Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Biegunowość silnika nawiewu - można zmienić?

13 Sty 2014 15:58 11127 26
  • Poziom 15  
    Witam

    Kupiłem wentylator dmuchawy nawiewu do kabiny, niestety chyba od anglika i ma przeciwnie skierowanie łopatki wirnika czy można zamienić biegunowość aby obracał się tak jak w wersji od europejczyka i nieuszkodzić przy tym instalacji elektrycznej
    Auto to opel astra j z 2011r.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Nawet jak zmienisz biegunowość, to i tak wiatrak będzie kotłował powietrze zamiast dmuchać z pełną mocą.
  • Poziom 39  
    Szogun a możesz najlepiej rysunkowo objaśnić jak ma być? Co jakiś czas rozbieram trochę inne dmuchawy, zwykle już grzebane wcześniej i jakoś nie mogę dojść jak jest prawidłowo tzn nie mam zbyt wiele czasu żeby to zbadać a efekty dmuchania są różne mimo zmontowania tak jak było.
  • Poziom 39  
    To proste - wentylator z lewej strony zdjęcia, powinien się kręcić w lewo (patrząc na niego od przodu), a ten z prawej, w prawo. Wtedy wentylatory będą miały największą wydajność i sprawność. To wynika z kształtu i ułożenia łopatek wirnika.
  • Poziom 28  
    Możesz przełożyc plastikowe wirniki na silnikach, przeważnie jest to możliwe.
  • Poziom 35  
    gimak napisał:
    To proste - wentylator z lewej strony zdjęcia, powinien się kręcić w lewo (patrząc na niego od przodu), a ten z prawej, w prawo. Wtedy wentylatory będą miały największą wydajność i sprawność. To wynika z kształtu i ułożenia łopatek wirnika.

    No właśnie mają się kręcić odwrotnie czyli lewy w prawą, a prawy w lewą. :D
  • Poziom 28  
    Debatujecie a 3 minuty roboty, wirniki przełożyć a jak trzeba zmienić biegunowość to przewody we wtyczce zamienić i po problemie.
  • Poziom 42  
    Biegunowości nie wolno, można zmienić same turbinki
    Miałem tak kiedyś jak klient z Anglii przyjechał i niestety u nas w sklepie tylko europejskie..przełożyłem i gitara...
  • Spec od Mercedesów
    Często w takich silniczkach szczotki nie są w osi wirnika - są jakby przesunięte. Zmiana kierunku obrotów spowoduje ich dużo szybsze zużycie. Tak więc zaczynamy od przyjrzenia się, czy ustawienie szczotek jest symetryczne dla obu kierunków obrotów.
    EDIT:
    Moja wypowiedź dotyczy TYLKO "gołego" silniczka. Jeśli chodzi o właściwy kierunek obrotów turbinki to jest on zazwyczaj zaznaczony strzałką.
  • Poziom 39  
    krzysiek7 napisał:
    gimak napisał:
    To proste - wentylator z lewej strony zdjęcia, powinien się kręcić w lewo (patrząc na niego od przodu), a ten z prawej, w prawo. Wtedy wentylatory będą miały największą wydajność i sprawność. To wynika z kształtu i ułożenia łopatek wirnika.

