Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Power Mat S-Mat 200 podłączenie włącznika 400/230 V

limak1231 28 Sty 2014 17:02 7824 12
  • #1 28 Sty 2014 17:02
    limak1231
    Poziom 9  

    Panowie mam taki problem.
    Kupiłem miga jak w tytule w którym został wyciągnięty włącznik 400/230,
    do spawarki dostałem włącznik HZ8B-20/3/4 , problem polega na tym, że elektryk do którego go oddałem nie wie jak go podłączyć, nigdzie nie mogę znaleźć schematu tego przełącznika ani schematu tego miga . Czy ktoś z forumowiczów mógłby mi pomóc w rozwiązaniu tego problemu? nie chce, żeby ktoś metodą prób i błędów spalił mi pół spawarki.
    Będę bardzo wdzięczny


    Nikt nie ma takiej spawarki na stanie? schematu? czegokolwiek?

    ========================================================

    Panowie, mam multimetr, chęci może krok po kroku dojdziemy do tego jak to zrobić, chętnie oddał bym ją do serwisu ale najbliższy jest oddalony o 120 km i powiedzieli, że muszę przywieść a za 3-4 dni odebrać, więc interes żaden.

    Wiem, że na forum jest były serwisant Powermat-a, wie ktoś jak się z nim skontaktować?

    -------------------------------------------------------------------------

    Potrzebuję cykl pracy przełącznika HZ5B-20/4 tz. jakie styki zwierają się w pozycji 400 a jakie 230 V. Może ktoś ma taki przełącznik lub spawarką i mógłby mi to sprawdzić?

    3 12
  • Relpol
  • #2 14 Lut 2014 20:38
    limak1231
    Poziom 9  

    nr 9 - do nr 16 przełącznika prądu spawania (tego u góry) oraz lampka zasilania (ta biała)
    nr 13 - do płyty głównej (środkowe złącze), lampka zasilania, oraz wentylator (biały cienki)
    nr 15 - do nr 15 przełącznika prądu spawania
    nr 14 - zasilanie L1/L (brązowy lub czarny z wtyczki)
    nr 16 - zasilanie L2/N (niebieski z wtyczki)
    nr 10 - do transformatora (tego dużego) Środek
    nr 6 - do transformatora (dużego) dół
    nr 12 - wentylator (biały cienki), transformator ten mniejszy (za dużym), kondensator
    nr 2 - kondensator

    5
  • #3 28 Lut 2014 08:48
    limak1231
    Poziom 9  

    No i temat miga wraca jak bumerang.....
    Mianowicie, po podłączeniu przełącznika działał wyśmienicie, ostatnio sąsiad przyszedł pożyczyć go do pospawania jakiś pierdół .
    Do sedna , u mnie wtyczka 4 bolce u niego 5, podłączył 0 w fazę, mówił, że przez 5 min mig spawał, potem zaczął topić materiał a potem umarł. Brak posuwu, nie spawa, wentylator umarł, ogólnie zero reakcji.
    Po wstępnych oględzinach stwierdziłem uszkodzony bezpiecznik na płytce sterującej, po wymianie zero reakcji więc poszło dalej, proszę więc o pomoc w sprawdzeniu poszczególnych elementów, czy oprócz uszkodzenia na płytce mógł spalić się transformator? jak go sprawdzić?

    Sprawdziłem silnik od posuwu - sprawny
    na końcówce prądowej pistoletu napięcie ok 5 V - brak reakcji na naciśnięcie przycisku
    diody w mostku prostowniczym sprawne - wszystkie puszczają w jedną stronę i mają jednakową rezystencję
    termik -ma przejście więc wychodzi na to, że sprawny

    Power Mat S-Mat 200 podłączenie włącznika 400/230 V

    Oto zdjęcie płytki która jest zamontowana ( z tego co się zorientowałem dosyć popularny model montowany w wielu migach )

