Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ogrzewanie Peugeot 806 2,0HDI klimatronik

pstrz 02 Feb 2014 16:44 3345 5
Tespol
  • #1
    pstrz
    Level 8  
    Proszę o pomoc w naprawie ogrzewania peugota 806 z klimatronikiem.
    Oto historia choroby:
    Samochód kupiłem w VIII 2013.
    Gdy pojawiły się pierwsze chłodne dni okazało się, że jest problem z ogrzewaniem kabiny, a ustawienie klimatronika na grzanie (np. na 20st C) powoduje "strzelanie" pod deską rozdzielczą samochodu. Uznałem, że jest to strzelanie zaciętej klapy mieszającej ciepłe i zimne powietrze (domyślam się, że taka klapa musi istnieć).
    Wezwałem magika, który przyjechał i stwierdził następujące rzeczy:
    1 źle podłączone silniki krokowe
    2 źle zamontowane czujniki temperatury
    3 nadmiarowy czujnik temperatury, który wetknął nie pamiętam gdzie :)
    Poprawił podłączenie silników i ciepłe powietrze poleciało z nawiewów, a strzelanie ustało.
    Potem przyszedł listopad i zrobiło się zimniej (temperatury lekko ujemne). Zaobserwowałem, że silnik osiąga 75stC po 7-8 km a ciepłe powietrze jest mało ciepłe (na oko 40st) po tych 7-8km. Stwierdziłem więc, że dokupię webasto do tego auta. Kupiłem i wezwałem magika do montażu. Montaż sprowadzał się do przykręcenia webasta, podłączenia węży i uruchomienia elektronicznego (webasto w tym samochodzie było, tylko ktoś je sprzedał). Magik zamontował i stwierdził następujące rzeczy:
    1 płyn chłodniczy wytrzyma do -9stC
    PO montażu webasta poprawiło się grzanie silnika, który 75st osiąga po 3-4km nawet przy -12stC. Niestety nadal jest zimno jak w psiarni. Przy -8st i całodziennym jeżdżeniu po mieście (z przerwami) temperatura w środku znośna pod warunkiem posiadania kaleson, rękawic i podwójnych skarpet. Przy marznącym deszczu (-5stC) szybę trzeba co parę km skrobać. Żeby trochę ocieplić wnętrze korzystam często z obiegu zamkniętego powietrza, co powoduje zaparowanie szyb itp. problemy.

    Przy -10stC wymieniłem płyn chłodniczy. TO co było to jakaś biała ciecz. Zalałem borygo eko po wypłukaniu układu. Weszło ok. 8-9l.
    Po wymianie płynu mam wrażenie że problem z ogrzewaniem się nasilił.
    Obecnie występują następujące "objawy"
    1 Silnik się nagrzewa po 3-4 km do 70-75st po czym webasto się wyłącza (domyślam się)
    2 podczas jazdy silnik nagrzewa się maks. do 80stC. Po osiągnięciu tej wartości temperatura spada bardzo szybko do ok. 70st a potem znowu rośnie do 75st - wnioskuję z tego, że termostat jest sprawny, ale mogę się mylić
    3 Przy -10stC, włączonym nawiewie na 60% mocy, temperatura silnika stoi na 75st - nie spada, wąż doprowadzający do nagrzewnicy jest prawie gorący, drugi jest prawie zimny, a temperatura z nawiewów to 30-40st (na ręku prawie nie czuć ciepła) - wnioskuję z tego, że nagrzewnica oddaje całe ciepło jakie jest w stanie oddać, a silnik przekazuje jej całą nadwyżkę ciepła jaką wytwarza. NIestety nie wystarcza to do nagrzania wnętrza do choćby 15st.


    Na razie postanowiłem:
    1 wymontować termostat i sprawdzić czy działa
    2 rozebrać nawiewy i sprawdzić, czy rzeczywiście się właściwie otwierają.

