Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

oświetlenie wpuszczane w sufit - na jakie napięcie zasilania

ekmir 19 Sty 2014 08:35 4263 28
  • #1 19 Sty 2014 08:35
    ekmir
    Poziom 24  

    Jakie rozwiązanie będzie korzystniejsze do oświetlenia, które jest wpuszczane w sufit :
    1. halogeny/LEDy na napiecie 12 V
    2. halogeny/LEDy na napiecie 230 V

    Jakie są wady i zalety poszczególnych rozwiązań?

    0 28
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 19 Sty 2014 08:50
    dr.hannibal
    Poziom 22  

    Moim zdaniem tylko instalacja 230VAC. Robienie wszystkiego na 12V jest mało opłacalne, do halogenów trzeba kupić specjalnie transformator żeby mieć 12VAC, a do leadów potrzebował byś zasilacz stabilizowany bo tam wymagane jest najczęściej 12VDC. Do tego trzeba to gdzieś wszystko upchnąć, a instalacje na 230V tylko podłączasz i tyle :)

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 19 Sty 2014 08:53
    ekmir
    Poziom 24  

    dr.hannibal napisał:
    ... instalacje na 230V tylko podłączasz i tyle :)


    To prawda ale niewątpliwą zaletą instalacji na 12 V jest jej bezpieczeństwo

    -1
  • #4 19 Sty 2014 09:22
    dr.hannibal
    Poziom 22  

    Robiąc instalacje nawet na 12V zrobisz tak samo dokładnie i solidnie jak na 230V, a nikt normalny nie pcha specjalnie paluchów tam gdzie nie trzeba (obojętnie czy to 12V czy 230V). Więc, moim zdaniem, robota będzie ta sama, a dobrze wykonana instalacja 230V jest równie bezpieczna w użytkowaniu.

    0
  • #5 19 Sty 2014 09:39
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    dr.hannibal napisał:
    Robiąc instalacje nawet na 12V zrobisz tak samo dokładnie i solidnie jak na 230V, a nikt normalny nie pcha specjalnie paluchów tam gdzie nie trzeba (obojętnie czy to 12V czy 230V). Więc, moim zdaniem, robota będzie ta sama, a dobrze wykonana instalacja 230V jest równie bezpieczna w użytkowaniu.

    Witam
    Przy 12V należy się dobrze zastanowić, jakie będą źródła światła bo różnica między typowymi halogenami a LED-ami jest ogromna, i po wszystkim może się okazać, że przewód 3*1,5mm jest niewystarczający lub źle rozprowadzony.
    Pzdr

    0
  • #6 19 Sty 2014 09:40
    BraHOL 12
    Poziom 11  

    Witam
    niech jeszcze kolega, autor tematu napiszę w jakim to pomieszczeniu ma zamiar dawać instalację

    0
  • #7 19 Sty 2014 10:12
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    BraHOL 12 napisał:
    Witam
    niech jeszcze kolega, autor tematu napiszę w jakim to pomieszczeniu ma zamiar dawać instalację

    Jeżeli sufity poniżej 2,25m to istotna informacja.

    0
  • #8 19 Sty 2014 10:19
    ekmir
    Poziom 24  

    BraHOL 12 napisał:
    ... jakim to pomieszczeniu ma zamiar dawać instalacj


    Oświetlenie wpuszczane w sufit ma być wykonane w:
    - łazienka/parter (wysokość pom.: 2,80, sufit zostanie obniżony - zabudowa GK),
    - kuchni/parter (wysokość pom.: 2,80, sufit zostanie obniżony - zabudowa GK),
    - przedpokój/parter (wys. pom.: 2,80, sufit zostanie obniżony - zabudowa GK),
    - łazienka/poddasze (wysokość pom.: 2,60, sufit - zabudowa GK),
    - przedpokój/poddasze (wysokość pom.: 2,60; sufit - zabudowa GK),
    - sypialnia/poddasze (wysokość pom.: 2,55; sufit - zabudowa GK),