    Proszę o pomoc co i jak pomierzyć aby zlokalizować usterkę, nie chcę kupić płytki sterującej i jej spalić, może wystarczy wymienić jakieś elementy na niej, wizualnie nic nie wygląda na spalone ani nic nie jest przykopcone

    1
  • Relpol
  • #4 28 Lut 2014 10:48
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Płytka jest bliźniaczo podobna do płytki z VMG-190 230/400 V.
    Tu masz schemat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2482523.html#11847766
    Przede wszystkim sprawdź wentylator, C4, TR2, Q1. Ten duży przekaźnik jest od załączania głównego transformatora. Wentylator musi być o identycznym prądzie znamionowym bo zmienią się napięcia zasilania płytki.

    0
  • #5 28 Lut 2014 12:26
    limak1231
    Poziom 9  

    Kurcze, nie mam punktów aby pobrać ten schemat, może ktoś życzliwy podarował by mi kilka...

    Wentylator padł, napięcie do niego dochodzi, ktoś wcześniej zmienił go na 220 v
    przekaźnik na wejściach ma 220V na wyjściach po 12 V, po zwarciu przekaźnika wywala korki zaraz sprawdzę C4, TR2, Q1.

    c4- nie potrafię zlokalizować na swojej płytce- który to element?
    tr2- bez napięcia nigdzie nie ma rezystencji , na wyjściu między nogą 1,3 zwarcie,
    po podaniu napięcia na nodze 1,3 12 V
    jak sprawdzić tego triaka ? między nogami nie ma zwarcia


    Kolejne spostrzeżenie:
    w uchwycie migomatu idą dwa przewody pod przycisk, nie naciskając przycisku na obu jest prąd 12V, czy tak powinno być? cz powinien być tylko na jednym a po wciśnięciu przycisku powinien przepływać przez drugi?

    0
  • #6 28 Lut 2014 15:11
    krzysiek7
    Poziom 34  

    C4 jest przy przełączniku, a nie na płytce.

    limak1231 napisał:
    wentylator padł, napięcie do niego dochodzi, ktoś wcześniej zmienił go na 220 v

    On był na 230 V, 0,22 A.
    limak1231 napisał:
    jak sprawdzić tego triaka ? między nogami nie ma zwarcia

    Tam nie ma triaka tylko tranzystor.

    0
  • #7 01 Mar 2014 09:18
    limak1231
    Poziom 9  

    Więc tak
    Q1- tip35c- B,C = 44, B,E= 160, C,B=44, C,E=140, E,B=160, E,C=146
    niestety nie był wylutowany, bo gdzieś mi się zapodział odsysacz, więc nie wiem czy wyniki wiarygodne, wygląda na to, że uszkodzony, ( chyba, że kupie jutro odsysacz na giełdzie i sprawdzę jeszcze raz )

    C4- u mnie nie ma tego elementu, poprzedni właściciel się go widać pozbył, wie ktoś jaki element tam powinien być i czy jest konieczny?

    TR2- zx7-DY2-A - tak jak wyżej opisałem między 1 a 3 na wyjściu przejście i nigdzie więcej nic miernik nie pokazuje

    0
  • #8 01 Mar 2014 09:30
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Nie zaczynaj od tyłu, masz napięcie na wtórnym TR2?

    0
  • #9 01 Mar 2014 09:39
    limak1231
    Poziom 9  

    Przepraszam nie jestem elektronikiem, więc najlepiej tłumaczyć mi łopatologicznie co gdzie i jak sprawdzać,
    na tr2 po podpięciu do płytki mam po jednej stronie tan gdzie wejście po 220V , po drugiej na 1 i 3 po 12V, na środkowym nic

    Zastanawia mnie również element rt1-WMR 14D181K- puszcza w obie strony pokazuje wartość 156, czy on nie powinien działać podobnie jak dioda, że przejście jest tylko w jedną stronę?

