Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku

misiek_89 22 Jan 2014 19:17 46584 6
  • #1
    misiek_89
    Level 15  
    Witam wszystkich.
    Od czasu spadku temperatur poniżej 10-15st. na zewnątrz pojawił się problem z moją Coupe. Obroty po odpaleniu zimnego silnika falują w zakresie 600-2000obr/min a z wydechu mocno pachnie benzyną, w lato tego problemu nie było. Falowanie trwa około 10-15s po uruchomieniu silnika, następnie w czasie jazdy ze stałymi obrotami na poziomie 2000obr/min auto szarpie(raz zwalnia raz przyspiesza, zarówno na pb i lpg). Po nagrzaniu do około 30-40st. problem znika i samochód jedzie wręcz wzorowo.
    Co zrobiłem do tej pory:
    - wymiana świec na nowe: Bosch 1 elektrodowe platynowo-irydowe,
    - czyszczenie przepustnicy, 1 kanalik był niedrożny,
    - podłączyłem Op-Com i nie wyświetlił żadnych błędów silnika.
    Tutaj nagrałem film:


    Może ma ktoś jakiś pomysł do czego warto jeszcze zajrzeć? Co ciekawego, po odpaleniu samochodu w czasie falowania czas wtrysku dochodzi nawet do 14-15ms a w okienku throttle position pojawia się co jakiś czas napis INVAILD.
  • #2
    francuski_pudelek
    Level 10  
    Prawdopodobnie to zawór biegu jałowego IACV popularnie zwany silniczkiem krokowym albo wolnych obrotów. Też co jakiś czas (kikladziesiąt tysięcy km) przerabiam ten temat w swoim Oplu (do tej pory padły mi trzy sztuki) mimo ze komputer błędów nie wywala. Wymiana zawsze pomagała.
  • #3
    Blicek
    Level 26  
    Jaki kod silnika? Jezeli X18XE1, Z18XE albo Z18XEL to przepustnica powinna byc na servie - tzn. nie ma zaworu regulacji biegu jałowego. Sprawdź układ dolotowy na szczelność. Hamulec nie wydaje sie twardszy niż zwykle?
  • #4
    misiek_89
    Level 15  
    Blicek wrote:
    Jaki kod silnika? Jezeli X18XE1, Z18XE albo Z18XEL to przepustnica powinna byc na servie - tzn. nie ma zaworu regulacji biegu jałowego. Sprawdź układ dolotowy na szczelność. Hamulec nie wydaje sie twardszy niż zwykle?


    Dokładnie tak jak piszesz, jest to silnik Z18XE i przepustnica jest na servie. Co do hamulca to nie zwróciłem uwagi czy coś się zmieniło... Jesteś kolejną osobą która mówi o sprawdzeniu szczelności układu dolotowego. Sprawdzę to w najbliższym wolnym czasie.

    AKTUALIZACJA 25.01.2014

    A więc dzisiaj:
    -podmieniłem cewkę na sprawną - silnik faluje,
    -podmieniłem przepływomierz - silnik faluje,
    -dla całkowitej pewności wyczyściłem przepustnice po raz 2 - silnik faluje,
    -układ dolotowy nie ma widocznych uszkodzeń, jak będzie troche lepsza pogoda to sprawdze plakiem.

    Nie mam pojęcia co z moim autkiem.... :(
  • #5
    Seweryn82
    Level 19  
    Czy kolega poradził sobie z tematem?
  • #6
    misiek_89
    Level 15  
    Witam.
    Przepraszam, że tak długo nic nie odpisywałem. Udało mi się uporać z problemem. Winny był potencjometr przepustnicy sterowanej elektrycznie.
    Rozwiązanie problemu:
    1) Demontujemy przepustnicę. W tym celu należy odpiąć od niej węże z płynem chłodniczym (zaślepić jakąś śrubką węże, żeby płyn nie wyciekał). Zdjąć gumowy wąż podciśnieniowy. Odpiąć wtyczkę. Odkręcić 4 śruby (nasadka gwiazdkowa, nie pamiętam rozmiaru).
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    2) Bierzemy przepustnice na stół. Interesujący nas potencjometr znajduje się pod pokrywką, która niestety nie jest przykręcana.
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    Należy rozgiąć zaciśnięty kołnierz, delikatnie podważyć pokrywkę śrubokrętem i powinna powoli odchodzić. Uwaga: Nie wkładać narzędzia za głęboko bo uszkodzimy elektronikę.
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    3) Naszym oczom ukazują się ścieżki potencjometru.
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    Ja kupiłem preparat do czyszczenie potencjometrów, porządnie wyczyściłem ścieżki i dogiąłem bardzo delikatnie nóżki do ścieżek żeby polepszyć kontakt. To powinno załatwić sprawę.
    4) Teraz zabieramy się za wewnętrzną część z klapą. Mając przepustnicę na stole, mamy idealne warunki do porządnego wyczyszczenia jej wnętrza. Ja używałem zmywacza do hamulców. Proszę o zwrócenie uwagi na bardzo mały otworek w korpusie przepustnicy. Należy go udrożnić np. igłą i też dobrze wypłukać z brudu w środku.
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    5) Pozostaje zamontować pokrywkę potencjometrów. Mi udało się dogiąć spowrotem kołnierz, ale użyłem również odrobiny uszczelniacza. Później w jakiś sposób to ścisnąć żeby przeschło(użyłem opasek zaciskowych).
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    6) Montujemy przepustnicę spowrotem. Najlepiej kupić i zamontować nową uszczelkę. Podłączamy wszystkie przewody, wtyczkę itd.
    Opel Astra G 1.8 16v - Falujące obroty i szarpanie na zimnym silniku
    7) Tutaj mam niepotwierdzoną informację: Gdzieś przeczytałem, że można zaadaptować przepustnicę odpalając samochód i tak go pozostawić bez dotykania pedału przyspieszenia aż załączy się wentylator chłodnicy. Ja u siebie tak zrobiłem, nie wiem czy to miało jakiś wpływ czy nie, ale na pewno nie zaszkodziło.

    Po tych wszystkich zabiegach jeżdżę autem do dzisiaj i problem falujących obrotów nigdy nie powrócił.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia w naprawach.
  • #7
    misiek_89
    Level 15  
    Rozwiązanie problemu opisane w powyższym poście. Zamykam temat.