    0
  • #9 19 Sty 2014 11:49
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Jeżeli chodzi o wysokości które podałeś, możesz stosować zarówno 230V jak i 12V. Z tym, że przy zastosowaniu halogenów, musisz zachować odpowiednią przestrzeń w którą te oprawy będą wpuszczane (wysoka temp. pracy)
    Pozostaje tobie dobór źródeł światła w celu prawidłowego natężenia oświetlenia pomieszczeń oraz to co pisałem wyżej. Jeżeli będziesz znał ilość i moc żarówek, można przygotowywać instalację.
    pzdr

    0
  • #10 19 Sty 2014 12:03
    krzysiekw121
    Poziom 13  

    Miej na uwadze, że prądy w instalacji 12V będą kilkukrotnie (jak nie kilkunastokrotnie) większe.

    0
  • #11 19 Sty 2014 12:09
    ekmir
    Poziom 24  

    kasprzyk napisał:
    Pozostaje tobie dobór źródeł światła w celu prawidłowego natężenia oświetlenia pomieszczeń oraz to co pisałem wyżej. Jeżeli będziesz znał ilość i moc żarówek, można przygotowywać instalację.
    pzdr


    A jak dobrać źródła światła w celu prawidłowego natężenia oświetlenia pomieszczeń ?

    0
  • #12 19 Sty 2014 12:29
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    To już pytanie do projektantów, lub elektryka który na "oko" dobierze odpowiednie źródła światła, być może trafisz na programy służące do obliczeń - jednak ja w tej kwestii nie pomogę.
    pzdr

    0
  • #13 19 Sty 2014 13:02
    marek-1983
    Poziom 16  

    http://www.lighting.com.pl/po/4.html

    nie wszystkie linki działają i proponuje wypróbować kilka programów i poszukać programu cadlux. Robiąc obliczenia proponuje ustawić brudne ściany i tp wtedy wyjdzie najbardziej wiarygodny wynik

    0
  • #14 19 Sty 2014 15:32
    Arturo2005
    Poziom 33  

    krzysiekw121 napisał:
    Miej na uwadze, że prądy w instalacji 12V będą kilkukrotnie (jak nie kilkunastokrotnie) większe.

    Co za bzdury. Co ma napiecie do prądu skoro nie znamy obciążenia?

    0
  • #15 19 Sty 2014 16:21
    paweld69
    Poziom 24  

    dr.hannibal napisał:
    Moim zdaniem tylko instalacja 230VAC. Robienie wszystkiego na 12V jest mało opłacalne, do halogenów trzeba kupić specjalnie transformator żeby mieć 12VAC, a do leadów potrzebował byś zasilacz stabilizowany bo tam wymagane jest najczęściej 12VDC. Do tego trzeba to gdzieś wszystko upchnąć, a instalacje na 230V tylko podłączasz i tyle :)
    Zgadzam się, z ta różnicą ,że żarówki led są też fabrycznie przystosowane do zasilania 230V a więc podłącza się je bez żadnych dodatkowych urządzeń i maja podstawową zaleta zużywają o wiele mniej prądu.Halogeny parzą a Ledy praktycznie się nie grzeją, nie trzeba więc zachowywać min. odległości od oświetlanych przedmiotów, nie brudzą się sufity przy oprawach.Są długowieczne.Nie mają dużych mocy więc prądy płynące w instalacji są małe. Z wad za uczciwe LEDy trzeba sporo zapłacić choć i te nie markowe sprawują się także dobrze. Przy dobieraniu należy spojrzeć na światłość żarówki LED gdyż nie tylko moc mówi nam o jasności świecenia oraz na barwę światła (poleca się światło białe ciepłe). Ja wybrałbym LED :D

    0
  • #16 19 Sty 2014 17:03
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 19 Sty 2014 17:34
    dr.hannibal
    Poziom 22  

    paweld69 napisał:

    dr.hannibal napisał:

