Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Master 2.5dCi - Błąd przepustnicy p0120 i grzania świec p0380

aTyNieee 17 Jan 2014 12:13 24453 25
  • #1
    aTyNieee
    Level 9  
    Temat opisałem na innym forum, jednak nikt, póki co, nie pomógł mi tam. Temat dotyczy Renault Master 2.5 dCi 150 z 2007r. Silnik to prawdopodobnie G9U 632. Samochód jest w trybie serwisowym. Z racji na błędy, które podałem w temacie, a raczej na ten pierwszy, został wyczyszczony zawór EGR, przepustnica i cały układ dolotowy (kiedy samochód został zakupiony, bagnet oleju był złamany, więc podejrzewam, że poprzedni właściciel dolewał olej 'na oko' przed obawą zatarcia silnika. Oleju było za dużo i poleciał tam, gdzie nie powinien). Błąd nadal siedzi w sterowniku. Nie wziąłem pod uwagę elektryki. Chciałbym sprawdzić oporność na wtyczce dochodzącej do przepustnicy i teraz pytanie, w jaki sposób powinienem to zrobić? Czy silnik musi być odpalony, czy wystarczy załączyć zapłon? Które wtyki sprawdzić? Są 4 ponumerowane. 1 to wg mnie masa. Jakie wartości powinienem otrzymać? Jeśli drugi błąd podany w temacie może być związany z tym pierwszym, również proszę o wskazówki co i jak sprawdzić. Jeśli nie, proszę na razie go pominąć. Z góry serdecznie dziękuję za pomoc.

    PS. Wiem, że są podobne tematy, starałem się je wszystkie prześledzić, jednak nie znalazłem tam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
  • #2
    szwagier81
    Level 14  
    P0120 - do sprawdzenia potencjometr gazu
    P0380 - pewnie któraś swieca żarowa padnięta
  • #3
    aTyNieee
    Level 9  
    W jaki sposób sprawdzić potencjometr gazu? Wszystkie świece wykręcałem, sprawdzałem na krótko podpinając pod aku i grzeją, chociaż nie wiem, czy takie sprawdzenie wystarczy. Błąd świec można usunąć, jednak po rozruchu samochodu pojawia się ponownie. Czy możliwe, że padł sterownik grzania świec? Czy można to w jakiś sposób sprawdzić?
  • #4
    szwagier81
    Level 14  
    jesli swiece ok. to czy bezpieczniki sprawdzone?
    Jak tak to miernik do reki i sprawdzic czy pokazuje sie napiecie na swiecach po zalaczeniu zaplonu

    potencjometr gazu = pedal gazu
    na kompie w parametrach ladnie byłoby widać ja pracuje. Jak nie to odkrec go i miernikiem przemierzyć i porównać do sprawnego
  • #5
    aTyNieee
    Level 9  
    Sprawdzałem bezpieczniki na samym początku. Wszystkie były w porządku. Jednak sprawdzę je zaraz ponownie. Dziś odkręciłem potencjometr gazu, rozebrałem go i ścieżki nie wydają się być wytarte. Z tego, co czytałem, jeśli coś nie tak byłoby z potencjometrem gazu, tzn. jedna ze ścieżek wytarta, obroty byłby podwyższone do 1300 obr/min. W tym przypadku nic takiego nie występuję. Chociaż nie jestem pewny, czy te inf. odnosiło się bezpośrednio do tego modelu silnika.

    Sprawdziłem również świece. Tzn. ich oporność. Książkowo powinna wynosić 0,9, u mnie wszystkie mają po 1,1, ale to może być spowodowane kiepskiej jakości miernikiem, którym sprawdzałem je. Napięcie występuje na każdej z nich.

    Chciałbym dowiedzieć się, w jaki sposób zbadać wtyczkę dochodzącą do przepustnicy. Tzn. które wtyki są od czego i jakie wartości powinny tam się pojawiać.

    Niestety w tym momencie nie posiadam clip'a, którym byłbym w stanie przeskanować całą elektrykę. Błędy, które podałem, zostały odczytane za pomocą elm'a. Dostęp do clip'a powinienem mieć mniej więcej w połowie tygodnia, także jeśli do tego czasu nie uda mi się wyeliminować błędów, mam nadzieję!, że będę w stanie dokonać bardziej precyzyjnej diagnozy za pomocą clipa.

