Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atrapa bomby ASG/Paintball

SlayerGliwice 27 Sty 2014 13:45 8901 11
  • #1 27 Sty 2014 13:45
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    Witam serdecznie, chciałbym zrobić atrapę bomby, która miałaby znaleźć swoje zastosowanie w Airsofcie/Paintballu ale za cholerę nie wiem jak to ugryźć.

    chciałbym żeby bomba posiadała następujące elementy i funkcje:
    - najprostszy licznik LCD, np. 2 cyfrowy, który będzie pokazywał do 99 minut, a po upływie ostatniej minuty żeby przełączał się na sekundnik.
    - buzzer, najlepiej głośny, połączony z diodą, gdzie buzzer co minutę dawałby krótki sygnał dźwiękowy, oraz przy sygnale dźwiękowym z buzzera zapalała się dioda, a przez ostatnie 59 sekund żeby sygnał buzzera i dioda sygnalizowały upłynięcie każdej sekundy, następnie po upływie ostatniej sekundy (czyt. detonacji) buzzer powinien wydawać z siebie pulsacyjny dźwięk taki jak alarm samochodowy, chyba że to niemożliwe to po prostu głośny dźwięk ciągły np. przez 30 sekund, a dioda powinna świecić się nieustannie przez ten sam czas.
    - Rozbrajanie bomby polegałoby na przecięciu jednego z 4-5 przewodów (1 rozbrajający, 2 detonacyjne, 1 skracający czas na rozbrojenie bomby, 1 przyśpieszający upływanie czasu). Przecięcie przewodu rozbrajającego powinno zatrzymać zegar, po przecięciu któregokolwiek z przewodów detonacyjnych powinno wywołać tą samą reakcję co opisałem powyżej w opisie buzzera, po przecięciu przewodu skracającego czas odliczania powinno dojść do tego, że na chwilę zegar się zatrzyma dając złudne wrażenie rozbrojenia bomby a po upływie np. 5 sekund zegar zaczął znowu odliczać skracając tym samym wcześniejszy czas o np. 75%, po przecięciu przewodu przewodu przyspieszającego upływanie czasu, zegar powinien przyśpieszyć np. dziesięciokrotnie.
    - dobrze by było gdyby całość była zasilana ogólnie dostępnymi bateriami tj. paluszki w koszyczku, czy bateria 9V etc.

    Powiedzcie mi proszę czy stworzenie takiego układu jest możliwe, jeśli tak to jak bardzo skomplikowane (może jakiś schemat z listą elementów które należy użyć) ile m/w może pochłonąć kasy zakup potrzebnych rzeczy. Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    1 11
  • Semicon
  • #3 28 Sty 2014 12:31
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    Własnie dziś będąc w centrum Gliwic zajrzałem przy okazji do sklepu elektronicznego i kupiłem płytkę stykową celem zrobienia prototypu, mikroprocesor właśnie ATmega8 i licznik 2 cyfrowy LED.

    Atrapa bomby ASG/Paintball

    Niewiele póki co zrobiłem, ale to wynika z tego że jako osoba zielona nie wiem jakie kondensatory, dławiki i inne pierdołki będą mi potrzebne ani tym bardziej gdzie je zamontować. Nawet nie mam programatora do mikroprocesorów, jak patrzę na ich ceny to mnie głowa boli..

    0
  • Semicon
  • #5 28 Sty 2014 12:46
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    Ja zastanawiałem się nad programatorem od P. Kardasia bo widzę że jest prosty w obsłudze i przede wszystkim pod USB no ale ~60zł nie moje...

    0
  • #6 28 Sty 2014 12:53
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Ja także pisałem o USBasp, czyli to samo tyle że 3x taniej:

    dondu napisał:
    18zł + koszty wysyłki 6zł to minimalna cena jaką pewnie znajdziesz.

    A bajery tamtego są zbędne, ale jak ktoś nie ma co z pieniędzmi robić ...

    0
  • #7 29 Sty 2014 15:43
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    Pozwoliłem sobie w celach szkoleniowych odtworzyć schemat podany w linku przez Dondu, jednakże przy tworzeniu schematu zastosowałem się do poleceń P. Mirka Kardasia, który w poradnikach radzi żeby tworzyć schematy bez przestawiania elementów przyciskiem ALT, tak jak on połączenia NET z BUS zrobiłem pod kątem i przy okazji skasowałem już część rzeczy, których nie będę potrzebował, a mianowicie jeden wyświetlacz LED oraz 2 diody które znajdowały się między drugim a trzecim wyświetlaczem LED. Poza tym i tak nie mieści mi się to wszystko na projekcie płytki PCB z uwagi na to, że korzystam z Eagle Light.
    Teraz kilka pytań:
    - Co usunąć, co wstawić w miejsce, a może nic mam nie usuwać w przypadku kiedy wiem, że data i zegarek nie będą mi potrzebne, konkretnie chodzi mi o 74HC164, czyli rejestr przesuwny.
    - Termometr nie jest mi potrzebny, aczkolwiek jeżeli usunięcie jego stanowi jakiś większy problem w odniesieniu do reszty schematu mogę go zostawić, gdzie chciałbym od razu dowiedzieć się (w przypadku gdybym musiał go zostawić) czy zamiana czujnika temperatury DS1820, który był wykorzystany w oryginalnym schemacie ze strony, którą podał Dondu mogę zamienić na DS18B20, który co prawda nie widnieje w bibliotece programu Eagle, za to P. Kardać poradził, żeby w to miejsce wstawić element MA03-1, który ponoć rozstawem pinów odpowiada właśnie DS18B20.
    - Czy stworzenie urządzenia, które opisałem w poście pierwszym jest możliwe za pomocą elementów zamieszczonych na moim schemacie czy powinienem coś dodać?
    - Zastanawiam się również, nad wyciągnięciem z urządzenia np. 2 metrowego przewodu i na jego końcu podłączać petardę, np. zwykłe picolo, tylko jak to zrobić?

