Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Anyhz FST610 - Jak ustawić falownik do pracy wektorowej

31 Sty 2014 19:30 1761 7
  • Poziom 25  
    Witam, posiadam falownik Anyhz seria fst610. Rasowy chińczyk :P Tu jest manual:
    http://www.anyhz.com/english/uploads/soft/120822/1-120R2161515.rar
    Posiadam też silnik taki jak tu pokazany:
    http://www.machineto.com/china-precision-water-bearing-spindle-0-8kw-low-price-10155281
    Też chinol
    Falownik jak do mnie dotarł, podłączyłem pod silnik, pod zasilanie i ruszył od razu. Nie był nowy. Po pokazowy. parametr ilości godzin przepracowanych pokazywał chyba 4 jak dobrze pamiętam.
    Ale myślę, nie wiadomo z jakim silnikiem pracował to zrobię reset wszystkich parametrów, wprowadzę wartości mojego silnika i puszczę autotuning. Tak też zrobiłem.
    Jak autotuning się skończył uruchomiłem silnik, a ten się kręcił.
    Przestawiłem jednak wartość parametru F0.01 (speed control mode) na 1 co oznacza sensorless vector controll. I jest problem, bo wirnik się nie kręci. Wrzeciono piszczy, bo nośna ustawiona jest na 8kHz, robi przy tym może pół obrotu, prąd narasta do wartości max, po czym naciskam stop, żeby nic się nie spaliło. Wygląda to tak:

    Link

    Pierwsze odpalenie w trybie V/F drugie wektorowo.
    Przepraszam za jakość. Telefonem nagrywane.
    Mam spisanych dużo aktualnie ustawionych parametrów ale chyba nie ma sensu, żebym wszystkie je tu wrzucał.
    Falownik jest 0,75kw, 230V 50Hz, wyjście 3x230V, 400hz.
    Silnik jest 24000rpm, 5A, 230V, jak dobrze rozumiem jedna para biegunów.
    Parametry silnika po autotuningu, oprócz tych co wprowadziłem są takie:
    Motor stator resistance 0,790ohm
    Motor rotor resistance 31,757ohm
    Motor leakage inductance 0,3mH
    Motor mutual inductance 0,3mH
    Current without load 0,9A.
    Czy w waszej ocenie dla takiego silnika takie parametry są zbliżone przynajmniej do realnych, czy falownik jakieś bzdury sobie wprowadził? Wg mnie jakieś dziwne one.
    Oporność jak mierzę między dwoma odczepami (bez znaczenia które) to jest 3,6 ohm. Zaraz jeszcze zmierzę indukcyjność.

    Dodano po 45 [minuty]:

    Zmierzyłem indukcyjność miernikiem uni-t ut58d i w zależności pomiędzy którymi odczepami mierzyłem wynik oscyluje w granicach 30-33mH.
  • Spec od Falowników
    Witam.
    Jak rozumiem chcesz uruchomić silnik wrzeciona, to po co Ci praca wektorowa ?
  • Poziom 25  
    W trybie skalarnym wszystko działa ok. Czyli falownik, silnik itd. Nie chodzi o sprawdzenie czy silnik jest dobry, tylko chodzi o samą obróbkę.
    Zdarza się, że po założeniu narzędzia o dużej średnicy trzeba zejść z obrotów znacznie do tego duża średnica narzędzia potrzebuje o wiele większego momentu obrotowego.
    W pracy skalarnej na niskich obrotach jak narzędzie wchodzi w materiał silnik mocno zwalnia, a przy pracy wektorowej zachowałby prędkość, co utrzymałoby parametry obróbki w optymalnym zakresie.
  • Poziom 17  
    Witam,

    Ustaw w falowniku wartości silnika z tabliczki znamionowej. Nie wykonuj autotuningu.
    W parametrze F0.01 ustaw na wartość 2.

    Pozdrawiam

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zerknij jeszcze na parametr F4.00
    Możesz ustawić parametr F0.01 na 0 a w parametrze F4.00 ustaw 2 lub 4.

    Pozdrawiam
  • Poziom 25  
    elpronet napisał:
    Witam,
    Ustaw w falowniku wartości silnika z tabliczki znamionowej. Nie wykonuj autotuningu.
    W parametrze F0.01 ustaw na wartość 2.
    Pozdrawiam
    Dodano po 8 [minuty]:
    Zerknij jeszcze na parametr F4.00
    Możesz ustawić parametr F0.01 na 0 a w parametrze F4.00 ustaw 2 lub 4.
    Pozdrawiam


    Przy ustawieniu F0.01 na 2 silnik pracuje w trybie regulacji momentu nie obrotów, więc to zupełnie nie to. Tryb np do nawijarek.

    Zmieniając parametr 4.00 na 2 do 4 zmienia się kształt krzywej momentu poprzez podanie do silnika niższego napięcia przy określonej częstotliwości.
    Czyli jak się nie mylę spowoduje to jeszcze słabsze wykorzystanie silnika.

    A dlaczego po wprowadzeniu parametrów silnika nie robić autotuningu? Jeżeli go nie zrobię to silnik nawet w trybie v/f nie pracuje prawidłowo. Na najniższych obrotach szarpie wirnikiem.
  • Poziom 17  
    Witam,

    Jeżeli wprowadzisz dane z tabliczki znamionowej to po co autotuning?

    Z tego co piszesz to obrabiarka i raczej nie pracuje na stałym momencie?

    Moment masz zmienny.

    W jaki układ połączony jest silnik?

    Pozdrawiam
  • Poziom 25  
    elpronet napisał:
    Jeżeli wprowadzisz dane z tabliczki znamionowej to po co autotuning?

    Po autotuningu falownik wprowadza do pamięci rezystancję i indukcyjność uzwojeń. Do pracy skalarnej rzeczywiście to nie jest potrzebne, ale do wektorowej falownik musi już znać te parametry.

    elpronet napisał:
    Z tego co piszesz to obrabiarka i raczej nie pracuje na stałym momencie?

    Tak, to obrabiarka. Na narzędziu należy zachować w miarę stałe obroty, a potrzebny moment w czasie nie jest stały.
    Najgorzej jest z wierceniem. Wiercenie wiertłem fi4 na 20 000obr/min powoduje od razu dym z drewna, a na niskich obrotach, moment jest na tyle mały, że wiertło może się zatrzymać.

    elpronet napisał:
    W jaki układ połączony jest silnik?

    Z silnika wyprowadzone są trzy odczepy więc pewnie trójkąt. W każdym bądź razie zmienić układu połączeń się nie da, bo nie ma takiej możliwości. Wszytko jest zabudowane wewnątrz i nie ma tam dostępu. A dane dla silnika są już dla aktualnego układu połączeń.
  • Poziom 25  
    Falownika nie udało się uruchomić stabilnie w trybie wektorowym.
    Pracuję w trybie skalarnym i jak na razie nie ma problemów.
    Pozdrawiam