    Jeśli ktokolwiek miałby jakieś pomysły, co i jak mógłbym jeszcze zrobić, byłbym bardzo wdzięczny za pomoc. Będę na bieżąco informował o przebiegu prac.

    Póki co, dziękuję szwagier81 za pomoc.
  • #6
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A ja cały czas się zastanawiam, o jaką przepustnicę Wam chodzi....
  • #7
    aTyNieee
    Level 9  
    Renault Master 2.5dCi - Błąd przepustnicy p0120 i grzania świec p0380
    Chodzi o tą przepustnicę.
  • #8
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No tak, w tych nowszych już to upchnęli, zapomniałem.
  • #9
    aTyNieee
    Level 9  
    Tak jak wiele innych, niepotrzebnych podzespołów =/.
    Co mogę jeszcze zrobić, póki nie mam clip'a?
  • #10
    jurekk55
    Level 36  
    Sprawdź EGR , i przejrzyj parametry rzeczywiste w relacji z wymaganymi.Filtry w dobrym stanie ?
  • #11
    aTyNieee
    Level 9  
    Cały układ: egr, przepustnica, intercooler, itp. był czyszczony. Przed czyszczeniem również wyświetlał się błąd egr'u. Po wyczyszczeniu błąd usunąłem. Nie pojawił się ponownie. Filtry będą zmieniane. Wszystkie. Z tym, że chciałem najpierw usunąć wszelkie usterki, w wyniku których pojawiły się błędy. Nie mam możliwość przejrzenia parametrów rzeczywistych. Póki co, jak pisałem, nie mam clip'a (w tygodniu powinien się pojawić), a wątpię, bym był w stanie zrobić to elm'em...

    Czy zapchany filtr cząstek stałych może powodować któryś z tych błędów?
  • #12
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Podłącz clipa i nie słuchaj szamanów którzy już na pewno doradzają Ci wycinanie filtra...
  • #13
    aTyNieee
    Level 9  
    Pewnie za jakiś czas dojdzie do wycięcia filtra, ale w tym przypadku wolałbym tego nie robić. W końcu jak boli ręka, to lekarz nie odcina jej od razu, tylko szuka przyczyny bólu ;). Jak tylko podłączę się clip'em, napiszę co i jak. Jeśli komuś w międzyczasie przyszłoby coś do głowy związanego z moim problemem, prosiłbym o zamieszczenie posta w tym temacie.
  • #14
    jurekk55
    Level 36  
    Wytnij filtr czastek, to dopiero narobisz sobie kłopotów
  • #15
    aTyNieee
    Level 9  
    jurekk55 wrote:
    Wytnij filtr czastek, to dopiero narobisz sobie kłopotów


    Sama obecność filtra, to już duży kłopot. Tak jak źle przeprowadzona procedura usunięcia go. Ale nie o to chodzi w tym temacie. I wolałbym, żeby temat nie zbaczał z przedstawionego przeze mnie. Pozdrawiam.
  • #16
    szwagier81
    Level 14  
    mam wrazenie że niemasz pojecia co robisz. Pisałem abyś sprawdził pedał gazu bo tam jest potencjometr, a w przepustnicy jest silnik krokowy. A błąd typowo dotyczy potencjometru. Ewentualnie przewody na ciaglosc obwodu do strawdzenia ( czy nie są przetarte).
  • #17
    aTyNieee
    Level 9  
    Masz rację, przyznaję się bez bicia, że nie mam pojęcia, w jaki sposób sprawdzić potencjometr gazu. Ale mam już wszelkie schematy, oznaczenia pinów. Nie mam niestety wartości, jakie powinienem uzyskać sprawdzając je. Przestudiuję schemat i te oznaczenia. Jak będę wiedział już jak, sprawdzę piny i po prostu podam otrzymane wartości. Może ktoś będzie w stanie stwierdzić, czy są poprawne, czy potencjometr jest uszkodzony.
  • #18
    szwagier81
    Level 14  
    tak jak wczesniej pisalem zlokalizuj wyprowadzenie +12V ; +5V mase itd.
  • #19
    genek1000
    Level 35  
    Chyba jednak bez Clipa się nie obejdzie. Wróżycie na razie z fusów. Jeden mówi potencjometr pedału , drugi mówi potencjometr przepustnicy ( szwagier 81 niestety się myli mówiąc że w przepustnicy jest silnik krokowy ). Ciekawe jaki błąd się pojawi jak wypnie się pedał gazu a jaki przy odpiętej przepustnicy ?A może wystarczy adaptacja przepustnicy ?
  • #20
    aTyNieee
    Level 9  
    W przepustnicy jest silniczek elektryczny Johnson Electronics 12V. Czy to silnik krokowy, nie jestem w stanie tego stwierdzić. Wolę nie rozbierać go na czynniki pierwsze. Też zastanawiałem się nad tą adaptacją. Tylko dziwi mnie, że wcześniej miałem błąd egr, przeczyściłem zawór, usunąłem błąd i po sprawie. Nie musiałem adaptować go.

