Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mikrofon do komputera (pojemnościowy)

Time4PlanB 18 Jan 2014 21:47 8268 16
  • #1
    Time4PlanB
    Level 9  
    Cześć. Korzystałem do tej pory z mikrofonów sprzedawanych włącznie ze słuchawkami, psuły się i w ogóle. Zdecydowałem kupić sobie coś lepszego, coś do rozmów przez internet oraz do nagrań dubbingowych i lektorskich.

    Szukałem mikrofonów pojemnościowych, bo te najbardziej mnie interesują i polecano mi wiele razy MXL 990. Ponoć sprzęt jest świetny. Polecali mi do tego mikser - Soundcraft Compact 4 lub Behringer XENYX 802 oraz program - Sony Sound Forge...

    ALE...

    Nie znam się na mikrofonach, na tych mikserach, co gdzie wpiąć itd. Dlatego też myślałem o mikrofonie pojemnościowym USB - tylko czy taki mikrofon ma sens. Czy nie będzie się psuł, czy będzie dobra jakość, czy w przyszłości się do nagrań jakichś lepszych (o ile będą) sprawdzi taki na USB... Bo przecież normalny trzeba podpiąć pod jakiś mikser z zasilaniem Phantom, mieć jakiś popfiltr, a USB tylko na kabelek. Z kolei mogę wziąć inny mikrofon, nie typowo pojemnościowy tylko coś, co wygląda jak to:

    Quote:
    HQ POWER MIC2ST

    Mikrofon do komputera (pojemnościowy)


    Chcę mieć czysty głos, bez żadnych szumów. Chciałbym brzmieć jak w audycji radiowej, bo różne rzeczy będę nagrywał, a interesuję się radiem.
    Co byście polecili? Szukam coś do 350zł włącznie ze wszystkim.


    PS Zmieniam komputer, w którym płyta główna będzie oparta na Karcie dźwiękowej Realtek ALC892 (zintegrowana). Jeśli by coś pomogło, to podaję. W razie pytań pisać. :)
  • #2
    splawik00
    Level 23  
    Jeżeli chce kolega bawić się w obróbkę dźwięku po nagraniu to mikrofon USB będzie dobrym wyjściem.
    Ale jeżeli to co kolega nagra ma być już w 100% gotowym produktem, to warto zainwestować w mikser i już na etapie nagrywania dodać odpowiednie efekty, choćby ocieplenie dźwięku, aby brzmiał "jak w audycji radiowej", aczkolwiek takiego efektu nigdy nie uzyska się za 350zł.
    Mam akurat mikrofon USB pojemnościowy i nie ma żadnych szumów dźwięk idealny, ale "bez duszy". Dopiero trzeba się pobawić w programach do obróbki dźwięku, aby brzmiał ciepło i przyjemnie dla ucha.
  • #3
    Time4PlanB
    Level 9  
    A jaki posiadasz mikrofon?
    Ogólnie to nie wiem, ile zajmuje obróbka dźwięku po nagraniu mikrofonowym, tak więc trudno mi wybrać między USB a zwykłym z mikserem. Nie mówię, że chcę brzmieć tak idealnie jak prezenter radiowy, ale miałem znajomego, który poprzez program teamspeak mówił przez mikrofon dynamiczny (bodajże Shure SM58) - brzmiał dosłownie idealnie, czysto, zero szumów, przegłosów... jak lektor. Więc wydaje mi się, że pojemnościówka za podobną cenę lub niższą będzie ok.

    Czyli wychodzi na to, że lepiej jest kupić mikrofon z mikserem, tak? Chodzi o nagrania lektorskie (amatorskie), mały dubbing, rozmowy internetowe - w skrócie... domowy sprzęt. Tylko teraz co i jak?
  • #4
    splawik00
    Level 23  
    Posiadam Blue Yeti.
    Trochę nietypowy mikrofon, ale ma czysty i wyraźny dźwięk.
    Zaletą mikrofonów USB jest to, że można mieć byle jaką kartę dźwiękową w komputerze, a jakość dźwięku będzie i tak super, bo mikrofon USB ma swoją kartę dźwiękową. :)
  • #5
    b00l3r
    Level 23  
    splawik00 Firma Blue produkuje dobre mikrofony o finezyjnych kształtach ale charakterystycznie - typowe.

