Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok

sushinron 02 Lut 2014 19:50 36687 59
  • #1 02 Lut 2014 19:50
    sushinron
    Poziom 2  

    Witam,
    Przedstawiam historię pewnego samochodu i bardzo proszę o pomoc w kwestii jakichkolwiek uwag mogących mieć wpływ na istniejącą sytuację.
    Problem dotyczy samochodu:
    - Opel Insignia 1.6 turbo, benzyna, moc 180 KM. silnik A16LET rok prod. 2010.

    - samochód po raz pierwszy trafił do warsztatu 07.10.13 na standartowy przegląd po 120000 km. i z rzeczy przeglądowych zostały wymienione;
    filtr oleju, filtr powietrza, filtr kabiny - Filtron, olej silnikowy GM 5w30 i samochód po jeździe próbnej bez uwag został wydany klientowi.

    - druga wizyta w warsztacie, 30.10.13, stan licznika 122619 km.- nierówna praca silnika, brak mocy. Po rozbiórce stwierdzono pęknięty tłok czwartego cylindra (na półkach pomiędzy pierścieniami) załączam fotografię.
    Opel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok Opel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok Opel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok
    Oddaliśmy blok do sprawdzenia (owalizacja) zakupiliśmy nowy tłok oryginał opel 623 565, nie dostępne zamienniki, zamówiony z nr nadwozia i zgodnie z selekcją podaną na starym tłoku i wycechowaną na bloku silnika (0000).
    Na pozostałych tłokach zmieniliśmy pierścienie tłokowe na nowe. Oczywiście blok silnika był na pomiarach u szlifierza (szlifierz mający najlepszą opinię, bardzo solidny i dokładny), nie stwierdził on żadnych błędów mechanicznych mogących mieć wpływ na sytuację. Sprawdziliśmy też między innymi pompę wody, gwizdek olejowy czwartego cylindra, termostat. Panewki wału zarówno główne i korbowe nie noszą żadnych dziwnych śladów, wyglądają jak nowe. Złożyliśmy auto, po odpaleniu, przejechaniu ok. 50km, uzupełnieniu płynów i diagnostyce komputerowej wydaliśmy klientowi.

    - trzecia wizyta w warsztacie, 31.12.13, stan licznika 124345 km. - samochód przywieziony na lawecie, objawy jak poprzednio, silnik zalany olejem i płynem chłodzącym w okolicy skrzyni biegów.




    Stwierdziliśmy: pęknięty tłok czwartego cylindra, pęknięty przewód wodny łączący turbinę, zbiorniczek wyrównawczy i obudowę termostatu, duży luz na wirniku turbosprężarki.
    Nasza sugestia: czwarty tłok najdalej od pompy wody, najbliżej miejsca wycieku, kierowca nie zauważył temperatury, jechał aż odmą wyrzuciło olej silnikowy, zatrzymał samochód jak zobaczył ostrzeżenie o oleju, pierwsza poleciała turbina, tłok pękł z nadmiernej temperatury, zbieg okoliczności w stosunku do poprzedniej awarii.
    Wymieniliśmy po raz drugi tłok czwartego cylindra, wymieniliśmy przewód wodny, pompę wody, termostat, regeneracja turbosprężarki, kolejne, dokładne sprawdzenie gładzi cylindrowych, stanu panewek.
    W silniku brak jakichkolwiek oznak zwiększonego zużycia, brak opiłków. Zplanowaliśmy delikatnie głowicę, ok. 0,10 - 0,20 mm, była lekko krzywa po temperaturze, sprawdziliśmy oczywiście na szczelność i zmontowaliśmy silnik.
    Pierwsze odpalenie (jak z jajkiem); najpierw napompowanie oleju, potem odpalenie na wolnych obrotach, ok 10 min temp 60st.C silnik zgaszony do ostygnięcia posprawdzane płyny, następnie odpalony na wolnych obrotach do włączenia wentylatorów, układy: chłodzenia ok. olejowy ok. wszystko chodzi bez zarzutów. Jazda próbna ok 30 km. bardzo spokojnie. Po 30km. wróciły objawy nierównej pracy silnika.

