Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik trójfazowy - Przenośnik taśmowy sterowanie- częste WYŁ/ZAŁ lepiej styczni

26 Sty 2014 15:25 2538 17
  • Poziom 6  
    Witam

    Mam problem z prawidłowym dobraniem sterowania silnikiem trójfazowym małej mocy 0,18kW zasilającym przenośnik taśmowy. Po krótce wygląda to tak że pojawienie się obiektu na przenośniku przerywa promień czujnika fotoelektrycznego ( fotokomórki) która załącza cewkę stycznika i silnik się załącza. Uruchomienie silnika jest bardzo częste (taka specyfika pracy przenośnika).


    Na koniec pytanie:
    Czy są jakieś styczniki lub przekaźniki które dadzą a radę załączyć się np: 15 razy lub więcej na minutę i przeżyć to.
    Może ktoś ma schemat sterowania elektrycznego podobnego urządzenia chodzi mi o częste załączanie silnika
    Może lepiej zamiast silnika trójfazowgo zastosować elektrobęben ???

    Pozdrawiam
    t0mmi
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Co to był za stycznik że nie wytrzymał ? Po za tym skoro spalił się silnik to wynika z braku zabezpieczenia silnika, widzę że Twoje sterowanie nie spełnia podstaw w temacie sterowania i zabezpieczenia silnika 3f.
  • Specjalista Automatyk
    zgadzam się z kol. spinacz - zabezpieczenia przede wszystkim: mniejsze koszty serwisowania;
    co do sterowania (włączania) można jako element kluczujący użyć 3-fazowego SSR'a np. http://www.piekarz.pl/?page=offer&item=36455
    ale i tu trzeba dobrze zastanowić się nad bezpieczeństwem pracy maszyny.
  • Poziom 6  
    Kolego Spinacz dzięki za krytyke na starcie!
    Temat napisałem spodziewając się pomocy ..... zaproponuj coś wypowiedz się merytorycznie wtemacie nie zadawaj pytań. Jeżeli pytasz jaki to silnik to Ci powiem ..... niebieski bo co więcej oprócz mocy chciałbyś wiedzieć?


    Kolega pawciowaw coś zaproponował dla niego podziękowaniiiia i szacunek!!!!!!

    Moż jeszcze ktoś rzeczowo się wypowie?

    pozdrawiam
    t0mmi
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Pierwsza rzecz to bezpieczeństwo i nie zastosowanie żadnych zabezpieczeń w układzie sterowania i torze głównym dyskwalifikuje Cie całkowicie w kwestii naprawy czy przeróbki maszyny. Nie masz pojęcia o tym co robisz i narażasz tylko ludzi jak i pomieszczenie gdzie pracuje maszyna na niebezpieczeństwo, a jak jesteś taki dowcipny z niebieskim stycznikiem to poszukaj czerwonego on się nie uszkodzi. Jak dla mnie temat wyczerpany.
  • Poziom 6  
    Kolego Spinacz!
    Nie spinaj się tak bardzo w zasadzie nie doczytałeś że to silnik był niebieski nie stycznik.
    Szkoda, że nie chcesz pomóc. Dlaczego uważasz temat za zamknęty? Zadałem pytanie na forum bo rzeczywiście ja mam mgliste pojęcie w temacie konkretnie sam tego nie zbudowałem tylko taki zestaw został mi przedstawiony I widzę , że nie działa poprawnie. Wypowiedź, że zestaw jet mojej konstrukcji była niefortunna w pierwszym poście i teraz padam ofiarą omnibusów którzy tylko czekają aż znajdą kogoś na kim można pojeździć!

    Może ktoś inny się wypowie I coś pomoże?

    Pozdrawia t0mmi
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Witam,

    Na wstępie powiem że szkoda że tzw fachowcy potrafią się tylko wyśmiewać z ludzi którzy potrzebują fachowej pomocy. Dala mnie tacy fachowcy to udający coś wiedzący w danej dziedzinie ale nie tak do końca.

    Wracając do tematu. Czy silnik zabezpieczony jest odpowiednim zabezpieczeniem? Druga sprawa to czy silnik o tej mocy nie jest za mały dla danej aplikacji?
    Jeżeli występuje częsty rozruch i zatrzymanie lepszym rozwiązaniem jest falownik.

