Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Woltomierz wykorzystujący układ ICL 7107

02 Lut 2014 23:21 5280 51
  • #31
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #32
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Nie bezsens. Jak najbardziej można zastosować taki opornik, tylko nie wiem, czy akurat taka wartość jest sensowna - musiałbym zajrzeć do not katalogowych tych układów. Sprawdziłem ICM7555 Philipsa, ale niestety nie znalazłem tam takie informacji podanej wprost, z innych informacji wnoszę, że 220k to może być za dużo - spróbuj podłączyć i zmierzyć napięcie między tym pinem, a masą - jak się zmieni po podłączeniu opornika. Jak zmaleje z około 3.3V (tyle powinno być bez opornika) do około 2V, to ta wartość jest dobra. Napięcie na pinie 5 określa napięcia przełączające dla tego układu (i dla NE555): górne jest równe napięciu pin5-masa, dolne 2 razy mniejsze. A można też pewnie użyć układu 74HCT14 zamiast 7555, ale on ma 14 pinów...
  • #33
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe
    juzek555 napisał:
    On mówi że najpierw trzeba uruchomić zasilanie -5V (to już wiem)
    Nie wiem czy jest sens aby pisać tu takie rzeczy. On twierdzi że jeśli prawidłowo połączyłem schemat, to zasilanie -5V mi ruszy. To jest jakiś bełkot.


    Jeśli wydajesz tego rodzaju sądy odnośnie prawidłowych porad to nie ma się co dziwić temu co bana ustawił.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #34
    _jta_
    Specjalista elektronik
    juzek555 - Jak chcesz tym mierzyć napięcie akumulatora w samochodzie i zasilać z niego, to przeczytaj temat, do którego link podał Błażej w #22. Tam jest prawie sensowny schemat, ale trzeba przeciąć jedno połączenie (na schemacie kreska pionowa - w module chyba jest to połączenie), zmienić oporności w dzielniku na dużo większe, np. 8M2 i 910k (ICL7107 może mieć na wejściu choćby megaomy), P1 zmienić na większy (potrzebujesz 1V między REF HI i REF LO, a takim, jak jest, miałbyś regulację do około 0.27V, może nawet mniej).

    Ale jak masz zasilanie z akumulatora 12V, to może można jeszcze inaczej zrobić - nie męczyć się z uzyskiwaniem -5V, tylko zasilać cały układ ze stabilizatora 9V, a na "masie" utrzymywać około połowy napięcia zasilania (jakie najlepiej, to trzeba poczytać w dokumentacji ICL7107). Tylko będą z tym dwa problemy: (1) jeśli ten moduł ma swoją "masę" połączoną z obudową, to nie wolno jej połączyć z masą samochodu, a izolacja może być trudna do wykonania; (2) dzielnik trzeba trochę inaczej zrobić - z trzech oporników.
  • #35
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #36
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Nie wiem, co tu ma do rzeczy punkt 2 - to, co tam jest pokazane, to z grubsza schemat modułu na ICL7107. Miejsce kropki raczej wypada ustawić stałe tak, by była w środku i mieć zakres do 19.99V.

    Co do tego, że się wozi - musisz poszukać, gdzie jest błąd. Najpierw trzeba popatrzeć na schemat tego modułu, pewnie IN- (IN LO), REF- (REF LO) i COM są ze sobą połączone?
    Pierwsze sprawdzenie, to połączyć jeszcze IN+ (IN HI) z REF+ (REF HI) - jeśli układ jest w porządku, to powinien wyświetlić 1000 i nie wozić się (no, może np. 999/1000).
    Należy upewnić się, czy napięcie zasilania jest prawidłowe - w szczególności, czy między V+ i V- jest cały czas około 8V - zbyt niskie napięcie zasilania zniekształca pomiar.
  • #37
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #38
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A może zmierz napięcia między REF+ i REF-, oraz między IN+ i IN-? Powinny być równe, ale przy równych ICL7107 powinien pokazywać 1000. Normalnie ustawia się potencjometrem napięcie między REF+ i REF- równe 1.000V (albo 0.1000V, jak chce się mieć zakres -199.9..+199.9 mV). I sprawdź, czy jest stałe, czy się wozi.
  • #39
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #40
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Żeby połączyć IN+ z REF+ nie potrzebujesz ciąć ścieżek. Ale żeby mierzyć napięcie akumulatora, z którego zasilasz układ, musisz odłączyć IN- od reszty - na COM jest coś koło (V+)-2.9V, to jest napięcie wzorcowe wytwarzane przez ICL7107, więc nie można tego łączyć z masą.
  • #41
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #42
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Czy przy połączeniu IN+ z REF+ układ też się wozi? A jeśli tak, to czy napięcie między REF+ i REF- (powinno być takie samo, jak między IN+ i IN-) jest stabilne, czy się wozi?

