Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sharan 1,9TDi Automat - nadpalona skrzynka z bezpiecznikami 130A i 110A

piotreksp 23 Jan 2014 19:55 29718 34
Texa Poland
  • #1
    piotreksp
    Level 10  
    Witam, po raz drugi w ostatnich latach nadpaleniu uległa skrzynka bezpiecznikowa (obok akumulatora) / jak na foto poniżej. Wypaliły się 2 największe bezpieczniki 130A (4) i 110A (5) w skrzynce, oraz rozładował się akumulator (w trakcie jazdy) . Auto zostało unieruchomione. Założyłem dzisiaj nową skrzynkę z bezpiecznikami i naładowany na nowo akumulator (2 letni VARTA Silver dynamic 85Ah 800). Podczas uruchomiania auta świeciła się kontrolka ABS i ESP oraz samo włączało się podświetlenie przycisku ogrzewania przedniej szyby. Udałem się do warsztatu i tam usunięto na komputerze diagnostycznym kilka błędów. Niestety przed i po ww. badaniu kontrolka (5W) właczona szeregowo na minusie akumulatora ( przy wyjętym ze stacyjki kluczyku) jasno świeci. Poza tym w trakcie jazdy znowu silnie nagrzewają się wspomianie wyżej dwa bezpieczniki 130A (4) i 110A (5). Dalej samoczynnie przy starcie auta startuje Climatronic i włącza się podświetlenie przycisku ogrzewania przedniej szyby.
    Proszę o radę co może być przyczyną, bo nie chcę doprowadzić do kolejnego (trzeciego) wypalenia bezpieczników. Przy załączonej na akumulatorze kontrolce 5W (opisane powyżej) sprawdziłem wszystkie bezpieczniki "pod kierownicą" niestety kontrolka dalej świeciła (jest przebicie). Nie sprawdziłem jeszcze przekaźników. Co jeszcze mógłbym sprawdzić ?
    Sharan 1,9TDi Automat - nadpalona skrzynka z bezpiecznikami 130A i 110A
  • Texa Poland
  • #2
    kdvc
    Level 24  
    Zobacz ciągłość przewodu od bezpiecznika drugiego od góry czy nie jest gdzieś w przejściu z komory silnika do wnętrza bądź gdzieś indziej na swojej długości przetarty do nadwozia . Tyle porad przychodzi mi póki co do głowy .
  • Helpful post
    #3
    dafit906
    Level 27  
    Standardowa usterka, tak samo sharan jak i alhambra i galaxy. do WYMIANY NA NOWY przewód od alternatora do skrzynki bezpieczników oraz skrzynka bezpieczników NA NOWĄ! Jest to dostepne w ASO. Nie raz taki przypadek miałem. Skrzynka po numerach dobierana a przewód w sklepie elektrycznym z zakutymi koncówkami. Skrzynka coś z tego co pamietam 211zł a przewód zalezy od sklepu :) Nie zmieniaj na uzywaną bo to nic nie da - nie wiem dlaczego ale tak jest. W nowej jest minimalnie zmieniona konstrukcja i inne wartosci bezpieczników. Coś widocznie producent zawalil projektując samochód i teraz naprawiają bledy
  • #4
    andrzej20001
    Level 43  
    Potwierdzam , skrzynka i minimum nowe oczka na przewód.Najlepiej nowy cały.
  • Texa Poland
  • #5
    piotreksp
    Level 10  
    dziękuję za wypowiedzi, mam jeszcze pytanie. Czy chodzi o wymianę jednego pojedynczego kabla ? czy dwóch kabli ? - nadpalone i grzeją się 2 kable . Kabel pierwszy od góry po prawej 130A (gniazdo nr 4) oraz kabel drugi od góry po prawej 110A (gniazdo nr 3). Kabel (kable) chce zamówić sam w sklepie serwisowym VW - stąd też prosiłbym o opis (funkcje) tych wymienionych dwóch kabli. Poza tym czy są to pojedyncze kable czy wiązki ? ( zewnątrz trudno rozróżnić). Jeszcze raz dziękuję za wypowiedzi.
  • Helpful post
    #6
    dafit906
    Level 27  
    Jeden idzie od alternatora a drugi idzie do "budy" - zasilanie "budy" bezpiecznik większy czyli twoj 130A (w nowej skrzynce 150A) - alternator a "wnętrze" 110A
  • #7
    piotreksp
    Level 10  
    dzięki dafit906 z podpowiedź ! Sprawdziłem kolejno przy załaczonej kontrolce ( właczonej szeregowo na minusie akumulatora - przy wyjętym ze stacyjki kluczyku) przewody (4) 150A S177 i (3) 110A S176. Jako pierwszy z bezpiecznika zdjąłem kabel (4) 150A S177 - kontrolka świeciła. Gdy odczepiłem kolejno oczko kabla (3) 110A S176 kontrolka zgasła. Czy kolejność tego sprawdzania może mieć znaczenie. Jak można sprawdzić przewód (3) S176 od wnętrza bo w pomieszczeniu akumulatora przewód "ginie" pod podstawą akumulatora i "idzie" gdzieś w kierunku kierownicy. Załączam poniźej odpowieni fragment schematu. Przy odłaczaniu przewodów i wtyczek z alternatora kontrolka niestety dalej świeciła. Co i jak jeszcze mogę sprawdzić ?
    Sharan 1,9TDi Automat - nadpalona skrzynka z bezpiecznikami 130A i 110A