    Z doświadczenia jeżeli silnik napędza transporter za pośrednictwem motoreduktora to nie powinno być problemu przy kilkakrotnym rozruchem i zatrzymaniem.Problem musi tkwić prawdopodobnie z przeciążeniem silnika od strony mechanicznej.

    Pomierz prąd pobierany przez silnik.

    Pozdrawiam
  • Poziom 38  
    Kolega tez nie doczytałeś bo ja w pierwszym moim poście pytałem o stycznik ale jak twierdzisz pytań zadawać Ci nie można tylko czekasz na odpowiedzi a już je dostałeś. Bezpieczeństwo to podstawa, zabezpieczenie silnika by się nie uszkodził jak wcześniej, dobór elementu wykonawczego sterowania jak i zabezpieczeń zwarciowych. Liczysz że ktoś zrobi Ci projekt napisze co kupić Ty złożysz i zadowolony ? Nie masz pojęcia o elektryce i nie powinieneś się tego dotykać dla bezpieczeństwa innych. I nie chodzi tu o brak chęci pomocy ale o zadbanie o bezpieczeństwo innych.
    To nie jest wymiana gniazdka w swoim garażu tylko maszyna która pracuje w śród ludzi w firmie, tam nie ma miejsca na kombinacje.
  • Poziom 6  
    elpronet napisał:
    Witam,

    Na wstępie powiem że szkoda że tzw fachowcy potrafią się tylko wyśmiewać z ludzi którzy potrzebują fachowej pomocy. Dala mnie tacy fachowcy to udający coś wiedzący w danej dziedzinie ale nie tak do końca.

    Wracając do tematu. Czy silnik zabezpieczony jest odpowiednim zabezpieczeniem?

    W tym przypadku nie było zabezpieczenia termicznego silnika gość sklecił sobie coś sam z minimalnym wykorzystaniem elementów a potem się wszystko wysypało

    Druga sprawa to czy silnik o tej mocy nie jest za mały dla danej aplikacji?
    Jeżeli występuje częsty rozruch i zatrzymanie lepszym rozwiązaniem jest falownik.

    Silnik na pewno nie jest za mały w analogicznych konstrukcjach był zastosowany taki sam silnik ale przenośnik był 2 razy dłuższy

    Z doświadczenia jeżeli silnik napędza transporter za pośrednictwem motoreduktora to nie powinno być problemu przy kilkakrotnym rozruchem i zatrzymaniem.Problem musi tkwić prawdopodobnie z przeciążeniem silnika od strony mechanicznej.

    Z kilkakrotnym rozruchem ten zestaw nie miał problemu ale problem się pojawił gdy taśma była wprawiana w ruch 30 razy na minutę

    Pomierz prąd pobierany przez silnik.

    Pozdrawiam


    Generalnie to właściwie źle, że wspomniałem o uszkodzonym silniku i mi się dostało od spinacza... no cóż taka natura Polaków jak już ktoś leży to lepiej mu dokopać.

    Mój problem to to, że przede wszystkim przekaźniki i styczniki są nieodporne na częste ZAŁ/WyŁ.
    Zauważyłem to i w domowych konstrukcjach tak obszernie krytykowanych przez spinacza jak i w maszynach które były wyposażone we wszystkie zabezpieczenia: termiki czujniki zaniku fazy i inne rozwiązania oparte zarówno na przekaźniku i styczniku.
    Czy można powiedzieć, że znaczącą trwałość styków ma osprzęt spod znaku SIEMENS ABB itp a np CHINT czy Elmark wychodzący z tej samej fabryki tylko w pudełku no name do niczego się nie nadaje?

    Spinaczowi szczerze dziękuje za wszelkie ostrzeżenia choć oprócz nich nie pomógł.


    Pozdrawiam
    t0mmi
  • Poziom 38  
    Człowieku zrozum że chodzi o bezpieczeństwo !!! To Ty będziesz odpowiedzialny za ewentualny pożar spowodowany przez maszynę lub jaką kol wiek wyrządzoną krzywdę czy to porażenie czy jakieś inne zdarzenie !!! Jest tam chociaż jakikolwiek przycisk bezpieczeństwa ?? Pomijam fakt czy czasem taki podajnik taśmowy nie podlega UDT i w taki przypadku zabronione są jakie kol wiek przeróbki niezgodne z DTR'ką urządzenia. Oby tylko przez kolegi kombinacje i przeróbki nie wydarzyła się jakaś tragedia.
    Powodzenia.
  • Poziom 6  
    Kolego spinacz!

