Witam mam samochód vw golf 4, mam podłączony rozdzielacz do zapalniczki, wyjście na 3 wejścia, podłączone jest CB Radio i czasem gdy jadę z nawigacją podłączam ładowarkę aby ładować baterie w nawigacji, tu zaczyna się problem, gdy mam włączone CB radio plus ładowarka jest wpięta do nawigacji w CB radiu zaczyna szumieć ;/ gdy wypnę ładowarki od nawigacji problem mija... Co jest koledzy przyczyną szumów?
...zaczyna szumieć ;/ gdy wypnę ładowarki od nawigacji problem mija... Co jest koledzy przyczyną szumów?
Pisaliśmy już o tego typu "zachowaniach" się ładowarek przy GPS czy telefonach GSM oraz przetwornic do Halogenów w aucie.
Wspólnym mianownikiem tego jest na 95% ładowarka, która oparta jest na przetwornicy napięć, która to generuje napięcia przemienne co powoduje, że słabo zaekranowana przetwornica działa jak nadajnik w szerokim widmie częstotliwości. że nawet na CB słychać.
Jedynym skutecznym rozwiązaniem tego zjawiska jest wymiana takiego zasilacza [przetwornicy] na inną, która nie zakłóca.
Na stronach UKE zobaczysz ile znajdziesz urządzeń zasilaczy nie dopuszczonych do obrotu w RP i EU, które mają wymazany/wydrapany/wytłoczony/malowany certyfikat CE.
Byłem dziś u znajomego elektryka który naprawia telewizory radia itd i powiedział że muszę kupić i wpiąć w wejście pod zapalniczkę filtr czy tez separator i wtedy nie będą występowały żadne zakłócenia. Tyle że ja tzw separatora czy też filtra nie mogę na internecie znaleźć.
Ale zawraca Tobie głowę filtrami.Żaden filtr nie pomoże .Wypruj z wtyczki przetwornicę i w miejsce wstaw stabilizator LM7805 z dwoma kondensatorami i opornikiem ograniczającym prąd i nie będziesz miał jakichkolwiek zakłóceń w CB .Zrobiłem tak tylko w większym pudełku.Zastosowałem dwa stabilizatory 5V i 8V oraz dodatkowo gniazdo USB .Z 5V zasilam nawigację oraz ładuję telefon komórkowy natomiast z 8V ładuję kamerę SONY.Schematu nie podaję bo takowych w sieci znajdziesz skolko godno. Polecam wszystkim.
3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
Link do aukcji zmieniony na nieaktywny.
Czy stosując ten układ ze zdjęcia będę miał to samo co użytkownik elektrody narysował?
Tak, ale samo zasilanie jest inne. Układ ze zdjęcia potrzebuje napięcia zmiennego ok. 8V, natomiast układ narysowany podłączasz pod akumulator 12V. Można podłączyć układ ze zdjęcia, ale omijając diody prostownicze.
Tak, ale samo zasilanie jest inne. Układ ze zdjęcia potrzebuje napięcia zmiennego ok. 8V, natomiast układ narysowany podłączasz pod akumulator 12V. Można podłączyć układ ze zdjęcia, ale omijając diody prostownicze.
Olek ale nie trzeba omijać "diod prostowniczych" a raczej je pozostawić, aby nawet po pomyleniu biegunów źródła zasilania nie spalić tego układu.
Analizując przypadek, że minus zasilania jako GND urządzenia nawet zostanie zwarty po za układem do minusa akumulatora/masy pojazdu to efektem będzie tylko przyrost napięcia odkładający się na złączu diody (około +0,7V) - i to również jest jakby zaletą a nie wadą, czyż nie.
miril wstawiaj ten układ a tylko pamiętaj, że w czasie ładowania czy pracy GPS-a, prąd pobierany na +5V będzie (może dojść) około 250mA a spadek napięcia jako źródła z +14,4V (akumulator) do wyjścia stabilizacji +5V będzie równy około 9,4V co przy pobieranym prądzie około 250mA da nam moc około U*I= (moc) = 9,4V * 0,25A = 2,35W.
Wiem, nie chciałem się rozpisywać, ale jak prześledzisz schemat z załącznika wyżej, zobaczysz, że diody są źle wlutowane, lub zostawić diody a zamienić plus z minusem.
w czasie ładowania czy pracy GPS-a, prąd pobierany na +5V będzie (może dojść) około 250mA
Podczas pomiarów wyszło, że załączony tomtom czy becker potrafi "żreć" 0.8-1A w zależności od poziomu rozładowania nawigacji. Sprawdzone na dziesiątkach sztuk.
7805 do ładowania nawigacji to kiepski pomysł. Pomijam fakt że ten układ nadal powoduje wzrost szumów w radiu.
7805 jest stabilizatorem liniowym.
Nie generuje szumu.
Jeżeli jest inaczej to oznaka, że się wzbudza. Wtedy także napięcie wyjściowe jest nieco mniejsze od nominalnego. Aby zapobiec wzbudzeniu blokuje się wejście i wyjście stabilizatora kondensatorami 1 - 4,7 uF do masy, możliwie najbliżej wyprowadzeń stabilizatora. Dołączanie tych kondensatorów powinno być zasadą.
Coś na ten temat napisałem wyżej. Proszę czytać i nie nabijać punktów./Olek II/
Ja proponuję prostsze rozwiązanie...
Po prostu kupić na Allegro oryginalną ładowarkę od starej Nokii. Kosztują 1 -10 zł i po przełożeniu do niej kabla od navi czy kamery problem znika.
Proste i tanie...
U mnie pomógł inny banał. Kable zasilania CB radia przewinąłem trzy razy przez toroidalny rdzeń ferrytowy. Szumy zniknęły. Najwyraźniej "wchodziły" do CB po zasilaniu...