    Może się mylę, ale potencjometr pedału gazu to nie to samo, co potencjometr przepustnicy? W końcu ułożenie klapki (?) w przepustnicy zależy od położenia pedału gazu. Jeśli się mylę, proszę, wyprowadź mnie z błędu.

    Clipa już mam, jednak póki co niestety brak czasu na podpięcie się. Może uda mi się zrobić to w dzień i odczytać oryginalne kody błędów renault. Jak już to zrobię, dam znać.
  • #21
    szwagier81
    Level 14  
    na twoim miejscu nie traciłbym czasu, tylko oddał komuś pedał gazu do sprawdzenia. Jesli pedał gazu sprawny to bym przeswietlil instalacje. Puki tego nie zrobisz nie ma sensu gdybać
  • #22
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    aTyNieee wrote:
    Może się mylę, ale potencjometr pedału gazu to nie to samo, co potencjometr przepustnicy? W końcu ułożenie klapki (?) w przepustnicy zależy od położenia pedału gazu. Jeśli się mylę, proszę, wyprowadź mnie z błędu.


    No, tu się kłania elementarna wiedza z zasady działania silnika z zapłonem samoczynnym...

    To jest przepustnica gasząca, zamyka się gdy gasisz auto, odcinając dopływ powietrza..
  • #23
    dafit906
    Level 27  
    Przemo9826 wrote:
    aTyNieee wrote:
    Może się mylę, ale potencjometr pedału gazu to nie to samo, co potencjometr przepustnicy? W końcu ułożenie klapki (?) w przepustnicy zależy od położenia pedału gazu. Jeśli się mylę, proszę, wyprowadź mnie z błędu.


    No, tu się kłania elementarna wiedza z zasady działania silnika z zapłonem samoczynnym...

    To jest przepustnica gasząca, zamyka się gdy gasisz auto, odcinając dopływ powietrza..


    stosowana nie tylko tutaj, lecz w kazdym 2.0tdi i tzw "przejsciowkach" 1.9tdi najczesciej
  • #24
    aTyNieee
    Level 9  
    Podpiąłem samochód pod clipa.
    Wyskakuje błąd DF226 - obwód zaworu dolotowego, a po prawej CC (zwarcie). Gdzie szukać przyczyny zwarcia? Na wiązce, z której wychodzi wtyk podpinany pod przepustnicę?

    A i przepustnica jest otwarta w 7% (na zgaszonym silniku). Nie wiem, czy tak powinno być. Czy za pomocą clipa mogę sprawdzić napięcie na wtyczce przepustnicy?
  • #25
    genek1000
    Level 35  
    Dokumentacja podaje otwarcie na mniej niż 5% . Przyczyny zwarcia należy szukać w badanym samochodzie. Clipem nie sprawdzisz napięcia na wtyczce przepustnicy. Możesz to zrobić na przykład voltomierzem .
    Temat powinien zostać przeniesiony do działu "początkujący"
  • #26
    aTyNieee
    Level 9  
    Pewnie nic by się nie stało, jeśli temat zostałby przeniesiony do działu 'początkujący'. Zlokalizowałem przyczynę błędu przepustnicy. Był to przerwany przewód (biało-czarny) dochodzący do 4 styku we wtyczce. Przy sterowniku (drugi koniec) można zlokalizować go w czarnej 48 pinowej wtyczce pod H4. Temat w sumie można zamknąć. Dziękuję za wszelką pomoc. Temat można zamknąć.