    Ja Ci szczerze podziękowałem (nie w żartach).
    Nawet kliknąłem daj punkty na Ty nadal piszesz do mnie tłustym drukiem.
    O co Ci chodzi ?
    Wypowiedz się lepiej rzeczowo na zadane pytanie bo kwestie bezpieczeństwa przyjąłem do wiadomości i zdaje sobie sprawę z tego o czym piszesz już czwartego posta.

    Pozdrawiam
    t0mmi
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    spinacz napisał:
    Człowieku zrozum że chodzi o bezpieczeństwo !!! To Ty będziesz odpowiedzialny za ewentualny pożar spowodowany przez maszynę lub jaką kol wiek wyrządzoną krzywdę czy to porażenie czy jakieś inne zdarzenie !!! Jest tam chociaż jakikolwiek przycisk bezpieczeństwa ?? Pomijam fakt czy czasem taki podajnik taśmowy nie podlega UDT i w taki przypadku zabronione są jakie kol wiek przeróbki niezgodne z DTR'ką urządzenia. Oby tylko przez kolegi kombinacje i przeróbki nie wydarzyła się jakaś tragedia.
    Powodzenia.


    Kolego Spinacz,

    Co ty taki nakręcony jesteś?
    Człowiek pyta o podstawowe zagadnienie związane z tzw pracą cykliczną a Ty tu wyjeżdżasz z pożarami, bezpieczeństwem i UDT.
    Zanim odpiszesz sensownie na jakieś pytanie zastanów się nad tym tematem.
    Zapoznaj się z przepisami bezpieczeństwa i przepisami UDT.
    Nie strasz człowieka tylko postaraj się mu pomóc aby własnie nie doprowadzić do tragedii.
    Myślisz że takim działaniem i takim pisaniem kogoś uchronisz przed katastrofą?
    Myślę że jednak nie.

    Pozdrawiam

    P.S. Wiedza uczy a nie krzywdzi :)
  • Poziom 38  
    Jestem zdania że osoby które nie mają pojęcia o tym co chcą zrobić i nie maja odpowiedniej wiedzy ani uprawnień do prac powinni zlecić to kompetentnym osobą. Tyle w tym temacie.
  • Poziom 17  
    spinacz napisał:
    Jestem zdania że osoby które nie mają pojęcia o tym co chcą zrobić i nie maja odpowiedniej wiedzy ani uprawnień do prac powinni zlecić to kompetentnym osobą. Tyle w tym temacie.


    Zgadzam się z tym. Ale tutaj jest problem który można rozwiązać w prosty sposób.
    Wykonać to odpowiednio z sztuką techniczną i zgodnie z przepisami.

    Pozdrawiam
  • Poziom 38  
    A ja bym się wcale nie zdziwił jak by silnik był od początku uszkodzony ale ze względu na brak jakiegokolwiek zabezpieczenia przeciążeniowego uruchamiano go a prądy paliły tory stycznika.
  • Poziom 6  
    Witam,

    Dziękuję za rzeczowe przemyślenia!
    Przekaże wszystkie wspomniane uwagi właścicielowi nieszczęsnej konstrukcji.

    pozdr
    t0mmi
  • Poziom 10  
    U mnie pracuje taki przenośnik , załącza się co 2-5 sek , zwykły stycznik pracuje od 6 lat bezawaryjnie
  • Poziom 39  
    spinacz napisał:
    Pierwsza rzecz to bezpieczeństwo i nie zastosowanie żadnych zabezpieczeń w układzie sterowania i torze głównym dyskwalifikuje Cie całkowicie w kwestii naprawy czy przeróbki maszyny.

    Jeśli szanowny autor tego nie rozumie i na dodatek jego wypowiedzi zawierają roszczeniowy charakter wypowiedzi oraz przejawia brak szacunku do innych użytkowników, nie pozostaje mi nic innego, jak zamknąć temat i ostrzec, że następnym razem otrzyma ostrzeżenie.