    -czwarta naprawa, 6.01.14 stan licznika 124405 km. samochód zholowany z trasy, objawy; silnik przez odmę zalany olejem, stan oleju w silniku; połowa stanu, płyn chłodzący stan max, bez wycieków. Po rozebraniu silnika; pęknięty tłok czwartego cylindra (dokładnie tak jak poprzednio), ukruszona elektroda czwartej świecyOpel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok Opel Insignia 1.6 turbo, benz - Pękający tłok, uszkodzone mechanicznie łopatki turbiny na stronie wydechowej (przez porcelankę świecy), olej w ukł. dolotowym silnika. Po zaciśnięciu zębów rozebraliśmy silnik w drobny mak, tłoki, korbowody, wał trafiły do szlifierza, po pomiarach i długich wymysłach stwierdziliśmy że przyczyną pęknięcia tłoka mogło być zbyt duże ciśnienie sprężania w wyniku splanowania głowicy, zamówiłem następny tłok z oryginału i szlifierz ztoczył delikatnie denka tłoków o występ na denku, nie zmieniając grubości półki pierwszego pierścienia. Zrobił tak aby zmniejszyć ciśnienie spowodowane planowaniem głowicy. Grubsza uszczelka do tego silnika nie występuje. Tłoki zostały wyważone, tuleje cylindrowe przehonowane. Turbina, wymiana wałka na nowy, natomiast turbiniarze stwierdzili że coś może być nie tak z wtryskami bo na trzecim i czwartym cylindrze widać na kolektorze wydechowym zbyt dużą temperaturę.
    Silnik był rozebrany do końca, wymyliśmy i przedmuchaliśmy wszystkie kanały olejowe, wodne, sprawdziliśmy wszystkie gwizdki, podczas zakładania tłoków sprawdziliśmy luzy pierścieni tłokowych (0,4-0,5 mm.) Momenty i kolejność dokręceń zgodnie z instrukcją. Wymieniliśmy wtryskiwacze paliwa, po złożeniu silnika oddaliśmy samochód do diagnosty który na komputerze GM wgrał na nowo program sterownika silnika, posprawdzał wszystkie parametry i stwierdził że wszystko jest w najlepszym porządku. Samochód pojechał na myjnię ok.2 km. i po powrocie komunikat "awaria silnika, skontaktuj się z serwisem", nierówna praca silnika. Po sprawdzeniu; pęknięta elektroda świecy czwartego cylindra, małe ciśnienie sprężania tym razem na pierwszym cylindrze.

    Ostatnie wydarzenie z wczoraj, narazie nic więcej nie wiem, podejżewam że pękł tłok na pierwszym cylindrze. Abstrachując od faktu finansowego, ponieważ każda kolejna naprawa robiona przezemnie jest niejako gwarancją pierwszej, oczekiwanie na każdą część to dwa tygodnie ponieważ zamówienia idą z Niemiec (żeby było śmieszniej tłoki produkowane są w Polsce), znalazłem się w sytuacji patowej ponieważ muszę naprawę doprowadzić do końca, a powiem szczerze skończyły mi się pomysły o oczywistych i mniej prawdopodobnych przyczynach awari a każda następna nietrafiona decyzja doprowadzi mnie do bankructwa. Jeżeli ktoś mógłby mi w jakikolwiek sposób pomóc, popytać znajomych z innych warsztatów, może ktoś miał podobną sytuację i udało mu się ją rozwiązać.?

  • #3 02 Lut 2014 20:43
    Zbyniu123
    Poziom 12  

    A jakie jest cisnienie na garach? masz dostep do serwisu auta od nowosci? moze turbo za daje za duzego boosta i kanapka problemy rozwiaze?.
    Ja mysle ze w twoim przypadku lepiej kupic nowy silnik niz ten 3 raz naprawiac

  • #4 02 Lut 2014 21:24
    Blicek
    Poziom 26  

    Ciekawe...
    Nie pracuje ten cylinder na jakiejś ekstermalnie ubogiej mieszance i temperatura niszczy wszystko? Jakaś nieszczelność w kolektorze w okolicach tego cylindra?

  • #5 02 Lut 2014 21:44
    spocona_pacha
    Poziom 20  

    Jest możliwość że właściciel wgrał wirusa i topi tłoki.
    Jeśli tak to nie przepuścił bym klientowi i sowicie go ''wynagrodził'' rachunkiem.
    Jakie błędy a jak nie ma to wymuś błęda i odczytaj, czy w ogóle się pojawi.

