Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

spawarka mig - mag "kabit" - problemy

31 Mar 2005 23:20 8343 25
  • Poziom 10  
    Witam.
    Posiadam półautomat firmy Kabit na 230 V. Kupiłem ją używaną, i niestety jest z nią kilka problemów. Pierwszy z nich to taki, że podczas spawania nie można uzyskać płynnej pracy - spawa skokami. Myślałem że to wina mechanizmu posuwu drutu, bo okazało się że potencjometr czasami niekontaktuje oraz jeden z kondensatorów miał luźny lut. Wymieniłem potencjometr, polutowałem kondensator, przy okazji wymieniłem również pancerz w którym chodzi drut. Niestety, objawy nie znikły. Jest to o tyle dziwne, że przy największym amperażu idzie nawet płynnie, natomias o stopień niżej już jest problem, a na najniższych dwóch biegach czasami nawet nie stopi drutu, tylko rozgrzeje go do czerwoności. Niestety juz ktoś tam kiedys grzebał - dołożone jest jakieś małe trafo (chyba do posuwu drutu), a na płytce z elektronika są jakieś regenerowane ścieżki. Kolejna rzecz to to, że jak zakręciłem co2 to łuk elektryczny był jakby lepszy (?!). Dodam, że założony jest drut 0,8. Bardzo proszę o pomoc, może ktoś dysponuje schematem do tego urządzenia?

    p.s. nie wiem czy jest dobry potencjometr - bo na zero drut jednak idzie powoli (potencjometr 1kOhm)
  • IGE-XAO
  • Specjalista - spawarki
    Najniższe zakresy nie będą działać przy drucie 0,8mm
    Drut nawet jak skręcisz do zera bedzie dalej się wysuwał, taki niestety układ bierze napięcie do silnika z wyjścia obwodów spawania.
    Jeżeli zmiana drutu nie pomoże to może być uszkodzony mostek prostowniczy (mogą być skorodowane styki na mostku lub uszkodzona któraś dioda)
  • IGE-XAO
  • Poziom 10  
    Ok, spróbuje zmienić drut. Ale tak na marginesie - spawałem inną spawarką na drucie 0,8 na małych zakresach i dawało radę - ale może ta moja spawarka ma inne parametry.
    Obejrzę dokładniej również układ prostowniczy.
    Napiszę o efektach, jak na razie dziękuję
  • Poziom 27  
    jest to urok tej spawarki ,pracuje tylko z drutem 06mm
    i to jest max co da się z niej wycisnąć
    drut musi być przedewszystkim czysty bez śladów rdzy
    to szczegulnie przeszkadza przy posuwie
    Zbyt wielka prędkość posuwu powoduje że drut się nie stopi, CO 2 do osłony powinien być podgrzany ,a jego wypływ w przedziale 12 l na min
  • Poziom 10  
    Diody są ok, drut jest nowy ale 0.8, więc muszę zaopatrzyc się w cieńszy oraz podgrzewacz do gazu.
    Mam jeszcze pytanie - potencjometr zamontowany to 1kOhm, czy gdy założę o większej rezystancji to zmniejszy prędkość posuwu drutu?
    Bo wydaje mi się że na minimum jest ta prędkość zbyt duża.
  • Poziom 14  
    coś mi nie pasuje ten podgrzewacz,w zasadzie jest on zwykle używany przy dłuższym spawaniu w niskich temperaturach i ma kompensować oziębianie
    się gazu przy rozprężeniu na reduktorze,może masz niezbyt drożny przewód?
    grzebałem w kilkunastu różnych MIG-ach,jednego zrobiłem od podstaw(chodzi już w tej chwili jest ciężko testowany)i co prawda nie natrafiłem na "kabita" ale normalny sprawny MIG min140A 220v,przy dobrym zasilaniu sobie daje sobie radę z drutem 0.8 chyba że trafiłeś na jakieś "badziewie"którego jest pełno w niektórych sklepach