    Moim zdaniem tylko instalacja 230VAC. Robienie wszystkiego na 12V jest mało opłacalne, do halogenów trzeba kupić specjalnie transformator żeby mieć 12VAC, a do leadów potrzebował byś zasilacz stabilizowany bo tam wymagane jest najczęściej 12VDC. Do tego trzeba to gdzieś wszystko upchnąć, a instalacje na 230V tylko podłączasz i tyle :)

    Zgadzam się, z ta różnicą ,że żarówki led są też fabrycznie przystosowane do zasilania 230V a więc podłącza się je bez żadnych dodatkowych urządzeń i maja podstawową zaleta zużywają o wiele mniej prądu.Halogeny parzą a Ledy praktycznie się nie grzeją, nie trzeba więc zachowywać min. odległości od oświetlanych przedmiotów, nie brudzą się sufity przy oprawach.Są długowieczne.Nie mają dużych mocy więc prądy płynące w instalacji są małe. Z wad za uczciwe LEDy trzeba sporo zapłacić choć i te nie markowe sprawują się także dobrze. Przy dobieraniu należy spojrzeć na światłość żarówki LED gdyż nie tylko moc mówi nam o jasności świecenia oraz na barwę światła (poleca się światło białe ciepłe). Ja wybrałbym LED :D

    Pisząc o instalacji na 230V miałem na myśli zarówno halogeny jak i ledy - że bardziej się opłaca. Sam mam w kuchni, łazienkach i korytarzu LED'y na 230V i jestem super zadowolony. Oczywiście w zestawie do oprawek dostałem też halogeny, ale ani jednego nie zamontowałem i został mi cały karton.

    0
  • #18 20 Sty 2014 20:07
    TIGIS
    Poziom 14  

    Witam, w łazience zastosowałem ledy zasilane 12V ze względów bezpieczeństwa (mała łazienka w bloku gdzie podczas używania prysznica para osiada na wszystkim), w pozostałych pomieszczeniach zasilanie 230V.
    Żarówki led też wydzielają sporo ciepła z tym że mają wyższą sprawność niż zwykłe żarówki czy też halogeny.
    Biorąc pod uwagę koszty zakupu na pewno wyższe będą żarówek ledowych co później przełoży się na koszty eksploatacyjne czyli niższe zużycie energii elektrycznej.
    W swoim mieszkaniu mam zamontowane kilkadziesiąt żarówek led o barwie ciepłej, najstarsze działają już 2,5 roku a reklamowałem 2 sztuki (w jednej eksplodowała przetwornica napięcia a w drugiej prawdopodobnie ze względu na wysoką temperaturę w obudowie i/lub niedokładne przylutowanie przewodu do modułu cob "odlutował" się.
    Pozdrawiam

    0
  • #19 20 Sty 2014 20:16
    DSTChmiel
    Poziom 11  

    Cena montażu 10 halogenów o mocy 50W - Halogeny 25zł, oprawki 150zł, przewody 3x4mm2 10m, 60zł, 2 transformatory o mocy łącznej 500W - 150zł w sumie 365 zł, cena dobrych Ledów 5W/230V 220zł+oprawki 150, przewód 3x1,5 w sumie 390zł, różnica niewielka, a gwarancja na ledy to 12 lub 24 miesiące, na halogeny nie ma, jak się spalą to w kubeł, energia, przy halogenach prawie 90% ciepło, 10% światło, ledy 80% światło, 20% ciepło, natężenie prądu w przewodach 4A na punkt, 10 punktów to 40A, czyli przewód 4mm2, led 21mA, czyli prawie 200x mniejsze natężenie prądu, dużo mniejsze ryzyko pożaru

    dla "nieelektryków" ledy do halogenów to jakby porównać poloneza do rolls royce'a, przestarzałe halogeny są prądożerne, grzeją się, wymagają grubych przewodów, lepiej dać kilka złotych więcej i zrobić instalację na ledach 230V, a w łazience zastosować germetyczne oprawy i uziemić oprawki

