Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa do ustawiania zapłonu Yato - z... regulacją?

xntxnt 13 Sty 2014 09:37 7827 40
  • #1 13 Sty 2014 09:37
    xntxnt
    Poziom 14  

    Stoję przed zakupem lampy stroboskopowej do ustawiania zapłonu. Padło na jakieś Yato, przynajmniej jest gwarancja. Ale nie wiem co oznacza pewna cecha w modelu YT-7312: lampa z regulacją.

    Co tam się reguluje? Myślałem, że jasność impulsu czy coś, ale posłałem maila do sprzedawcy, a ten mi odpisuje, że "kąt". Ale jak to kąt, skoro kąt to ja mam ustawić kręcąc aparatem/rozdzielaczem zapłonu? Znalazłem zdjęcie i faktycznie kąt:
    Lampa do ustawiania zapłonu Yato - z... regulacją?

    Co to daje i jak się to wykorzystuje? Instrukcja obsługi oczywiście nic nie mówi.

    Czy to może do testowania opóźniacza/przyspieszacza zapłonu? Na czas ustawiania i tak trzeba go wyłączyć, a potem jak się go włączy z powrotem, to pewnie będzie wychodzić poza skalę. Czy po to jest ta korekcja na lampie?

    0 29
  • #2 13 Sty 2014 09:48
    Blicek
    Poziom 26  

    Przewżnie na kole pasowym jest wycinek, a gdzies na bloku punkt.
    Pokrycie się oznacza GMP.
    Wczasie pracy silnika, wycinek (w swietle lampy) przemieszcza się
    w kierunku przeciwnym do obrotu wału (wyprzedzenie zapłonu).
    Cziężko oszacować ile to stopni. Dlatego kręcisz na lampie tj. opóźniasz błysk lampy.
    Jak wycinek na kole się pokryje z punktem, to odzytujesz ze skali na lampie jakie jest wyprzedzenie zapłonu.

    2
  • #3 13 Sty 2014 09:52
    xntxnt
    Poziom 14  

    Nie no, podstawową teorię znam. Akurat w tym silniku, na bloku jest nie tyle co sam punkt, a nawet skala (od zera do chyba 14 stopni przed GMP). Także z odczytem nie byłoby problemu. Tylko czy jest sens brać lampę z jakimiś bajerem, jeżeli (póki co) nie wiem do czego ten bajer służy.
    Jeśli tylko do tego co mówisz (do silników bez skali), to sensu nie ma.

    0
  • #4 13 Sty 2014 10:51
    trans-serwis
    Poziom 39  

    xntxnt napisał:
    to sensu nie ma.
    Ma sens i to duży. Uwierz mi.
    Jak chcesz korzystać ze skali na silniku to ustawiasz lampę na 0 i po sprawie.

    0
  • #5 13 Sty 2014 13:44
    web69
    Poziom 27  

    Mam taką lampę, potwierdzam, przydatne pokrętełko, szczególnie przy starszych samochodach i motocyklach.

    1
  • #6 13 Sty 2014 13:56
    xntxnt
    Poziom 14  

    Ok, dobra. Czuję się przekonany :) .
    Póki co męczę się z... diodą LED. Auto (626 GE, 1992r., FS 2.0-16V) ma wyjście IG- - wpina się między to złącze a +12V LEDa i niby miga w takt iskier. Ale ledwie co widać (bo miga nie tylko na strzał 1. cyl., tylko każdego), no i szybko spala się LED, mimo że dodany odpowiedni rezystor. Nie robota.

    0
  • #7 24 Cze 2015 19:51
    Cebix
    Poziom 11  

    Odkopuję temat. Mam tą lampę z regulacją, ale problem jest taki, że "wskaźnik" da się skręcić parę stopni poniżej zera.

    To gdzie faktycznie jest zero? Chyba lampa nie "przewiduje" momentu wystąpienia iskry, a jednak między faktycznym "0" na pokrętle, a maksymalnym skręceniu w dół jest parę ładnych stopni różnicy.

    Pozdrawiam.

    0
  • #8 24 Cze 2015 21:32
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Zero jest na zerze, cóż za oczywista sprawa, a że lampa ma jeszcze nieco "dołu", co Tobie to szkodzi?

    0
  • #9 24 Cze 2015 21:39
    Cebix
    Poziom 11  

    Może niezbyt jasno wytłumaczyłem, o co mi chodzi.