    No właśnie mają się kręcić odwrotnie czyli lewy w prawą, a prawy w lewą. :D

    I tu niestety Kolega nie ma racji. Te wentylatory działają jak pompy odśrodkowe i kształt o raz ułożenie łopatek określają kierunek obrotów. Gdyby łopatki były proste i ułożone promieniowo, to kierunek obrotów byłby obojętny, bo zawsze medium będzie odrzucane na zewnątrz wirnika. Oczywiście wirniki mogą się kręcić tak jak Kolega napisał, ale kierunek przepływu powietrza będzie do wewnątrz wirnika i natężenie przepływu powietrza będzie dużo mniejsze, niż przy kierunku obrotów wynikających z kształtu i ułożenia łopatek wirnika (powietrze odrzucane na zewnątrz wirnika).
  • Poziom 35  
    Z całym szacunkiem dla Kolegi ale mam rację. Rzeczywiście patrząc na te łopatki mogłoby się wydawać, że powinny się kręcić odwrotnie, ale tak nie jest.
  • Poziom 39  
    Tu chyba wszystko widać.
    Biegunowość silnika nawiewu - można zmienić?
    Z drugiej strony kierunek wirowania jest chyba też zależny od obudowy. Gdyby ten wentylator był w webasto airtop to musiałby się kręcić w prawo a ten na bank kręci się w lewo.
  • Poziom 27  
    Zupełnie nie rozumiem dyskusji o przekładaniu wirników, wiatraka i o szczotkach. Prawy jest przystosowany do obrotów w lewo i tak musi być podłączony, a lewy w prawo i tak trzeba podłączyć przewody (zamienić biegunowość) aby obracał się w prawo.
    Obydwa muszą pompować powietrze w tym samym kierunku - od środka wirnika na zewnątrz. Problemem jest to, że wyrzucane powietrze na zewnątrz wirnika także wiruje, więc: jeżeli w wersji kontynentalnej zespół nawiewu jest konstrukcyjne (fizycznie) lustrzanym odbiciem wersji GB, to wyloty powietrza z komory wentylatora są usytuowane pod niekorzystnym kątem dla odwrotnie wirującego wentylatora - spadnie nieco wydajność nadmuchu. Widać to na załączonym wyżej zdjęciu...
  • Poziom 39  
    gimak napisał:
    ale kierunek przepływu powietrza będzie do wewnątrz wirnika

    Mylisz się - zawsze powietrze wylatuje na zewnątrz. Jeśli wentylator kręci się w niewłaściwą stronę to spada jego wydajność, w powiązaniu z obudową może praktycznie całkowicie przestać dmuchać.
  • Poziom 27  
    Wiadomo, że na zewnątrz, ale jak patrzę na zdjęcie, to jestem rozdarty: wylot sugeruje mi obroty w lewo, kształt łopatek w prawo.
    Rozebrałem więc teraz stary wentylator z Transita i faktycznie ze zdziwieniem stwierdzam: ten wirnik na zdjęciu obraca się w lewo - i to na 100%, bo na wirniku Transita jest strzałka pokazująca kierunek obrotów...

    krzysiek7 napisał:
    Z całym szacunkiem dla Kolegi ale mam rację. Rzeczywiście patrząc na te łopatki mogłoby się wydawać, że powinny się kręcić odwrotnie, ale tak nie jest.
    Jednak nie - Kolego. Też myślałem jak ty - ale po sprawdzeniu musiałem zmienić zdanie... Więc poprawiłem swój poprzedni post - tam z dużą pewnością pisałem, że wiruje odwrotnie...
    Kolega kwok ma rację.
  • Poziom 35  
    Przecież kolega kwok potwierdził to samo co ja pisałem od samego początku więc dlaczego ja nie mam racji? :D
  • Poziom 27  
    krzysiek7 napisał:
    Przecież kolega kwok potwierdził to samo co ja pisałem od samego początku więc dlaczego ja nie mam racji? :D
    Ups...przepraszam, pomyliłem się, to kto inny błędnie określił kierunek obrotów...
    To kolega Gimak się pomylił...
    gimak napisał:
    To proste - wentylator z lewej strony zdjęcia, powinien się kręcić w lewo (patrząc na niego od przodu), a ten z prawej, w prawo. Wtedy wentylatory będą miały największą wydajność i sprawność. To wynika z kształtu i ułożenia łopatek wirnika.


    Ustalmy jednoznacznie: wentylator na zdjęciu kol. Ragless ten po lewej stronie obraca się w prawo, wentylator po prawej - obraca się w lewo.
    Wentylator na zdjęciu zamieszczonym przez kol. kwok obraca się w lewo.