    Dodano po 3 [godziny] 35 [minuty]:

    sprawdziłem raz jeszcze kabel na bezpieczniku S176 (przy kontrolce włączonej szeregowo na minusie akumulatora - przy wyjętym ze stacyjki kluczyku) - rozłaczyłem go i kontrolka zgasła.
    Teraz pytanie co wisi na tym kablu ? (wg. instrukcji to inneraum czyli urządzenia sterowane z wnętrza pojazdu ). Odpinałem przy zapalonej kontrolce j.w. : włączniki ogrzewania szyb, wtyczki do podgrzewania siedzeń , wtyczki radia i Climatronika - niestety kontrolka świeci dalej - wyczerpałem już moje pomysły :( . Znajomy elektryk samochodowy radził mi spróbować wystartować auto z odłączonym kablem S176 (tym trafionym) - ale nie jestem pewny czy tak coś ustalę - poza tym nie chciałbym jeszcze "trafić" komputera pokładowego :(
  • #8
    dafit906
    Level 27  
    No ale moment, w czym teraz tkwi problem bo nie rozumiem?
  • #9
    T5
    Admin of Cars group
    piotreksp wrote:
    właczonej szeregowo na minusie akumulatora - przy wyjętym ze stacyjki kluczyku
    Zamknij auto z centralnego zamka, poczekaj z dwie minuty i sprawdzaj.
  • #10
    piotreksp
    Level 10  
    Reasumując:
    1) zlokalizowałem z Państwa pomocą zwarcie które udało się "otworzyć" zdejmując oczko kabla na bezpieczniku S176 (wg. załączonego schematu).
    2 ) w poszukiwaniu zwarcia przez urządzenia wyłączałem kolejno dostępne wtyczki urządzeń: alternator, radio, Climatronic, maty grzejne siedzeń, włącznik ESP, włączniki podgrzewania szyb, wszystkie bezpieczniki "pod kierownicą" niestety bez powodzenia.

    Pytania:
    -czy coś istotnego pominąłem w sprawdzeniu ?
    -czy przebicie może być tylko na samej wiązce kabli dochodzącej do bezpiecznika S176 ?, czy też może dotyczyć konkretnego podzespołu (który pominąłem)?
    -w związku z poprzednim pytaniem ile mniej więcej czasu (roboczogodzin) może zająć naprawa?
  • #11
    dafit906
    Level 27  
    Kolego napisz ty mi czego ty szukasz w tym samochodzie bo nie rozumiem nadal
  • #12
    piotreksp
    Level 10  
    T5 - grzanie kabli i nadpalanie bezpieczników S176 i S177 wystepuję tylko w czasie jazdy
  • Helpful post
    #13
    T5
    Admin of Cars group
    Wyżej masz rozwiązanie.
    Standardowa usterka. Pali skrzynkę bo trzeba nowe oczka na kable zaprasować.
    Teraz gdy włączysz grzanie przedniej, tylnej szyby, lusterek, dmuchawę, właczy się dogrzewacz to na tych kabelkach płyną prądy rzędu 100A. Mały niekontakt i mamy grzanie kabla.
  • #14
    piotreksp
    Level 10  
    już zakupiłem nowe oczka - poinformuję o efektach
    dziękuję i pozdrawiam
  • #15
    piotreksp
    Level 10  
    Witam, oczyściłem dzisiaj dokładnie stare oczka (przewodność na minusie) wzrosła z 12,1 na 12,6 V. Wystartowałem auto załączyłem ogrzewania szyb i klimatyzację z nagrzewaniem i .... kable na bezpieczniku S176 (bardzo) i S177 (trochę mniej) zaczęły się grzać !. Co prawda zacisków oczek kabli nie ruszałem (czekam na nowe), ale nie jestem tak bardzo przekonany że to coś zmieni :(
  • #16
    mavradek28
    Level 11  
    Też próbowałem super dokładnie wyczyścić papierem ściernym te oczka wcześniej wymieniając skrzynkę na nówkę sztukę, ale ten przewód od alternatora pozostał stary - niestety znów się sfajczyła skrzynka.
    Zastanawiam skąd się to wzięło - u mnie to podejrzewam, że po wymianie akumulatora na mocniejszy niż był wcześniej - może ciągnie większy prąd do lądowania i dlatego pali się ten kabel - zawsze na oczku przychodzącym do skrzynki od strony alternatora - tam jest bezpiecznik 150 A oryginalnie.