    Potrzebuję znać dokładny moment odpalenia świecy do wyregulowania zapłonu - nie jest mi potrzebna ta regulacja w lampie kompletnie. Ta cała regulacja pokrętłem wyprzedzenia zapłonu w lampie działa w ten sposób, że zabłyśnie po pewnym opóźnieniu od wykrycia iskry. Nie da się "przewidzieć" wprzód, kiedy wystąpi iskra, więc skoro pokrętło ma trochę dołu, to znaczy, że zero wcale nie jest na zerze, tylko niżej. A skoro jest niżej, to czy można w ogóle tej lampie ufać?

    Podczas ustawiania zapłonu jak zjadę od zera w dół, to ewidentnie błyska sporo wcześniej (ok. 8 stopni różnicy wg skali na kole pasowym). Więc zerowy punkt odpalenia stroboskopu na pewno nie jest w punkcie na skali oznaczonym "0". Pytanie, czy teraz zjechanie do końca w dół to też w ogóle jest zero? Niestety nie mam innej lampy do porównania.

    W dodatku skąd lampa może faktycznie znać kąt wyprzedzenia - to raczej tylko aproksymacja? Pewnie ma wbudowane jakieś ustawienia, np. zakłada 900 obrotów przy wolnych obrotach.

    0
  • #10 24 Cze 2015 21:54
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Nie, nie, źle myślisz. Lampa nic nie przewiduje, zero zaś to zero. Jeśli znaki mają pokrycie w skali poniżej zera, znaczy to, że zapłon następuje za GMP. Jest znacznie za późno.

    0
  • #11 24 Cze 2015 21:59
    Cebix
    Poziom 11  

    To jak to działa technicznie w takim razie? Nie może to działać w dwie strony.

    Załóżmy:

    Aparat jest ustawiony na 0 stopni, lampa jest ustawiona na 0 stopni. Lampa błyska dokładnie w GMP. Jeśli ustawię lampę na wyprzedznie powiedzmy 10 stopni przed GMP, lampa błyśnie 10 stopni (jakiś czas) PO punkcie 0 - lampa złapała iskrę, odczekała wyznaczony czas i błysnęła. W tym momencie mogę przestawić aparat zapłonowy, żeby znowu błyskał na kole pasowym w punkcie 0, a będę miał ustawione (aproksymowane) 10 stopni wyprzedzenia. Nie rozumiem, jak miałoby to działać w drugą stronę.

    0
  • #12 24 Cze 2015 22:04
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Nie, nie. Jak masz tylko znaki GMP a w instrukcji masz ustawić wyprzedzenie na 10 stopni, ustawiasz taki kąt na lampie, tak kręcisz aparatem by błyśniecie było w punkcie GMP.

    1
  • #13 24 Cze 2015 22:11
    balonika3
    Poziom 36  

    @Cebix dobrze prawi. Lampa musiałaby błysnąć określony czas przed wyzwoleniem iskry, co jest niemożliwe.

    1
  • #14 24 Cze 2015 22:11
    Cebix
    Poziom 11  

    Właśnie nie mam tylko znaku GMP, mam skalę na kole pasowym ze żłobieniami i kątami. Coś jak na obrazku poniżej:

    Lampa do ustawiania zapłonu Yato - z... regulacją?

    Dlatego chciałem ustawić lampę na "0" i użyć tej skali, bo na pewno będzie dokładniejsza. Tylko nie wierzę w to "0" na skali na lampie, skoro da się zejść poniżej i błyska wtedy parę stopni wcześniej.

    EDIT: @balonika3 zrozumiałeś mój problem. Czy takiej lampie można w takim razie zaufać? Czy lepiej zaopatrzyć się w coś "normalnego"?

    0
  • #15 24 Cze 2015 22:18
    balonika3
    Poziom 36  

    Cebix napisał:
    Czy takiej lampie można w takim razie zaufać? Czy lepiej zaopatrzyć się w coś "normalnego"?
    Zawsze można pożyczyć i zapiąć dwie, żeby porównać.

    0
  • #16 24 Cze 2015 22:20
    Cebix
    Poziom 11  

    No to jest jasne, ale niestety nie znam nikogo, kto ma lampę. No nic, kupię coś porządniejszego.