    Tu załączam link do "mojego" schematu

    0
  • #8 29 Sty 2014 15:57
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Wrzuć grafikę używając odpowiedniego przycisku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html

    Jeżeli termometru nie potrzebujesz, to także go usuń wraz z rezystorem oraz etykietą temp i połączeniem do mikrokontrolera.

    Zanim zaczniesz cokolwiek dalej usuwać, policz ile pinów będziesz miał wolnych do podłączenia przewodów, o których pisałeś.

    Poza tym, schemat to jedno - program to drugie. Po wielkich zmianach schematu (usunięcie rejestru) będzie on wymagał sporej zmiany. Dasz sobie z tym radę?

    Co do odpalenia petardy - ja Ci w tym nie pomogę w czasach, gdy tego typu projekty są potencjalnym zagrożeniem, i nie mówię tutaj o Tobie, ale o kimś kto może to wykorzystać w przyszłości w ... po prostu "dmucham na zimne".

    0
  • #9 30 Sty 2014 16:00
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    1. Chciałem wrzucić grafikę, nawet to zrobiłem, ale okazało się, że nie można jej powiększyć na tyle, żeby schemat był czytelny, za to w Picasie po naciśnięciu na lupę powiększyło grafikę na tyle, że było widać wszystkie napisy.

    2. Chociaż miałbym rok nad tym siedzieć to w końcu to zaprogramuje. Mam dużo samozaparcia i chęci, bardzo chciałbym zrobić taką atrapę bo to będzie super uzupełnienie do rozgrywek Airsoftowych. W zeszłą niedziele na strzelance użyłem zrobionej przeze mnie atrapy bomby, co prawda zrobionej na szybko na kolanie ale dobre i to. "Bomba" opiera się tylko na 2 diodach, kilku kablach i baterii i naprawdę już samo to było fajnym dodatkiem, a o ile zwiększy się realizm jeśli uda mi się stworzyć tą atrapę, o której jest ten temat. :)
    Tutaj dwie fotki przedstawiające tą prostą atrapę bomby, której ostatnio używałem:
    Atrapa bomby ASG/Paintball
    Atrapa bomby ASG/Paintball

    3. Rozumiem czemu nie chcesz powiedzieć jak zrobić zapalnik. To w sumie logiczne, że coś co może odpalić petardę może również odpalić groźniejszy ładunek, także obędę się bez tego. Dla mnie najważniejszą rzeczą jest głośny buzzer, tak więc czy jest jakiś sposób na wzmocnienie niego sygnału dźwiękowego?

    4. Tak jak zalecałeś usunąłem ten termometr, zacząłem już nawet pomału robić projekt płytki PCB. Starałem się to jak najbardziej sensownie rozmieścić pamiętając o tym żeby ścieżki jak najmniej się przecinały i żeby kondensator był jak najbliżej nóżek procesora. Sprawdziłem w google element DS1307 i teraz widzę, że jest to zegar i teraz już kompletnie zgłupiałem. Moja atrapa bomby ma wybuchać poprzez dwie opcje (pierwsza opcja to detonacja po przecięciu złego przewodu, druga opcja to detonacja po upłynięciu wcześniej wybranego czasu, tak więc mówiąc, krótko, chodzi mi o minutnik). Teraz nie wiem czy urządzenie, które ma tym sterować to właśnie ww DS1307, czy może 74HC164, czyli jak mówi wujek Google, rejestr przesuwny.
    Poniżej załączam dwa pliki graficzne przedstawiające schemat oraz projekt płytki PCB:
    Atrapa bomby ASG/Paintball
    Atrapa bomby ASG/Paintball

    5. Te przewody które wychodzą z zegarka z linku podanego przez Dondu wyglądają świetnie, fajnie by było właśnie w ten sposób zrobić te 5 przewodów o których mówiłem. Jak widać na schemacie mam 3 wolne wyjścia z mikrokontrolera, a z uwagi na to, że chce puścić 5 przewodów z czego 2 to przewody detonacyjne, to będę potrzebował 4 wyjścia, o ile dobrze to sobie poukładałem w głowie. Także coś by trzeba było usunąć, cały czas zastanawiam się nad tym 74HC164, ale o opinię proszę osobę, która się na tym zna.

