Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia

Ziku5 31 Jan 2014 00:23 7155 22
  • #1
    Ziku5
    Level 9  
    Witam tak jak w temacie posiadam silnik znaleziony na strychu nie mam pojęcia od czego on może być ?
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
    dodam, że jak nim zakręcę z tyłu to przód kręci się wolniej.
    Chciałbym sprawdzić czy on chodzi w jaki sposób go podłączyć ??

    Są trzy kable czarny, niebieski i brązowy
    Nie jestem zbyt oklepany w elektryce więc proszę o jasne dla mnie odpowiedzi.
    Pozdrawiam i proszę o wyrozumiałość.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam jeszcze, że nie ma na nim żadnych oznaczeń, tabliczki czy czego kolwiek
  • #2
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Jeśli silnik posiada tabliczkę znamionową to sprawa jest jasna. Jeżeli jej nie posiada to sprawdź oporność uzwojeń. Gdy będzie jednakowa, to może być to silnik 3-fazowy, natomiast gdy będzie różna, będzie z pewnością jednofazowy.
  • #3
    tg20
    Level 16  
    Czy mógłbyś zrobić zdjęcie tej części silnika, gdzie wychodzą przewody od uzwojeń?
  • #4
    Ziku5
    Level 9  
    Nikusert niestety brak tabliczki znamionowej a co do oporności jest różna (niestety mam tylko taki zwykły stary miernik )
    Zdjęcia oporności:
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia

    tg20 a oto zdjęcie kabli wchodzących do silnika ale obawiam się, że nic to nie da bo kable są w osłonie
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
  • #5
    tg20
    Level 16  
    Coś się nie zgadza, opór między przewodami powinien być jednakowy - silnik 3 fazowy, albo wszystkie trzy pomiary powinny się między sobą różnić - silnik 1 fazowy.
    Nawet gdyby założyć, że oba uzwojenia silnika 1 fazowego są takie same, to w takiej sytuacji pomiar między niebieski - brązowy powinien wyjść około 13 a jest 10.
    Nie wiem, poddaje się.

    Jaki 3 fazowy, epidemia jakaś? Skąd te 3 fazy? Taż na pierwszy rzut oka widać, że piszesz bzdury. [retrofood]
  • #6
    Ziku5
    Level 9  
    Ok dzięki za wszystko poczekamy może ktoś coś na to poradzi a ja sprawdzę jeszcze innym miernikiem może coś z tym nie tak
    Pozdrawiam
  • #7
    nikusert
    Level 40  
    Sprawdź jeszcze innym miernikiem, czy będzie różnica. Wygląda to na silnik 1-fazowy, trochę mała oporność. Przy silniku 3-fazowym przewody raczej by miały jednakowe kolory (to moja sugestia), tu są różne. Może go rozbierz, będziesz widział czy nie jest przypadkiem przypalony. Ja osobiście na próbę podłączyłbym go jako 1-fazowy, oczywiście z kondensatorem około 6-8µF i zrobiłbym pomiar jaki prąd pobiera. Sam jestem ciekawy opinii innych.
  • #8
    Ziku5
    Level 9  
    Dopiero we wtorek będę miał możliwość sprawdzenia innym miernikiem i podłączenie go z kondensatorem więc na pewno się jeszcze odezwę po sprawdzeniu go.
    Dziś sprawdziłem ponownie moim miernikiem tylko, że ustawiłem go Ω x 1000 i na każdym kablu pokazywało to samo tak jak na foto
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
    ale nie zmienia to faktu, że na Ω x 10 pokazywał co innego (poprzednie fotki)
    pozdrawiam
  • #9
    tg20
    Level 16  
    Sprawdź omomierz mierząc rezystory o znanej wartości, może to problem baterii w mierniku.
  • #10
    Ziku5
    Level 9  
    Witam ponownie właśnie rozkręciłem silnik a ty niespodzianka mi się ukazała myślę, że nam dużo pomoże :)
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia

    Ewentualnie tłumaczenie za pomocą google tłumacz :P
    elektromotorenwerk grünhain - Silnik elektryczny zielony gaj fabryka
    einschraubtiefe max 14 mm - głębokość maks. 14 mm śruby

    Dodano po 17 [minuty]:

    Ciekawostka jaką znalazłem na ebay o tym silniku:
    Der Motor ist einer alten DDR Waschmaschine entnommen und ,müßte in den Halbautomat WA 46, A55, A56, A60 und A61 passen.
    Er ist gebraucht, funktionstechnisch aber einwandfrei.

    Silnik jest stary i podkładka NRD podjęte, powinny półautomatyczny WA 46, A55, A56, A60 i A61 pasuje.
    Jest to niezbędne ze względów funkcjonalnych, ale prawidłowo.

    EGW 999-A1
    220 V, 50 Hz
    0,92 A
    WBK-E
    270 U/min.
    6 müF / 380V ~
    niestety google trochę kiepsko to przetłumaczył a niemieckiego nie znam ;)
  • #11
    tg20
    Level 16  
    Silnik ! fazowy, U- 220V, I- 0,9A, kondensator pracy- 6uF
    teraz należy określić uzwojenia rozruchowe, pracy - potrzebny omomierz.
    Małe obroty 270 obr./min to efekt przekładni o której wspomniałeś w pierwszym poście
  • #12
    Ziku5
    Level 9  
    sprawdziłem miernik - bateria słaba.
    Wymieniłem baterię podpiąłem pod głośniczek 4Ω i tyle miernik pokazał :) więc sprawdziłem ponownie silnik skutek:
    kabel czarny + niebieski
    lub
    czarny + brązowy wynik ten sam:
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
    A kabel brązowy z niebieskim:
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
  • #13
    stacho60
    Level 15  
    Moim zdaniem z tym silnikiem wszystko w porządku. Silnik przystosowany do pracy w obu kierunkach, czyli każde z dwóch uzwojeń może pracować jako robocze (jednakowa oporność uzwojeń), a ten trzeci pomiar to może być jakieś przekłamanie miernika. Czyli należy uważać że kabel czarny jest spinającym dwa uzwojenia i podłączyć to z ogólnie dostępnym schematem znajdującym się w sieci.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Spóźniony jestem o jeden post.
  • #14
    Ziku5
    Level 9  
    Ok, dziękuję wam za pomoc, we wtorek będę u ojca, może będzie miał taki kondensator to go podłączę i dam znać co i jak. ;)

    Pozdrawiam

    Dodano po 48 [sekundy]:

    A okazało się, że silnik jest od niemieckiej pralki. :)
  • #15
    tg20
    Level 16  
    Ciekawe jak Niemcy rozwiązali problem wirowania (wyższe obroty ). Czy możesz napisać coś więcej o tej pralce?
  • #16
    nikusert
    Level 40  
    Takie pralki miały dwa silniki, jeden do prania, drugi do wirowania.
    Taką niemiecką pralkę miał znajomy, bardzo dawno. Z silnika wirówki zrobił szlifierkę stołową.
  • #17
    tg20
    Level 16  
    stacho60 wrote:
    A ten trzeci pomiar to może być jakieś przekłamanie miernika.