    0
  • #17 24 Cze 2015 22:26
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Panowie, żadne błyśnięcie przed iskrą, mówimy wyłącznie o przesunięciu GMP względem błysnięcia. Tylko to.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Cebix napisał:

    Dlatego chciałem ustawić lampę na "0" i użyć tej skali, bo na pewno będzie dokładniejsza.
    ustaw lampę na zero i będzie OK. Dla pewności możesz zrobić tak, najpierw lampa na zero i ustawiasz w/g swojej skali na odpowiedni kąt. Potem dla sprawdzenia ustaw ten sam kąt na lampie i błyśniecie ma być na GMP.

    1
  • #18 24 Cze 2015 22:27
    Cebix
    Poziom 11  

    Tylko, że lampa bierze sygnał o GMP z wyindukowanego napięcia podczas odpalenia świecy, nie z mechanicznego ruchu koła. Jak technicznie jest możliwe, aby lampa błysnęła przed GMP (jeśli przyjmiemy stan, że świeca odpala dokładnie w GMP), skoro świeca dopiero odpali "za chwilę"?

    EDIT: Sprawdzenie w proponowany przez Ciebie sposób nie pomoże tutaj niestety, bo lampa się odnosi sama do siebie, nie do faktycznego położenia wału. Prawdopodobnie wynik by się zgadzał, ale dalej zapłon mógłby być przesunięty.

    0
  • #19 24 Cze 2015 22:41
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Cebix napisał:
    że lampa bierze sygnał o GMP
    Tu tkwi błąd Twojego rozumowania. Lampa nie ma żadnej informacji o GMP. Ma jedynie sygnał iskry. Nie ma czujnika GMP. Tym czujnikiem jesteś Ty i obserwujesz punkty. Układ w lampie, zna obroty silnika z impulsów na cewce. Stąd już krok do odczytania prędkości kątowej wału, między jednym impulsem a drugim. A pokrętło ze skalą i elektronika lampy wskazują Tobie wyprzedzenie zapłonu.

    0
  • #20 24 Cze 2015 22:45
    CommonRail
    Poziom 27  

    Łopatologicznie. Ustawiasz wyprzedzenie na lampie, i kręcisz przerywaczem żeby punkt na kole pokrył się z "0" na obudowie. Zauważysz potem, że jak dasz lampę na "0" to na silniku będziesz miał taki kąt wyprzedzenia jak miałeś ustawiony na lampie.
    Bardzo pomocna zabawka, tylko niektórzy zamiast przeczytać instrukcję snują teorie.

    1
  • #21 24 Cze 2015 22:49
    Oprysk Stonki
    Poziom 29  

    To pokrętło to opóźnienie błysku w stosunku do impulsu wyzwalającego.

    0
  • #22 24 Cze 2015 22:50
    Cebix
    Poziom 11  

    Pawel wawa napisał:
    Cebix napisał:
    że lampa bierze sygnał o GMP
    Tu tkwi błąd Twojego rozumowania. Lampa nie ma żadnej informacji o GMP. Ma jedynie sygnał iskry. Nie ma czujnika GMP. Tym czujnikiem jesteś Ty i obserwujesz punkty. Układ w lampie, zna obroty silnika z impulsów na cewce. Stąd już krok do odczytania prędkości kątowej wału, między jednym impulsem a drugim. A pokrętło ze skalą i elektronika lampy wskazują Tobie wyprzedzenie zapłonu.


    Czyli jeśli dobrze rozumiem, to sądzisz, że (po paru cyklach zapłonu, kiedy już lampa zna obroty), kiedy zjadę "poniżej zera" na skali, to lampa będzie obliczać przewidywany kolejny zapłon i zabłyśnie stroboskopem chwilę przed kolejnym zapłonem iskry?

    @CommonRail: Cały mój problem polega na tym, że ja _nie ufam_ lampie i jej skali w związku z zauważonym problemem - możliwością zejścia poniżej skali i lampa faktycznie błyska wcześniej. Podejrzewam, że wskazanie skali "0" wcale nie jest zerem. Jeżeli wszystko byłoby "jak książka pisze", to oczywiście masz rację, ale jeżeli faktyczne "zero" jest poniżej zera na skali, to nadal lampa odwołuje się do samej siebie i zapłon może być cały przesunięty, a całe błyskanie nic konkretnego nam nie da.

    @Oprysk Stonki: Właśnie dokładnie tak myślę. W związku z tym nie ma wg mnie możliwości odpalenia "przed iskrą", stąd cały ten wywód - jeśli mamy rację, to niestety, ale taka lampa jest bezużyteczna.