    Wentylator o odwrotnych łopatkach trzeba tak podłączyć, by obracał się w prawidłową stronę (wg konstrukcji wirnika i silnika), ale będzie miał zmniejszoną wydajność ze względu ma odwrotny kształt obudowy dmuchawy - pytanie jak bardzo zmniejszoną...

    Chyba czytającym ten wątek... kręci się w już głowie - jednym w prawo, drugim w lewo... :scrambleup:
  • Poziom 39  
    Ja jednak z uporem maniaka twierdzę, że przy takim kształcie łopatki wirnika i jej ustawienia w stosunku do promienia wirnika, ze względów aerodynamicznych, wirnik z wentylatora na zdjęciu w poście kolegi kwoka powinien kręcić się w prawo i to jest zgodne z rysunkiem 1 w tym temacie:
    http://www.i15.p.lodz.pl/strony/elektrownie/wentylator.pdf
    natomiast w tym
    http://forum.iios.pwr.wroc.pl/attachment.php?aid=172
    na rys. 12.16 kształt łopatki sugerowałby obroty w lewo, ale jej usytuowanie w stosunku do promienia wirnika decyduje o tym, że prawidłowe obroty są w prawo.
    Żeby być już całkowicie pewnym zajrzałem do odkurzacza na wirnik. Kształt i usytuowanie łapatek w wirniku są podobne do tego ze zdjęcia, ale są bardziej wyłożone (odchylone od promienia) a wirnik obraca się w prawo.
    kwok napisał:
    Gdyby ten wentylator był w webasto airtop to musiałby się kręcić w prawo a ten na bank kręci się w lewo.

    To Kolega ma rację z tymi prawymi obrotami, i teraz pytanie czym różni się rola wentylatora w webasto od tej w nawiewie - wg mnie niczym tu i tu powinien tłoczyć powietrze z maksymalną sprawnością.
    kwok napisał:
    Z drugiej strony kierunek wirowania jest chyba też zależny od obudowy.

    W pewnym sensie tak, bo obudowę dobiera się do warunków zabudowy, ale do kształtu obudowy powinien być dobrany odpowiedni wirnik - kształt łopatek i ich ułożenie w wirniku w stosunku do promienia wirnika. A na zdjęciu wg mnie obudowa gryzie się z wirnikiem (kształt i usytuowanie narzuca poprawny kierunek obrotów).
    Tyle mam do powiedzenia na ten temat.
  • Poziom 27  
    gimak napisał:
    Ja jednak z uporem maniaka twierdzę, że przy takim kształcie łopatki wirnika i jej ustawienia w stosunku do promienia wirnika, ze względów aerodynamicznych, wirnik z wentylatora na zdjęciu w poście kolegi kwoka powinien kręcić się w prawo i to jest zgodne z rysunkiem 1 w tym temacie:
    http://www.i15.p.lodz.pl/strony/elektrownie/wentylator.pdf
    Tak jak już napisałem - na początku byłem tego samego zdania co ty, i dałbym sobie rękę uciąć, że obydwaj mamy rację. Ale dało mi do myślenia drugie zdjęcie zamieszczone przez kolegę kwok. I nie jest ono - jak piszesz - zgodne do końca z rysunkiem z podanego przez ciebie linka. Kształt łopatek i wynikający z niego kierunek obrotów tak - byłby zgodny. Ale kąt kanału wylotu powietrza na zdjęciu jest dokładnie odwrotny od tego z linka - więc?.. - wirnik widać obraca się odwrotnie.
    Tak się składa, że niedawno walczyłem z wentylatorem w Transicie i - nie wchodząc w szczegóły - zostały mi po tym dwa wentylatory: jeden nowy zamiennik (szajs) i używka (wziąłem z niej szczotki). I na tej używce na wirniku jest strzałka pokazująca kierunek obrotów, a niezależnie od tego także usytuowanie szczotek w stosunku do komutatora, jednoznacznie wskazuje na kierunek obrotów. I wszystko to jest zgodne z tym co sugeruje zdjęcie kol. kwok i co napisał kol. krzysiek7.

