Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Matiz - Modyfikacja komputera - start od razu na gazie ?

DaKKi 27 Jan 2014 01:27 3042 16
  • #1
    DaKKi
    Level 16  
    Witam,
    Posiadam Matiza rocznik 1999 z instalacją gazową I-szej, albo II generacji (gaz miesza się z powietrzem w kolektorze ssącym).
    Aby odpalić go na gazie trzeba najpierw uruchomić silnik na benzynie i dodać gazu do około 2 tys obrotów - wtedy dopiero przełącza się na gaz.
    Ostatnio mam jakiś problem z instalacją doprowadzania benzyny (chociaż w ogóle jej prawie nie używam - tylko do rozruchu) - mianowicie ile bym do baku nie wlał to po zakończeniu jazdy (na gazie !) tej benzyny nie ma. Z grubsza przecieków nigdzie nie widać, a jest niestety za zimno żebym mógł to zdiagnozować.



    Ale do rzeczy - chciałbym zrobić taką modyfikację w komputerze od gazu (symulator sondy lambda się to chyba nazywa?), aby po odpaleniu silnik od razu startował na gazie - aby nie potrzebna była w ogóle benzyna w zbiorniku.
    Mam pytanie w jaki sposób się do tego zabrać ?
    Instalacja gazowa w moim poprzednim samochodzie (Ford Scorpio) działała właśnie w ten sposób, palił bezpośrednio na gazie i nigdy nie było z tym problemu (nawet przy -20* na dworze).


    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam !
  • #2
    Montrres
    Level 21  
    Z autopsji: szybko zabijesz reduktor. Skoro masz taką instalację to zapewne masz przełącznik 3-pozycyjny. Tylko benzyna, tylko gaz i "automat". Jaka to instalacja. Z resztą z tego co wiem to tam jest plastikowy kolektor ssący i taka instalacja nie powinna się tam w ogóle znaleźć.
    Moja sugestia (rodzice mają matiza bez gazu od nowosci 2000r): silnik w matizie jest mały (myślę że stosunkowo ekonomiczny ale to moje odczucie) i w mojej opinii powoli się grzeje. Do poprawnej i ekonomicznej jazdy na LPG reduktor musi się dobrze rozgrzać a taka jazda temu nie sprzyja.
    A co do spalania benzyny to najprościej pojechać na komputer sprawdzić czy nie ma błędów i już będziesz wszystko wiedział (prawdopodobnie). Możliwe że sonda odmówiła posłuszeństwa, lub nie są odłączane wtryski benzyny i podczas jazdy na LPG leje Ci też benzynę.
    Pozdrawiam!
  • #3
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Montrres wrote:
    Możliwe że sonda odmówiła posłuszeństwa

    Sonda tu nie ma nic do rzeczy.
    Montrres wrote:
    nie są odłączane wtryski benzyny i podczas jazdy na LPG leje Ci też benzynę
    O ile nie śmierdzi benzyną koło samochodu, to jest to najbardziej prawdopodobna przyczyna
    Montrres wrote:
    Do poprawnej i ekonomicznej jazdy na LPG reduktor musi się dobrze rozgrzać

    Bardzo prawdopodobne że na dużym mrozie po prostu ci zamarznie.
  • #4
    Montrres
    Level 21  
    Wawrzyniec wrote:
    Montrres napisał:
    Możliwe że sonda odmówiła posłuszeństwa

    Sonda tu nie ma nic do rzeczy.


    Mam na myśli spalanie benzyny razem z gazem. Jeśli wtryski leją to bardzo szybko będzie jej ubywało z baku. Chociaż przy jeździe na dwóch paliwach powinno go zalać i w zasadzie jazda z taką mieszanką wydaje mi się mocno utrudniona lub prawie nie możliwa.

    A jeśli chodzi o pomysł z "symulatorem sondy lambda" to jak napisałem wcześniej: powinien mieć przełącznik 3-pozycyjny z opisanymi ustawieniami.
    Pozdrawiam!
  • #5
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Montrres wrote:
    Chociaż przy jeździe na dwóch paliwach powinno go zalać i w zasadzie jazda z taką mieszanką wydaje mi się mocno utrudniona lub prawie nie możliwa
    Nie zaleje go tak łatwo, a jeździć się da spokojnie. Proponuję po odpaleniu silnika wyjąć bezpiecznik od pompy paliwa i jeśli to wtryski lub przewody paliwowe to przestanie ubywać paliwa. I można też tak na przyszłość zamontować przekaźnik pompy paliwa aby po przejściu na gaz odcinał zasilanie pompy. A symulator sondy w większości przypadków jest tylko po to aby ECU nie łapał błędów.
  • #6
    DaKKi
    Level 16  
    Witam,
    Dzięki za odpowiedzi.
    Tak jak piszecie mam przełącznik 3 pozycyjny, niestety w 2 pozycjach działa tak samo - lewo i środek to automat, a prawo benzyna.
    Komputer nie wywala żadnych błędów (wcześniej wywalał właśnie sondę, wymieniłem ją, błąd zniknął, ale auto zachowuje się tak samo).

    Dzięki za pomysł z odcięciem zasilania od pompy paliwa.
    Całkiem możliwe, że spala mi 2 paliwa. A wtryskiwacze w tym samochodzie leją z natury, na benzynie pali mi z 13l/100 w mieście, dlatego nie jeżdżę na benzynie.
    Kiedyś wyjąłęm całą listwę wtryskową - z wtryskiwaczy leciało jak z kranu, a powinna być mgiełka.
    Skoro symulator to tylko zabezpieczenie przed check enginem na gazie to gdzie jest komputer sterujący instalacją gazową ?

