Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy akumulator mógł uszkodzić prostownik?

Mianas 20 Sty 2014 13:36 2925 16
  • #1 20 Sty 2014 13:36
    Mianas
    Poziom 5  

    Witam. Chciałbym się dowiedzieć czy jest mozliwość aby akumulator spalił prostownik?
    Ładowałem akumulator 12V 71Ah i ładował prawidłowo, kilka dni później podłaczyłem do ładowania kompletnie rozładowany akumulator motocyklowy 12V 7Ah (miał 3-4V)
    gdy zmierzyłem miernikiem napiecie ładowania pokazało maksymalnie 8,5V, wiec postanowiłem odłaczyc akumulator i zmierzyłem napiecie jakie wychodzi z prostownika i okazało się że wychodzi +/- 8V. Co mogło sie najprawdopodobniej stać?

    0 16
  • #2 20 Sty 2014 13:45
    mczapski
    Poziom 38  

    Może zwyczajnie nic się nie stało. Nie wiemy jakim prostownikiem dysponujesz. Przyłącz do akumulatora i obserwuj co się dzieje (mierz)

    0
  • #3 20 Sty 2014 13:47
    krisxxl
    Poziom 27  

    Witam

    Popraw zapis napięcia, bo +/- 8V oznacza napięcie symetryczne 8V - tak na początek. Nie stawiam na uszkodzenie prostownika, chyba, że to jest prostownik na zasadzie transformator i mostek prostowniczy. Po pierwsze: co to za prostownik - model, producent? Po drugie: czy nie ma on przełącznika 6V/12V? Kolejna rzecz to ten akumulator motocyklowy, rozładowany do 4V - mógł tego nie przeżyć. Jak długo był rozładowany?

    Pozdrawiam

    Krystian

    0
  • #4 20 Sty 2014 14:31
    gimak
    Poziom 37  

    Mianas napisał:
    gdy zmierzyłem miernikiem napiecie ładowania pokazało maksymalnie 8,5V, wiec postanowiłem odłaczyc akumulator i zmierzyłem napiecie jakie wychodzi z prostownika i okazało się że wychodzi +/- 8V. Co mogło sie najprawdopodobniej stać?

    Sprawdziłbym mostek prostowniczy, być może któraś dioda przeszła. Przy trafo, które na wyjsciu ma 12 V~, tylko po wyprostowaniu dwupołówkowym, powinno być ok. 10.6 V=, przy prostowaniu jednopołówkowym odpowiednio niżej (w tej chwili nie pamietam, musiałbym policzyć to policzyć).
    Podłącz do tego prostownika kondensator i zmierz napięcie na jego zaciskach, podejrzewam, ze będzie ponad 17V. Jeżeli tak, to tym prostownikiem naładujesz aku, ale będzie to trwało o wiele dłużej (prostowanie jednopołówkowe).

    0
  • #5 20 Sty 2014 15:05
    januszx3
    Poziom 30  

    Czym wykonałeś pomiar napięcia, jeśli woltomierzem magnetoelektrycznym to zmierzyłeś wartość średnią napięcia DC, a jeśli elektromagnetycznym to skuteczną RMS, jeśli to był multimetr cyfrowy to podobnie DC av- średnia; AC true RMS- skuteczna. W każdym przypadku nie są to maksymalne wartości chwilowe napięć.
    Najlepiej podłączyć wykalibrowny oscyloskop (zakres odpowiedni DC) i zaobserwować przebieg czasowy napięcia. Diagnoza może być szybka, prosta i bezdyskusyjnie wiarygodna.

    0
  • #6 20 Sty 2014 16:42
    Mianas
    Poziom 5  

    Prostownik jest samoróbką, dziadek go kiedyś robił i cały czas działał normalnie ładował około 13V, a jak podłączyłem do tego akumulatora to maksymalnie jakie napięcie zaobserwowałem to było właśnie 8,5V i teraz już cały czas tak jest obojętnie gdzie i do czego go podłącze.

    Prostownik ma przełącznik 6V/12V ale po przełączeniu na 6V na kablach prostownika jest napięcie ok. 3,5V.

