Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF105 460 - Ostrzeżenie układu wydechowego i ograniczona moc silnika

brawoos 22 Sty 2014 19:14 22815 28
  • #1 22 Sty 2014 19:14
    brawoos
    Poziom 9  

    Witam. pacjent DAF XF 105.460 2007r z grudnia wyświetla się ostrzeżenie układu wydechowego i ograniczona moc silnika. podłączyłem go do Jaltesta i 2 obecne błędy poziom koncentracji azotu NOX , poziom 2 koncentracji azotów NOX. Już jest założone adblue II czyli już na czujnikach NOX. Pytanie moje jest takie na co mam wymienić?? Ja bym stawiał na czujnik NOX przed katalizatorem ale te czujniki są drogie i nie chciał bym wpuścić klienta w niepotrzebne koszta, bo z drugiej strony podejrzewam tez katalizator - bo sadze że jak by był czujnik to by pisało czujnik NOX. Dodam że był błąd czujnika NOX ale już nie obecny.

    3 28
  • #2 22 Sty 2014 21:32
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    A adblue masz z wiarygodnego źródła? Jest dużo lipnego adblue na rynku o zaniżonej zawartości amoniaku...

    2
  • #3 22 Sty 2014 21:38
    brawoos
    Poziom 9  

    to nie jest moje auto wiec dokładnie nie wiem ale twierdzi że tankuje na jakieś stacji.

    2
  • #4 23 Sty 2014 20:50
    serwis24h
    Poziom 12  

    Spr. czy dawkuje płyn w odpowiedniej ilości jeśli tak ,to na drogę sprawdzić nox-y i redukcje katalityczną... A turbina była ostatnio wymieniana w tym aucie? Że podejrzewasz katalizator?

    Dodano po 3 [minuty]:

    No i Kris też ma racje aby sprawdzić roztwór płynu

    2
  • #5 23 Sty 2014 21:05
    brawoos
    Poziom 9  

    Dawkuje Adblue ponieważ ubywa tak jak wcześniej. A sądzę że jeżeli by za dużo dawkował to nie wyrzucał by błędu koncentracji. Nic mi nie wiadomo o wymianie turba. Zastanawia mnie tylko dlaczego Jaltest nie pokazuje czujnik NOX ( tak jak w innym aucie) tylko ogólnie - Poziom 2 koncentracji azotów NOX.

    0
  • #6 23 Sty 2014 22:32
    daro111
    Poziom 31  

    Witam.

    brawoos napisał:
    Zastanawia mnie tylko dlaczego Jaltest nie pokazuje czujnik NOX ( tak jak w innym aucie) tylko ogólnie - Poziom 2 koncentracji azotów NOX.

    W/g mnie nie pokazuje uszkodzenia czujnika NOx, bo jest sprawny. A błąd dotyczy zmierzonego poziomu tlenków azotu-przekroczona norma. Czyli pomimo poprawnej pracy systemu nie jest uzyskiwany odpowiedni poziom NOx .
    krisbrumm napisał:
    A adblue masz z wiarygodnego źródła? Jest dużo lipnego adblue na rynku o zaniżonej zawartości amoniaku...

    serwis24h napisał:
    Spr. czy dawkuje płyn w odpowiedniej ilości

    brawoos napisał:
    z drugiej strony podejrzewam tez katalizator

    1
  • #7 23 Sty 2014 22:37
    kwok
    Poziom 39  

    Do tego co wyżej dołóż wtryskiwacze - przerobione na silniku Cummins.

    1
  • #8 23 Sty 2014 23:47
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    W moim odczuciu katalizator jest na wylocie.Ile km ma to auto?

    2
  • #9 24 Sty 2014 11:10
    brawoos
    Poziom 9  

    Auto ma 790tys km. i jeszcze nie był wymieniany. Też mam odczucie co do katalizatora. Tylko zastanawia mnie jedna rzecz dlaczego ogranicza moc.