    0
  • #21 20 Sty 2014 21:06
    DSTChmiel
    Poziom 11  

    Ale drogi kolego kkas12 są oprawki z klasą IP44, do łazienki są ok, mam takie u mnie w sklepie, mają szczelną szybkę i silikonową uszczelkę pod kołnierzem, są bezpieczne, woda nie ma prawa tam się dostać, chyba że regips przesiąknie

    0
  • #22 20 Sty 2014 21:11
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Klasa ochronności a stopień ochrony IP to dwie różne rzeczy.

    0
  • #23 20 Sty 2014 22:05
    DSTChmiel
    Poziom 11  

    Klasa ochronności 2 oprawka i źródło światła, IP44, oprawka ma styk ochronny do połączenia z wyłącznikiem różnicowo - prądowym, moim zdaniem to bezpieczne.


    Moderowany przez kkas12:

    Ostrzeżenie nr 3 za uporczywe ignorowanie próśb by stosować zasady pisowni w naszym języku.
    Może kolega nie wie, ale zdanie rozpoczynamy od wielkiej litery.

    0
  • #25 20 Sty 2014 22:15
    DSTChmiel
    Poziom 11  

    Urządzenia Klasy II charakteryzują się zastosowaniem izolacji wzmocnionej, która zapewnia zarówno ochronę przed dotykiem bezpośrednim, jak i pośrednim. Innym sposobem zapewnienia ochrony przeciwporażeniowej w urządzeniach II klasy ochronności jest zastosowanie izolacji podstawowej oraz dodatkowej[2][3]. Ponieważ zastosowana jest izolacja wzmocniona lub dodatkowa, to nie jest konieczne połączenie obudowy urządzenia z przewodem ochronnym uziemiającym, i można zasilać urządzenia tej klasy np. przez kable dwużyłowe ze złączami IEC C7 (tzw. "ósemka"). Urządzenia II klasy ochronności oznaczane są, np. na tabliczce znamionowej ,


    czyli się mylę? izolowana oprawka z izolowanym ledem nie ma 2 stopnia ochrony?

    0
  • #26 20 Sty 2014 22:19
    kkas12
    Poziom 41  

    Jeśli coś cytujesz to należy podać źródło. To po pierwsze.
    A po drugie to wskaż gdzie oprawa wykonana w II klasie ochronności posiada zacisk ochronny.
    Przecież twierdziłeś

    Cytat:
    klasa ochronności 2 oprawka i źródło światła, IP44, oprawka ma styk ochronny do połączenia z wyłącznikiem różnicowo - prądowym...

    0
  • #27 21 Sty 2014 19:56
    Kikideh
    Poziom 13  

    Podzielę się moimi przemyśleniami. Gdybym obecnie wykonywał instalacje oświetleniowe w swoim domu, zrobił bym to w oparciu o taśmy led. Mam kilka odcinków zamontowanych w kuchni i wszyscy są z nich zadowoleni. Montując taśmy led pod sufitem wzdłuż ścian można w wystarczający sposób oświetlić pomieszczenie (sprawdzone). Instalację wykonałbym jako 12 sto woltową, dlatego aby korzystając z ogniw fotowoltaicznych wraz z przetwornicą i zestawem akumulatorów obniżyć koszty rachunków za energię elektryczną.

    0
  • #28 23 Sty 2014 19:31
    benji25
    Poziom 8  

    Najtaniej i najefektywniej zrobić instalację 230V.Wiem bo sam zrobiłem i jestem zadowolony. Musisz dobrze dobrać żarowki bo czasami potrafią mrygać.

    0
  • #29 23 Sty 2014 21:20
    Łukasz-O
    Admin Elektroenergetyka

    benji25 napisał:
    Musisz dobrze dobrać żarowki bo czasami potrafią mrygać.


    To ciekawe, może trochę szczegółów?

    0
  Szukaj w 5mln produktów