Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mazda 626 GF 2.0B + LPG - Silnik (zimny) gaśnie po 30-60 sekundach.

abancer 21 Jan 2014 10:27 5334 10
  • #1
    abancer
    Level 12  
    Witam.
    Mam problem ze swoim samochodem. Poniżej opis auta i problemu.
    Samochód Mazda 626 GF 2.0 B + LPG Stag 300 plus.
    Objawy takie same dla benzyny jak i lpg, ale wszystkie "testy" wykonywałem na benzynie. Sterownik gazu był odcięty od zasilania. Sprawdzałem też jak zachowuje się z całkowicie odłączonym sterownikiem LPG (tzn. wtryskiwacze benzynowe podłączone do ECU auta bez udziału STAGa).



    Opis problemu.
    Silnik gaśnie około 30-60 sekund po uruchomieniu. Czas nie jest stały, bo moment gdy zaczynają się problemy jest związany raczej z konkretną temperaturą silnika. Problem występuję przy całkowicie wychłodzonym silniku. Dokładnie przebiega to tak, że po uruchomieniu silnik pracuje na podwyższonych obrotach (tak jak powinno być na zimnym), ale po tych powiedzmy 30 sekundach obroty zaczynają spadać aż do zatrzymania silnika. Po takim zatrzymaniu silnik nie chce odpalić przez około minutę. Trzeba dłużej pokręcić rozrusznikiem lub poczekać
    jakąś minutę lub dwie. Jeśli się poczeka to silnik zapala od razu i problem już nie występuję aż do ponownego wychłodzenia silnika. Tak sytuacja wygląda na postoju. Jeśli natomiast zacznę jazdę przed tym krytycznym momentem, to przy pierwszym wciśnięciu sprzęgła silnik gaśnie i tak się dzieje aż do pełnego rozgrzania. Poza tym silnik pracuje troszkę nierówno na biegu jałowym nawet po rozgrzaniu, ale tak było od kiedy ją mam a przewody i świece były wymieniane.

    Teraz to co udało mi się ustalić bądź sprawdzić.
    Sprawdziłem zawór biegu jałowego (IAC valve) - działa. Czujniki temperatury płynu i powietrza w dolocie trzymają opór książkowy dla 20 i 60 stopni. Nieszczelności w dolocie nie znalazłem. Mam uszkodzony zawór lotnych oparów paliwa - jest zawsze otwarty. Ale zaślepienie go nic nie zmienia. Przepustnica wyczyszczona. To co udało mi się sprawdzić (niestety ELMem 327) to to, że w krytycznym momencie otwarcie IAC rośnie do 100%, czyli tak jakby brakowało zakresu regulacji dodatkowego powietrza. Próbowałem zwiększyć otwarcie IAC śubą regulacyjną, ale poprawa był niewielka, a za to na ciepłym silniku obroty nie spadają od razu do nominalnych tylko utrzymują się na poziomie 1500 przez kilka sekund.
    Mam zamiar jeszcze sprawdzić kompresję i ewentualnie czasy wtrysków w krytycznym momencie, ale może ktoś już miał podobny problem i coś zasugeruje.
    Z góry dziękuję.
  • #2
    marseluss_2009
    Level 24  
    Kolego tym sposobem wybłyskaj błędy
    www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=5519#p5519
  • #3
    abancer
    Level 12  
    Gapa jestem, nie napisałem podstawowej informacji. Błędy oczywiście odczytywałem - brak jakichkolwiek. Akurat błędy "wspaniały" ELM raczej czyta, bo wywołałem kilka specjalnie i je pokazał. Ale dla pewności spróbuję jeszcze diodą.
  • #4
    marseluss_2009
    Level 24  
    Lyzik, ps wolne obroty w trybie serwisowym.
  • #5
    abancer
    Level 12  
    OK, sprawdzę ale co to mi da? Chodzi o to żeby ustawić obroty na jałowym w tym trybie?
  • #6
    marseluss_2009
    Level 24  
    Tak dokładnie(TPS)
  • #7
    abancer
    Level 12  
    Wracam po przerwie. Co do ustawienia TPSa w trybie serwisowym to mam problem, bo nie jestem pewien czy ten samochód wogóle ma taki tryb. To auto ma już OBD II i nie ma pinu TEN w złączu diagnostycznym, który można by zewrzeć z masą. A innego sposobu dla 626 nie znalazłem. Zresztą napięcia TPSa odczytane ze sterownika silnika przez elm327 są książkowe zarówno dla przepustnicy całkowicie zamknięte jak i otwartej.
  • #8
    rafal262626
    Level 1  
    witam
    dość dawno widzę ostatni wpis ale może to i lepiej:)
    udało Ci się rozwiązać problem z gaśnięciem?
    mam podobny problem e swoją mazdą


    i prosiłbym o pomoc
    z góry dziękuję
  • #9
    marimart
    Level 11  
    może masz problem z czujnikiem położenia wału
  • #10
    tomaszek423
    Level 8  
    Witam.
    Temat stary, ale też miałem taki problem, tylko zimą i miałem zapiwietrzony układ chłodzenia.
    Jestem ciekaw co u was było przyczyną takiego stanu rzeczy?
    A może komuś pomoże mój sposób usunięcia usterki
  • #11
    marseluss_2009
    Level 24  
    No fakt, w FS'ie dobrze odpowietrzony układ chłodzenia to trzeba z pół godziny poświęcić. Odkręcić korek chłodnicy i odpalić maszynę. Ogrzewanie na zimno po to aby szybciej się osiągnął temperaturę. Na początku trzeba będzie nieco dolewać, jak będzie dochodził do temperatury otwarcia termostatu będzie wypluwał płyn , po czym otworzy się termostat i tym razem ponownie będziemy dolewać. Ja osobiście po wymianie płynu bądź po jakiś pracach związanych z układem chłodzenia czekałem aż termostat dwa razy się otworzy, po czym to co wcześniej wypluwał do zbiornika wyruwnawczego aby było full, i było ok.

    Nie mniej jednak pierwszym objawem zapowietrzenia jest słabe ogrzewanie.