    Te moduły mają fabrycznie łączoną nóżkę 32 z 35. Żeby czasem nie zrobiło się tak, że jak ją wytnę to w ogóle przestanie cokolwiek wskazywać.
    Jeśli chcesz mierzyć napięcie w obwodzie, który nie jest galwanicznie oddzielony od zasilania ICL7107, to IN- (pin 30) ma być podłączony tylko do dzielnika połączonego z tym napięciem. Połączenie 32 z 35 ma zostać. Alternatywą jest dołożenie układu ICL7650 i kilku oporników - wtedy pin 30 może być połączony z 32. Można wreszcie IN+ podłączyć do dzielnika między +akumulatora i IN-, wtedy będzie pokazywać o około 2.1V mniej, niż prawdziwe napięcie akumulatora. Aha: może sprawdź, czy IN- jest w środku połączony z pinami 32 i 35? Może akurat masz układ, w którym tego połączenia nie ma? A jeśli IN- "wisi", to nic dziwnego, że odczyt pływa. A co napisał tamten użytkownik?
  • #43
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #45
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #46
    _jta_
    Specjalista elektronik
    No więc o to chodzi, że nie powinny. COM (chyba to jest pin 32) dostarcza wzorca napięcia - jak jest zwarty do masy, to napięcie zasilania służy jako wzorzec. Podejrzenie wyglądają też 24mV na +REF - między -REF, a +REF powinno być napięcie 1V.
  • #47
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #48
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Dokładność 7805 jest raczej mierna, jest jeszcze kwestia, jak są zrobione połączenia, jak prąd wyświetlacza (może dochodzić do 200mA) płynie do minusa akumulatora, czy oporność ścieżek może spowodować różnicę napięcia na IC7107 i stabilizowanego przez 7805; do tego napięcie wzorcowe obniżone do 24mV... Jeśli nie ma ważnych powodów, żeby zrobić inaczej, napięcie wzorcowe powinno być 1V, co prawda producent podaje parametry dla napięcia wzorcowego 100mV i też są dobre (poniżej 100mV może pływać, powyżej 1V może być nieliniowość).

    Co do wejść IN+, IN-: należy ograniczyć do 100uA prąd, jaki mógłby przez nie popłynąć. Z opornikiem 1M taki prąd popłynie przy 100V; ale można zrobić dzielnik z zabezpieczeniem diodami: od +akumulatora opornik, od jego końca diody do V+ i od V- (jakby na przewodzie od akumulatora pojawiło się duże napięcie, to diody przepuszczą nadmiar prądu), i dalej dzielnik z dwóch oporników - wtedy nie ma sposobu, żeby przez taki układ przeszło za duże napięcie i można zastosować oporniki 10k, 1k, 1k2 - (10k+1k) z 1k2 dają dzielnik 10:1, żeby obniżyć napięcie 10 razy, a dzielnik 1k z 1k2 powoduje, że na wejście ICL7107 pójdzie napięcie nie większe, niż 6/11 tego, do czego obetną diody - i to będzie całkowicie bezpieczne.

    Jeszcze jedna możliwa przyczyna pływania, to wadliwy kondensator - producent opisuje wymagania co do trzech kondensatorów użytych w układzie. Niektóre kondensatory po zmianie napięcia przez chwilę zmieniają ładunek - takie kondensatory powodują wadliwe działanie ICL7107, zwłaszcza jeśli to byłby kondensator przy pinie 27; jego pojemność dobiera się do napięcia między V+ i COM; ponadto przy mniejszym napięciu REF potrzebne są większe pojemności kondensatorów między pinami 33 i 34, oraz przy pinie 29.
  • #49
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #50
    _jta_
    Specjalista elektronik
    10k+1k to razem 11k, czyli chyba tak, jak on polecił? Czy chodzi o przeróbkę układu z http://www.circuitstoday.com/digital-voltmeter-using-icl7107 ? Tam jest R5=1M i R4=12k, które razem tworzą dzielnik napięcia. Jeśli chcesz mierzyć napięcia około 12V, to sensowny jest dzielnik obniżający napięcie 10 razy i napięcie wzorcowe 1V. Jeśli R5 ma być 11k, to R4 powinien być 1k2, a nie 12k.

    Zasadniczo w układzie mierzącym napięcie z akumulatora nie powinno się pojawić takie napięcie, które by mogło uszkodzić wejście ICL7107, jeśli będzie on zasilany. Przy braku zasilania może: włączasz zasilanie, napięcie mierzone dochodzi szybciej, niż napięcie zasilania (albo napięcie zasilania nie dochodzi wcale, bo przewód się urwał), na wejściu pojawia się napięcie znacznie większe od zasilającego i wejście się uszkadza. A i przewód może się odłączyć, dotknąć do czegoś... z diodami jest bezpieczniej, oczywiście muszą być w takim miejscu, żeby normalnie nie mogły przewodzić - tylko w razie pojawienia się nieodpowiedniego napięcia.
  • #51
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto