Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie działa efekt gitarowy DIY AVT313 kaczka gitarowa

14 Sty 2014 22:08 2514 23
  • Poziom 10  
    Witam. Zmontowałem układ AVT313 - kaczka gitarowa. Gdy łączę kable w pozycji bypass (nie mam przełącznika bistablinego) wtedy sygnał omija gitarę i z piecyka wydobywa się normalny dźwięk, gdy jednak przewód łączę z drugim w pozycji włączenia efektu - jest kompletna cisza. I teraz kilka rzeczy, które mogłem zrobić źle; jest to mało prawdopodobne, ale dla ułatwienia to podam:
    - tranzystory zamiast BC550 dałem BC550C, szukałem różnicy pomiędzy tymi modelami ale nic nie znalazłem, z doświadczenia przypuszczam, że to oznacza dopuszczalny prąd znamionowy więc nie powinno to wpływać teorytycznie na działanie układu, jeśli jest inaczej UŚWIADOMCIE MNIE
    - obydwa gniazda u mnie są stereo (do wyjściowego przewody dolutowałem tak jak jest na rysunku, jeden pin dynda wolny)
    - dioda zenera jaką zastosowałem to 1.3W9V1

    Cewkę kupiłem gotową dedykowaną do tego zestawu, przewody dwa razy upitoliłem ale już wszystko ogarnięte, powinno działać. Luty są wg mnie nie najgorsze, w wielu wątpliwych miejscach sprawdzałem - działa. Proszę o pomoc.

    http://ep.com.pl/files/6849.pdf
    Nie działa efekt gitarowy DIY AVT313 kaczka gitarowa Nie działa efekt gitarowy DIY AVT313 kaczka gitarowa Nie działa efekt gitarowy DIY AVT313 kaczka gitarowa
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Admin grupy audio
    Pewnie źle podłączyłeś zasilanie. Od strony wejścia potrzebny jest jack z wyłącznikiem, a Ty dałeś jacka stereo.
  • Poziom 10  
    Dałem jacka stereo, dokładnie tak, jak jest na schemacie. A baterię 9V podłączyłem plusem do punktu F jak na schemacie, więc wszystko powinno działać. Chyba, że trzeba zmienić ten schemat, ale google nie wiedzą nic na ten temat, no i AVT by coś wiedziało raczej.

    EDIT: W jackach stereo mam ogólnie taką blaszkę z dodatkowym czwartym pinem (moje gniazda mają 4 piny w sumie) która jest zwarta z sygnałem gdy nie ma wtyku w gnieździe, a gdy wtyk jest wtedy zwarcia nie ma. Te dodatkowe piny do tej blaszki są niewykorzystane, wolne.
  • Poziom 22  
    Jest podobny układ z AVT tego samego autora - przester, który zawierał w publikacji jak pamiętam trzy poważne błędy. Już na pierwszy rzut oka widać np. rys.5 jest ŹLE narysowana bateryjka i jej zasilanie. Powinien być zamieniany plus z minusem. Daj zdjęcie całości kabelków jak masz to połączone , może coś się wyjaśni.

    Dodano po 3 [godziny]:

    Artur k. napisał:
    Pewnie źle podłączyłeś zasilanie. Od strony wejścia potrzebny jest jack z wyłącznikiem, a Ty dałeś jacka stereo.