    Teraz pytania:
    1 czy sprawdzenie termostatu poprzez zagotowanie z pomiarem temperatury będzie miarodajne?
    2 wydaje mi się, że klapy sterujące nawiewami są pod schowkiem, ale "strzelanie" słyszałem pod środkową częścią deski rozdzielczej. Czy ktoś wie dokładnie gdzie? A może ktoś mógłby dać schemat poglądowy całej instalacji grzewczej?
    3 Wydaje mi się, że przyczyną może też być za słaby przepływ przez nagrzewnicę. Gdyby przepływ był większy to wąż odprowadzający byłby ciepły. W rezultacie lepszego przepływu silnik miałby deficyt ciepła ale tego się nie boję bo w razie spadku poniżej 70st powinno włączyć się webasto, Co może być przyczyną słabszego przepływu (jeśli w ogóle jest słabszy)? Jak zdiagnozować? Czy to może być pompa - jak zdiagnozować?
    4 Czy przyczyną może być zapowietrzona nagrzewnicy? jak zdiagnozować?
    5 Czy ktoś kto ma 806 lub evasiona z silnikiem HDI może powiedzieć jak to jest u niego? Zastanawiam się, czy to możliwe, żeby tak to zaprojektowano? - słyszałem, że HDI "są zimne"...
    6 jakie powinny być wartości temperatur otwarcia i zamknięcia termostatu w tym aucie?
    7 Przyjmę każdą radę, a najchętniej instrukcję naprawy w języku polskim, angielskim lub niemieckim :):)
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    pepe150
    Level 36  
    Przy wejściu do nagrzewnicy na ścianie grodziowej powinieneś mieć korek do odpowietrzania.
    Może nagrzewnica jest zabita, i temu zamiast gorącego i letniego, jest gorące i zimne bo nie przepuszcza.
    Mówią że zimne, to czemu po tych 12 km miałeś 70 stopni? TDI zdecydowanie dłużej się grzeje.
    Najlepiej wyciągnąć nagrzewnicę i sprawdzić jej drożność.
  • Tespol
  • #3
    pstrz
    Level 8  
    Dzięki za odpowiedź. Spróbuję użyć tego odpowietrznika.
    Nie napisałem, że wyjście z nagrzewnicy jest zimne. Jest prawie zimne. To znaczy, że jakiś przepływ tam jest. Poza tym czasem jest cieplejszy a czasem zimniejszy.
    Przy wymianie płynu odpowietrzali mi układ odpowietrznikiem zlokalizowanym przy termostacie. O innym odpowietrzniku chyba nie wiedzieli.
    Dzisiaj jeszcze dokładnie sprawdzę czy np. przy wyłączonym wentylatorze wejście i wyjście z nagrzewnicy jest ciepłe. No i spróbuje odpowietrzyć.
  • #4
    pepe150
    Level 36  
    Fachowcy z bożej łaski.
    Jak każdy samochód posiada duży i mały obieg. Skoro duży odpowietrzyli to i musi być gdzieś od małego obiegu odpowietrznik.
  • #5
    pstrz
    Level 8  
    Pepe
    Poszukałem odpowietrznika - nie znalazłem. POmyślałem więc, że może nie dowidzę (w 806 dostęp do nagrzewnicy i do grodzi jest bardzo utrudniony) i poszukałem rysunku technicznego nagrzewnicy. Jak znalazłem to zrozumiałem, że odpowietrznik nie jest potrzebny. Więc nie tędy droga.
    Potestowałem trochę i rezultat testu jest następujący:
    1 Przewód wylotowy tez się nagrzewa jak się wyłączy dmuchawę, więc jakiś przepływ przez nagrzewnicę jest.
    2 Jak się wyłączy wentylator a potem za jakiś czas włączy to z nawiewów leci (przez chwilę) gorące powietrze - takie jak lubię :)
    Więc na obecny moment obstawiam, że przyczyną jest za słaby przepływ płynu przez nagrzewnicę. Chociaż z drugiej strony w poszukiwaniu rysunku technicznego nagrzewnicy natknąłem się na "przewód nagrzewnicy pomiędzy rurą łączącą a zaworem grzejnym"
    http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic/uni/w...wit=SKLEP&call=daj_tdGrupyS¬itle=1&wsk=O
    Co to za zawór grzejny???