  • #6 02 Lut 2014 21:59
    kwok
    Poziom 38  

    To chyba nie uboga mieszanka bo to turbo, więc ewentualna nieszczelność w dolocie na 4 gar spowodowałaby wzbogacenie mieszanki bo w cylinder pompowane by było mniej powietrza. Na ubogiej mieszance świeca byłaby biała a tu raczej ciemna, no chyba że po śmierci cylindra zafafluniła się olejem. Gdyby turbo za dużo pompowało to pewnie były by błędy ubogiej mieszanki w ecu, a jeśli nie ma to mimo za dużego ładunku wybuchowego temperatura nie powinna rosnąć, poza tym jeśli duży nadmiar to nie w jeden cylinder. Możliwość 1 jest taka że za dużo ładunku i silnik mechanicznie nie wytrzymuje, druga - może ecu coś z zapłonem cuduje nie tak i ogień się zbyt długo utrzymuje ale to pewnie miałoby odbicie na zaworach. Możliwość trzecia to jakiś Superol w bańce GM - w tym kraju to możliwe.
    Spotkałem się z takim uszkodzeniem (diesel) tyle że w agregacie prądotwórczym. Chodził od nowości przez ponad miesiąc bez przerwy, dolewali tylko paliwo. Oleju minimalny poziom ale to był szlam i do tego szorstki się zrobił.

  • #7 02 Lut 2014 22:45
    wopor
    Poziom 32  

    Taki wygląd tłoka sugeruje miejscowy wzrost temperatury ,spalanie oleju? czip tuning z odczytem temperatury powietrza nordig czip tuning?, uszkodzenie czujki spalania stukowego i przestawianie zapłonu , ja bym odczytał ecu i szukał złego zapłonu lub wypadania zapłonów i dopalania w kolektorze co w konsekwencji daje wzrost temperatury silnika.

  • #8 02 Lut 2014 22:47
    WITEK1952
    Poziom 28  

    Czy klient nie zmieniał stacji benzynowej? Kiedyś na szkoleniu w oplu pokazywali nam w podobny sposób uszkodzone tłoki na skutek złego paliwa. Gwarancja tego nie obejmowała.

  • #9 02 Lut 2014 22:51
    kkknc
    Poziom 41  

    Pękanie progów na tłokach jest spowodowane zakłóceniami w tworzeniu mieszanki lub mocnym obciążeniem silnika bez jego rozgrzania.
    Czyli dopięty jakiś BOX do silnika jak koledzy wyżej pisali lub silnik dostaje w dupę na zimno. A może obie te przyczyny.

  • #10 02 Lut 2014 22:54
    Megawe
    Poziom 28  

    Sprawdź regulator ciśnienia paliwa i wężyk od niego do kolektora ssącego.

  • #11 02 Lut 2014 22:59
    wopor
    Poziom 32  

    Teraz doszło jeszcze że możliwe zacinanie się wtrysków ,czystość paliwa i układu?

  • #12 02 Lut 2014 23:55
    rob4028
    Poziom 23  

    Megawe napisał:
    Sprawdź regulator ciśnienia paliwa i wężyk od niego do kolektora ssącego.

    To już nie ten model, ..Moduł pompy paliwa,a co za tym idzie ,brak go na listwie.
    Ten ECM naprawdę ma bogatą diagnostykę usterek układu paliwowego i wydechowego oraz innych przyległych układów,więc
    wopor napisał:
    możliwe zacinanie się wtrysków ,czystość paliwa i układu
    totalnie nie wchodzi w rachubę.
    Najbardziej sensownym powodem to
    kkknc napisał:
    dopięty jakiś BOX do silnika

  • #13 03 Lut 2014 00:43
    kwok
    Poziom 38  

    Poczytajcie opis sushinrona (sami jechali delikatnie 30km). Sami jechali, nie sądzę żeby dawali mu w d... BOX-a pewnie by zauważył, Poza tym ostatnia śmierć po dwóch km i po nowym sofcie. Mi tu wygląda na słabe smarowanie albo pierścienie tak się nagrzewają że opiera się na zamku i zaczyna falować w rowku (w sumie smarowanie też ma z tym związek), mogą się też nagrzewać od ognia w cylindrze. Ogień w cyl - skład mieszanki i KWZ.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Popatrzcie na pierścienie - jakieś takie matowe w okolicach pęknięcia. Widziałem popękane ale i tak się błyszczały.
    sushinron tłoki pękają zawsze w tym samym miejscu?

  • #14 03 Lut 2014 09:31
    sushinron
    Poziom 2  

    Z góry chciałbym podziękować Wam wszystkim za podjęcie dyskusji przy moim problemie.

    spocona_pacha napisał:
    Jest możliwość że właściciel wgrał wirusa i topi tłoki.

    Samochód jest pojazdem firmowym więc raczej sam użytkownik nie robił by nic w rodzaju chip tuningu pozatym samochód był w Oplu gdzie wgrywano nowego softa, boxa żadnego też nie ma jak już wcześniej pisałem silnik rozebraliśmy w drobny mak więc na pewno bym go zauważył.

