Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ogniwo fotowoltaiczne do auta

kosmi 18 Sty 2014 17:01 2526 14
  • #1 18 Sty 2014 17:01
    kosmi
    Poziom 16  

    Chciałbym zastosować ogniwo do podtrzymania napięcia akumulatora w Aucie. Mój już leciwy (ma 8 lat) akumulator słabo działa w temperaturach poniżej -10°C, ale jak podłączę prostownik na 10 minut to jest jak nowo narodzony. Będę zmuszony parkować na publicznym parkingu bez dostępu do sieci i szukam rozwiązania zastępczego dla prostownika. Nasuwają mi się dwa podstawowe pytania:

    - czy takie ogniwo będzie sprawnie działało przez szybę samochodową?
    - czy ogniwo o mocy 5W wystarczy do tego celu?

    akumulator w moim powozie ma 44Ah, dzisiaj zmierzyłem prąd podtrzymania przy nap 13,8V jego wartość wynosiła 50mA.
    znalazłem w znanym i lubianym serwisie aukcyjnum za ok 60-70zł poniższe ogniwa

    nie wiem czy będzie ono wystarczające i czy konieczny będzie sterownik, czy niewielki "nadmiar" prądu mu nie zaszkodzi.

    moc maks. [Pmax] 5 W
    Napięcie systemu [U] 12 V
    Napięcie maks. (jałowe) [Uoc] 21 V
    Napięcie w punkcie mocy maks. [Um] 16,8 V
    Prąd zwarcia [Isc] 0,34 A
    Prąd w punkcie mocy maks. [Im] 0,29A
    Wymiary [mm] 350x180x17

    P.S.
    jak ktoś poleca wymianę akumulatora, to polecam się w ogóle nie wypowiadać w tym wątku.

    0 14
  • #2 18 Sty 2014 17:09
    gwidon997
    Poziom 24  

    A co masz przeciwko wymianie akumulatora? to chyba jedyne rozsądne wyjście i taniej wyniesie niż kombinowanie z ogniwami,

    0
  • #3 18 Sty 2014 17:17
    ankowalik
    Poziom 24  

    Jeśli przez 10 min ładowałeś go prądem 3A i był jak nowy, to przez 300 min ładowanie
    pradem 0,1A da dkł ten sam efekt. Ale, nie gniewaj się, ze wspomnę moje potyczki z podupadającym akumulatorem. Otóż po przyjeździe do pracy wyjmowałem go z auta i po "plażowaniu" w 20 st Celsjusza ZAWSZE mi odpalał.

    0
  • #4 18 Sty 2014 18:05
    kosmi
    Poziom 16  

    Jak bym chciał wymienić akumulator to bym nikomu dupy na forum nie zawracał, przy okazji chcę się czegoś nowego nauczyć. Po to jest forum.
    Akumulator wymienić będzie trzeba raczej prędzej niż później - jestem tego świadomy.

    Akumulator ładowałem przy stałym napięciu 14,4V prądem zaczynając od 3,5A. Po 10 minutach jak sprawdzałem to wskazówka amperomierza była już na zero.
    Pytanie tylko czy te ogniwo wygeneruje tyle prądu? (100mA)
    (tłumienie szyby, kąt nachylenia, niewielkie promieniowanie)

    Autko pożyczam dla siostry, raczej wymontowywanie akumulatora na noc nie wchodzi w grę :-p

    0
  • #5 18 Sty 2014 19:34
    gwidon997
    Poziom 24  

    Moim zdaniem ogniwo ma zbyt małą wydajność prądową. Ponadto trzeba pamiętać że słońce marnie u nas świeci o tej porze roku.

    0
  • #6 18 Sty 2014 19:46
    abrak_adabra
    Poziom 14  

    Cytat:
    Autko pożyczam dla siostry,


    Dawać siostrze auto z akumulatorem który ma pojemność mniejszą jak baterie w wibratorze .... ciekawe do kogo zadzwoni jak trzeba ją będzie scholować/odpalić - a to nie uniknione, wystarczy że 15 minut posłucha radia....