    Akumulator był tak rozładowany może maks 3dni.

    0
  • #7 20 Sty 2014 16:49
    LoLek85
    Poziom 28  

    Mianas napisał:
    maksymalnie jakie napiecie zaobserwowałem to było własnie 8,5V i teraz juz cały czas tak jest obojetnie gdzie i do czego go podłacze

    Nie przesadzaj, bo jakbyś go podpiął do akumulatora który jest naładowany to raczej gdybyś miał na słupkach 8,5V to prostownik by świecił.

    Może weź inny miernik do pomiarów, lub sprawdź ten.

    0
  • #8 20 Sty 2014 17:28
    fuutro
    Poziom 43  

    Akumulator dałeś mu już wykończony.. Możesz go trzymać podłączonego ale nie oczekuj cudownych rezultatów - raczej nada się najwyżej do zabawy a nie konkretnej pracy.
    Podłącz kondensator elektrolityczny do wyjścia prostownika i dopiero zmierz napięcie ;) To co pokazuje miernik ma się bliżej napięcia skutecznego transformatora. To co masz to w 100% tętniące napięcie

    0
  • #9 21 Sty 2014 08:04
    mczapski
    Poziom 38  

    Prostownik dziadka też może mieć regulację automatyczną a więc nigdy nie wiadomo co jest na wyjściu bez obciążenia (akumulatora). A tego dalej nie wiemy. Ale jeśli kolega nie czuje się na siłach aby zajrzeć do środka i ocenić stan to nasze rady do niczego nie przydadzą się. Gdyby było to urządzenie proste to koniecznie ocenić elementy półprzewodnikowe (być może płyty selenowe). W obecnej sytuacji tylko wróżka może pomóc. Przesadna wiara w internet.

    0
  • #10 21 Sty 2014 21:48
    dharma123
    Poziom 14  

    Może niech kolega podłączy ten prostownik do innego akumulatora 12v i zmierzy napięcie przed i po podłączeniu prostownika.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Może niech kolega podłączy ten prostownik do innego akumulatora 12v i zmierzy napięcie przed i po podłączeniu prostownika.

    0
  • #11 21 Sty 2014 22:01
    tzok
    Moderator Samochody
  • #12 21 Mar 2014 13:07
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Koledzy podpinam się lekko do tematu...
    Zrobiłem tak jak radzi kolega tzok.
    Podpiąłem kondensator elektrolityczny 100V 100uF do prostownika, i zmierzyłem napięcie.
    Przy minimalnym ustawieniu regulacji wynosi ono 21V a przy maksymalnym 23,5V.
    Czy wszystko z prostownikiem jest OK?
    Pozdrawiam

    0
  • #13 22 Mar 2014 13:54
    gimak
    Poziom 37  

    ToJestNick napisał:
    Podpiąłem kondensator elektrolityczny 100V 100uF do prostownika, i zmierzyłem napięcie.
    Przy minimalnym ustawieniu regulacji wynosi ono 21V a przy maksymalnym 23,5V.
    Czy wszystko z prostownikiem jest OK?

    Jak najbardziej, tylko podczas ładowania musisz kontrolować napięcie na biegunach akumulatora, bo pod koniec ładownia napięcie pojedzie powyżej 14.5V i zacznie się elektroliza wody z elektrolitu, a ten objaw jest niezdrowy, dla akumulatorów bez możliwości uzupełniania ubytków wody w celach akumulatora.

    0
  • #14 22 Mar 2014 15:03
    ToJestNick
    Poziom 29  

    Mój akumulator ma możliwość uzupełniania wody w celach akumulatora. Prostownik z tego co zauważyłem, sam zakończa ładowanie, gdyż napięcie osiąga około 15V a pobór niecałe 0,18A.

    0
  • #17 22 Mar 2014 21:34
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeśli ten "prostownik" jest naprawdę stary to może mieć jeszcze prostownik selenowy zamiast krzemowego. On ma znacznie większą rezystancję, do tego jest niestety wrażliwy na przegrzanie i się starzeje.

    0