    Zbyniu123 napisał:
    Ja mysle ze w twoim przypadku lepiej kupic nowy silnik niz ten 3 raz naprawiac

    Problem w dostępności tego silnika znalazłem jedną sztukę za kosmiczną cenę, chciałbym uniknąć sytuacji uszkodzenia nowego silnika poprzez brak zdiagnozowanej przyczyny awarii.

    kwok napisał:
    Możliwość trzecia to jakiś Superol w bańce GM - w tym kraju to możliwe.

    Przy każdej następnej awari za każdym razem był wymieniany olej wraz z filtrem oleju z tym że za kazdym razem był to GM zakupiony w hurtowni z którą współpracuję od lat

    kkknc napisał:
    Pękanie progów na tłokach jest spowodowane zakłóceniami w tworzeniu mieszanki lub mocnym obciążeniem silnika bez jego rozgrzania.

    Ostatnia awaria przydarzyła mi się osobiście, silnik był rozgrzany a ja nie przekroczyłem 3000rpm

    wopor napisał:
    Teraz doszło jeszcze że możliwe zacinanie się wtrysków

    Wtryskiwacze wymienione i po stokroć sprawdzone na stole za każdym razem otwierały się i rozpylały paliwo

    kwok napisał:
    sushinron tłoki pękają zawsze w tym samym miejscu?

    Dwa razy tłok pękł dokładnie tak samo, teraz jeszcze nie wiem zaraz zabieram się za demontaż silnika. Po pomiarze ciśnień sprężania wychodzi, że coś się stalo na I cylindrze nie jak dotychczas na IV, ponadto na IV została uszkodzona świeca w dokładnie taki sam sposób jak przy poprzednich naprawach.

    Po przeczytaniu Waszych opinii zaczęło mnie zastanawiać paliwo, spróbuje zmierzyć jeszcze przed rozebraniem silnika ciśnienie paliwa, dzwoniłem też do laboratorium istnieje możliwość sprawdzenia paliwa koszt ok 1000 PLN
    Użytkownik tankuję na kartę paliwową więc pewnie jakaś stacja sieciowa, ale zawsze istnieje możliwość że dolał sobie jakiegoś "super dodatku" by zwiększyć moc.
    Zabieram się do pracy jak tylko będę wiedział co wydarzyło się tym razem niezwłocznie podzielę się tą wiedzą z Wami.

  • #15 03 Lut 2014 09:41
    kkknc
    Poziom 41  

    Owszem przejechali sami 30km, ale silnikiem złożonym po totalnym przegrzaniu. Patrzenie się na tłok czy tuleję okiem to nie to samo co badanie defektoskopem. Być może gdzieś już były mikro-pęknięcia

  • #16 04 Lut 2014 09:17
    manta
    Moderator Samochody

    Możliwe uszkodzenie termiczne bloku silnika, po drugiej awarii. W czasie pomiarów w temp. pokojowej wszystko jest dobrze, dopiero w wyższej temperaturze zaczynają się cuda, w moim wypadku urywało denka tłoków praktycznie w całości, nie był to co prawda ten sam silnik. Przełożyłem nawet cały środek i niestety to samo po nastu min. pracy bez obciążenia. Ja wymieniłem całość, niestety.

  • #17 04 Lut 2014 10:55
    lukash3
    Poziom 15  

    Wychodzi na to, że temat baardzo znany, ale nie w polsce (pewnie mało tych silników jeździ)

    - http://www.wgmotorworks.co.uk/?page_id=306

    proponuje jeszcze wpisać w google:

    - piston 4 site:vxronline.co.uk

    Zamienniki są, ale do tuningu (JE Forged)

    P.S. A może ten silnik ma prezent w serii w postaci dodatkowych KM, których nie wytrzymuje?

  • #19 04 Lut 2014 20:10
    lukash3
    Poziom 15  

    Piszą też, że główny wpływ ma na to uboga mieszanka

  • #20 04 Lut 2014 20:18
    kwok
    Poziom 38  

    Piszą też że to przypadłość podkręconych silników - w standardowych się to nie zdarza. Jeszcze piszą że to wina użytkownika bo nie rozgrzewa i nie studzi należycie silnika.
    Z drugiej strony coś musi być nie tak z konstrukcją skoro to przypadłość 4-tego tłoka.
    Mój wniosek taki że GM nie chce ponosić odpowiedzialności za złą konstrukcję i w powyższy sposób się tłumaczy.

