Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

25 Sty 2014 16:12 5142 15
  • Poziom 23  
    Witam,

    Ostatnimi czasy zabrałem się za projektowanie sterowników silników krokowych bipolarnych, a że większość projektów "od zera" napotyka na problemy, ten nie wychylał się spoza szeregu.

    Jeśli chodzi o sterowanie, oparłem je na układzie L297 taktowanym z regulowanego NE555. Wszystko pięknie ładnie. Jako "załączniki faz" zastosowałem IRF540. Co prawda mógłbym zamiast tranzystorów dać L298, ale uzwojenia silników docelowych będą potrzebowały nawet po 6-7A, a więc tak mały układzik jak L298 na nic by się tu nie zdał.

    I niestety tu rodzi się problem. Silnik najwyraźniej ma moment trzymający po załączeniu zasilania, ale ani myśli się ruszyć.
    Podejrzewam, że błąd jest banalny, lecz w sobotnim luzie od pracy, jakoś nie potrafię go dostrzec.
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

    Jakieś pomysły?

    Pozdrawiam,
    Bartek
  • Poziom 26  
    Witam
    Czy wiesz jak działa silnik bipolarny? Bo patrząc na schemat wydaje mi się że nie do końca...
  • Poziom 23  
    Kolego kuuczoo , Nie wykluczam swojej niwiedzy, o ile z silnikami unipolarnymi dawałem sobie radę, to bipolarne powaliły mnie na łopatki.

    W związku z tym, liczę na jakieś podpowiedzi, czy porady.

    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych
    Idąc moją analogią, powinienem zrobić coś takiego:
    1: + na A, - na C
    2: + na B, - na D

    i tak w kółko. Czy mam rację? Niestety sterownik mi przeszkadza, bo ma działanie 4-krokowe, co fajnie działa na silnikach unipolarnych, tu, w bipolarnym, nie wiem jak to poprawnie spiąć..

    Pozdrawiam,
    Bartek.
  • Poziom 26  
    1 A=+ C=- B=0 D=0
    2 A=0 C=0 B=+ D=-
    3 A=- C=+ B=0 D=0
    4 A=0 C=0 B=- D=+
    Z tego co pamiętam i kiedyś udało się przetestować...
    Jeśli masz taki silnik pod ręką to po prostu weź baterię i na szybko przetestuj czy się sprawdza, albo ewentualnie która kombinacja się sprawdza (moje silniki z FDD tak działały, może inne modele mają inną kolejność).
  • Poziom 23  
    Idąc tym tropem, będę potrzebował nie 4, a 8 tranzystorów, coś jak na schemacie znalezionym w sieci
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

    I nie ma możliwości ograniczenia się do tych 4 tranzystorów? Zależy mi na jak najmniejszej powierzchni projektu, a 8 tranzystorów w TO-220 da już pokaźnie rozmiary..
    W ostateczności zastosuję jeszcze L298 i sygnał z niego wychodzący wzmocnię tranzystorami.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Na tym polega właśnie mostek-H który jest do tego niezbędny (l298 to mostek-H zintegrowany) :)...
    Zanim zaczniesz budowę poczytaj trochę o nich, bo ważne jest jakie tranzystory w niego wrzucisz, a to na pewno oszczędzi Ci trochę nerwów...
  • Poziom 10  
    Witam Szanownych Kolegów
    Potrzebuję zrobić tanio sterownik silnika krokowego zasilającego silnik krokowy 7A. Pomyślałem tak:
    1. Wezmę gotowy układ AVT
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych
    2. Zamiast L298 zrobie podobny układ na tranzystorach o odpowiedniej obciążalności
    i gotowe.
    Pojawił się problem. Ponieważ nie jestem elektronikiem a automatykiem to na logikę znalazłem instrukcje od L298 i do dzieła... I na tym się zatrzymałem.
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

    Koledzy nie rozumiem co jest miedzy zaciskami (nóżkami scalaka) a tranzystorami. Proszę o pomoc.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Pojawił się problem. Ponieważ nie jestem elektronikiem a automatykiem to na logikę znalazłem instrukcje od L298 i do dzieła... I na tym się zatrzymałem.