  • #6
    pstrz
    Level 8  
    Rozwiązałem problem.
    Dziś przepłukałem nagrzewnicę w następujący sposób:
    Odkręciłem zbiornik wyrównawczy i zdjąłem go tak, że wisiał na 4 gumowych rurach. Odpiąłem przewody elektryczne do czujnika poziomu płynu (przypuszczam), Dzięki zwisowi zbiorniczka cały płyn znalazł się w przedniej jego części. Odpiąłem cienki przewód gumowy o średnicy ok 1cm i włożyłem do przygotowanej bańki plastikowej. Spłynęło ok. 2l płynu,. Potem podniosłem zbiorniczek i zatkałem palcem otwór po zdjętym przewodzie. W ten sposób ściekła reszta płynu, która była w zbiorniczku. Trzeba odkręcić korek, żeby płyn ładnie spływał.
    Po spuszczeniu płynu ze zbiorniczka zdjąłem z niego przewód gumowy łączący zbiorniczek i nagrzewnicę. Do tego przewodu dmuchnąłem trochę powietrza kompresorem - zeszło trochę płynu z nagrzewnicy.
    Odpiąłem drugi przewód gumowy od nagrzewnicy (ten łączący pompę wody z nagrzewnicą). Ciężką odpiąć bo słaby dostęp. Pomaga zdemontowanie zbiorniczka. Wąż ten mocowany jest do nagrzewnicy za pomocą drucianego zabezpieczenia. Trzeba je lekko ruszyć śrubokrętem a potem można już zdjąć ręką. Trzeba uważać bardzo żeby go nie zgubić. Ja zsunąłem go na wąż dzięki czemu nie wpadł mi za silnik skąd pewnie można go wydobyć ale z kanału :(.
    W tym momencie miałem nagrzewnicę odpiętą od reszty układu. Do odpiętego od zbiorniczka węża łączącego nagrzewnicę ze zbiorniczkiem podłączyłem wąż gumowy 3/4cala. Do króćca nagrzewnicy przy grodzi podłączyłem drugi wąż 3/4cala. I tu znowu problem z dostępem. Ciężko było dokręcić opaskę ściskającą wąż co dało wynik później :).
    I teraz płukanie. Najpierw w kierunku przeciwnym do normalnego obiegu - czyli "od zbiorniczka". Wąż wlotowy podłączony pod wodę 4atm. Wylotowy do białego wiadra. Start. Wiadro momentalnie pełne wody. Rudej jak nie wiem co. PO przepłynięciu ok 200+l leci czysta woda. Zmieniam kierunek. Teraz zgodny z normalnym przepływem. Start. Słabo zmontowana opaska - wąż spadł z króćca - cała komora silnika zalana wodą. Ponowne przykręcenie opaski. Jest ok, chociaż trochę przecieka. Woda w wiadrze ruda. Po ok. 100+l czysta. Znowu zmiana kierunku. Woda lekko tylko brudna. Po ok. 50+l czysta. (Mimo, że leci czysta woda to co jakiś czas w wiadrze daje się zaobserwować czarne drobinki kamienia/gumy).
    KOniec. Obcinam wąż 3/4 cala dokręcony opaską do króćca mniej więcej na wysykości wycieraczek i mocuję drutem do wycieraczki tak, żeby był skierowany do góry. wąż łączący ze zbiorniczkiem kieruję do 1l puszki. do węża 3/4cala nalewam 1/2+l octu. czekam 1h, dmucham w wąż . ocet leci do puszki. rudy. nalewam go ponownie. znów 1h. wydmuchuję ocet i ponawiam płukanie. na początku znowu woda ruda. potem czysta. 2 zmiany kierunku. 200+l wody. woda krystalicznie czysta i nagle wypływ rudej przez kilkanaście sekund. potem czysta. znowu 100l. koniec płukania.
    próbowałem podłączyć odwrotnie przewody do nagrzewnicy, ale nie mogłem ściągnąć przewodu łączącego zbiorniczek z nagrzewnicą. zabezpieczenie zeszło ale nie mogłem ściągnąć węża. W końcu zaprzestałem i podłączyłem wszystko po staremu.

    Odpaliłem silnik przy wyłączonym grzaniu. Dolałem spuszczony płyn. Webasto w ciągu kilku minut zagrzało silnik do 70 st C. włączyłem grzanie na 24st. Z nawiewów gorące powietrze. Yes yes yes. Po chwili temp silnika spadła do 50st. włączyło się znowu webasto i dogrzało. W środku gorąco> Sukces.