    1
  • #10 24 Sty 2014 12:18
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Ograniczenie mocy jest efektem kodu mówiącego o nieprzepisowym stężeniu nox w spalinach i wynika z regulacji prawnych eobd.zlikwiduj przyczynę czyli brak redukcji nox w katalizatorze a nie będzie ograniczać mocy.w przypadku przebiegu 790k katalizator jest jak najbardziej prawdopodobny.

    1
  • #11 24 Sty 2014 13:00
    brawoos
    Poziom 9  

    zauważyłem jeszcze jedną rzecz w filtr paliwa jest bardzo zabrudzony i paliwo w zbiorniku tak samo jak by zostało zatankowane strasznej jakości paliwo z przepracowanym olejem czy to mogło być przyczyną zawalenia katalizatora?? bo ja bym mówił że TAK.

    2
  • #12 25 Sty 2014 15:51
    brawoos
    Poziom 9  

    Auto wjechało dzisiaj na kanał i rozebrałem rury tłumika i ujrzałem skałę. Wiec sadze że mam przyczynę wysokiego stężenia NOX. Pytanko czy ktoś zna przyczynę robienia się tej skały

    1
  • #13 25 Sty 2014 18:07
    kwantor
    Poziom 38  

    Za dużo podanego mocznika- uszkodzona może być dysza- adblue leje się strumieniami.
    Może być też podawany zbyt wczesnie, zanim spaliny osiągną odpowiednią temp. No i zabity katalizator też będzie, nawet tymi "lodami"

    1
  • #14 25 Sty 2014 19:39
    brawoos
    Poziom 9  

    Dysze przeczyściłem i ładnie rozpyla ale Kwator możesz mieć racje że czujnik temperatury może być uszkodzony i za szybko podaje. To wyjaśnia sytuacje że pusty ciągnik i Jaltest włączony w czasie jazdy podaje ze dawkuje adblue ,nie wielkie ilości ale jednak i to przy 280stopniach już wtryskuje a z tego co kojarzę to powinno być coś koło 340stopni na wejściu chyba że się mylę.

    0
  • #15 25 Sty 2014 21:10
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    AdBlue dozowane jest jeżeli temperatura przekracza 250st.C.
    Takie skrystalizowane adblue nie jest spowodowane jakimkolwiek nadmiernym dawkowaniem pompy, bowiem ilość adblue jest uzależniony od pomierzonej wartości NoX za i przed katalizatorem.Najczęściej taki widok w katalizatorze jest spowodowany niskiej jakości AdBlue, które to nie powoduje wskutek reakcji chemicznej rozpadu tlenków azotu na tlen oraz amoniak, a więc nie powoduje redukcji NoX na nalezytym poziomie i to powoduje zwielokrotnienie dawki wtryskiwanego AdBlue.Sterownik EAS2 robi to w dwu etapach.

    1
  • #16 25 Sty 2014 21:21
    brawoos
    Poziom 9  

    Krisbrumm mam pytanko. To po wyczyszczeniu skały, dyszy i zmianie Adblue powinno się wszystko uspokoić?? pod warunkiem że katalizator się nie zapchał??

    0
  • #17 25 Sty 2014 21:59
    kwantor
    Poziom 38  

    |Owszem, ale nie i będzie tak jak pisałem- w przypadku obluzowania się końcówki dyszy, czy wręcz pęknięciu przewody biegnącego do dyszy.
    Wtedy adblue po prostu wcieka, a nie jest wtryskiwane w postaci mgły. Rozpad katalityczny nie może się odbyć w całości, bo rzeka mocznika płynie na styku katalizatyora a jego obudową.
    Gra jeszcze rolę prawidłowość funkcjonowania dozownika i potwierdzenie faktycznych wartości czujników temp, a nie odczytanych komputerem, bo ten jest głupi i widzi tylko rezystancję, którą przelicza na °C.
    Jakość adblue jest też ważna, ale nie jest powiedziane, że to jest przyczyną w 100% w tym przypadku.

