Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana napięcia 12V gniazda zapalniczki samochodowej na 1,5V do termometru

25 Sty 2014 21:46 3852 14
  • Poziom 7  
    Witam,
    przepraszam z góry ale jestem laikiem, pokrótce napiszę co chciałbym zrobić:

    mianowicie chciałbym w samochodzie założyć termometr z pomiarem na zewnątrz,
    problem jest w tym że jest on zasilany baterią AG13.
    Nie chciałbym co tydzień wymieniać tej baterii gdyż wiadomo jak długo taka bateria może wytrzymać w samochodzie nie garażowanym.

    Moje pytanie jest takie jak można zmienić napięcie z 12V na 1,5V które zastąpi baterie. Produkt zasilany jest 12V ale tylko podświetlanie wyświetlacza a nie działania urządzenia.

    Dziękuje za wyrozumiałe odpowiedzi.
  • Poziom 43  
    Stabilizator LM317 ustawiony na 1,5V.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Można zastosować stabilizator np. lm317 z pinem sterującym zwartą do masy to będzie w tedy 1,2V czyli powinno być dobrze. Chodź radzę spróbować z tą baterią, tylko kupić jakomś lepszą. U mnie w ciągniku w zegarku chodzi 2 rok bez problemu i nie jest on garażowany w ogrzewanym garażu.
  • Poziom 20  
    Po pierwsze, staraj się pisać bez błędów stosując zasady interpunkcji i logicznej składni.
    To nie forum polonistyczne ale przez niechlujstwo czasem trzeba czytać 3 razy zanim uda się odszyfrować o co autorowi chodzi.
    Po drugie taka bateria w termometrze jeśli jest dobrej jakości wytrzyma nawet kilka lat.
    Jeśli już koniecznie chcesz się bawić to wystarczy dać stabilizator LM317 i dzielnik napięcia.
  • Moderator Projektowanie
    Takich tematów pamiętam chyba ze 3 były całkiem niedawno - szukaj.
    Stabilizator ma sens ale nie LM317, bo on potrzebuje "zjeść" ok. 10mA na własne potrzeby. Jeśli stabilizator to np. MCP1703A-1502E/DB http://www.tme.eu/pl/Document/d1a945b0361902c0e28584507cb22c28/mcp1703a.pdf
    Stosowanie dwóch diod krzemowych może być zawodne z powodu bardzo dużych zmian temperatury w samochodzie - od -30 do +60stC, co da duże zmiany napięcia na tych 2 diodach.
  • Poziom 32  
    Można użyć zwykłej czerwonej diod LED jako stabilizatora napięcia, oczywiście prąd ograniczony rezystorem - przy odrobinie wprawy można zintegrować LED jako podświetlenie wyświetlacza LCD. Typowe napięcie przewodzenia czerwonego LED jest poniżej 2V wiec w praktyce być może trzeba byłoby dołączyć moduł zegarka szeregowo przez np 1N4148 (1N914 itp) - choć znając życie nie będzie to warunek konieczny.

    By uspokoić ewentualne wątpliwości powiem ze napięcie przewodzenia LED jest dość stabilne w szerokim przedziale temperatur (LED może robić za niezłe źródło odniesienia).
    Oczywiście inne kolory maja swoje napięcia przewodzenia i być może konieczne będzie dołożenie większej ilości diod 1N4148 szeregowo.
  • Moderator Projektowanie
    LED-y mają również spory wsp temperaturowy, zwykle w granicach -(2-5)mV/stC (czyli ok. 2 x większy niż zwykłe diody), w zależności od koloru (materiału złącza), technologii i gęstości prądu.
    Ponieważ taki równoległy stabilizator pracowałby z niewielkim prądem (znowu niewiadoma - jaki prąd pobiera ten termometr?), wiec być może ten wsp. temp. byłby niewielki?
    Proszę pamiętać, że układ sprawdzony będzie w temp. pokojowej 20 stC dawałby 1,6V (LED czerwony ma przy małych prądach takie właśnie napięcie), a w mroźny zimowy ranek temp. spadnie do -30 stC co spowoduje wzrost tego napięcia do nawet 1,85V.
    Pytania:
    - jakie są dopuszczalne odchyłki tego napiecia 1,5V ?
    - jaki jest pobór prądu przez termometr?
    - czy układ będzie wpięty na stałe, czy przez stacyjkę?
  • Poziom 7  
    Układ będzie wpięty pod plus po stacyjkowy lub pod radio.
  • Specjalista elektronik
    LM4041-ADJ + dzielnik 10k:47k + opornik do zasilania; ten LM+dzielnik działają jak dioda Zenera na zadane napięcie, z takim dzielnikiem można uzyskać (10/47+1)*1.24V=1.504V, bardzo stabilne. Niestety ten LM kosztuje prawie 2zł, limit prądu około 20mA.