    Ewentualnie jestem gotów jutro zrobić zdjęcie tego wentylatora ze strzałką kierunku obrotów na wirniku...
  • Poziom 39  
    wojciechjanusz napisał:
    Ewentualnie jestem gotów jutro zrobić zdjęcie tego wentylatora ze strzałką kierunku obrotów na wirniku...

    Nie trzeba. Widocznie w takich kurduplach takie ustawienie zdaje egzamin.
    wojciechjanusz napisał:
    dałbym sobie rękę uciąć, że obydwaj mamy rację. Ale dało mi do myślenia drugie zdjęcie zamieszczone przez kolegę kwok

    Na logikę twierdzę, że złe jest to zestawienie obudowy i wirnika. Dmuchać to będzie w takim zestawieniu, ale uważam, że lepszy byłby efekt gdyby obudowa stanowiła lustrzane odbicie. Tylko z takim zestawieniem spotykałem się w dużych wentylatorach promieniowych.
  • Poziom 27  
    gimak napisał:
    Na logikę twierdzę, że złe jest to zestawienie obudowy i wirnika.
    Też tak uważam, ale widać jest jakiś powód, że praktyka jest inna...
  • Poziom 39  
    Ten z mojego zdjęcia kręci się w lewo bo tak ma wylot w obudowie tzn w jednym miejscu prostopadle do osi obrotu. W webasto wylot byłby wokoło skierowany w stronę silnika (równolegle do osi obrotu) więc wtedy chyba lepszy byłby efekt gdyby kręcił się w prawo.
  • Poziom 16  
    Wymieniałem ostatnio dmuchawę w avensisie (na angielską).
    Musiałem przełożyć łopatki i zmienić biegunowość-przełożyłem przewody w kostce zasilającej.
  • Poziom 39  
    kwok napisał:
    Ten z mojego zdjęcia kręci się w lewo bo tak ma wylot w obudowie tzn w jednym miejscu prostopadle do osi obrotu.

    Tego nie neguję, że tak jest, ale zgodnie z moją wiedzą i doświadczeniem (z dużymi wentylatorami), przy tak ustawionych łopatkach wirnika, prawidłowy kierunek obrotów powinien być w prawo, ale również zgodnie ze sztuką, obudowa powinna mieć wylot skierowany w prawo (lustrzne odbicie wokół pionowej osi).
    Przy takiej obudowie jak na zdjęciu kierunek obrotów wirnika w prawo nie ma najmniejszego sensu.
    Podsumowując - nieważne jak jest, ważne, że dmucha i wszyscy są zadowoleni.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 27  
    non e vero italiano napisał:
    jedyny warunek to taka konstrukcja węzła szczotkowego gdzie oś symetrii szczotek i średnica komutatora tworzą jedną niezałamaną linię.
    Zgoda. Tak można powiedzieć o silniku, gdzie szczotki przesuwają się w prowadnicach w miarę dokładnie po promieniu komutatora.
    Ale - niestety - w tych silnikach szczotki najczęściej zamocowane są na obrotowych dźwigniach dociąganych do komutatora sprężynami i stykają się z komutatorem za punktem stycznym dźwigni i komutatora. Przy tak pracujących szczotkach dźwignia musi pracować współbieżnie z komutatorem. Jeżeli odwrócimy obroty - samoczynnie wyraźnie zwiększy się docisk szczotki do komutatora i chyba bardzo szybko się zużyją - bo dźwignia będzie pracować przeciwbieżnie...
    non e vero italiano napisał:
    Gerri podał racjonalną odpowiedź.
    Kto to?
  • Użytkownik usunął konto