    0
  • #10 31 Sty 2014 03:51
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    1. Grafika - widocznie coś nie tak zrobiłeś.

    2. Cechy pożądane, więc do celu dojdziesz :)

    3. Głośność buzzera to bardzo szeroki temat. Na pewno jesteś świadomy, że 40-to watowe kolumny w pomieszczeniu to sporo, ale w przestrzeni otwartej to niewiele, tym bardziej gdy emisja dźwięku jest w zakresie 360°. Może warto by się zastanowić nad wykorzystaniem jakiegoś sygnalizatora alarmowego?

    4. Twoja atrapa nie ma być zegarkiem który ma dokładnie odmierzać czas w skali np. miesiąca. Ona ma odmierzać czas z dokładnością powiedzmy 1 sekundy na 10 minut. Do tego nie jest potrzebny żaden zegar. Wystarczą wewnętrzne timery zawarte w mikrokontrolerze. Stąd DS1307 jest Ci niepotrzebny. Z drugiej strony, skoro masz już 6 wyświetlaczy, to może jednak zostawić sobie tę możliwość i mieć na co dzień fajny zegarek?

    5. Przewody - masz 3 wolne wejścia i 2 wolne wyjścia w użytym 74164. Możemy zrobić pewien trick z użyciem diod dzięki czemu możesz mieć nawet 6 przewodów.

    Polegać to będzie na tym, że do każdego z wyjść QG i QH podłączysz po 3 przewody. Każdy z przewodów będzie podłączony do katody diody (6 diod). Następnie anody diod podłączysz do wolnych wejść PC0-PC2 w taki sposób, by wyjście QG trafiało na każdy pin PC0-PC2 (przez przewody i diody) i podobnie z wyjściem QH.

    To będzie multipleksowanie przewodów (podobnie jak wyświetlaczy) i wymagać będzie napisania odpowiedniego prostego programu.

    6. PCB nie sprawdzam - dopiero, gdy schemat będzie ostateczną wersją.

    0
  • #11 31 Sty 2014 12:57
    SlayerGliwice
    Poziom 7  

    Aha, czyli jednak 74HC164 powinien zostać. Z tym zegarem może rzeczywiście masz rację, skoro już takie coś będę miał, to może służyć na co dzień za zegarek, także go sobie zostawię, chyba że pozyskanie dodatkowego miejsca na przewód Twoją metodą będzie zbyt skomplikowane, to nie będę kombinować i go po prostu wywalę.
    Mam 3x2 cyfrowe wyświetlacze bo chciałbym żeby minutnik można było ustawić w zakresie do 12 godzin. Nawet na większe manewry to i tak pewnie będzie za dużo, ale lepiej zostawić jakiś zapas, bo nigdy nic nie wiadomo.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.. 74HC164 który zajmuje mi 2 wejścia w mikrokontrolerze można wykorzystać jako, no nazwijmy to umownie "przedłużacz", czyli dodatkowy łącznik pomiędzy gniazdkiem a np. lampką, wykorzystując do tego 2 wolne wejścia (QG i QH)?
    Czy chciałoby Ci się mi pomóc to rozrysować na schemacie, bo jak dotychczas wszystko m/w rozumiałem, tak pomału zaczynam się gubić :P

    Taka jeszcze informacja dodatkowa odnośnie przewodów. Jak wiadomo przewodów chce mieć 5, z czego dwa mają pełnić tą samą funkcję i wychodzi na to, że łącznie potrzebuje 4 wolne wejścia, tak więc muszę pozyskać tylko jedno dodatkowe wejście do mikrokontrolera. Jednak nie umiem sobie wyobrazić jak mógłbym narysować te przewody w schemacie i jakich elementów użyć, dodam tylko, że dobrze by było, gdyby same przewody były montowane (i tu niestety nie jestem w stanie użyć fachowej nazwy) w portach takich "śrubkowych" jakie występują np. przy żyrandolach, że wkłada się przewód i wkręca śrubkę, która trzyma go na miejscu. Dobrze by było również, gdyby porty te były od "wewnętrznej" strony (od dołu płytki), bo obawiam się, że gdyby były na wierzchu, to prędzej czy później ktoś kto już kilka razy spotka się z moją atrapą, doszedłby do tego, który port jest odpowiedzialny za przewód rozbrajający i wtedy zabawa straciłaby sens. Chyba że jest możliwość użycia jakiegoś rozdzielacza, czy czegoś w tym stylu co byłoby odpowiedzialne, za losowe nadawanie funkcji, czyli że np. rozbrajanie raz jest na porcie 1, innym razem na którymkolwiek innym z pozostałych portów. Chciałbym również, pomimo tego, że 2 przewody pełnić mają tą samą funkcję, to żeby miały oddzielne porty, żeby nie trzeba było wtykać 2 przewodów do jednego portu, bo to by było wtedy zbyt oczywiste, że są to porty detonacyjne.

    0