    Nie potrzeba jacka z wyłącznikiem tylko jack stereo. Po to jack stereo na wejściu, że gdy wsadzasz wtyczkę MONO to minus bateryjki łączysz z masą układu. Ten cwany patent jest stosowany przez większość firm produkujacych efekty podłogowe.
  • Poziom 10  
    Już chyba jesteśmy blisko. Zamieniłem bieguny baterii, masę podłączyłem bezpośrednio do punktu w płytce, pomijając gniazda. Zaczyna to wszystko brzmieć - niby jakaś modulacja jest, ale potencjometr ma na to mały wpływ, spodziewałem się czegoś więcej. Ale gdy dotknąłem jednego z pinów potencjometru, który idzie do punktu D, dźwięk jest odrazu dużo lepszy - głośniejszy, nie ucina tonów i słychać wyraźnie modulację. Robiłem to przy wzbudzonych strunach, gdy dotykałem ich rękami, a struny są uziemione. Na schemacie (rys. 4) widzę, że ten punkt jest połączony z masą płytki (wcześniej przed przeróbką był zwarty z plusem)
  • Poziom 22  
    Daj zdjęcia całości aby było widać kabelki i gniazda.
  • Poziom 10  
    http://pokazywarka.pl/w97k0y/
    Ogólnie plątanina kabli, ale wszystko jest podłączone jak na schemacie z rys. 5 i dodałem modyfikacje o których napisałem wyżej.
  • Poziom 22  
    1.Dlaczego nie masz przykręconej cewki do płytki .Wystarczy długa śrubka M3 z nakrętką
    2.Dlaczego masz nadal coś źle podłączoną bateryjkę, jeżeli czerwony kabelek to plus a czarny to minus
    3.Gdzie masz kabelek który ma iść do gniazda wyjściowego. Kabelek powinien iść z punktu B lub prościej z potencjometra - kabelek czarny
    Litości, zrób JEDNO całościowe zdjęcie ale ogarnij te kabelki, ułóż je , cewka z boku tak abym mógł prześledzić wszystko.
    Kolego , krecisz coś ze zdjęciami. Raz z punktow B,C,D idą kabelki czarny,biały i chyba szary a na drugim zdjęciu idą inaczej kolory kabelków.
    Zrób jak pisałem całościowe porządne zdjęcie inaczej poddam się.
  • Poziom 10  
    1. Cewka nie mieści sie na płytce, przymocuję ją do obudowy (zaizolowaną oczywiście)
    2. Bateryjkę ogarnąłem na razie w ten sposób, że do kijanki dotykam baterię z biegunami na odwrót tak, aby się nia dała wpiąć i przytwierdziłem taśmą izolacyjną (rozwiązanie prowizoryczne)
    3. Z punktu B wychodzą dwa kable - jeden do potencjometru (biały skrajny) i drugi czarny łączy się z czerwonym na którym jest niebieski kawałek izolacji, ten czerwony kabel idzie potem do gniazda wyjściowego.
  • Poziom 22  
    A gdzie JEDNO całościowe porządne zdjęcie.
  • Poziom 22  
    Chyba wiem o co chodzi ale nadal czekam na zdjęcie. GNIAZDA I ICH MASY MASZ POŁĄCZONE RAZEM - CZARNY KABELEK A GDZIE OD NICH JEST KABELEK DO PŁYTKI /MASY/ UKŁADU!!!!!!
  • Poziom 10  
    Był, ale nie ma - dostałem polecenia ominięcia przy prowadzeniu masy z baterii do układu gniazd, więc mnie to zmyliło. Naprawię i dam znać czy działa.
  • Poziom 22  
    Popatrz na schemat ideowy co dochodzi do punktu E a co u ciebie i tu jest chyba cały problem.Teraz kaczka powinna dać już głos.
  • Poziom 10  
    Od punktu E odchodzi masa gniazda wejściowego i masa baterii, u mnie tylko do baterii. Czyli muszę poprowadzić jeden przewód od masy układu/baterii do masy któregoś z gniazd, bo są połączone, dobrze rozumiem?
  • Admin grupy audio
    Widać, że nic nie widać. Jak Kolega zrobi całość porządnie, zmontuje tak jak ma być a nie prowizorkę odstawia, to podyskutujemy.
    Póki co okazuje się, że bateria podłączona prowizorycznie, gniazda jack prowizorycznie i cholera wie co jeszcze tu jest prowizorycznie zrobione. A potem się dziwić że nie działa, a przecież wszystko dobrze...

    :arrow: sikorkam
    Wiem że tak się robi jak napisałeś, bo naprawiam to na co dzień, ale sądzę że Autor tematu nie wie, a co widać. Na każdym kroku prowizorka. A jak ma gniazdo stereo z wyłącznikami i połączył akurat nie te sekcje?
    Myślisz że po co poleciłem podłączyć zasilanie bezpośrednio z pominięciem gniazda jack?

    Albo układ zostanie zbudowany raz i nie będzie zmieniany zgodnie z zaleceniami, albo temat powędruje do kosza.
    Kolega Autor chyba się zagalopował.
  • Poziom 10  
    Na początku nic nie było prowizorycznego - układ nie działał. Okazało się, że trzeba zmienić na odwrót polaryzację przy baterii - wybrałem sposób prowizoryczny, bo był szybszy i równie skuteczny, ale tylko na krótką chwilę (u mnie wzorowo zdał egzamin). A gniazda jack nie były i nie są zrobione prowizorycznie, jedynie zamiast przełącznika bistabilnego kable po prostu splotłem - aluminiowe, bez nalotu, wszystko styka, działa, prowizorka się sprawdza. Wyżej zostało podanych kilka propozycji przerobienia efektu, nie chciałem od razu wszystkiego lutować, bo bym miał spapraną płytkę i piny, a splecienie kabli na kilka sekund nie powinno wpłynąć negatywnie na działanie układu. Przyłożenie kijanki do baterii i przyklejenie jej taśmą izolacyjną również.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 22  
    Artur... Ja to wszystko również rozumiem ale staram się zrozumieć i tą drugą stronę. Przecież to ma być "piaskownica" czyli amatorstwo. No i gdzie taki amator zaczynajacy swoją drogę elektroniczną ma pytać o radę . Ja jednak jestem aby >Poczatkujacy Piaskownica> był i również dla takich tematów jak ten. Wydaje mi się ,że nasz budowniczy czegoś się tu dowiedział i na przyszłość nie popełni takich błędów. A gdy "kaczka" zakwacze donośnym tonem, to o to chodzi w tym wszystkim.
  • Poziom 10  
    Pięknie dziękuję za pomoc, kaczucha kwaczy jak wściekła, wszystko ładnie gada, nawet z prowizorycznymi rozwiązaniami.
  • Poziom 22  
    No i ja się cieszę,że mogłem pomóc. Jedna uwaga konstrukcyjna. Kultowy kondensator C6-22nF powinien mieć wartość 10nF . Oczywiście można eksperymentować z jego wartością ale zrób tak jak piszę. Wymień kondensator C6 na 10nF , dolutuj do obu nóżek kabelki i wstaw przełącznik z kondensatorami np. 4,7nF i 10nF który będzie dodawał wartości . To oprócz cewki jeden z ważniejszych elementów które decydują o głębokości kwakania kaczuchy.
  • Poziom 10  
    Czyli kondensatory będą połączone równolegle?
  • Poziom 22  
    Taaak. Wystarczy poczytać, poczytać.