Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

[Audi S6 C5, radio Pioneer] Cichy pisk w g這郾ikach przy uruchomionym silniku

26 Sty 2014 16:30 3900 18
  • Poziom 11  
    W moim Audi S6 C5 posiadam pe軟e nag這郾ienie Bose. Kilka dni temu wymieni貫m seryjne radio Concert (kaseciak), na Pioneer DEH6900. Pocz徠kowo by造 stuki w g這郾ikach przy w陰czaniu/wy陰czaniu radia - to uda這 mi si wyeliminowa, poprzez monta odpowiednich kondensator闚 w liniach sygna這wych do wzmacniacza.

    Pozosta jednak drugi mankament - po uruchomieniu silnika s造cha cichy pisk w g這郾ikach. Jest to bardzo wysoki d德i瘯 - niekt鏎zy maj problem, 瞠by go w og鏊e us造sze. Co wa積e - nie narasta wraz ze zmian obrot闚 silnika - zawsze ma takie samo nat篹enie. Co mo瞠 by tego przyczyn i jak temu zaradzi?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 11  
    Samoch鏚 jest wyposa穎ny w seryjne nag這郾ienie Bose, na kt鏎e sk豉da si: radio Audi Concert, 10 g這郾ik闚 (po 2 w drzwiach, i sub w baga積iku - kolejne 2),wzmacniacz oraz zmieniarka na 6CD. Ca這嗆 okablowania jest seryjna. Teraz zmieni貫m radio na Pioneer DEH6900IB. Ko鎍闚ka mocy z radia nie jest pod陰czona do niczego - wykorzystuj tylko 4 kana造 wyj軼iowe (line out) na wzmacniacz. Radio ma sygna wyj軼iowy na wzmacniacz na poziomie 4V. W linii sygna這wej musia貫m doda kondensatory 10uF/25V - bez nich by造 stuki przy w陰czaniu/wy陰czaniu radia.

    Na seryjnym radiu Audi Concert nie by這 problemu z tym piskiem w g這郾ikach. Problem zacz掖 wyst瘼owa po wymianie radia na Pioneer. Tak jak ju pisa貫m - pisk wyst瘼uje tylko przy uruchomionym silniku i nie narasta ze zmian obrot闚. Radio gra這 wcze郾iej w 3 innych autach i wsz璠zie nie by這 tego problemu. W poprzednim aucie pocz徠kowo jak pod陰czy貫m wzmacniacz by problem z piskiem, ale to wynika這 z czego innego (narasta razem z obrotami) - tam wystarczy這 po這篡 inaczej kable i pisk znikn掖. Tutaj ca這嗆 okablowania jest seryjna - poza kablem "RCA <-> kostka Audi", kt鏎y wykona貫m samodzielnie (wlutowa貫m w niego kondensatory) i kablem "kostka Pioneer - kostka ISO", kt鏎y kupi貫m w sklepie.
  • Poziom 11  
    Tego w豉郾ie nie sprawdzi貫m, bo nie uruchamia貫m silnika z RCA bez kondensator闚. Przy wy陰czonym silniku stuki by造 naprawd g這郾e - ba貫m si, 瞠 uruchomienie silnika mo瞠 co popsu lub spali.
  • Poziom 15  
    Przyczyn mog by kilka + jeszcze dwa.

    1. uszkodzony alternator a dok豉dniej diody w mostku 3 fazowym (dzwi瘯 mo瞠 nie rosn望, ale zak逝cenia mog wzbudza linie).
    2. przerwane, zwarte kable z dzwiach, o dziwo najcz窷ciej w tylnich bo instalacja ma這 pracuje.
    3. uszkodzony wzmacniacz w subwoofer (niestety, trzeba rozkleja subwoofer, w bose s bodaj nawet dwa w tylnich nadkolach), dok豉dnie odlutowane kondensatory lub ca豉 ko鎍闚ka.
    4. xenon china, niekt鏎e siej inne nie, r騜nie bywa.

    Ten jeden naj豉twiej sprawdzi, pod陰cz inne radio w wyj軼iem min 2V i zobacz co si bedzie dzia這. Z do鈍iadczenia wiem, 瞠 z blaupunktami zazwyczaj jest najmniej problem闚.
    Ten drugi to kombinacja kondesatork闚 po 100 pF od strony lini 4,3V (bose) do masy.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 11  
    Sas_AS napisa:
    Ten drugi to kombinacja kondesatork闚 po 100 pF od strony lini 4,3V (bose) do masy.

