Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda O2 1.9 tdi 06r - Brak mocy -sterowanie blokiem zaworów elektromag.

gintur 26 Jan 2014 14:53 14151 12
  • #1
    gintur
    Level 9  
    Witam.
    Sprawa dotyczy Skody Octavii II 1.9 TDI 2006r. 1Z5 combi, silnik BXE,przebieg 145000km.
    Pewnego dnia podczas jazdy zapaliła mi się żółta kontrolka silnika,pojechałem do mechanika ,który podpiął się komputerem i stwierdził ,że do wymiany mam zawór EGR.Zdiagnozował to nie tylko komputerem ,zdemontował ten zawór,przeczyścił,sprawdził podciśnieniem i ustalił ,że uszkodzona jest membrana .Dodał,że nie jest to jakaś usterka ,która może zagrażać silnikowi ale kontrolka będzie się palić do póki nie wymienie EGR.Jadąc ostatnio autem w pewnym momencie Skoda straciła moc ,brak przyspieszenia na niskich biegach.Zgasiłem auto i uruchomiłem ponownie.Moc wróciła ale po przejechaniu kilkunastu km znowu to samo .Kupiłem nowy EGR,wymeniłem ,skasowałem bląd na kompie .Dziwne było to ,że po wyjechaniu z warsztatu kontrolka Check ponownie się zapaliła a auto straciło moc Zgasiłem silnik i odpaliłem ponownie ,kontrolka świeci ale moc wróciła i znowu po przejechaniu np.20-30 km mocy brak.Pojechałem do mechanika ,podłączył kompa i pojawił się błąd :Czujnik ciśnienia doładowania i czujnik temp.powietrza dolotowego .Dodał ,że obie te wartości mierzy jeden czujnik ,który jest zamontowany na rurce od turbiny do intercoolera.Po skasowaniu błędów i odpięciu tego czujnika od razu pokazuje ten sam błąd.Podejrzenie padło na czujnik,turbine i wszystko co jest związane z jej sterowaniem .Czujnik wymieniony był dwukrotnie i dalej bez zmian Auto traciło moc bez wyraźnej przyczyny. Zauważyłem,że gdy moc jest wąż który idzie od turbiny jest nabrzmiały czyli doładowanie jest ale kiedy auto słabnie ten sam wąż jest miękki a gdy mu ostro przypiłuje to nawet delikatnie zapadają mu się ścianki. Mechanik sprawdził turbine ,gruszke przy turbinie i stwierdził brak luzów i większych wycieków-turbina jest sprawna a w silniku BXE nie ma zmiennej geometrii –może coś z podciśnieniem ?Ogólnie fachowcy rozkładają ręce.Za sterowanie podciśnieniem odpowiada u mnie blok zaworów elektromagnetycznych o nr.6Q0 906 625 (na końcu nie ma żadnej litery).Ma on 7 wężyków :zasilanie z vaum,EGR,turbina ,filtr powietrza,akumulator podciśnienia (taka większa gruszka) a dwa ostatnie jeszcze nie zlokalizowałem.Zdjelem wężyk idący do turba i podpiełem większą strzykawkę i tak sprawdziłem gruszke przy turbinie,ciegno ma zakres 2-3 cm i pracuje bez oporów,potem strzykawke podpiełem pod egr i było słychać jak ładnie pracuje .Po tych 2 czynnościach zgasła mi żółta kontrolka silnika mimo ,że auto dalej słabe a komp pokazuje błąd czujnika cieśn.Dlaczego sama zgasła nikt nie potrafi mi wytłumaczyć.Na necie znalazłem opis wtyczki elektrycznej od tego bloku zaworowego ma ona 6 pinów ,po 2 piny na zawór .Korzystając z opisu(fotka) zmierzyłem oporności między pinami 1-2 30ohm / 3-5 15 ohm / 4-6 15 ohm, inne kombinacje pinów nie wykazuje żadnych przejść,dodatkowo sprawdziłem napięcia na wtyczce gdzie pin 1,3,4 to plusy a 2,5,6 minusy podawane ze sterownika silnika.Pomiędzy 1-2 10,8 V 3-5 10,8 V 4-6 10,8V.Nie jestem pewny czy te napięcia nie są za niskie,spodziewałem się napięcć zbliżonych do napięcia akumulatora(13-13.5V) Pomiędzy pinami plusowymi a masą akumulatora jest 13.5V i tak samo pomiedzy pinami masowymi a plusem z akumulatora jest 13,5V.Czy ktoś orientuje się jakie powinny być prawidłowe napięcia na wtyczce i opory cewek od bloku zaworowego (jedna ma 2 razy większy opór niż 2 pozostałe cewki).Potrzebuje jeszcze informacji jakie podciśnienie powinna wytworzyć pompa vacum zasilająca blok zaworowy a jakby ktoś napisał jakie powinny być podciśnienia na wszystkich elementach ,którymi steruje blok zaworów elektromagnetycznych EGR, turbina itp. to byłbym bliski wykrycia usterki .
    Może macie jakieś propozycje co jeszcze sprawdzić ?
    Skoda O2 1.9 tdi 06r - Brak mocy -sterowanie blokiem zaworów elektromag. Skoda O2 1.9 tdi 06r - Brak mocy -sterowanie blokiem zaworów elektromag.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    jacek074
    Level 28  
    Jeżeli za każdym razem błąd tylko z czujnika doladowania/temperatury to do sprawdzenia instalacja.Sprawdz na zapłonie wartość z czujnika (grupa 11),powinna być w okolicy atmosferycznego.Jeżeli byłby problem z podciśnieniem to by były inne błędy (nieosiągnięte lub przekroczone ciśnienie doładowania).
  • #4
    gintur
    Level 9  
    Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa ,kiedy ostatnio na dworze panował mróz nic się nie działo ,zrobiłem ponad 350 km i wszystko było ok .Dzisiaj kiedy było +6 po przejechaniu 2 km od razu strata mocy ....a już myślałem że bedzie git.Pisze o tym bo może faktycznie gdzieś wilgoć dostała sie do wiązki .
  • #5
    gintur
    Level 9  
    Tutaj jest próba wykonania logów ale w trakcie stracił moc
    http://vaglog.rtnet.pl/gintur_158394.html
    potem ponowne odpalenie silnika
    http://vaglog.rtnet.pl/gintur_158396.html
    http://vaglog.rtnet.pl/gintur_158395.html
    Podczas robienia pierwszej próby auto straciło moc przy wyższych obrotach co widać ale podczas wracania z trasy była zmian z 3 na 4 bieg dopiero na 4 biegu i to przy spokojnej jezdzie auto zmuliło.
  • #6
    jacek074
    Level 28  
    Na niepracującym silniku sprawdz w grupie 10 ,na drugiej pozycji jest ciśnienie z czujnika w sterowniku(atmosferyczne),na trzeciej pozycji z czujnika ciśnienia .Te dwie wartości nie mogą się różnić więcej niż 50 mbar.Jak jest więcej -do spr. instalacja lub sterownik ,bo czujnik jak rozumiem sprawny.
  • #7
    gintur
    Level 9  
    Sprawdziłem ,w drugiej kolumnie było 999,6 a w trzeciej 1009,8
  • Helpful post
    #8
    jacek074
    Level 28  
    Może w momencie sprawdzania nie było usterki.Czy jest tylko błąd czujnika?Może problem z turbiną, w silniku BXE na pewno zmienna geometria.Podciśnienie w instalacji to chyba ok.0.7bar.
  • #9
    gintur
    Level 9  
    prawdziłem dzisiaj przewody ,które idą pod zabudową filtra powietrza i nie znalazłem tam nic podejrzanego ,dodatkowo sprawdziłem tą wiązke do samego komputera silnika i też nic .Przydałoby się sprawdzić jeszcze miernikiem przejscia od samego czujnika do sterownika ale nie moge znalezć schematu i nie wiem pod jakie piny idą przewody z czujnika.Tak z czystej ciekawości odpiełem wtyczke od czujnika auto straciło moc ale kontrolka check nie zapaliła się i tak właśnie wygląda sytuacja w rzeczywistości tz brak mocy ale żadna kontrolka się nie zapali ,dopiero jak odepne wtykę od bloku zaworowego to auto również słabnie tylko,że zapala się kontrolka.Gdybym tylko wiedział na jakie piny idą kable z czujnika miałbym przynajmniej pewnośc co do wiazki.Jeżeli chodzi o sam czujnik to mam cały czas ten sam ....ale kiedy auto stało u mechanika to powiedział mi ,że czujnik był podmieniany dla sprawdzenia no i ,ze podobno nic to nie dało .W ostateczności mój czujnik wrócił na miejsce .Teraz to mam wątpliwości czy mechanior faktycznie zmieniał czujnik.
    Quote:
    Może w momencie sprawdzania nie było usterki.Czy jest tylko błąd czujnika?Może problem z turbiną, w silniku BXE na pewno zmienna geometria