    R4-546 Ω
    R3-630 Ω
    D2-w08- cztery nogi licząc 1+ w prawą stronę
    1-2= 537Ω, 1-3=064Ω, 1-4=538Ω, 2-1=514Ω, 2-3=538Ω, 2-4=737Ω, 3-1=63Ω, 3-2=510Ω, 3-4=510Ω, 4-1=510Ω, 4-2=726Ω, 4-3=526Ω
    C2-63Ω

    0
  • #10 01 Mar 2014 19:28
    krzysiek7
    Poziom 34  

    limak1231 napisał:
    zastanawia mnie również element rt1-WMR 14D181K- puszcza w obie strony pokazuje wartość 156, czy on nie powinien działać podobnie jak dioda, że przejście jest tylko w jedną stronę?

    Nie, nie powinien działać jak dioda. :D
    limak1231 napisał:
    R4-546 Ω
    R3-630 Ω
    D2-w08- cztery nogi licząc 1+ w prawą stronę
    1-2= 537Ω, 1-3=064Ω, 1-4=538Ω, 2-1=514Ω, 2-3=538Ω, 2-4=737Ω, 3-1=63Ω, 3-2=510Ω, 3-4=510Ω, 4-1=510Ω, 4-2=726Ω, 4-3=526Ω
    C2-63Ω

    Patrząc na te pomiary, to zastanawiam się czy poradzisz sobie z tą naprawą. Może lepiej by było gdybyś oddał ten sprzęt do fachowca. Zamiast mierzyć rezystancję C2 :D , to trzeba było zmierzyć na nim napięcie przy wciśniętym przycisku na uchwycie spawalniczym.

    0
  • #11 01 Mar 2014 19:50
    limak1231
    Poziom 9  

    Mam mierzyć między + i - czy jeszcze między którymiś nogami? teraz jestem w pracy i nie mam możliwości ale jak wrócę rano to sprawdzę, z tego co kojarzę to napięcie było tam 12 V i nie było zmiany po naciśnięciu przycisku. (płytkę i miernik mam przy sobie)
    Napisz co i jak mam jeszcze pomierzyć aby spróbować zlokalizować usterkę, jeśli nie dam rady to wyślę do serwisu i tak sąsiad płaci ale, że chłop jest w porządku to nie chce mu narobić wielkich kosztów jeśli nie będzie takiej potrzeby. Obawiam się tylko, że spalił transformator bo niestety nie wybiło od razu bezpieczników tylko spawał nią kilka minut aż zaczęło mu topić materiał spawany.

    0
  • #12 07 Gru 2017 19:19
    ttbb55
    Poziom 2  

    Witam serdecznie posiadam również taki sam migomat Powermat S-mat 200 z włącznikiem 230V/400V (kende hz5b-20/4). Kupiłem używany, problem jest jak chce zakręcić butle to kopie prądem. W momencie gdy odkręciłem pokrywę boczną okazało się brązowy zaizolowany i lata luźno, niebieski przykręcony pod N[16]L2 a żółto zielony który idzie od wtyczki przykręcony jest do obudowy i od niego idzie drugi kabel przykręcony pod L[14]L1.
    Podłącznie na 230V (jeżeli dobrze rozumiem)
    N[16]L2 - NIebieski
    L[14]L1 - Brązowy
    zółto-zielony pod obudowe
    Moje pytanie jest takie jak podłączy migomat na 400V(3 fazy) mam już kabel 4 żyłowy z kolorami (Czarny, Brązowy, Niebieski, Żółto-Zielony)

    0
  • #13 07 Gru 2017 19:38
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Przewód żółtozielony to przewód ochronny- jego barwa jest zastrzeżona i nie może być stosowany do innych celów niż ochrona przeciwporażeniowa, a więc przewód podłączony tylko i wyłącznie do obudowy (zacisku PE) w urządzeniu.
    "Stare"* urządzenie należy dostosować do nowej instalacji**, nie na odwrót

    Zamykam.

    * Urządzenia podlegające ochronie przeciwporażeniowej opisanej w PBUE.
    ** Norma PN HD 60364

    1