    Time4PlanB Szumy to jedno, dynamika to drugie.
    To pierwsze zniwelujesz stosując mikrofon o odpowiednich parametrach dla Ciebie i dla Twoich warunków akustycznych pomieszczenia. Wiedz, że każda pojemnościowa maszyna zbierze Ci najdrobniejszy szum (np komputer, sąsiad, kot sąsiada, mama myjąca naczynia siedem pokoi dalej). Więc adaptacja akustyczna jest bardzo ważna.

    Dynamiką zajmują się procesory dynamiki - bramki, kompresory, dessery, korektory itp. Można używać procesorów cyfrowych, można analogowych. Twój kolega miał podpiętą wtyczkę z procesorem dynamiki dostosowaną do własnych potrzeb. Użył wspaniałego uniwersalnego mikrofonu SM58 który jest dynamiczny i za pewne nie zbierał odgłosów pomieszczenia tylko jego - efekt bardzo dobry - dobre wykorzystanie, niedrogiego sprzętu.

    Można uzyskać wiele za bardzo niewiele, niekoniecznie kupując drogi sprzęt. Mikrofony pojemnościowe tak na prawdę od niedawna stały się bliskie użytkownikowi domowemu, ale mimo swojej popularności mało kto ma wiedzę, "jak je poskramiać". Należy najpierw nabrać wiedzy o obróbce dźwięku i nabrać ogłady w pracy z dźwiękiem, ale zaznajamiać się ze sprzętem też trzeba.

    Umówmy się. Za 350 PLN cudów nie będzie. Będą szumy. Moje Rode Nt1a (najniższe szumy wśród mikrofonów pojemnościowych) + RME UCX też szumi i ja to słysze ale jest to na tak niskim poziomie, że pomijalne.
    Za takie pieniądze nie kupisz dobrego mikrofonu pojemnościowego nawet usb. Nie kupisz rónież mikrofonu dynamicznego + preamp lub mikser. Jeżeli cokolwiek kupisz możesz być zniesmaczony i stracić ochotę i zainteresowanie tematem.

    Radę mam jedną. Dużo czytaj o technikach audiorecordingu i zbierz więcej pieniędzy.
  • #6
    Time4PlanB
    Level 9  
    Podejrzewałem taką odpowiedź b00l3r :P Ogólnie jeśli bym zrezygnował z mikrofonu pojemnościowego+miksera (bo nie oszukujmy się, to nie są małe pieniądze - a dla laika nie jest potrzebny ekstra sprzęt), to może polecicie mi coś podobnego do tego ze zdjęcia które podałem czy coś? Bo szukam bardzo dobry mikrofon (bezawaryjny fizycznie - dobra jakość wykonania oraz czysty dźwięk) no i do tego jakieś słuchawki całkiem dobre, również bezawaryjne.

    Czy coś jesteście w stanie polecić? Chodzi o użytkowanie komputerowe - jakieś nagrania lektorskie, rozmowy.
  • #7
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    b00l3r wrote:
    Za 350 PLN cudów nie będzie. Będą szumy.

    Każde urządzenie szumi. Każde, ale nie przesadzaj w drugą stronę. Większość urządzeń w tym przedziale cenowym daje komfortowy odstęp od szumów. W liczbach? najczęściej w okolicy -70 - -65dBFs. Czyli ponad 60dB od maksimum cyfrowego. Dla przeciętnego słuchacza jest to poziom o którym mówi się że jest bez szumów, w odróżnieniu do wodospadu w tle.
  • #8
    Cris_Poz
    Level 10  
    splawik00 wrote:
    Ale jeżeli to co kolega nagra ma być już w 100% gotowym produktem, to warto zainwestować w mikser i już na etapie nagrywania dodać odpowiednie efekty, choćby ocieplenie dźwięku, aby brzmiał "jak w audycji radiowej", aczkolwiek takiego efektu nigdy nie uzyska się za 350zł.

    Tani mikser dopiero pokaże co to są szumy, korekcja nie nada się do niczego - no może jedynie do lekkiego ujęcia dołu, a o kompresorze i bramce, które są moim zdaniem niezbędnym minimum, zapomnij w takim urządzeniu. Miksery, w których pojawia się "jakiś" kompresor zaczynają się od znacznie większej kwoty.
    b00l3r wrote:
    To pierwsze zniwelujesz stosując mikrofon o odpowiednich parametrach dla Ciebie i dla Twoich warunków akustycznych pomieszczenia. Wiedz, że każda pojemnościowa maszyna zbierze Ci najdrobniejszy szum (np komputer, sąsiad, kot sąsiada, mama myjąca naczynia siedem pokoi dalej). Więc adaptacja akustyczna jest bardzo ważna.

    Dynamiką zajmują się procesory dynamiki - bramki, kompresory, dessery, korektory itp. Można używać procesorów cyfrowych, można analogowych.


    Mówiąc o szumie, kolega miał na myśli szum własny mikrofonu, który jest określany przez parametr odstępu sygnału od szumu - temat wyczerpał adambyw.
    Co do dynamiki nieco mylisz pojęcia. Mówiąc o dynamice mikrofonu można mieć na myśli jego czułość, maksymalny sygnał jaki może przyjąć w dB oraz jego rozpiętość dynamiki (mikrofon o słabej dynamice nie zarejestruje drobnych różnic w natężeniu sygnału).

    A z tym zbieraniem niepożądanych dźwięków nie popadajmy w skrajność, od tego jest regulacja sygnału wejściowego oraz charakterystyka kierunkowa i jej super, hiper odmiany.
    Kolega potrzebuje nagrać swój głos w dobrej jakości, a nie turbo profesjonalnych warunków.

    W tym budżecie faktycznie mikrofon na USB będzie lepszym wyborem. Jeśli zależy Ci na "cieple", za które tak naprawdę odpowiada niski środek i zniekształcenia, to możesz spróbować poszukać czegoś z 1 calową membraną. Moim zdaniem co byś nie kupił markowego to i tak będziesz zadowolony, zwróć jednak uwagę na barwę swojego głosu.
    Wszystkie mikrofony w tym przedziale cenowym będą miały rollercoaster'a na wysokim środku i górce, jednak jedne będą bardziej jaśniejsze, inne mniej. Jeśli masz szeleszczący głos, ubytki w uzębieniu i sybilanty kłują w uszy, to wybierz ten mniej jasny. Jeśli jednak masz niski, matowy głos możesz śmiało brać te drugie.
    Pozdrawiam
  • #9
    Time4PlanB
    Level 9  
    Niekoniecznie wiem jak wybrać mikrofon z 1 calową membraną. Ogólnie to coś pod USB z dobrą jakością nagrania byłoby fajne. Coś polecisz, konkretną nazwę mikrofonu? Podobają mi się takie z wyglądu podobne do Audio Technica AT2031.
  • #10
    b00l3r
    Level 23  
    [quote="Cris_Poz"]
    splawik00 wrote:

    Co do dynamiki nieco mylisz pojęcia. Mówiąc o dynamice mikrofonu można mieć na myśli jego czułość, maksymalny sygnał jaki może przyjąć w dB oraz jego rozpiętość dynamiki (mikrofon o słabej dynamice nie zarejestruje drobnych różnic w natężeniu sygnału).


    Nie mylę pojęć, nie miałem na myśli 'czułości' mikrofonu.

    Dynamika jako pojęcie związane z dźwiękiem, a nie z parametrami elektrycznymi urządzeń.

    http://audio.com.pl/pics/Kursy/Procesory_dynamiki_dzwieku.pdf

    Pozdrawiam,
  • #11
    Time4PlanB
    Level 9  
    Dobra, zrobiłem tak: kupiłem mikrofon za 50zł (Starzz Trust) wyglądający jak zwykły dynamiczny mikrofon. Mało szumów (jak na taki mikrofon za tę cenę - tak mówią mi znajomi na komunikatorach, jak mnie słyszą), stabilny i fajny, prosty statyw. Podłączenie z wtyczką MiniJack 3.5 mm (więc nie usb).

    Jak będę w przyszłości wybierał jakiś profesjonalny sprzęt studyjny, to wtedy się bardziej zastanowię (nad np. Shure SM57/58, AT2020, MXL 990 etc.). Na ten moment dziękuję ślicznie za pomoc i przekazaną wiedzę :)

    PS Mikrofon, który kupiłem ma 3 lata gwarancji.
  • #12
    Cris_Poz
    Level 10  
    b00l3r wrote:
    Nie mylę pojęć, nie miałem na myśli 'czułości' mikrofonu.

    Dynamika jako pojęcie związane z dźwiękiem, a nie z parametrami elektrycznymi urządzeń.

    http://audio.com.pl/pics/Kursy/Procesory_dynamiki_dzwieku.pdf

    Pozdrawiam,


    Wiem bardzo dobrze, co to są procesory dynamiki :) Po prostu nie zrozumiałem w jakim kontekście do tego nawiązywałeś :)

    Time4PlanB wrote:
    Dobra, zrobiłem tak: kupiłem mikrofon za 50zł (Starzz Trust) wyglądający jak zwykły dynamiczny mikrofon. Mało szumów (jak na taki mikrofon za tę cenę - tak mówią mi znajomi na komunikatorach, jak mnie słyszą), stabilny i fajny, prosty statyw. Podłączenie z wtyczką MiniJack 3.5 mm (więc nie usb).


    No i dobrze, wyszło tanio, a i myślę, że póki co mikrofon spełnia Twoje oczekiwania (w porównaniu do takiego komputerowego to jest duża przepaść) :)

    Time4PlanB wrote:
    Jak będę w przyszłości wybierał jakiś profesjonalny sprzęt studyjny, to wtedy się bardziej zastanowię (nad np. Shure SM57/58, AT2020, MXL 990 etc.). Na ten moment dziękuję ślicznie za pomoc i przekazaną wiedzę :)


    Shure sm57 i sm58 to klasyki, z tym, że dynamiczne :)
    AT2020 - nie miałem z nim bezpośredniej styczności, ale z tego co słyszałem całkiem przyzwoity :)
    Co do mxl-990 to brzmi bardzo fajnie, szczególnie w swojej cenie, ale ma jedną wadę, dla niektórych dyskwalifikującą go - ma szpilkę w górce, przez co potrafi bardzo mocno essować :)
    Pozdrawiam
  • #13
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Cris_Poz wrote:
    (w porównaniu do takiego komputerowego to jest duża przepaść)

    A to przepraszam niby jaki cudowny profesjonalny mikrofon? Gdzie ta przepaść?
    Zwykły mikrofon konsumencki do amatorskiego użycia w komunikatorach, czyli typowy mikrofon komputerowy.
    Producent z parametrów w specyfikacji podaje tylko wagę i wymiary. Nie podaje podstawowych akustycznych parametrów nawet rodzaju zastosowanej wkładki, co wyraźnie świadczy o produkcie.
  • #14
    Cris_Poz
    Level 10  
    adambyw wrote:
    A to przepraszam niby jaki cudowny profesjonalny mikrofon? Gdzie ta przepaść?
    Zwykły mikrofon konsumencki do amatorskiego użycia w komunikatorach, czyli typowy mikrofon komputerowy.
    Producent z parametrów w specyfikacji podaje tylko wagę i wymiary. Nie podaje podstawowych akustycznych parametrów nawet rodzaju zastosowanej wkładki, co wyraźnie świadczy o produkcie.


    Przepaść w wielkości membrany. Chyba jest znaczna różnica pomiędzy małą wkładką elektretową marnej jakości stosowaną w mikrofonach i słuchawkach komputerowych wszelkiej maści, a czymś, co już można nazwać membraną, która nawet jest podobna do tych stosowanych w mikrofonach dynamicznych? A to, że nie jest to sprzęt markowy wysokiej jakości, to chyba wszyscy wiedzą, łącznie z autorem tematu - cudów nie ma.
    Ale jak widać, autora to póki co satysfakcjonuje.
    Pozdrawiam

    P.S. nie mówię też, że nie ma dobrych wkładek elektretowych, przykładem może być panasonic, który siedzi w większości (jak nie wszystkich) urządzeniach pomiarowych do ładnych kilku stówek, ale takich nie znajdziemy w sprzęcie komputerowym.
  • #16
    Cris_Poz
    Level 10  
    adambyw wrote:
    To że mikrofon jest duży z wyglądu nie znaczy że ma dużą wkładkę. Śmiem wątpić. Zresztą producent o dziwo milczy na ten temat.


    Może być i tak, masz rację :) Aczkolwiek rozbierałem już takie tanie mikrofony i o dziwo siedziały tam duże wkładki :)
    Pozdrawiam
  • #17
    emsikwadrat
    Level 1  
    Jak na warunki domowe w zupełności wystarczy mu mikrofon do 350 zeta. Tym bardziej, że chce go podłaczyć bezpośrednio do komputera, a nei przepuścić przez mikser. Kupno mikrofonu za 700-800 zł byłoby szaleństwem - to tak jakby kupić sobie ferrari i jeździć nim 30km/h.

    Ja kupowałem sobie przez neta w Music&More Behringera, też do warunków domowych i muszę powiedzieć, ze jestem zadowolony.