    Koledzy nie rozumiem co jest miedzy zaciskami (nóżkami scalaka) a tranzystorami.
    Automatyk symbol bramki logicznej powinien znać.

    To jest schemat blokowy ten schemat opisuje zasadę działania ale nie ma w nim szczegółów jak są sterowane tranzystory.

    Z bramkami automatykowi nie będę pomagał, ale bramki logiczne pracują z napięciami 5V (CMOS do 15V) prądy wyjściowe bramek są małe, z tego trzeba uzyskać sygnał do sterowania tranzystorami wyjściowymi.

    Tranzystory mogą być bipolarne lub MOSFET'y na tych drugich będą mniejsze straty, do sterowania trzanzystorami są gotowe drivery, tylko drivery z bootstrapem mają jedną wadę, nie da sie w nich włączyć "górnych" tranzystorów na stałe.
  • Poziom 10  
    Mózg w kawałkach... Faktycznie!
    Nie mam doświadczenia w projektowaniu elektroniki. To jaki potrzeba prąd żeby wysterować przewodzenie tranzystora np. BD911 i tym samym zasilić element uzwojenia silnika? Jak w granicach 1,5A to mam inny pomysł. Chciałem początkowo podłączyć 4 tranzystory do układu http://sklep.avt.pl/avt5358-1.html przez diody, żeby kontrolować kierunek przepływu prądu, ale pomyślałem ze 1,5A na wejściu na baze to właśnie przesada.
  • Poziom 43  
    Z jakiego napiecia będziesz zasilał mostek? Jakie inne napiecia będą dostępne w układzie?
  • Poziom 10  
    Mam dostępne jak na schemacie 5V i 24V i dodatkowo może być 12V. Ten silnik do zasilenia to znamionowo ma 7A przy 2V. Myślałem nawet żeby dać stabilizator napięcia na 2V (właściwie to mam takie: LT1083CP i wysterować z 5V na 2V na wyjście).
  • Poziom 10  
    Szanowni koledzy,
    Próbuję w dalszym ciągu zrobić ten sterownik i wpadłem na genialny pomysł (przynajmniej tak mi się wydaje). Zastanawiam się czy można sygnały sterujące z L297 ze schematu powyżej puścić na kilka układów L298 jednocześnie w konfiguracji równoległej (tak jak pokazano na schemacie poniżej)?
    Załóżmy że 1 układ L298 daje 2A na silnik krokowy. Ja potrzebuję 7A. Czyli rozdzieliłbym ten sygnał na 4 x L298 (wg mojej głowy powinno dać 8A). Natomiast za diodami połączyłbym wyjścia też równolegle i dał na silnik. Proszę o podpowiedź czy to ma sens i nie uszkodzi układów. Czy ewentualnie potrzeba coś zmieniać?
    Załączam schemat do weryfikacji i obrazujący ideę.

    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

    Koledzy, czy ma to sens czy to kompletna głupota?
  • Poziom 23  
    wodzzolw , zastanawiałem się już nad tym rozwiązaniem, ale wychodzi na to, że chopper zacznie głupieć. Jednak L297 i L298 są zaprojektowane do współpracy tylko w jednej parze, a dołączanie kolejnych L298 może ogłupić cały układ pomiaru prądów.

    Mimo wszystko pozostaję przy konstruowaniu układu na "gołych" tranzystorach plus L297 i driverze, ale mizernie to idzie :(

    Próbowałem też takiego układu:
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych
    To jest na podstawie tego (bardziej przejrzyste):
    Sterownik silnch silników krokowych bipolarnych

    I niestety jak do tej pory spaliłem kilkanaście mosfetów N (robię na parach IRF540 i IRF9540).
    Nie mam pojęcia jakim cudem, ale pomimo zastosowania drivera SN754410 nadal padają TYLKO dolne tranzystory. Z górnymi o dziwo nic się nie dzieje...

    Ma ktoś jakiś sprawdzony schemat? Bo te eksperymenty już za dużo kosztują.

    Pozdrawiam,
    Bartek.

  • Poziom 26  
    Nie mam takiej wiedzy jak janek ale może daj w szereg z uzwojeniem tymczasowo rezystory mocy niewielkiej wartości i dopóki nie uruchomisz układu uchronią cię przed paleniem tranzystorów