    1
  • #7 19 Sty 2014 11:07
    kosmi
    Poziom 16  

    abrak_adabra napisał:

    Dawać siostrze auto z akumulatorem który ma pojemność mniejszą jak baterie w wibratorze .... ciekawe do kogo zadzwoni jak trzeba ją będzie scholować/odpalić - a to nie uniknione, wystarczy że 15 minut posłucha radia....


    Dziękuję za opinię, ale pytam o coś zupełnie innego. Umiesz czytać?
    Siostra jest uprzedzona o konieczności wymiany akumulatora, ale chcę przy okazji poeksperymentować.

    Dzisiaj doszedłem do wniosku że im niższa temperatura, tym pogodniejsze niebo ;-)
    Może ktoś ma doświadczenie z panelami i wie ile mocy wygenerują w stosunku do deklarowanej?

    0
  • #8 19 Sty 2014 11:16
    abrak_adabra
    Poziom 14  

    kosmi napisał:
    abrak_adabra napisał:

    Dawać siostrze auto z akumulatorem który ma pojemność mniejszą jak baterie w wibratorze .... ciekawe do kogo zadzwoni jak trzeba ją będzie scholować/odpalić - a to nie uniknione, wystarczy że 15 minut posłucha radia....


    Dziekuję za opinię, ale pytam o coś zupełnie innego. Umiesz czytać?


    Wracając do tematu, zmierzyłeś jaki prąd pobiera auto w stanie jałowym ? bo się okaże że 30-50mA ...., uwzględniając do tego nasz klimat.... to to ogniwo w życiu nie zapewni dodatniego bilansu .

    0
  • #9 19 Sty 2014 11:22
    kosmi
    Poziom 16  

    Zmierzyłem, prawie 50mA. Liczyłem na 100mA z ogniwa.
    kąt nachylenia 45° co daje 0,7 mocy, czyli 200mA, do tego oswietlenie o połowe mniejsze niż testowe, co daje 100mA

    Jeśli nie wygeneruje ono 50mA to ile?

    Widziałem na allegroszu ogniwa 2W z przeznaczeniem do auta. Ciekawe jak one działają?

    0
  • #10 19 Sty 2014 11:30
    abrak_adabra
    Poziom 14  

    kosmi napisał:
    Zmierzyłem, prawie 50mA. Liczyłem na 100mA z ogniwa.
    Widziałem na allegroszu ogniwa 2W z przeznaczeniem do auta. Ciekawe jak one działają?


    W cieniu dostaniesz 10-20% mocy ogniwa , wliczając straty prądu w nocy i samorozładowanie akumulatora ogniwo chyba musiało by mieć ze 20W... żeby to w ogóle miało sens. Dlatego w polsce w modzie są kolektory a nie ogniwa fotowoltaiczne, kolektory całkiem nieźle radzą sobie z energią rozproszoną, ogniwa niestety nie.

    Akurat rano kiedy trzeba odpalić auto - akumulator będzie dętka po nocy ;) - gdzie tu sens proszę pana.
    No chyba że autko będzie odpalane o 10-11 a od rana będzie pięknie świecić słoneczko - się rozmarzyłem.... Ha Ha.

    0
  • #11 19 Sty 2014 11:44
    kosmi
    Poziom 16  

    Ktoś jest tu z matematyką na bakier. 10-20% daje 30-60mA autko będzie stało na słońcu (duży otwarty parking) a poranne uruchamianie raczej nie będzie częste.
    Prawdopodobnie też autko będzie miało przestoje kilkudniowe i krótkie trasy po mieście. Nowy akumulator też nie będzie miał komfortowych warunków.

    Słowo wyjaśnienia - akumulator nie jest złomem który codziennie rano muszę ładować. do pracy mam 7km i podejrzewam że jest niedoładowany. W domu ładuje go raz w tygodniu. Jak pisałem, nowy nie jest, ale nie jest to też kompletny złom. Najbardziej wrażliwy jest na niskie temperatury, np do dziś ładowałem go tylko raz tej "zimy".