    1
  • Pomocny post
    #18 26 Sty 2014 00:53
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    kolega kwantor ma rację iż jakość rozpylania adblue przez dyszę ma istotne znaczenie dla funkcjonowania katalizatora.Z tym, że jeżeli nie ma oczywistej usterki w samej dyszy i rurce, oraz nie ma błędów dotyczących obwodu sprężonego powietrza, to trudno tenże obwód podejrzewać o misfunkcjonowanie.
    W przypadku pomiaru temperatury to fakt, iż system przelicza rezystancję na temperaturę nie jest w zadnym stopniu niewłaściwym sposobem pomiaru, bo miliony innych aut jeżdźą z czujnikami temperatur typu NTC i nic się złego nie dzieje a dokładność pomiaru jest wystarczająca, żeby nie doszło do wtryskiwania adblue do zimnych spalin.
    We wszystkich znanych mi przypadkach jakie widziałem, gdzie adblue skrystalizowało sie tak jak na fotografii, system dozowania adblue ( zarówno obwód adblue jak i powietrza ) funkcjonował prawidłowo co potwierdzały konkretne testy, nie było odpowiednich kodów błędów mówiących o usterkach w obwodzie dozowania adblue lub kontroli sprężonego powietrza, natomiast po wysłaniu próbki adblue do laboratorium DAF-a zawsze otrzymywaliśmy odpowiedź iż AdBlue nie spełniało norm ISO.
    Zmień adblue, wyczyść ten kamień z katalizatora i przeleć nim po autostradzie (o ile takowe są) z pełnym obciążeniem aby katalizator zagrzał się do swojej temperatury roboczej (czyli nomen omen około 500st.C!)

    2
  • #19 26 Sty 2014 10:07
    kwantor
    Poziom 38  

    Dodam tylko, że czujniki NTC, PTC to najbardziej awaryjne jakie dotąd wynalazł człowiek. Jest to sztuczny półprzewodnik ze sprasowanych komponentów.
    Ich defekt potrafi objawiać się np. w jakimś przedziale temperatury, potrafi np zmienić harakterystykę, nachylenie, z NTC, na PTC, i nagle odwrotnie.
    Bee awaree! :D
    Ja zaliczyłem 4 takie przypadki.
    Silniki spalinowe i lodówki.

    1
  • #20 26 Sty 2014 12:31
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Możliwe że w innych autach tak jest ale jeszcze nigdy w DAFie nie spotkałem się z zepsutym czujnikiem temperatury spalin.
    Juz widzę odpowiedź na tezę o awaryjności tych czujników ludzi z R&D w DAFie:
    Gdyby faktycznie były by tak awaryjne i przysparzały tyle problemów, wymienilibyśmy je na czujniki innego typu.
    Oni tak tam traktują takie przypadki, co ma miejsce w przypadku np. turbosprężarek w DAFie - silnik MX. Obecnie jest już 3-cia generacja sprężarek pochodząca od Garret z tytanowymi wirnikami.Sa montowane w modelach po 2013 roku

    1
  • #21 26 Sty 2014 15:07
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja również uważam że winowajcą będzie złej jakości AdBlue .... ale zawsze można zrobić wszystkie testy systemu.
    Co do samego czujnika temperatury spalin - trafiają się uszkodzone.

    2
  • #22 26 Sty 2014 17:20
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Co do kontroli emisji spalin, to na pewno czujniki NoX są słabym punktem.Już tyle razy były one modernizowane i i tak nie grzeszą trwałością...W tym miesiącu wymieniłem już z 10

    0
  • #23 26 Sty 2014 19:40
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie były i nie będą i zawsze będą problemy.
    W środowisku żywego ognia wibracji i "konkretnych" temperatur, próżno szukać trwałości i precyzji.
    Jednak nie ma innej drogi, te "wynalazki" są naprawdę skuteczne w ograniczaniu trucicielstwa.

