Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zetor 6245 - silnik po kapitalnym remoncie i czarny dym z wydechu

31 Sty 2014 19:46 18510 49
  • Poziom 15  
    Witam wszystkich i proszę pomoc.

    Silnik jest po kapitalnym remoncie to znaczy:
    - nowe tuleje, tłoki
    - regeneracja głowic
    - regeneracja pompy wtryskowej (2 razy ze względu na brak wiarygodności)
    - ciśnienie oleju na wale ok
    - wałek rozrządu nie był zmieniany (wysokość unoszenia i opuszczania laski popychaczy wynosi 12mm).
    Ps. Nie wiem czy to odpowiednia wysokość skoku krzywki?
    - zawory ok.
    - wtryski ok - bez podkładek.

    Denerwuje mnie czarne kopcenie przy nie dużym obciążeniu.
    Zapala w zimę dobrze.
    Moc dobra.
    Kopci tak samo jak i z podłączeniem do filtra powietrza jak i bez.
    Mój problem polega na tym aby zlikwidować kopcenie.

    Myślę nad założeniem turbiny bez zwiększenia dawki paliwa w celu zlikwidowania kopcenia.
    Mam pytanie, czy ktoś może już zakładał turbinę do Zetora 6245 - (tłoki 100)?
    Myślałem o założeniu turbiny od samochodu tylko nie wiem od jakiego i o jakiej pojemności oraz przy jakim ciśnieniu doładowania powinien on pracować (bez zwiększenia dawki w celu zlikwidowania kopcenia)?
    Zwiększenie mocy nie jest mi potrzebne, gdyż posiadam jeszcze MTZ.

    Proszę o pomoc.
  • Poziom 12  
    Wedlug mnie turbina to dosc kosztowne rozwiazanie tego problemu i nie wiadomo z jakim efektem to wyjdzie,cisnienie otwarcia wtryskiwaczy dobre? i drugie pytanie czy silnik pobiera olej? zetor nie powinien tak dymic bo faktycznie troszke zabardzo dymi ,chociaz widac ze (oddech) ma nie zly i moc tez.
  • Poziom 33  
    Naprawa na podstawie zdjec/filmiku to troche takie wróżenie z fusów.... Nie wiem czy dobrze widze ale te dymienie nie jest takie równe. Tak jakby nie było z wszystkich cylindrów.Ja bym dał wtryskiwacze jeszcze do wyrównania.Któreś więcej podawają i przesilone cylindry dymią.
    Jeżeli na 100% jestes pewny że maja równe ciśnienie wtrysku to ja bym je odkręcił ,każdy w buteleczke i krecił silnikiem tak długo aby bylo ze 150-200ml paliwa.I porównac czy w każdej jest dokładnie tyle samo.Powinno sie napompowac 0,5l bo lepiej widac różnice ale nie wszystkie rozruszniki to wytrzymują...Reasumując wg. mnie to nierówne dawki paliwa są powodem dymienia.
  • Poziom 15  
    O tym co koledzy piszecie wszystko jest ok, nawet ciśnienie wtryskiwaczy jest ustawione na 175 atmosfer.
    Moim zdaniem jest wyrobiony wałek rozrządu albo zbyt duża dawka paliwa na pompie. Wyrobiony wałek powoduje zbyt mały dostęp do tlenu a jak również zbyt duża dawka paliwa może powodować to dymienie nawet przy dobrym wałku rozrządu i normalnym dostępnie do powietrza. Likwidując oba przypadki (zużyty wałek lub zbyt duża dawka paliwa) można założyć turbosprężarkę - koszt turbosprężarki do 400zł nie licząc robocizny rur kolanków, złączków itd. Moim zdaniem problem polega tylko na dopasowaniu odpowiedniej turbiny od samochodu osobowego co by spowodowało większy dostęp do powietrza. Odpowiednio dobrana dawka paliwa i powietrza spowoduje normalne spalanie (czyli brak kopcenia).
    Muszę sprawdzić jeszcze u kogoś wysokość skoku krzywki wałka rozrządu by upewnić się czy jest dobry.
  • Poziom 28  
    Zawory regulowałeś? Przy zużytych krzywkach zwiększa się luz zaworowy i w sumie później i na krócej je unosi.
  • Poziom 15  
    Chyba znalazłem przyczynę kopcenia zetora, był to opóźniony wtrysk paliwa.
    W mrozie na zimnym silniku (-8stopni) przed zapaleniem silnika przyśpieszałem wtrysk paliwa na pompie o 1mm przekręcając pompą. Podczas zapalania zauważyłem ,że silnik za każdym przesunienciem pompy lepiej pali i pracuje. Czynność tą powtarzałem całkowicie 4 razy przesuwając po 1mm. Po 4 przesunienciu silnik miał ciężko odpalić.
    Nim zapalił dymił na biało, chwile kręcąc. Cofnąłem o 1mm i silnik odpala i pracuje git przy tem -8stopni. Po przesunienciu 4mm silnik równie dobrze pracował ale ciężko zapalał. Myślę, że jest to ta przyczyna kopcenia. Ze względu na panujący mróz mogłem wyłapać najlepszy moment wtrysku.
    Dziękuję za wszystkie komentarze w których próbowaliście mi pomóc.
  • Poziom 14  
    Początek wtrysku się nie wyłapuje tylko się dokładnie ustawia.Po takim ustawieniu dalej nie jesteś pewny czy jest dobrze ustawiony choć pali lepiej.Te parę stopni brakujących lub za dużo przy początku wtrysku na małych obrotach za wiele nie znaczą ale już przy dużych obrotach silnika już tak. Radzę ustawić początek wtrysku ,ja też po regeneracji pompy ustawiłem tak jak ty ale tylko po to aby zapalić i odpowietrzyć i z ciekawości ,podczas ustawiania początku wtrysku okazało się że brakowało 4 stopnie.
  • Poziom 15  
    Harley883 Opisz mi gdzie się znajdują te punkty na które mam zwrócić uwagę i jak je ustawić gdyż dla mnie to coś nowego
  • Pomocny post
    Specjalista Maszyny Rolnicze
    Okienko z lewej strony obudowy sprzęgła. Odkręć pokrywkę a na lewej ściance będzie nabita kreska. Ustaw silnik tak by na pierwszym cylindrze był początek wtrysku paliwa.
    Jeśli jest dobrze ustawione to naprzeciw tego znaku na kole zamachowym będą dwa lub trzy.
    jeśli są dwa to musisz się zmieścić pomiędzy. To granica tolerancji. Jeśli trzy to trzeba by sprawdzić na którym i często są opisane stopniami wyprzedzenia.
    Jeśli znaki nie są na przeciw sobie musisz to skorygować obracając pompą.
  • Poziom 15  
    Harley883 i seweryn7701
    Dzięki wam chłopaki za tak szczegółowy opis i filmik.
    Jeszcze raz dzięki, pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Witam ponownie.
    Kąt wtrysku paliwa ustawiłem podług filmiku na 24 stopnie.
    Kąt poprzedni miał tylko 15 stopni. Podczas kilkakrotnej próby sprawdzania kąta wtrysku, kąt mi się zmieniał za każdą próbą, Od 19 do 24 stopni. Podczas kręcenia kołem zamachowym zauważyłem ,że gdy mi kompresja odbiła czyli cofnął się wał nie na bezpośrednim wtrysku, wtedy wychodziły te dziwne stopnie. Gdy wał się wogule nie cofnął to wychodziło 24 stopnie. Moim zdaniem te różne stopnie to przyczyna zużycia koła pośredniego na rozrządzie. Żeby uzyskać 24 stopnie musiałem przyśpieszyć zapłon na pompie(dosunąć do bloku na max)
    Ciągnik pracuje lux czyli chodzi jak rakieta. Martwią mnie te różne stopnie które wychodzą.
    Przy 19 stopniach wtrysk paliwa kończy się na górnym położeniu tłoka.
    W 24 stopniach kończy się na granicy wyznaczonej kreski.
    Wałek napędu pompy wtryskowej jest napewno sztywny. Zakładając że to koło pośrednie które przesuwa się do przodu i do tyłu ze względu na skośne zęby, powoduje te wahania stopni, jak również wahania napędu wałka rozrządu (opóźnienie, praca w innym czasie)czyli złe przewietrzanie komory spalania
    Mam pytanie
    Czy te wahania to rzecz normalna(dopuszczalna) czy muszę rozbierać rozrząd ?
    Jeśli piszę coś nie tak, proszę poprawcie mnie.
    http://www.youtube.com/watch?v=7T67HgzlaEs&feature=youtu.be
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Ja nigdy nie ustawiam wyprzedzenia początku wtrysku za pomocą cech na kole zamachowym. Często one nie są w tym miejscu gdzie powinny być. Mój sposob:
    Kątomietrz 360 stopni na koło pasowe. Pokrywa zaworów sciagnięta na pierwszym cylindrze , naciskamy na zawór i wyczuwamy gmp. Od tego momentu zerujemy kątomierz, cofamy kąt o daną wartość i po wkręceniu czujnika zegarowego w pierwszej sekcji pompy wtryskowej(najdokładniejsza metoda) obserwujemy jak podnosi się wartość na czujniku ,po tym korygujemy wartość ustawiania pompy na fasolkach. Kiedy czujnik "widzi" ze sekcja się podnosi , oznacza to początek tłoczenia. Dokładniej się już nie da. Można potem sprawdzić wyprzedzenie za pomocą lampy stroboskopowej.
  • Poziom 15  
    rzemyk90 Jest to dobry pomiar i pomysł szczególnie na tzw rzemiosło (czyli chińszczyznę). Dałeś mi do myślenia czy umie znaki nabite są prawidłowo. Odkręciłem misę olejową, ustawiłem wał w gmp podglądając z pod misy olejowej a następnie sprawdzałem na znak gmp na kole zamachowym. Okazało się ,że znak jest nabity w dobrym miejscu.
    Z tego wniosek ,że firma zetor to nie chińszczyzna więc myślę ,że stopnie nabite na tym kole są też prawidłowe. Jak wcześniej pisałem silnik chodzi jak rakieta.
    Na 15 stopniach na zimno zapalał bardzo dobrze, na 24 st. dużo gorzej.
    Mam pytanie, czy przy 24 st. silnik powinien gorzej zapalać niż przy 15 st. czy tak samo dobrze, i czy jest normą ,że kąt wtrysku paliwa za każdą razą wychodzi inny(19-24st.)
  • Pomocny post
    Specjalista Maszyny Rolnicze
    Nowsze modele zetora a przynajmniej 5340 mają coś skopane ze znakami bo nie pasuje. Za skarby świata. Możesz robić co chcesz i nie gra. Pewnie pepiki coS zapożyczyły i nie pasuje.Ale w starszych jest ok i kombinacja z szukaniem martwego punktu na zaworach mija się z celem. Tym bardziej że nie jesteś wstanie znaleźć go dokładnie na podstawie wahania w GMP tłoka. Krótko mówiąc się ukombinujesz i dalej mieścisz się w granicy tolerancji jaką dają znaki na kole zamachowym lub większej. Bo dokładniej nie będzie.
    Najdokładniej było by na lampę lub znaleźć na kole odpowiednik wyprzedzenia sugerując się krecha do GMP o ile pasuje lub faktycznym położeniem wału korbowego ale do tego trzeba go widzieć..
  • Poziom 20  
    Tłok w GMP ma położenie w kilku stopniach przy zachowaniu tego samego położenia. Żeby sprawdzić początek GMP można użyć czujnika zegarowego przyłożonego do zaworu, który ten będzie jednocześnie przyciskany przez dźwignie w celu wykrycia GMP. Można ściągnąć głowice i też pod czujnik. Zawsze tak ustawiam tłok, potem zaznaczam sobie cechy na kole pasowym.

    Odnośnie uruchomienia motoru przy dużo wcześniejszym wyprzedzeniu będzie utrudnione. Po to są w nowszych pompach sterowniki odpowiadające za wyprzedzenie zapłonu , które korygują w czasie pracy silnika, między innymi pomagają w uzyskaniu łatwego rozruchu motoru.
  • Specjalista Maszyny Rolnicze
    Przecież żaden ruch zaworu ani początek, środek czy koniec nie odpowiada GMP.
  • Poziom 20  
    Wciskasz ręcznie zawór głęboko,trzymasz cały czas, obracasz wałem korbowym dopóki zawór nie przestanie się podnosić za pomocą tłoka.
  • Specjalista Maszyny Rolnicze
    Ok. Rozumiem. Twój wcześniejszy opis wskazywał na coś innego.
    Oczywiście masz racje.
  • Poziom 15  
    rzemyk90
    Z tego co piszesz rozumiem ,że przyczyną pogorszenia zapalania mojego zetora jest zbyt wczesny zapłon. Nie rozumiem tylko tego dlaczego za każda próbą mam inny kąt wtrysku.
    Może ktoś z was mógłby się wypowiedzieć na ten temat ?
  • Poziom 20  
    seweryn7701 napisał:
    Ok. Rozumiem. Twój wcześniejszy opis wskazywał na coś innego.
    Oczywiście masz racje.


    Mój błąd, w tamtym poście powinna być dźwignia ręczna :D

    Odnośnie różnego kąta wyprzedzenia, może być wiele przyczyn. Przedstaw w jaki sposób sprawdzasz ten kąt.
  • Poziom 15  
    rzemyk90
    Na pierwszą sekcję pompy zakładałem przewód z wężykiem przezroczystym i kręciłem kołem zamachowym przez okienko kręcąc łyżką z góry w dół, patrząc jednocześnie na wężyk czy nie podnosi się paliwo. W ten sposób by uzyskać 24 stopnie musiałem dosunąć pompę do blogu na max. Po kolejnym sprawdzeniu stopnie wychodziły różne w granicach 19-24 st.
    Czy może być to przyczyna koła pośredniego ,które ma skośne zęby i przesuwa się poziomo do przodu i do tyłu.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Żuzycie kół zębatych, tuleji napędzającej pompe wtryskową, błąd odczytu pomiaru(np. Obecność bąbelków powietrza w oleju napędowym). Im mniejszy przekrój przewodu kapilarnego , tym dokładniejszy odczyt.
  • Poziom 15  
    rzemyk90
    Jeszcze raz sprawdziłem dokładność pomiaru konta wtrysku, tym razem jak napisałeś o małym przekroju węża (Podobnym do przekroju w rurce). Okazało się ,że wychodzą mi na maksymalnym dosunięciu pompy do bloku 21 st. a nie jak wcześniej wychodziło mi od 19-24st. (próba powtórzona kilkukrotnie). Kiedyś gdzieś na forum wyczytałem że zetory z nowszą pompą wtryskową ustawia się na inny kąt wtrysku. Nie podoba mi się ta detonacyjna praca silnika i jednocześnie słabe zapalanie przy +2st.C (21 st. konta wtrysku). Przy ustawieniu kąta wtrysku na 15 st. przy tem +2 st. C ciągnik pali tak samo na zimno jak i na ciepło.
    Do tego opisu dodam link ze zdjęciami pompy. Być może ktoś wie czy pompa jest starego czy nowego typu ? Oraz być może ktoś wie do czego służą śruby ponumerowane na tych zdjęciach ?
    1 - Centralne smarowanie
    2 - ?
    3 - ?
    4 - ?
    http://pokazywarka.pl/77v1wf/
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Śruby 3 i 4 dotyczą korekty regulatora obrotów. 2 nie jestem pewien na 100 procent , nie chcę strzelać. Co do palenia przy nizszej temp-Niektórzy twierdzą że maksymalne położenie dźwigni gazu powoduje zwiększenie dawki rozruchowej.
    Ja posiadam osobiście 7745 i z paleniem nigdy nie mam problemu, dźwignia ustawiona na okolo 1000 obr/min.Pali na tzw. strzał. Albo motor zagada na 4 cylindrach po 2 , 3 obrotach wału przy -15, albo wcale.

    Założylem dwa dodatkowe zawory zwrotne paliwa. Jeden bezpośrednio przy pompie wtryskowej, drugi przed pompką paliwa. Pomogło w dużym stopniu. Zetor ma niżej zbiornik od pompy wtryskowej. Często ma problem z cofającym się paliwem. Wtedy kręci strasznie długo i pali na 1, 2 a potem 3 i 4 cylinder.
  • Pomocny post
    Specjalista Maszyny Rolnicze
    Swojego czasy szwagier bawił się pompa i jeśli mnie pamięć nie myli to 2 było od dawki paliwa. A któraś będzie od dawki rozruchowej. Ale głowy nie dam. Dawkę da się wyczaić. Przekręć w jedną o obrót czy dwa i daj gazy. jak zwiększyłeś to zakopci. Różnica będzie już przy dodawaniu gazu.
  • Poziom 15  
    rzemyk90
    Przypuszczam ,że masz tą samą pompę wtryskową co ja.
    Z tego co słyszałem jedna z tych śrub jest regulacją dawki rozruchowej a druga regulacja dawki spalania tylko tez nie wiem która gdzie. Jeśli masz tą samą pompę co ja to mam pytanie czy ustawiałeś kąt wtrysku i na ile ?
  • Poziom 20  
    Kąta nigdy nie ustwiałem odkąd zrobił 7 tyś mth. Mam gdzieś ksiażke od zetora, instrukcja napraw-są w niej opisane wszystkie dawki. Musze ją znaleźć. Bez stołu probierczego tego nie ustawisz wg zaleceń producenta.
  • Poziom 15  
    Moja pompa wtryskowa ma 500mth po regeneracji więc nie chodzi mi o jej ustawiania (kombinowanie, przestawianie) jeśli ty byś mógł znaleźć w instrukcji ten kąt wtrysku to był bym BARDZO WDZIĘCZNY.