    0
  • #23 24 Cze 2015 22:55
    Oprysk Stonki
    Poziom 29  

    Nic ci nie zjedzie. Silnik do regulacji musi mieć stabilne obroty, pokrętłem ustawiasz sobie opóżnienie błysku, masz znacznik OT, gdziekolwiek, czy to na kole zamachowym czy pasowym. Ustawiasz opóznienie powiedzmy na 10 stopni, ustawiasz na znaki, a zapłon i tak jest ustawiony na wyprzedzenie 10 stopni.
    Te lampy powstały po to, aby mieć możliwość ustawiania zapłonu tam, gdzie masz tyko i wyłacznie znacznik górnego martwego punktu.

    0
  • #24 24 Cze 2015 23:07
    Cebix
    Poziom 11  

    Może inaczej, bo chyba nie opisałem tego dość jasno:

    Pokrętło powinno dać się ustawić w najniższej pozycji tak:

    Lampa do ustawiania zapłonu Yato - z... regulacją?

    Natomiast mogę faktycznie ustawić je tak:

    Lampa do ustawiania zapłonu Yato - z... regulacją?

    Jak mam stwierdzić, czy "0" to faktycznie zero, skoro przy ustawieniu nr 2 lampa błyska wcześniej o kilka stopni?


    Mój problem: obawiam się, że skala jest "obrócona" (lub pokrętło jest źle zamontowane) i ustawiając pokrętło na "0" na skali, faktycznie sprawdzam nie punkt "0", a wyprzedzenie o kilka stopni (opóźnienie błysku stroboskopu względem wykrycia iskry), co przekłada się na niepoprawne ustawienie zapłonu. Czy obawa ta jest słuszna?

    0
  • #25 24 Cze 2015 23:15
    kwok
    Poziom 39  

    Panowie, z tego co przeczytałem to tylko balonika zrozumiał problem pana Cebix .
    Normalnie żeby ustawić błysk bez opóźnienia przekręcamy pokrętłem max w lewo, znacznik na pokrętle ma się pokryć z zerem na tarczy=lampa bez opóźnienia. Cebix przekręca max w lewo i w jego lampie znacznik wtedy stoi przed zerem tam gdzie nie ma skali, w związku z tym Cebix ma wątpliwość czy lampa bez opóźnienia jest w pozycji max w lewo czy w pozycji zero na skali.
    Jak dla mnie to pokrętło jest po prostu źle założone ale dla pewności lampę trzeba sprawdzić z jakimś innym przyrządem - najlepiej drugą sprawną lampą.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Spóźniłem się hehehe

    2
  • #26 24 Cze 2015 23:17
    Cebix
    Poziom 11  

    @kwok: Dzięki, dokładnie o to mi chodzi.

    0
  • #27 24 Cze 2015 23:31
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Nie, każda taka lampa ma zakres poniżej zera. Zero to zero. Trzeci raz piszę. Jeśli w aucie masz ustawiony zapłon tak, że znaki GMP wypadają poniżej zera, znaczy że iskra jest ZA GMP. Całkowicie źle. Więc i skali ujemnej nie ma, bo to byłoby bez sensu, skala dla skopanego zapłonu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oprysk Stonki napisał:
    To pokrętło to opóźnienie błysku w stosunku do impulsu wyzwalającego.
    Dokładnie o kąt wyznaczony przez pokrętło. Nie mający nic wspólnego z GMP. Wspólne z GMP są nasze oczy.

    -1
  • #28 24 Cze 2015 23:39
    Cebix
    Poziom 11  

    Może prawdziwy przykład:

    Silnik pracuje "ok" na słuch cały czas, aparat ustawiony jest "jakoś". Ustawiam pokrętło na "0" (rys. z poprzedniego posta nr 1). Na kole pasowym stroboskop pokazuje 10 stopni przed GMP. Kręcę teraz pokrętłem poniżej zera do końca (rys. nr 2). Na kole pasowym stroboskop świeci przy 18 stopniach przed GMP.

    Mam 10 czy 18 stopni przed GMP?

    0
  • #29 24 Cze 2015 23:40
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Cebix napisał:
    Na kole pasowym stroboskop pokazuje 10 stopni przed GMP
    I tyle masz.

    0
  • #30 24 Cze 2015 23:42
    balonika3
    Poziom 36  

    Oprysk Stonki napisał:
    To pokrętło to opóźnienie błysku w stosunku do impulsu wyzwalającego.
    Ale poniżej zera (czyli zapłon spóźniony) błysk musiałby być przed impulsem. Nie da się.

    1