzie dobre. Natomiast jak się spierdzieli montaż, to i najlepsze kable nie pomogą. Co do spadków, to albo bez różnicy, albo w granicach błędu pomiarowego urządzeń.
    Fakt nie miałem jakichś mega super drogich kabli, ale i nie najtańsze OFC

    0