Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xantia - Wylewa się płyn ze zbiornikczka.

29 Sty 2014 20:09 2052 6
  • Poziom 8  
    Witam,
    mam taki nietypowy problem, zapytanie. Czy na ciepłym silniku, podczas odkręcenia korka od zbiorniczka powinien wylecieć płyn? Czy jest to normalna reakcja czy jest to spowodowane wysokim ciśnieniem w układzie?
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Witam. Tak powinien. Masz to napisane w instrukcji obsługi a nawet powinien być obrazek na korku. A układ jest ciśnieniowy.
  • Poziom 8  
    ok, dziękuję. Właśnie jestem po wymianie termostatu i chciałem się upewnić czy przypadkiem takie ciśnienie które wyrzuca mi płyn nie jest spowodowane uszczelką pod głowicą lub w ogóle pękniętą głowicą.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    W układzie ciśnieniowym jest podwyższona temperatura wżenia wody dlatego temperatura silnika rzędu 90-98 nie stanowi żadnego problemu.
  • Poziom 8  
    Czyli na zimnym silniku nie powinno wyrzucać pod ciśnieniem powietrza oraz wody ? ;)
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Jesli na zakręconym korku zacznie wywalać płyn to można się martwić, pod warunkiem że korek jest sprawny i poziom płynu jest prawidłowy

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak nie powinno wywalać
  • Poziom 39  
    michalplplpl napisał:
    Czy na ciepłym silniku, podczas odkręcenia korka od zbiorniczka powinien wylecieć płyn? Czy jest to normalna reakcja czy jest to spowodowane wysokim ciśnieniem w układzie?

    Jeżeli układ chłodzenia pozbawiony jest całkowicie pęcherzy powietrza (poza tym powietrzem w zbiorniku wyrównawczym), to na ciepłym silniku nie powinno dochodzić do wyrzucenia płynu przy powolnym odkręceniu korka - powinno tylko na początku lekko syknąć i nic więcej.
    W takiej sytuacji węże na gorącym silniku są tylko nieznacznie twardsze niż na zimnym.
    Natomiast jak w układzie jest pęcherz powietrza, to powietrze w tym pęcherzu nagrzewając się powoduje duży wzrost ciśnienia, tym większy im większy jest pęcherz i wyższa temperatura powietrza w nim zawartego. Powoduje to dużo większą twardość węży na gorącym silniku niż na zimnym. Nadmierny wzrost tego ciśnienia ogranicza zawór ciśnieniowy w korku. Przy szybkim odkręceniu korka następuje szybki spadek ciśnienia, a rozprężający się pęcherz powietrza zwiększając gwałtownie swoją objętość powoduje wyrzucenie płynu.
    Taka jest fizyka tego faktu.
    Istnienie takich pęcherzy czasem projektanci zakładają celowo, aby mocno podnieść ciśnienie w układzie jak chcą podnieść temperaturę pracy silnika w okolicę 100*C lub powyżej.
    Abada37 napisał:
    Jesli na zakręconym korku zacznie wywalać płyn to można się martwić

    Szczególnie wtedy gdy jeszcze silnik jest nienagrzany, bo to sugeruje przedmuch do układu chłodzenia.