    Jednak różnica to blisko 20% - dużo. By wykluczyć zwarcie między uzwojeniami należałoby zweryfikować pomiary innym miernikiem.
    Podłączenie silnika elektrycznego nieznanego pochodzenia
  • #18
    januszx3
    Level 31  
    Masz napęd, silnik indukcyjny dwufazowy z przekładnią, zasilany jednofazowo (220V), faza robocza zasilana bezpośrednio z tego napięcia, z kondensatorem 6,8uF (w drugiej fazie). 270 obr/min, to prędkość asynchroniczną (synchroniczna 300) znamionowa- na wyjściu napędu. Odpowiednio, przed przekładnią to 1350 (asynchroniczna, 1500 synchroniczna, bo na zdjęciu drugim (post 10) widać 2 pary biegunów na fazę. Uzwojenie główne połącz wprost (220V), a drugie przez kondensator. Dwa uzwojenia mają punkt wspólny (to zasilanie "N"-neutral), uzwojenia robocze i pomocnicze (z kondensatorem, pracy) mają różne, widoczne na zdjęciu, przekroje drutu nawojowego, Jeśli zmierzysz rezystancje pomiędzy trzema punktami ( wynik pomiaru mniejsza, większa i suma rezystancji), jeśli mierzysz sumę, to punkt nie mierzony jest punktem "N". Kolory przewodów zasilających "L", w tym przypadku 220V, przyjęto oznaczać kolorem "ciepłym" (np. czerwony, brąz). "L" i "N" to zasilanie Twojego napędu. Bez przekładni ślimakowej spodziewaj się obrotów silnika blisko ale poniżej 1500obr/min.
  • #19
    tg20
    Level 16  
    Tak kolego januszx3, ale jak twoim zdaniem interpretować wyniki pomiaru z postu 12
  • #20
    januszx3
    Level 31  
    "N"- czarny; "L"- brązowy; niebieski- kondensator. Zasilanie: L ; N , kondensator: niebieski ; L

    Aby nie było więcej pytań: czarny połącz do 0, kondensator połącz między niebieskim i brązowym, brązowy i czarny zasilić ~220V.
    Jeśli uzwojenia mają ten sam przekrój przewodu nawojowego, można zasilić niebieski i czarny, wtedy zmienisz kierunek obrotów na przeciwny. Jeśli zdawało Ci się, że uzwojenia mają ten sam przekrój przewodu nawojowego, a to nie będzie prawdą i silnik zasilony (niebieski i czarny) będzie "buczał" to wyłącz i wróć do poprzedniego zasilania (brązowy i czarny).
  • #21
    tg20
    Level 16  
    Ziku5 wrote:
    kabel czarny + niebieski
    lub
    czarny + brązowy wynik ten sam:

    czyli 86 Om + 86 Om = 172 Om, tymczasem
    Ziku5 wrote:
    A kabel brązowy z niebieskim:

    Z pomiaru wychodzi 143 Ohm, zatem brakuje 29 Ohm możliwe że miernik fałszuje dlatego należy pomiary zweryfikować, jeśli inny miernik pokaże to samo w silniku jest zwarcie
  • Helpful post
    #22
    januszx3
    Level 31  
    Ziku5 , jeśli po moim wpisie (post 20), wyjaśniającym , że czarny (N) jest wspólnym punktem łączącym początki dwóch uzwojeń (środkiem szeregowo połączonych uzwojeń), a brązowy i niebieski są odpowiednio końcami tych dwóch uzwojeń, ktoś będzie chciał Ci komplikować ciąnąc tematykę niedokładnych pomiarów i straszyć uszkodzeniami uzwojeń, to okaż wyrozumiałość.
    Do prób nieobciążonego silnika możesz użyć kondensatora o mniejszej pojemności np. 3,7uF/~380V, (najłatwiej znaleźć, bo ze starych opraw świetlówka;dławik; kondensator 3,7uF), a nawet po rozruchu silnika kondensator odłączyć i silnik dalej się będzie kręcił.
    Przekładnia ślimakowa redukuje obroty pięciokrotnie.

    P.S. Możesz załączyć zawsze na kilka sekund i nie oczekiwać katastrofy, a jak ktoś się boi, to poradź mu, żeby sobie zasilił na próbę np. z szeregowo włączonym starym żelazkiem (jeśli nie ma np. regulowanego autotransformatora).
  • #23
    Ziku5
    Level 9  
    Witam ponownie wybaczcie, że się nie odzywałem ale niestety mój wyjazd się wydłużył :)
    Silnik podłączony i działa :) kondensator taki jak powinien być czyli 6uF do niego podłączyłem kable niebieski i czarny a brąz bezpośrednio do prądu i śmiga aż się zdziwiłem jak cicho :D

    Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc