Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

9 falowników simovert 6se7016 na każdym ten sam błąd F015

matekogon 23 Sty 2014 18:19 1710 7
  • #1 23 Sty 2014 18:19
    matekogon
    Poziom 22  

    Witam wszystkich. Mam pewien problem z maszyną i potrzebuję informacji gdzie mógłbym szukać problemu. Posiadam maszynę która ma 9 falowników simensa simovert 6se7016 wszystkie są spięte szyną profibus i sygnał sterujący jest zadawany z panelu operatorskiego. Dzisiaj maszyna po 4 godzinach pracy została zatrzymana przez obsługę , próbując ją ponownie uruchomić już na panelu pojawiał się błąd uszkodzenia silnika (nazwę go nr1). Jak na panelu operatorskim wyłączyłem ten silnik bo mam taką możliwość to po uruchomieniu maszyny, 30 sekund pracy i znowu błąd następnego silnika i tak sytuacja się powtarza na każdym z 9 silników. Poszedłem zobaczyć co wyświetla się na falownikach i okazało się że na każdym z nich który w danej chwili pracował pokazuje się ten sam błąd F015.

    Opis błędu
    Utyk silnika
    Nastąpił utyk lub blokada silnika. Powód:
    Zbyt duży moment statyczny.
    − Zbyt szybki rozruch lub hamowanie, zbyt
    szybkie lub zbyt duże zmiany obciążenia
    − Błędna parametryzacja przetwornika impul.
    P151 lub skalowanie prądnicy
    tachometrycznej P138.
    - Złe wyprowadzenie sygnału prędkości (nie
    podłączona tarcza prędkościomierza).
    Błąd powstaje dopiero po czasie
    nastawionym w P805. Binector B0156
    występuje w bicie 28 słowa stanu 2 i param.
    r553. Rozpoznanie, czy silnik został
    zablokowany czy utknął zależy od P792 (
    uchyb) i P794. Przy regulacji n/f warunkiem
    powstania błędu jest osiągniecie granicy
    momentu napędowego (B0234). Przy
    regulacji prędkości (P100 = 4) i napędu
    nadrzędnego (zobacz P587), błąd ten może
    wskazywać na przerwę w przewodzie
    enkodera. Ten przypadek ma takie samo
    znaczenie jak w przypadku blokady napędu.
    Przy sterowaniu U/f musi być włączony
    regulator I(max) (P331). Urządzenie
    kontrolne nie działa dla napędów tekstylnych
    U/f (P163=2).
    Nastąpił utyk lub blokada silnika. Powód:
    W przypadku silników synchronicznych
    (P095=12, 13) : przez osiągnięcie
    maksymalnej częstotliwości. W przypadku
    silników synchronicznych z zewnętrznym
    wzbudzeniem (P095 = 12) : jako wynik
    braku lub zbyt wysokiego prądu wzbudzenia
    (za mały lub za duży strumień mag.). Błąd
    jest generowany natychmiast po osiągnięciu
    maksymalnej częstotliwości silnika
    synchronicznego (włączając rezerwę
    sterowania) ( B0254 ). Jeżeli odchylenia
    strumienia w wirniku są zbyt duże przede
    wszystkim ustawia się prąd przemiennika na
    zero, prąd wzbudzenia jest zmniejszony.
    Następnie po czasie oczekiwania pojawia
    się wiadomość o błędzie, a generowany błąd
    jest na poziomie podwójnej wartości stałej
    czasowej tłumienia (2*r124.1 ). Podczas
    tego czasu oczekiwania bit B0156 jest już w
    słowie stanu (r553.28).



    Koledzy może ktoś mi podpowiedzieć gdzie szukać problemu. Silniki nie są zatarte, a biorąc wszystko na logikę i na opis błędu, czy jest możliwe żeby uszkodzeniu uległo w tym samym czasie 9 silników,enkoderów,hamulców itp

    Czy może być tak że jeśli ulegnie uszkodzeniu jeden falownik to po szynie profibus idzie ta informacja do reszty falowników i u nich pokazuje się ten sam błąd?

    Czy jednak może to leżeć po stronie software w panelu operatorskim ?
    Czy powinienem jednak ustawić falownik na tryb ręczny i sprawdzić każdy z osobna?

    0 7
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 25 Sty 2014 14:22
    12robert12
    Poziom 28  

    Witam,

    Oczywiście sprawdzić należy w sterowaniu lokalnym przynajmniej 2 falowniki aby wykluczyc ich uszkodzenie.
    Mam nadzieję, że sprawdziłeś napięcie szyny DC i tętnienia na niej podczas pracy.

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 25 Sty 2014 19:09
    ul1111
    Poziom 22  

    Czy owe silniki mają hamulec lub jakoś zewnętrznie są hamowane? Po tym jak wywali ci F015 podejdź do silnika i sprawdź czy przypadkiem nie jest gorący.

    0
  • #4 25 Sty 2014 20:52
    matekogon
    Poziom 22  

    Witam szyna DC sprawdzona, silniki sprawdzone nie są zatarte. Wydaje mi się że błąd będzie leżał po stronie programu który steruje falownikami. Nie dopatrzyłem że jeden falownik nie wyświetla błędu, dlatego bo jest on odpowiedzialny za inną funkcję (wentylacja) . Natomiast pozostałe 8 jest odpowiedzialne za ruch liniowy (przesuwanie produktu). Więc coś je blokuje.

    0
  • #5 25 Sty 2014 22:06
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Przeprowadź test sieci, Profibus nie jest "idiotoodporny" niestety.

    0
  • #6 31 Sty 2014 15:55
    matekogon
    Poziom 22  

    Koledzy dzięki za informację. Problem prawie został rozwiązany. Przyczyna leżała w przekaźniku czasowym który załączał sygnał zezwolenia na pracę przetwornic. Jednak Koledzy mam jeszcze jedno pytanie: czy ma ktoś dostęp do jakiś materiałów lub podpowie jak w programie DRIVEMON simensa się poruszać, aby zmienić parametr P100. Z panelu przedniego nie mam możliwości tego zmienić, bo jest w jakiś sposób zablokowany dostęp do zmiany tego parametru.

    0
  • #7 31 Sty 2014 22:51
    falowniki.com
    Spec od Falowników

    Utwierdza mnie to tylko w jednym, jak najdalej od tej sieci.
    Pomijam tu "pracę" programisty.

    0
  • #8 02 Lut 2014 18:14
    matekogon
    Poziom 22  

    Nikogo nie znajdę kto by podpowiedział obsługę tego programu?

    0