    0
  • #24 26 Sty 2014 20:11
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    krisbrumm napisał:
    czujniki NoX są słabym punktem
    Zgadza się ... jednak najczęściej to winny jest ''konwerter'' jego wykonanie, obudowa,pcb.

    3
  • #25 26 Sty 2014 22:14
    maher440
    Poziom 15  

    Kolega w Dafie miał podobny przypadek,servis zmienił czujnik nox przez 400km był spokój a potem od nowa.W końcu założył oryginalny filtr paliwa i problem znikł.

    Moderowany przez zeimp:


    Jeżeli nie chcesz mieć na swoim koncie ostrzeżenia, to radzę nie gdybać (!) na tym forum! To forum techniczne i albo doradzasz, albo gdybasz..! Proszę przemyśleć... Grozi (takie gdybanie) ostrzeżeniem!

    2
  • #26 28 Maj 2015 09:44
    mateuszz-m1
    Poziom 1  

    Witam. Mam problem z Dafem 105 460 2008r. Na wyświetlaczu świeci się układ wydechowy i kontrolka z żółtym dymkiem. Układ wydechowy świecił mi się od samego początku ale wszystko było ok auto miało moc normalnie paliło i pobierało adblue zrobiłem tak ponad 50 tyś. Ostatnio jednak świeci się kontrolka z żółtym dymkiem no i w ogóle nie pobiera adblue po tygodniu jazdy ograniczylo moc silnika pojechałem do serwisu Dafa i odczytali następujące błędy: 26-0, 26-1, 9-3, 68, 68-0, 68-7. Fachowcy od razu powiedzieli że do wymiany są czujnik temperatury przed katalizatorem i czujnik nox za katalizatorem żeby móc dalej rozwiązać problem i szukać co dalej. Wszystko fajnie tylko nie sztuka wymieniać i kasować za to ogromne pieniądze bo powiedzieli że może być uszkodzona pompa adlbue w najgorszym wypadku. Nie zgodziłem się na wymianę tych czujników i grzecznie panom z ESY podziękowałem. Czy ktoś byłby tak życzliwy i jest w stanie pomóc i powiedzieć co jest nie tak i odczytać błędy ? Z góry dzięki.

    2
  • #27 29 Maj 2015 15:01
    kakibara
    Poziom 28  

    Witam, nikt nie jest wstanie Ci powiedzieć, że jak wymienisz czujniki będzie ok, ale dziwi mnie fakt, że w serwisie już tak na wstępie się zabezpieczyli, wracając do sedna czujnik temperatury to grosze, droższy będzie nox sensor, bez wymiany tego sensora cały czas będziesz miał ograniczenie mocy. tak na szybko możesz sprawdzić wtyczkę czy nie jest utleniona w środku - idż za czujnikiem od rury wydechowej - to jest ten z czarnym kablem - dochodzi za skrzynkę z bateriami , jeżeli masz jakieś pojęcie, sprawdź kable czy nie są uszkodzone, w nox senor masz tylko 4, w sensorze temp. 2 bo jeżeli będą sprawne czujniki to zaoszczędzisz kilka zł, możesz także wyciągnąć wtyczkę z pompy adblue i założyć ją ponownie, czasami to pomaga.

    2
  • #28 18 Lis 2015 15:23
    jacenty121
    Poziom 10  

    Wstawiłem do dafa 105 460 emulator tego calego dziadostwa adblue, brak błędów. Super sprawa

    1
  • #29 19 Lis 2015 22:26
    gucio~1
    Poziom 21  

    Jak jeździsz po kraju to super sprawa. U nas w firmie,miesiąc temu, przed Olszyną BAG-i przetrzepały tak samochód pod kątem magnesów, hamulców,zawieszenia emisji, dokumentów i czego tylko się dało, że kierowca z kilkudziesięcioletnim stażem jeszcze czegoś takiego nie widział.
    Wpinali się kompem do OBD (Actros) A w diagnostyce emulator niestety widać.

    3