    Czy można pominąć ten bezpiecznik i podłączyć kabel od alternatora bezpośrednio pod akumulator ?
  • #17
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Czy tak trudno nowe oczka zakuć na nowym przewodzie?
  • #18
    andrzej20001
    Level 43  
    mavradek28 wrote:
    wymieniając skrzynkę na nówkę sztukę

    :) skrzynka z 400zł vs oczko 3zł,cyna 0,5zł rewelka !!! :)
  • #19
    mavradek28
    Level 11  
    Za skrzynkę zapłaciłem 60 zeta + przesyłka.
    Używanie cyny nie jest wskazane bo powoduje dodatkowy opór - najlepszym rozwiązaniem jest dobre wyczyszczenie kabla i mocne zagniecenie oczka.
    Zastanawiam się jeszcze czy olać ten bezpiecznik 150 A i połączyć kabel
    bezpośrednio do akumulatora.

    Moderated By CameR:

    Reg. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które wprowadzają w błąd, są niebezpieczne.

  • #20
    diesel5857
    Level 21  
    gdzie zdobyłeś tak cenne wiadomości :D o tej cynie :D :D :D
    a bezpiecznik gdyby nie był potrzebny to by go tam fabrycznie nie było
  • #21
    mouseman77
    Level 12  
    No pojechał konkretnie kolega z tym złem w lutowaniu. A potem dziwne że się skrzynki palą...
  • #22
    mavradek28
    Level 11  
    To nie są moje słowa, ale cytuję za kimś, kto już to napisał - nie pomnę już gdzie to przeczytałem.
  • #23
    diesel5857
    Level 21  
    to na przyszłośc , nie powtarzaj głupot które ktoś , gdzieś wypowiedział - napisał
  • #24
    mavradek28
    Level 11  
    Nie jestem na takim stopniu zaawansowania by stwierdzić że jest to nieprawda, stąd moja wypowiedź w tym temacie a raczej szukanie rozwiązania.
  • #25
    andrzej20001
    Level 43  
    To słuchaj rad fachowców a nie troli którzy gadaja przy piwku o autach.
  • #26
    mouseman77
    Level 12  
    Jestem po wymianie skrzynki w galaxy 2.3 benzyna. Mogę podpowiedzieć, że kabel od alternatora też trzeba wymienić, najlepiej na grubszy, bo fabrycznie to jakaś porażka. Wszystko wyczyszczone, a przy dużym poborze z aku zimą na świeżo odpalonym silniku kabel się grzeje sam w sobie. Mówię o włączonych światłach, szybach grzanych, wiatraku nawiewu, elektrycznych fotelach, lustrach itd. Jeśli aku jest bdb i odpowiedni do danego modelu i jest to wszystko nowe, to jakoś na styk może i wystarcza. Ale potem, szczególnie jak aku za mały i alternator chce go doładować to kabel od alternatora do skrzynki zaczyna się gotować. W dieslu pewnie już zupełna porażka. Tak więc Panowie, ja bym zwiększył przekrój z 10-15% żeby był święty spokój.
  • #27
    Szalek46
    Level 1  
    Witam koledzy do czego jest drugi przewód w skrzynce przy akumulatorze Sharan 1,9 pierwszy jest alternator dziękuje z góry za podpowiedz
  • #29
    damiannuumm
    Level 11  
    Witam, ponawiam temat. już po wymianie skrzynki bezpieczników i w trakcie wymiany przewodu od alternatora. Ale mam pytanie do zainteresowanych , czy ktoś wymieniał lub dokładał nowy, drugi przewód, ten od zasilania wnętrza ? Przekopałem pół auta i nie mogę znaleźć, ten przewód wychodzi z drugiej strony tzn. w środku. Może ktoś już przerabiał temat, mój jest strasznie przegrzany i chciał bym po prostu puścić drugi nowy, tylko nie mam pojęcia gdzie go podpiąć. z góry dziękuję za pomoc. Sharan 1,9TDi Automat - nadpalona skrzynka z bezpiecznikami 130A i 110A Sharan 1,9TDi Automat - nadpalona skrzynka z bezpiecznikami 130A i 110A
  • #30
    T5
    Admin of Cars group
    Zasilający wnętrze wchodzi do kabiny za skrzynią bezpieczników. A w środku są do niego zaprasowane wiązki elektryczne do zacisku30. Nierealna jest wymiana tego przewodu.