    P.S.nie wiem czy to jest tylko moje odczucie ale wydaje mi się większość
    drutów obecnie sprzedawanych jest ubogo powleczona,stare druty były chyba bardziej zółte (ekonomia ponad wszystko?).
  • Poziom 19  
    Wymiana potencjometru chyba nic nie da, trzeba zerknąć na płytkę i co było na niej robione. Podgrzewacz też nie jest potrzebny do spawania dorywczego. W firmie mam bestera do spawania, że tak powiem, wyczynowego i chodzi bez podgrzewacza i nie ma z nim problemów. pozdrawiam
  • Poziom 13  
    Podgrzewacz jest potrzebny, aby zapobiegać zamarzaniu reduktora, jeśli nie obmarza to nie musisz go stosować, co do lepszych efektów spawania bez CO2 to radziłbym sprawdzić czy nie masz zbyt dużego wypływu gazu(występuje wtedy zbyt szybkie chłodzenie spoiny i łuk ma tendencję do gaśnięcia). Poza tym trudno jest radzić coś nie widząc sprzętu - nie ma uniwersalnych rozwiązań, być może elektronika a być może źle zaprojektowane trafo i dławik - wtedy nic nie zrobisz. A mostek w jaki sposób był sprawdzany - poszczególne diody osobno? Często w mostkach występują uszkodzenia pojedyńczych diod(zarówno przerwy jak i przebicia).
  • Specjalista - spawarki
    Silnik podajnika zasilany przez napiecie spawalnicze, przy obciażeniu łukiem prędkość spadnie. Dla kiepskich źródeł mig/mag , wyłączenie gazu osłonowego powoduje jakby stabilniejszy łuk. To normalne. Jeżeli jest wszysko ok. i nie mozesz znalźć przyczyny, to sprawdź zasilanie ale pod obciążeniem. Wykonaj próbe :spawanie przez ok. 2 minuty na max- szybko odłącz zasilanie i sprawdź temperturę wszystkich łączeń po stronie wtórnej, (śrubowe ale też zacis
    kane) nagrzane połączenia popraw.
    pozdrowienia
    boko
  • Poziom 10  
    Ok, zrobię tak jak proponujesz. Jeśli chodzi o podgrzewacz ta ja równiez spawałem innym półaotomatem bez podgrzewacza i nie było problemów.
    Jeśli chodzi o elektronikę - na płytce z potencjometrem znajduje się takie małe trafo - ale jest chyba pominięte, bo są wlutowane przewody i dołożony jakis transformator. Najlepiej gdybym mógł powrócic do oryginału, bo teraz to nie wiadomo czy ten patent działa tak jak pierwowzór.
    Mostek rozkręce i sprawdze każdą diode osobno, ale najpierw spróbuję z tą 2 minutową próbą.
    Jeśli chodzi jeszcze o co2 - czy jest możliwe że ktos "zatankował" gaz kiepskiej jakości (bo butla jest z gaśnicy śniegowej)?
  • Poziom 16  
    Ja w moich magach to grzebałem nagminnie w elektronice stare kląkry ale tak po pierwsze to bym się upewnił czy to idzie na wszystkich fazach jak jest na 3 fazy bo niedoczytałem ale u mnie na dwuch super kulawo też działał jak drut idzię za szybko to nieda rady ja nigdy niepodgrzewałem co2 a spawam już magiem z 10 lat ,mój mniejszej mocy mag lepiej działa z drutem 0,8 niż 0,6 także drut bym pominoł ja w moim małym magu pewnego dzia po kolejnej awarij wywaliłem wszystko oprucz dławika trafo i diód a do posówu kupiłem płynny regulator napięcia i dołożyłem trafo na 17 V i teraz posów wkońcu działa jak należy (głupię ale może masz coś z miedzianą dyszą nieraz też tak drut spowalnia)na koniec dodam że podstawa w magu to płynny równy posów . Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    No więc: podokręcałem wszystkie możliwe połączenia, ustawiłem przepływ co2 na 12l/min i na początku było ok. Ale po około minucie znowu to samo: na najwyzszym biegu spawa całkiem dobrze, na niższym już nie ma płynności w spawie a na dwóch pozostałych nie topi nawet drutu. Dodam, że na początku było bardzo ładnie, na wszystkich biegach powstawał łuk elektryczny i spaw miał ciągłość. Sprawdzałem czy się nie grzeje na połączeniach, ale pomijajac bardzo ciepłe trafo (mniejszy był bardziej ciepły od tego większego) i prawie gorące płytki które pełnią role radiatora to raczej wszystko w normie. Na dodatek zatarł się silnik wentylatora.......
    p.s. czy nie ma ktoś może schematu tej spawarki?
  • Poziom 16  
    No jak trafo nie jest takie gorące to dziwne ale co z tym posuwem drutu czy można zwolnić czy nie bo na najwyższym amperażu może drut idzie z prędkością akurat pasującą do prądu w fabrycznym magu to drut wraz z wzrostem mocy coraz szybciej się wysówa a jak jest coś porobione to trzeba ręcznie go zwolnić lub przyspieszyć pozatym mój mag na 220 też na niższych poziomach sobie tylko pryka a niechce spawać nawet nawinełem mu autotransformator i na 240V to ładnie idzie.
  • Specjalista - spawarki
    Masz tu schemat Kabit PS 131T i PS 151T Jest to schemat jednakowy dla obu półautomatów i jest w 2 wersjach do spawania metodą MIG i metodą DUAL (dual znaczy że jest możliwość zmiany biegunowości prądu spawania i przez to spawanie drutem rdzeniowym bez osłony gazu).
    Spakowane rar format rysunku gif
    Załączniki:
  • Poziom 10  
    Dzięki za schemat, ale niestety nie mogę go ściągnąć - bo mam za małą ilość punktów..... więc muszę coś tam podziałac w tym kierunku......

    Dodano po 2 [minuty]:

    :-))
    po napisaniu wcześniejszego postu juz mogę - więc ściągam, mam nadzieję że to ułatwi mi zadanie i rozjaśni umysł :)
    Aha, właśnie przyniosłem do domu mostek prostowniczy, chyba wezmę i wymienię te diody jednak.
    Jeśli chodzi o p[osów drutu - to jest możliwość płynnej regulacji, lecz tak jak pisałem wcześniej nie zaczyna się ona od zera. Ale nie wydaje mi się żeby w tym tkwił problem, poniewaz na początku pracy spawanie jest ok, dopiero po okolo minucie (jak się chyba tam już wszystko porozgrzewa) nastepuje jakby zmniejszenie się amperażu.
  • Poziom 16  
    Dzisiaj kupiłem spawarkę taką mini w celu przeróbki na maga porobiłem tam co trzeba i naprawdę pięknie spawa i nasuneła mi się jeszcze jedna koncepcje pańskiej awarij uszkodzona jedna dioda według mnie na 80% to będie to ja niewiem jeszcze czy ma pan u siebię dwie diody czy cztery tz to bez znaczenia bo to i tak będzie chyba dioda w szczególności jeżeli są dwie w środku i naprawa nie że mierzyć miernikiem bo może być ok tylko zamiana na inną i tak po koleji..
  • Poziom 10  
    Właśnie też o tym myślę - jutro postaram się kupić wszystkie cztery diody i od razu je wymienie

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanko - nie posiada może ktoś spisu podzespołów do tej spawarki - najbardziej zależy mi na typie diod, bo nie chciałbym kupić innych niż te fabrycznie montowane. Teraz tam są diody W 9850 - 4 razem jest ich osiem sztuk (w sumie na schemacie jest mostek z czterech, ale może to tylko kwestia symbolu na schemacie).
    Orientuje się ktoś jak jest z dostępnością i ceną?
  • Poziom 10  
    Witam.
    Na wymianę diód muszę trochę poczekać, mam pilną prośbę jeszcze - czy ma ktoś może schemat ideowy płytki z elektroniką od tej spawarki?Bardzo zależy mi na tym, ponieważ chciałbym jeszcze dla świętego spokoju to sprawdzić - bo niestety tą płytkę już ktoś poprawiał.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 27  
    z tyni djodami to jest nieraz tak że pod wpływem sporego prądu odkleja się struktura od podłoża
    miałem taki przypadek że na zimno była dobra a jak się nagrzała to miała przerwe
    co do tego podgrzewania to mam swoje zdanie którego niezmienię a półautomatami spawam naście lat
    w grę wchodzi jeszcze zasilanie nie na jakimś przedłużaczu
  • Poziom 39  
    Elementy do tego ustroju produkuje firma Varmig ze słowacji składał to nie wiadomo kto ,identyczny problem przerabiałem ,też nie chciał spawać po nagrzaniu ,kiedy kontrola wszystkich elementów nie pomogła zająłem się napięciem w czasie pracy i tu pokazały się cuda napięcie rosło a natężenie skakało,po analizie doszliśmy do wniosku że trafo ma zwarcie które pojawia się po rozgrzaniu , chciałem ściągnąć nowe trafo no i firma sobie zażyczyła 40 euro a za przesyłke 50 (dobre),poszło ustrojstwo w kąt i spokuj, co do płytki to cała koszt około 15 euro a koszt przesyłki niewiadomy.
  • Poziom 16  
    Podajnik stracił płynną regulację bo spalił się tranzystor ograniczający napięcie trzeba wymienić niewiem jaka nazwa bo niepamiętam mi też nawalało to często gdzieś żle był wyliczony i jak się drut zablokował co silnczek brał dużo prądy paliło mi tranzystorek.Ja w końcu wywaliłem całą płytkę a kupiłem płynny regulator napięcia do montażu 15zł i teraz mi działa.
  • Poziom 13  
    Jest jeszcze jedna możliwość - napięcie do zasilania podajnika jest w takich urządzeniach brane z obwodu spawania, co daje efekt samoregulacji, zasilenie silnika ze stabilnego źródła napięcia(jakim jest dodatkowy transformator) może powodować take skutki - tym bardziej że trafo główne na niższych zakresach ma miękką charakterystykę(tzn. przy wzroście prądu napięcie"siada") i przy zachowaniu stałej prędkości podawania drutu może występować opisany przez Pana efekt.
  • Poziom 10  
    Witam.
    Po długiej przerwie (spowodowanej m.in. awarią komputera) piszę co zostało zrobione: wymieniona została elektronika, wymieniony prostownik, wszystko zostało złożone jeszcze raz od podstaw i już działa :). Dziękuję wszystkim za pomoc (najbardziej za schemat spawarki) i pozdrawiam.
  • Poziom 1  
    Witam. Posiadam spawarkę Kabit PS 270T kupioną nową fabrycznie ale bez instrukcji. Działa bez zarzutu 8 lat. Poszukuję instrukcji lub opisu parametrów technicznych a szczezgólnie mam pyutanie czy można nią spawać aluminium i w jaki sposób. Będę wdzięczny za odpowiedź lub jakiekolwiek informacje na ten temat.
  • Poziom 16  
    witam. Ale prosze nam powiedzieć jaka elektronika ijakie diody zostały zastosowane może ten przykład komuś też pomoże.