    Pozdrawiam !
  • #7
    pepe150
    Level 36  
    Komputer zazwyczaj jest pod maską, popatrz pod maską gdzie masz srebrną obudowę, bądź czarną z oznaczeniami firm charakterystycznych dla LPG.
  • #8
    DaKKi
    Level 16  
    Ok. Wracając do zasilania pompy paliwa - w jaki sposób mogę odciąć jej zasilanie ?
    Z tego co widzę (książka serwisowa) w matizie nie ma ani przekaźnika ani bezpiecznika od pompy paliwa.
  • #9
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Zależy jeszcze która generacja. Masz z krokówką czy regulacja na śrubie? Jak na śrubie to go nie znajdziesz. Jak z krokówką to ta druga puszka, a emulator zozłącza zasilanie wtrysków, a zamiast nich podłącza oporniki żeby oszukać ECU. Inaczej miałbyś błędy od "uszkodzonych cewek wtrysków"(dlaczego nazywasię emulator sondy lambda nie wiem, jak dla mnie jest to emulator wtrysków,i to byłaby chyba jego poprawna nazwa. Możliwe, że masz uszkodzenie w emulatorze (któryś przekaźnik sklejony, albo nie ma sterowania). Odcinanie pompy na to by też pomogło,chociaż nie naprawiłoby uszkodzenia.
  • #10
    pepe150
    Level 36  
    Ja miałem II gen zakładana w 2006 roku i była jeszcze na regulacji :P A wyjście pod krokówkę było. Więc nie wiemy dokładnie co siedzi.
  • #11
    Wawrzyniec
    Level 37  
    pepe150 wrote:
    Ja miałem II gen zakładana w 2006 roku i była jeszcze na regulacji :P A wyjście pod krokówkę było. Więc nie wiemy dokładnie co siedzi.

    Więc pracowała jako I generacji, bez żadnego sterowania, a w zasadzie to sterowane to było podciśnieniem i przepływem powietrza do cylindrów.
    DaKKi wrote:
    Wracając do zasilania pompy paliwa - w jaki sposób mogę odciąć jej zasilanie

    Trzeba przeciąć jeden przewód od pompy i wstawić tam przekaźnik. Zasilanie przekaźnika wziąć z elektrozaworu od gazu. Przekaźnik musi być przełączający. Styki podłączasz w taki sposób żeby pompa była zasilana przy puszczonych stykach, czyli wtedy gdy przekaźnik nie będzie zasilany. Jak dostanie napięcie na cewkę ma rozłączyć.
  • #12
    DaKKi
    Level 16  
    Instalacja gazowa z krokówką.

    Z przewodem od pompy paliwa jest taki problem, że nie mogę go znaleźć...
  • #13
    Wawrzyniec
    Level 37  
    DaKKi wrote:
    Z tego co widzę (książka serwisowa) w matizie nie ma ani przekaźnika ani bezpiecznika od pompy paliwa

    Jak jest pompa (elektryczna) to musi być bezpiecznik. A pompą steruje ECU. Patrz po opisach skrzynek bezp.
  • #14
    DaKKi
    Level 16  
    No właśnie w opisie bezpieczników w książce serwisowej nie ma takiego bezpiecznika.
    W załączniku przekaźniki - przekaźnika od pompy hydraulicznej nie mam (widocznie chodzi o pompe od wspomagania, a wspomagania nie mam). Nie widać nic odpowiedzialnego za pompę paliwa...
  • #15
    Montrres
    Level 21  
    DaKKi wrote:
    A wtryskiwacze w tym samochodzie leją z natury, na benzynie pali mi z 13l/100 w mieście, dlatego nie jeżdżę na benzynie.
    Kiedyś wyjąłęm całą listwę wtryskową - z wtryskiwaczy leciało jak z kranu, a powinna być mgiełka


    Absolutnie się z tym nie zgodzę. Autko moich rodziców spokojnie pali w okolicach w okolicach 8 do 10 litrów (jak są większe korki). Nie wiem skąd u Ciebie takie spalanie.

    Jeszcze kwestia wtrysków... Mogę powiedzieć że obecnie przy przebiegu 220 tys km nigdy z układem wtryskowym czy pompą paliwa nie było problemów. Są od nowości.
    Jeśli u Ciebie leją to może to jest źródłem tak wysokiego spalania... Do tego temperatura jaką widzi silnik (niedogrzany też będzie miał większy apetyt).
    Pozdrawiam!
  • #16
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Faktycznie nie ma bezpiecznika od pompy. Na odpalonym silniku i pracy na gazie wyjmij bezpiecznik F19. Odłączysz wtedy pompę i wtryski. Jak komputer nie będzie się rzucał to tam możesz się wpiąć z przekaźnikiem, a jak będzie wywalał błędy, to wepnij się w przewód idący od skrzynki z bezp do odcinacza paliwa, który będzie gdzieś w okolicach lewej nogi.
  • #17
    pepe150
    Level 36  
    Wg tego opisu pompa paliwa siedzi pod przekaźnikiem zapłonu albo głównym.
    Najprościej spojrzeć, jak idą przewody od pompy paliwa do przodu silnika, zabawy będzie, ale pewnie.