    1. Ten kondensator mam wpi望 w lini masow (ekran) czy mas z kabla przy陰czy do karoserii?
    1. W ka盥ym z 4 RCA musz na masie da taki kondensator?
    2. Jak ustawi biegun kondensatora? Plusem w stron radia?
  • Poziom 15  
    Kondensator 100 pF ceramiczny nie ma biegun闚. Jak masz t 鄴速 wtyczk to wchodzi造 w ni 4 kana造 + masa sygna逝 audio wzmacniaczy + za陰czanie. Po przer鏏ce zamiast tej wtyczki masz plik kondensator闚. Daj po 100 pF od strony kabli wzmacniaczy mi璠zy ka盥a 篡喚 a mas sygna逝 audio (nie karoseria !) i zobacz czy objawy ust徙i. Radio -> przer鏏ka -> filtracja 100 pF -> kable wzmacniaczy.
  • Poziom 11  
    Pogubi貫m si :)
    1. Kondensator ma by jedn n騜k do ekranu (mas), a drug do sygna逝 i tak w ka盥ym z 4 kabli, tak?

    czy

    2. Kondensator ma by wpi皻y szeregowo w ekran (mas) ka盥ego z 4 kabli RCA przed wej軼iem do kostki samochodu? Wtedy by這 by tak: radio -> przerobione kable sygna這we wzmacniacza (na plusach 10uF, na minusach 100pF) -> kostka samochodu

    Kt鏎a z opcji jest poprawna?
  • Poziom 15  
    superman2 napisa:
    Pogubi貫m si :)
    1. Kondensator ma by jedn n騜k do ekranu (mas), a drug do sygna逝 i tak w ka盥ym z 4 kabli, tak?

    Tak, tylko do masy w sensie masy kt鏎a wychodzi z wi您ki biegn帷ej ze subwoofer闚, tam gdzie by豉 ta 鄴速a kostka.
  • Poziom 11  
    W okolicach redia nie ma 鄴速ej kostki z tego co pami皻am - s tylko czerwone i czarne. Ta 鄴速a jest w zabudowie obok suba w baga積iku?
  • Poziom 15  
    No jak nie ma, przecie mia貫 Concert (kaseta), na samej g鏎ze nad ISO masz niebiesk, zielon i 鄴速 po陰czone do kupy. Teraz ja zaczynam si gubi, ale 鄴速a by豉 wyj軼ie na wzmacniacze (bose czy zwyk貫, nie ma r騜nicy, wyj軼ie jest to samo, r騜ni si tylko opcjami w sofcie radia), niebieska na zmieniark i zielona na licznik. Wyci掖e 鄴速a (teraz to ju chyba, ale tak my郵) wtyczk i za這篡貫 cinch z przej軼i闚k z forum 瞠by Ci nie strzela這 w g這郾ikach. Pojawi si przyd德i瘯 kt鏎y trzeba zlikwidowa wi璚 pr鏏uj jak wy瞠j zanim wytniesz p馧 instalacji. Wtyczki przy wzmacniaczach w nadkolach zostaw w spokoju i nic nie kombinuj.
  • Poziom 11  
    Ok, wa積e 瞠 wiem, kt鏎y to przew鏚 od masy. Teraz to ja si pogubi貫m gdzie go wpi望. Ten kondensator 100pF ma by jedn n騜k pod陰czony do ..... a drug do ..... ?

    Ale przyszed mi jeszcze jeden pomys do g這wy - do Concerta by pod陰czony pojedynczy br您owy kabel. To chyba masa. Teraz nigdzie nie jest pod陰czony. Mo瞠 jego pod陰czy do obudowy mojego Pioneera?
  • Poziom 15  
    Nie zaszkodzi ta masa, cho jest zb璠na bo by豉 we wtyczce od ma貫j navi / telefonu.
    Zlituj si, bo zaraz admin to ukr鏂i z powodu braku minimum podstaw wiedzy w zakresie elektroniki. R闚nolegle do sygna逝, kt鏎y wysy豉sz w przewody - jeden koniec w sygna za przer鏏k a drugi w mas (ta co wystaje z kabli od subwoofer闚).
  • Poziom 16  
    Sas_AS napisa:
    Kondensator 100 pF ceramiczny nie ma biegun闚. Jak masz t 鄴速 wtyczk to wchodzi造 w ni 4 kana造 + masa sygna逝 audio wzmacniaczy + za陰czanie. Po przer鏏ce zamiast tej wtyczki masz plik kondensator闚. Daj po 100 pF od strony kabli wzmacniaczy mi璠zy ka盥a 篡喚 a mas sygna逝 audio (nie karoseria !) i zobacz czy objawy ust徙i. Radio -> przer鏏ka -> filtracja 100 pF -> kable wzmacniaczy.

    Nie wiem czy to dobry pomys. Przecie to si zachowa jak filtr. Je郵i zak堯cenia s w pa鄉ie s造szalnym to opr鏂z zak堯ce b璠zie filtrowa te muzyk.

    Pyta貫m o zak堯cenia przed wlutowaniem pierwszych kondensator闚 poniewa zak堯cenia mog by 豉pane w miejscu lut闚 tych kondensator闚. mo瞠 po prostu trzeba to zekranowa.

    Nie pro軼iej znale潭 przyczyn zak堯ce ni eliminowa jej skutek?
  • Poziom 15  
    xmarek napisa:
    Nie pro軼iej znale潭 przyczyn zak堯ce ni eliminowa jej skutek?


    Naprawd ciesz si, 瞠 kolega dalej poprowadzi spraw, bo ja ju wymi瘯貫m :)
    To nie jest usterka i nie szukamy przyczyny, to jest dopasowanie dw鏂h r騜nych system闚 audio (p皻la pr康owa bose i takie tam... ).
  • Poziom 34  
    A mo瞠 by tak zamiast zap皻la si coraz bardziej, przeprowadzi szybki test masy RCA w Pioneerku?
  • Poziom 11  
    Pioneer test masy przeszed pozytywnie.

    Dwa dni temu zamontowa貫m wzmacniacz, kt鏎y nap璠za zestaw na prz鏚 i skrzynk.

    Pocz徠kowo by s造szalny pisk alternatora - ale go prawie (dalej napisa貫m czemu 'prawie') wyeliminowa貫m poprzez puszczenie kabla zasilaj帷ego drugim progiem.

    Nadal pozosta nierozwi您any problem cichego pisku po w陰czeniu zap這nu przy w陰czonym radiu (to samo co by這 na Bose), a opr鏂z tego pojawi si ledwo s造szalny (naprawd, bardzo cicho) pisk alternatora. Co ciekawe - ten cichutki pisk alternatora s造cha go nawet przy wy陰czonym radiu.

    R騜nie kombinowa貫m z tymi kablami (osobne progi, 鈔odkiem, itd) - ale zawsze pisk pozostawa. Jedyny moment, kiedy tego cichego pisku alternatora nie by這 to jak pu軼i貫m zasilanie od akumulatora do wzmacniacza kablem, kt鏎y le瘸 obok samochodu. Ale to przecie nie mo瞠 by rozwi您anie docelowe :)

    Dlaczego tak si mo瞠 dzia? Najbardziej mnie zastanawia to, 瞠 alternator s造cha nawet jak radio jest WYㄐCZONE.
  • Poziom 15  
    Napewno przemierzy貫 wszystkie kable mi璠zy wzmacniaczem a g這郾ikami, 瘸den nie przywiera do masy lub innych kabli w wi您ce i nie jest przerwany (pami皻aj, ze w ka盥ych drzwiach s g這郾iki szerokopasmowe na dole i jeszcze wysokotonowe u g鏎y przy listwie) ? Pisk masz na wy陰czonym radiu poniewa pracuje wzmacniacz,
    a radio go nie wy陰czy這 (lub r璚znie).
  • Poziom 11  
    Na wzmacniaczu jest niebieska dioda LED, kt鏎a informuje o tym czy jest w陰czony. Przy w陰czonym radiu 鈍ieci si, przy wy陰czonym radiu ga郾ie. Pisk jest ca造 czas, nawet jak dioda nie 鈍ieci :) Chyba, 瞠 dioda k豉mie.

    Kabel zasilaj帷y jest puszczony w dodatkowym peszlu. Kable RCA i g這郾ikowe sprawdza貫m miernikiem czy nie maj zwarcia. Przed monta瞠m dok豉dnie je obejrza貫m, czy nie ma uszkodze. Kable w drzwi zosta造 puszczone oryginalnymi otworami, jest odpowiedni zapas kabla po ka盥ej stronie na "zginanie" si przy ruchu drzwi.

    Najdziwniejsze jest to, 瞠 jak pu軼i貫m kabel zasilaj帷y obok samochodu, to 瘸dnego pisku nie by這 - wszystko by這 OK. Kabel zasilaj帷y idzie z dala od RCA i g這郾ikowych, poza dwoma miejscami:
    - pod nogami pasa瞠ra na odcinku oko這 40cm biegnie obok zasilania (sygna) prawej zwrotnicy
    - w baga積iku na odcinku oko這 40cm biegnie obok wszystkich RCA i pozosta造ch (kable do zwrotnic, REM, GND)

    Co ciekawe - nawet jak pu軼i貫m zasilanie tak, 瞠 nie bieg這 obok 瘸dnych innych kabli (pod mask wyj軼ie od razu na prawy pr鏬, w baga積iku po drugiej stronie, tak 瞠 dopiero przy wzmacniaczu dochodzi do reszty kabli) - i tak pisk by. Jedyna opcja, 瞠by si tego pisku pozby to puszczenie zasilania k豉d帷 kabel obok samochodu :) Je郵i tylko znajdzie si w aucie, nawet zdala od RCA/zasilania g這郾ik闚 - pisk powraca.

    I taka ciekawostka: poprzedni problem z cichym piskiem fachowcy od car audio zdiagnozowali jako problem z p皻l Bose, i 瞠 po monta簑 innego zestawu problem zniknie (sam ju nie mia貫m do tego si造, wi璚 pojecha貫m do firmy kt鏎a si zajmuje na co dzie car audio, a ostatecznie i tak nie usun瘭i tego cichego pisku). Zamontowa貫m teraz inny sprz皻 - tamten pisk pozosta, a powsta nowy od alternatora. Tyle dobrze, 瞠 jest tak samo cichy, bo da si z tym je寮zi. Ale sama 鈍iadomo嗆, 瞠 co jest nie tak nie daje mi spokoju.

    W tej chwili kable puszczone s tak:
    lewy pr鏬: sygna do obu zwrotnic, REM, 2x RCA
    prawy pr鏬: zasilanie
    Zasilanie spod maski do 鈔odka wchodzi po lewej stronie, i od razu idzie w stron prawego progu (to tutaj przez 40cm idzie razem z sygna貫m dla prawej zwrotnicy). Prawym progiem idzie a pod tyln kanap. Pod tyln kanap przechodzi w prawe tylne nadkole i tutaj razem z pozosta造mi (kolejne 40cm gdzie idzie obok innych kabli) idzie do wzmacniacza. Masa jest z zeszlifowanego kawa趾a blachy obok miejsca jego monta簑. Wzmacniacz jest na metalowym stela簑 po lewej stronie baga積ika, przykr璚ony do blachy.


    Edit:
    "1. a co teraz nap璠za tylne g這郾iki ?"
    Tylne g這郾iki nap璠za seryjne Bose. Ale nawet jak je od陰czy貫m (REM oraz RCA z radia) to w kwestii pisku z przedniego zestawu nic to nie zmienia.

    "2. Pisk jest: przy w陰czonej stacyjce na power on? Przy wy陰czonej stacyjce, ale nie wyj皻ym jeszcze kluczyku (czyli mo積a podnosi i opuszczasz szyby)? Czy tylko przy odpalonym?"
    Pisk alternatora jest s造szalny dopiero po uruchomieniu silnika. Natomiast ten drugi cichy pisk, s造cha (chyba) jak tylko przekr璚 kluczyk w pozycj II - nawet bez odpalania (ale to sprawdz dzi wieczorem i dam zna). Xenon mam seryjny - ale w陰czanie/wy陰czanie 鈍iate nic nie zmienia w kwestii pisku.

    W mi璠zyczasie (od pierwszego posta do teraz) zmieni貫m radio na Pioneer DEH-80PRS. G這郾iki przednie to Hertz HSK 165, wzmacniacz to uDimension ProX 500.24, a w skrzynce jest g這郾ik JL Audio. G這郾iki tylne to seryjne Bose, nap璠zane seryjnym wzmacniaczem Bose.
  • Poziom 11  
    Cichy pisk alternatora wiem ju jak rozwi您a - trzeba prze這篡 zwrotnice w inne miejsce.
    Cichy pisk w Bose - nadal nie rozwi您any.