    Mając większą ilość FET-ów (np. BF245A - koniecznie z A) można sprawdzić, który ma jakie napięcie odcięcia, może się trafi na 1.5V: bramka do masy, dren do zasilania 12V, na źródle uzyskuje się napięcie równe napięciu odcięcia - to się nadaje wyłącznie do zasilania czegoś, co pobiera mały prąd, jakieś mikroampery - ale może na ten termometr to wystarczy?

    Ten scalak podany w #7 jest świetny, tylko uwaga: jak jest podłączony, to samochodu nie wolno "odpalać" zwiększonym napięciem (niektórzy łączą dwa akumulatory szeregowo, jak z jednego silnik nie startuje), bo on wytrzymuje tylko 16V - może trzeba pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu, np. diodą Zenera?
  • Moderator Projektowanie
    _jta_ napisał:

    Ten scalak podany w #7 jest świetny, tylko uwaga: jak jest podłączony, to samochodu nie wolno "odpalać" zwiększonym napięciem (niektórzy łączą dwa akumulatory szeregowo, jak z jednego silnik nie startuje), bo on wytrzymuje tylko 16V - może trzeba pomyśleć o jakimś zabezpieczeniu, np. diodą Zenera?

    Trzeba by sprawdzić w datasheet, ale chyba wymaga on min. 3V na wejściu, wiec można na wejściu dać szeregowo diodę zenera 8V2... tylko po co? Bo sposobu na ludzką głupotę (te dwa akumulatory w szereg) nie ma. Zabezpieczysz przed dwoma to połączą trzy. Zresztą to układ "samochodowy", w dzisiejszych samochodach pełno takiej elektroniki i oby padały tylko takie samoróbki.
  • Specjalista elektronik
    Nie szeregowo - równolegle (można na nieco mniejsze napięcie, proponuję 4.7V), zasilanie przez opornik. Od elektroniki samochodowej wymaga się, żeby wytrzymała bez uszkodzenia podłączenie zasilania z dwóch szeregowo połączonych akumulatorów (teoretycznie do 28V). Jeszcze kwestia: czy ten układ jest łatwy do kupienia i za ile?
  • Moderator Projektowanie
    Równolegle? - troszkę to traci sens, gdyż traci się energię - stabilizator równoległy musi być zaprojektowany na prąd nieco większy niż maks. pobór prądu - którego nie znamy.
    Nie znamy poboru prądu (chociaż łatwo go zmierzyć autorowi - nie chce mu się?)
    Dlatego proponowałem stabilizator szeregowy mikromocowy.
    Układ jest w TME (jak wskazuje link), tu link bezpośredni http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=MCP1703A-1502E%2FDB&s_field=accuracy&s_order=DESC
    Jest tam takich więcej, http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category=112...631&used_params=364%3A24579%3B2572%3A86791%3B tylko wybierać mikromocowe, tym z Uwemax=13V trzeba dać na wejście diodę zenera, ale jednak szeregowo. Bo jak to wygląda - stabilizator szeregowy mikromocowy poprzedzony równoległym? Toż to sprzeczność jest, tym bardziej że nie znamy poboru prądu więc należałoby ustawić go "na zapas" - a wtedy straty mocy, i szeregowy zbędny, wystarczy jeden równoległy LM4041 jak proponowałeś.

    "Od elektroniki samochodowej wymaga się, żeby wytrzymała bez uszkodzenia podłączenie zasilania z dwóch szeregowo połączonych akumulatorów (teoretycznie do 28V)" - to wymóg chyba nie-formalny, bo nie słyszałem?
    Bo wiele elementów przeznaczonych do samochodów ma niskie napięcia - np. AD8040 ma 12V a jest on przewidziany do "Automotive safety and vision system" - http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD8029_8030_8040.pdf str.1.
  • Specjalista elektronik
    Jeśli to ma być zasilane z AG13 (czyli LR44), to pobór prądu powinien być kilka, najwyżej kilkanaście uA - przy większym stosuje się większe baterie. A np. LM4041-ADJ + dzielnik zeżrą ponad 100uA.

    Skoro AD8040 ma dopuszczalne napięcie 12V (dokładniej, absolutnie największe dozwolone 12.6V), to na pewno nie jest do zasilania wprost z instalacji elektrycznej samochodu, w której często bywa 14V.