Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej

maciek_1992 29 Sty 2014 15:08 6084 59
  • #31 29 Sty 2014 15:08
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Więc widziałem ten temat już wcześniej... piszą tam, że program Altium Designer sobie radzi z tego typu plikami ale... niestety tego programu nie mogę znaleźć a jak znalazłem na "chomiku" to zajmował coś ponad 3gb. Więc zapytałem tu czy może ktoś wie jak się do tego zabrać.

    edit

    Już nie potrzebuje tego programu znalazłem na elektrodzie wzory płytek w pdfie :) Jakby komuś były potrzebne to zamieszczam

  • CControls
  • #32 31 Sty 2014 01:51
    tomiok
    Poziom 33  

    Wklejam tekst z linku - gdyby byly klopoty z odczytaniem:


    Czy ktoś wysłał Ci plik PCBDOC i nie wiesz, jak go otworzyć? A można znalazłeś/-aś na swoim komputerze plik o takim rozszerzeniu i zastanawiasz się, do czego on służy? Windows może Ci mówić, że nie potrafi go otworzyć, albo - w najgorszym wypadku - natrafiłeś/-aś na wiadomość o błędzie związanym z plikiem PCBDOC.
    Zanim otworzysz plik PCBDOC, najpierw musisz się domyślić, do jakiego rodzaju pliku odnosi się dany plik PCBDOC.
    Lightbulb
    Wskazówka: Błędy o nieprawidłowym skojarzeniu plików PCBDOC mogą być symptomem innych, poważniejszych problemów w Twoim systemie operacyjnym Windows. Te niewłaściwe wpisy mogą także prowadzić do powolnego uruchamiania się Twojego komputera, zawieszania się oraz innych problemów z wydajnością. Dlatego gorąco polecamy przeskanowanie nieprawidłowych skojarzeń plików z rejestrze systemu Windows oraz wyszukanie innych problemów, związanych z fragmentacją rejestru.
    Odpowiedź:
    Pliki PCBDOC to Uncommon Files i domyślnie skojarzone są z programem PCB Document.
    Inne rodzaje plików też mogą używać rozszerzenia PCBDOC. Jeśli wiesz o jakichś formatach plików, które także używają rozszerzenia PCBDOC, prosimy o kontakt z nami, abyśmy mogli odpowiednio zaktualizować nasze dane.
    Jak otworzyć plik PCBDOC:
    Otwieracz plików PCBDOC
    FileViewPro
    Najszybszym i najłatwiejszym sposobem otwarcia plików PCBDOC jest dwukrotne kliknięcie na nich. Ten sposób pozwala inteligencji Windows wybrać odpowiednie oprogramowanie do otwarcia danego pliku PCBDOC.
    Jeśli Twój plik PCBDOC nie otwiera się, najprawdopodobniej nie masz zainstalowanego na swoim komputerze odpowiedniego oprogramowania, które pozwoliłoby na obejrzenie lub edycję plików z rozszerzeniem PCBDOC.
    Jeśli Twój komputer otwiera plik PCBDOC, ale korzysta ze złej aplikacji, konieczna będzie zmiana skojarzeń w rejestrze systemu Windows. Innymi słowy, Windows powiązał rozszerzenie plików PCBDOC z nieodpowiednim programem.
    Gorąco polecamy przeskanowanie swojego rejestru w systemie Windows w poszukiwaniu nieprawidłowych skojarzeń plików oraz innych, powiązanych problemów w rejestrze.
    Instalatory programów powiązanych z formatem PCBDOC:
     FileViewPro* (darmowa wersja testowa)
     PCB Document
    * Niektóre rozszerzenia plików PCBDOC mogą być otwarte tylko w formacie binarnym.
    Arrow
    Aby otwierać swoje pliki PCBDOC, pobierz już teraz FileViewPro.

  • #33 31 Sty 2014 09:26
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Ten FileViewPro miałem na kompie przez ok 5 min w wersji testowej właśnie to po otworzeniu pcbdoc cały plik to był ciąg cyfr:) więc nie bardzo mi to pomogło. Nie wiem, może coś źle robiłem pewnie przez wersje testową "* Niektóre rozszerzenia plików PCBDOC mogą być otwarte tylko w formacie binarnym." Więc stwierdziłem, że szybciej znajdę te płytki w PDFie niż otworze te pliki.

  • CControls
  • #34 02 Lut 2014 20:03
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Witam. Jestem na półmetku prac związanych z budową stacji. Tzn. zrobiłem już płytki i polutowałem elementy (większość poza jednym układem na płytce zasilacza). Przeprowadziłem wstępne testy płytki sterownika odpaliłem program i wstępnie go ustawiłem (wzmocnienie, udało mi się dobrać rezystory dokładnie takie jak miały być tj 10k i 990k więc wzmocnienie wyszło mi 100).
    Teraz nadszedł czas na wybór tego nieszczęsnego trafa. Przekopałem trochę moje skromne zbiory i znalazłem 2 większe trafa (największe jakie miałem)
    Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej
    To pierwsze jest z drukarki igłowej star modelu nie pamiętam ma napięcia tak jak na zdjęciu (1>2=32,7V ; 3>4=8,6V ; 1>4 (zmostkowane 2>3)= 42V)
    Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej
    drugie jest prawdopodobnie z widea jest wlutowane w płytkę która pełni funkcję zasilacza ma tylko 2 wyprowadzenia wtórnego miernik na nich pokazuje ok 11,8V
    Niestety nie wiem jakiej są mocy ale proszę o poradę czy może się nada.

  • #36 02 Lut 2014 20:54
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Tak myślałem ale nie zaszkodziło sprawdzić. Więc znowu pojawia się dylemat jakie trafo wybrać :) Jakie musi mieć parametry napięcie musi być 2x12V? Albo czy mogą być np 2 oddzielne po 12V każde? bo na allegro widziałem 12V 50W za 20 zł.
    Myślałem nawet nad tym z TME 100W ale niestety nie mają na magazynie a czas dostawy w takim przypadku to nawet 9 tygodni... więc z takich sensownych zostaje tylko to 50 albo 60w. Chyba, że może być jakieś inne np 1x12v albo 24v ?

  • #37 04 Lut 2014 13:15
    maciek_1992
    Poziom 13  

    No cóż skoro nikt nie chce odpowiedzieć to zamówię to 50 albo 60W jeszcze zobaczę. A może chociaż ktoś poradzi z wyborem grota? Jego przeznaczenie ma być jak najbardziej uniwersalne tzn żeby dało się przylutować SMD a także zwykłe przewlekane elementy. A może ten co jest w zestawie z kolbą tj sr-622 storzek 0.8mm jest wystarczająco dobry i uniwersalny?

  • #38 04 Lut 2014 15:48
    tomiok
    Poziom 33  

    Można 2 x po 12V, odpowiednio połączyć i będzie ok:)
    Trochę więcej miejsca tylko to zajmie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nie ma grotu uniwersalnego.
    Najczęściej przydatne (wg mojego gustu) jest małe dłuto.
    Ale grotów musisz mieć klika.

    P.S. Nie zapomnij o wyciągu oparów (ostatecznie pochłaniacz oparów).

  • #39 04 Lut 2014 15:58
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Odpowiednio połączyć tzn jak?

  • #40 04 Lut 2014 16:05
    elektryku5
    Poziom 37  

    Równolegle pierwotne, szeregowo wtórne, tak by uzyskać sumę napięć obu traf.

  • #41 04 Lut 2014 19:28
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Ten wyciąg/pochłaniacz oparów jest bardzo konieczny?

  • #42 04 Lut 2014 20:59
    tomiok
    Poziom 33  

    Podczas lutowania wydzielane są gazy i opary zawierające różne trujące związki, podrażniające skórę i drogi oddechowe.
    Trzeba dbać by uniknąć wdychania tego.

    Wyciąg oparów (na zewnątrz pomieszczenia) jest najlepszą ochroną.

    Gdy nie ma takiej możliwości to przynajmniej odsysacz oparów z filtrem z aktywnego węgla.
    Pochłania część szkodliwych substancji przed przedostawaniem się do otoczenia, ograniczając w ten sposób bezpośredni kontakt ze skórą i drogami oddechowymi.

    Większość tych trujących substancji odparowywuje z używanych do lutowania topników.

    Oczywiście wyciąg musi być tak umieszczony aby wciągał wszystkie opary znad miejsca gdzie lutujemy.

    Ponadto polecam lekturę :
    http://www.edw.com.pl/index.php?module=contentexpress&file=index&func=display&ceid=63&meid=17

    Najlepiej od początku ... Wszystko o lutowaniu.

    Pochłaniacz oparów łatwo samemu skonstruować, gdyż to jest zwykły wentylator, z umieszczonym filtrem - polecam google.

    Jeden z licznych przykładów:
    http://majsterkowo.pl/warsztatowy-wyciag-dymu-z-lutownicy/

  • #43 04 Lut 2014 21:14
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Dzięki wielkie na pewno poczytam ale dopiero po sesji:) Tylko zastanawiam się czy mi- jako hobbyście jest taki wyciąg aż tak potrzebny. Nie będę lutował codziennie jak już to kilka razy w miesiącu po kilka godzin.

  • #44 04 Lut 2014 21:21
    tomiok
    Poziom 33  

    maciek_1992 napisał:
    Dzięki wielkie na pewno poczytam ale dopiero po sesji:) Tylko zastanawiam się czy mi- jako hobbyście jest taki wyciąg aż tak potrzebny. Nie będę lutował codziennie jak już to kilka razy w miesiącu po kilka godzin.


    Moim zdaniem jak najbardziej.

  • #45 22 Lut 2014 00:01
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Witam. Jako, że sesja się skończyła zabrałem się za składanie stacji. Jednak napotkałem problem a mianowicie po podłączeniu transformatora zaczął gotować się stabilizator napięcia u2. Miałem na jego miejsce wstawiony zamiennik lm7809 ale chyba to jest stabilizator napięcie dodatniego a U2 miał "dawać" napięcie ujemne. I tu pojawia się moje pytanie czy jest możliwość aby ten lm7809 działał jako stabilizator napięcia ujemnego ? Jakoś inaczej się go podłącza ? Czy muszę kupić stabilizator np lm7909?

  • #46 22 Lut 2014 08:13
    tomiok
    Poziom 33  

    Sprawdź zgodność nóżek.
    Daj dobre obustronne foto z płytek to może ktoś się dopatrzy "byka". ;)

  • #47 22 Lut 2014 09:04
    elektryku5
    Poziom 37  

    LM79L09 to stabilizator napięcia ujemnego i taki musisz nabyć...

  • #48 22 Lut 2014 12:14
    maciek_1992
    Poziom 13  

    A nie da się jakoś zrobić napięcia ujemnego z tego lm7809? Bo jak nie to będę musiał kombinować lm7909.

    Dodano po 1 [sekundy]:

    A nie da się jakoś zrobić napięcia ujemnego z tego lm7809? Bo jak nie to będę musiał kombinować lm7909.

  • #49 22 Lut 2014 22:47
    tomiok
    Poziom 33  

    maciek_1992 napisał:
    A nie da się jakoś zrobić napięcia ujemnego z tego lm7809? Bo jak nie to będę musiał kombinować lm7909

    Nie kombinuj - kup LM7909

  • #50 24 Lut 2014 18:33
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Nie wiem może coś źle robię albo mam jakiś błąd w schemacie albo może źle podłączyłem trafo? Dzisiaj kupiłem ten stabilizator napięcia ujemnego tylko że był KA7909 podłączyłem wg pinoutu z Link i dalej się gotuje:/ trafo podłączyłem do 3 pinowego złącza na płytce zasilacza tak że do pierwszego pinu podłączyłem początek jednego uzwojenia wtórnego do 2 pinu koniec tego uzwojenia i początek drugiego a do 3 pinu podłączyłem koniec drugiego uzwojenia. Bez tego nieszczęsnego stabilizatora wszystko działa napięcia na złączu do procesora są ok poza tym -9v bo go nie ma z oczywistych względów. Napięcie między ścieżką masy (czarny kabel z multimetru) a ścieżką dochodzącą do stabilizatora (bez niego) wynosi ok -19V. Jak przylutowałem stabilizator tylko do masy i napięcia ujemnego (bez koncówki out ) to jest to samo dalej się grzeje jak głupi. Może to wina stabilizatora jakiś zepsuty mogłem kupić?
    Tak podłączam stabilizator :
    Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej
    GND ->1 nóżka In->2 nóżka out->3 nóżka
    Bez podłączonego OUT nawet z ewentualnym zwarciem na płytce (którego nie widze) myślę, że nie powinien się grzać.

    Edit:
    Mierzyłem napięcie na wyjściu stabilizatora jest w granicy -2,5v trochę to bez sensu bo wygląda na to, że ten stabilizator można sobie za przeproszeniem wsadzić. No chyba, że znowu coś źle robię?

  • #51 25 Lut 2014 14:36
    tomiok
    Poziom 33  

    A na pewno nie podłączyłeś go "odwrotnie" ?
    Znów sugeruję dać obustrone dokładne foto.

  • #52 25 Lut 2014 14:37
    maciek_1992
    Poziom 13  

    hmm sam już nie wiem... w sumie to mogłem pomylić in z gnd. A jeśli tak bym zrobił to już po stabilizatorze ?

  • #53 25 Lut 2014 14:49
    tomiok
    Poziom 33  

    Ciężko powiedzieć jego układ jest prosty, wiec najłatwiej byłby go polutować osobno nawet na "pająka" i sprawdzić czy jest ok.

  • #54 25 Lut 2014 15:05
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Chodzi Ci o układ stabilizatora? Jeśli tak to nie za bardzo wiem jak się za to zabrać bo nie mam zasilacza z napięciem ujemnym. Ale jak podłączam go do płytki tam gdzie jest właśnie to napięcie ok -19V to wtedy grzeje się bardzo mocno a na wyjściu jest ok -2,5V. No ale trudno kupie w czwartek nowy stabilizator i sprawdzę 10 razy czy dobrze przylutowałem przed podłączeniem. Jeśli do tej pory nikt nic innego nie wymyśli.

    EDIT:
    Żeby później nie było, że coś znowu źle podłącze więc zapytam. Czy takie połączenie stabilizatora jak na schemacie, który dodałem ostatnio, będzie dobre?

  • #55 26 Lut 2014 23:22
    tomiok
    Poziom 33  

    Podany rysunek jest zgodny, ale który konkretnie i jakiej firmy masz układ ?

  • #56 26 Lut 2014 23:26
    maciek_1992
    Poziom 13  

    Chodzi mi o stabilizator napięcia ujemnego a konkretnie czy miejscach są odpowiednie piny tj. GND In (ok-19v) i out. Stabilizatora jeszcze nie mam dopiero jutro kupie. Chodzi mi o schemat z 50 postu.

  • #57 26 Lut 2014 23:31
    tomiok
    Poziom 33  

    Opis - poprawny.
    Ale czasami Piny są różnie wyprowadzone (zależnie od producenta).
    Przykład: Kilka pytań odnośnie składania stacji lutowniczej

  • #58 27 Lut 2014 00:12
    maciek_1992
    Poziom 13  

    To jeśli opis na schemacie jest ok to jutro kupie ten stabilizator i jak będę go miał w ręce to będę dopiero szukał jak ma wyprowadzenia.

    EDIT:
    Dzisiaj kupiłem stabilizator LM7909C wyprowadzenia miał tak jak ten wcześniejszy. Podłączyłem i w końcu stacja zaczęła współpracować. Musiałem jeszcze tylko podciągnąć zasilanie do podświetlenia LCD. Przeprowadziłem auto kalibrację a stacja sprawuje się całkiem dobrze jednak mam pytanie mam nadzieje, że już ostatnie:)
    Podczas rozruchu tzn jak stacja chwile dłużej działa na 100% mocy to triak robi się gorący tak, że parzy w palce. Później już podczas normalnej pracy (utrzymywanie temp.) już jest tylko trochę ciepły "na oko" ok 40-50*C. Założyłem na niego malutki radiator dla bezpieczeństwa. A pytanie to czy tak ma być?

    Edit2:
    Wsadziłem lutownice to obudowy niestety z braku lepszego pomysłu i czasu jest to obudowa po zasilaczu ATX :) Zasilacz miał 250W więc obudowa jest dość kompaktowa. Pozostało mi tylko przykręcić wyświetlacz i tą dużą płytkę ale do tego muszę kupić dłuższe śrubki. Po pierwszych testach mogę stwierdzić, że wszystko działa bardzo dobrze temperaturę utrzymuje w granicy ustawienia max +-2-3*C przy dużym poborze ciepła podczas testu (grot przyłożony do dużego radiatora sporą powierzchnią). Przy normalnym lutowaniu temperatura oscyluje w granicy +-1*C od nastawu.
    Reasumując nawet hobbysta poradzi sobie z tą stacją oczywiście z pomocą kogoś doświadczonego jest łatwiej :)
    Koszt jej wykonania w moim przypadku tj musiałem wszystko kupić nowe, wyniósł ok 200zł ale większość elementów tzw drobnicy kupiłem większe ilości.
    Ale myślę, że za stacje takiej klasy to nie jest wygórowana cena. Poza tym powinna posłużyć kilka lat.

    Ps. Chciałem jeszcze podziękować tomiok'owi i elektryku5 za pomoc przy składaniu stacji.

  • #59 19 Lip 2015 20:17
    Czang16
    Poziom 11  

    Witam. Mam pytanie Czy zamiast mostka B1000C1500R który jest na 1.5 A 1000 V mogę zastosować mostek który jest na 1.5 A 600 V, bądź mostek który jest na 4 A 1000 V. W sklepie w moim mieście jest brak B1000C1500R. Z góry dziękuję za odpowiedz :)

  • #60 20 Lip 2015 00:20
    tomiok
    Poziom 33  

    Czang16 napisał:
    Witam. Mam pytanie Czy zamiast mostka B1000C1500R który jest na 1.5 A 1000 V mogę zastosować mostek który jest na 1.5 A 600 V, bądź mostek który jest na 4 A 1000 V. W sklepie w moim mieście jest brak B1000C1500R. Z góry dziękuję za odpowiedz :)

    Możesz zastosować oba opisane mostki, ten drugi ma większy "zapas".