    0
  • #12 19 Sty 2014 12:02
    Epel1986
    Poziom 7  

    Niektóre samochody fabrycznie wychodzą z takimi ogniwami. Poszukaj info na temat "solar dach". Skoro fabryka wyposażała w to auta, to musi to dawać jakieś efekty. Powodzenia ;)

    0
  • #13 19 Sty 2014 13:13
    kosmi
    Poziom 16  

    Poszukałem, poczytałem, ogniwo tak na oko 30x60cm czyli 20W (raczej nie więcej niż 40W) zasila wentylator do "przewietrzania" auta na postoju, nie obciążając akumulatora.
    Co prawda działają one głównie w letnim okresie, ale nabrałem do nich trochę zaufania.
    Chyba zaryzykuję te 60 zł i przetestuję ich działanie. w końcu wiedza nie jest za darmo...

    Edit

    Zakupiłem właśnie ww ogniwo, podpowiedzcie czy przy małych prądach potrzebny jest sterownik ładowania.
    Wiem że ogniwa NiCd nadmiar energii zamieniają na ciepło, a jak kwasówki?

    0
  • #14 23 Sty 2014 11:54
    lopr_pol
    Poziom 22  

    Sprawdź najpierw czy to zakupione ogniwo w ogóle działa, ja kiedyś w ramach eksperymentu kupiłem na alledrogo podobne. Chińczyk zamontował w nim specjalnie układ migający diodą zasilaną z kondensatora bo ogniwo w pełnym słońcu nie dostarczało zasilania nawet dla diody (wymiary ogniwa mniej więcej jak wyżej kolega podawał).

    0
  • #15 27 Sty 2014 18:36
    kosmi
    Poziom 16  

    w niedzielę podłączyłem ogniwo do wentylatora 12V/0,46A, nie wiem co prawda przy jakim napięciu ale wygenerowany prąd wynosił ponad 200mA. Niestety miałem kiepski miernik 20A lub 200mA. na skali 20A migało 0,2 - 0,3A
    Badanie przeprowadziłem w domu, przez szybę okienną przy silnym (zimowym) oświetleniu. W tygodniu praca zabiera mi całe światło słoneczne, na wekend szykuję układ pomiarowy, ale ma być pochmurnie - zobaczymy.

    P.S.
    Siostrzyczka ma już nowy akumulator, ogniwo zostanie mi jako element doświadczalny ;-)

    Wyniki dzisiejszych testów:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::01.02.21014r:::
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

    ogniwo 5W polikrystaliczne (te słabsze od monokrystalicznego), kupione najtaniej jak się dało, podobno jakaś polska firma produkuje, tak pisali na alegrosz.
    godzina pomiaru około 12-ej, nasłonecznienie duże (czyste niebo), słońce nisko, jak to zimą. Na dole układ pomiarowy.

    pokój wschodni o tej porze już bez słońca
    napięcie na ogniwie 10V, prądu nie mierzyłem

    pokój południowy podwójna szyba w oknie(typowe okno plastikowe)
    promieniowanie tła, 6mA, napięcie trochę powyżej 13V, układ nie pozwala na więcej.
    ogniwo prawie całe nasłonecznione, duży kąt padania światła prąd 20mA napięcie jw.
    ogniwo w pełnym słońcu kąt bardzo mały 130mA

    sprawdziłem jeszcze przez pojedynczą szybę, południowa strona
    ogniwo w pełni oświetlone, kąt ok. 40° - prąd 150mA
    bardzo mały kąt, pełne oświetlenie - prąd 200mA

    pomiar na powietrzu, bezpośrednie nasłonecznienie, mały kąt
    maksymalny uzyskany prąd 280mA
    przy manewrowaniu do ok 30° prąd nie spadał poniżej 250mA

    porównując wartości maksymalne:

    liczba szyb - prąd
    0 - 280mA
    1 - 200mA
    2 - 130mA

    Wnioski:
    - ogniwo uzyskuje parametry deklarowane (prąd 300mA przy napięciu 16,8V)
    - potrzebne jest pełne nasłonecznienie, zasłonięcie małej części ogniwa bardzo pogarsza efektywność
    - szkoło ma spory wpływ na działanie
    - tragedii nie ma

    0