    tak ,w momencie sprawdzania nie było usterki ,dlatego ,że ona nie zawsze się pojawia musze zrobic troche kilometrów a czasami jezdze cały dzień i nic Obecnie nie pali się żadna kontrolka nawet wtedy kiedy auto traci moc.Co do samej turbiny to zdania są podzielone,znalazłem liste silników 1.9 tdi które maja geometrie i nie było tam BXE,niektórzy mechanicy również mówią ,że nie ma.
  • #10
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    pojawił się błąd :Czujnik ciśnienia doładowania i czujnik temp.powietrza dolotowego

    Tak to jest jak diagnozuje się fejsikiem nie mając w dodatku o tym pojęcia.
    Konkretnie jaki błąd się pojawił, bo mogły: przerwa w obwodzie, zwarcie w ww, za niska wartość, za wysoka, przekroczenie wartości adaptacyjnej lub jej nie osiągnięcie
    Po za tym po co robić logi, wystarczy sobie wprowadzić sterownik w basic settings w odpowiednich grupach i pooglądać jak zachowują się zawory, elementy wykonawcze i jak zmieniają się parametry
  • #11
    gintur
    Level 9  
    carrot wrote:
    Tak to jest jak diagnozuje się fejsikiem nie mając w dodatku o tym pojęcia.

    eh... w pewnym stopniu masz racje ale czytam ucze się itp
    Błedy; zbyt wysoka temp. powietrza dolotowego,za wysokie ciśnienie doładowania
    Na pulpicie nie zapal mi sie żadna kontrolka typu 'check'
  • #12
    gintur
    Level 9  
    jacek074
    Problem juz raczej rozwiązany ,dobrze obstawiałeś ,że to wina przewodów,znalazłem miejsce gdzie były delikatnie uszkodzone 4 przewody ,nie bede już pisał jak do tego doszedłem napisze tylko ,że znaczną role odegrał właśnie ten mój "fejsik":)
    Pozdrawiam i dzięki wszystkim za pomoc.
  • #13
    jerry69
    Level 1  
    Hej , mozesz powiedziec ktore to przewody i gdzie bo mam takisam problem ? dzieki i pozdro :)