  • #21 04 Lut 2014 20:27
    lukash3
    Poziom 15  

    Mimo wszystko nie było przypadku ponownego pęknięcia. Może pod oscyloskopem by coś wyszło (uboga mieszanka), chociaż znowu składać silnik bez pewności...
    Swoją drogą przy takim stosunku KM z litra mogliby się pokusić o kute tłoki.

  • #22 04 Lut 2014 21:19
    WITEK1952
    Poziom 28  

    lukash3 napisał:
    Mimo wszystko nie było przypadku ponownego pęknięcia. Może pod oscyloskopem by coś wyszło (uboga mieszanka), chociaż znowu składać silnik bez pewności...
    Swoją drogą przy takim stosunku KM z litra mogliby się pokusić o kute tłoki.


    Już od lat to księgowi decydują jakie mają być samochody.

  • #23 04 Lut 2014 21:19
    T5
    Moderator Samochody

    Ale dlaczego świeca się ukruszyła?
    Kolego podziwiam Cię. Ja bym go dawno temu spalił.

  • #24 04 Lut 2014 21:23
    spocona_pacha
    Poziom 20  

    4 cylinder to zawsze problem ze smarowaniem lub fałszywym powietrzem z egr.

  • #25 04 Lut 2014 21:27
    robokop
    Moderator Samochody

    spocona_pacha napisał:
    4 cylinder to zawsze problem ze smarowaniem lub fałszywym powietrzem z egr.

    Tylko i wyłącznie problem z temperaturą - jest z reguły najdalej od pompy wodnej

  • #26 04 Lut 2014 21:38
    kwok
    Poziom 38  

    Wyczytałem jeszcze w angielskich tematach 4-go tłoka że do tego garka leci zbyt gorące powietrze z turbiny (dziwne że tylko do tego) a tunerzy zakładają jakieś inne wtryskiwacze żeby uniknąć ubogiej mieszanki. Podobno to taki sam problem jak w starszych (nie pamiętam jakich a strona już zamknięta) silnikach opla tyle że z 3-cim garkiem.

  • #27 07 Lut 2014 09:53
    sushinron
    Poziom 2  

    Przepraszam za brak aktywności w temacie ale miałem trochę problemów zdrowotnych.
    Więc po rozebraniu silnika po raz kolejny, uszkodzeniu uległy:
    -tłok I cylindra dokładnie w taki sam sposób jak poprzednio na IV
    -tłok III cylindra został zgnieciony (pierścienie zaciśnięte w tłoku nie obracają się) nie pękł jeszcze ale jego dalsza destrukcja była kwestia chwili tak podejrzewam.
    W załączniku pozwoliłem sobie zamieścić dane z testera diagnostycznego Opla ze sprawdzenia go przed ostatnią awarią.
    Powoli moje teorie na temat przyczyn uszkodzeń tego silnika zaczynają przypominać inżynierię ekstremalną znalazłem się w sytuacji patowej i boję się zaryzykować kolejną naprawę tego silnika bez znalezienia przyczyny awarii...

  • #28 07 Lut 2014 17:16
    Zbyniu123
    Poziom 12  

    Na angielskich forach jest duzo takich przypadkow, jakis typ nawet oddal jedno auto, dali mu nowe i to nowe tez padlo, wiec oddali mu kase za auto.
    Ja mam firme transportowa i jak znajdziesz silnik gdziekolwiek w europie, to jedynie moge ci tak pomoc ze ci go przywioze za cene paliwa, niestety taniej nie moge.
    Moze lepiej wsadzic wiekszy silnik?

  • #29 07 Lut 2014 17:50
    josephmk
    Poziom 2  

    Jak patrzę na te logi - to zastanawiam się ile wynosi EGT oraz AFR pod obciążeniem tego silnika na drodze ? Sama temperatura zmierzona na katalizatorze już coś by mogła wskazać co się tam dzieje i wykluczyć np. zbyt ubogą mieszankę.

    Ja dałbym te tłoki z fotkami gładzi cylindrów oraz świec , w tym tej z uszkodzoną porcelanką komuś kto bardziej siedzi w silnikach turbodoładowanych.
    Nawet do jakiegoś tunera z doświadczeniem. Ewentualnie jeśli tłoki są robione w Polsce to może warto im podesłać takie foto uszkodzonego tłoka jeśli wytrzymał 30 km to raczej będą zainteresowani.


    PS - na dole w załączniku jest opis większości uszkodzeń tłoków w silnikach spalinowych, strona 36 to jest problem powyżej - materiał tłoka nie wytrzymuje naprężeń, przyczyny podane potencjalnie są trzy:

    - spalanie stukowe (rysunek kierunku wykruszenia się tłoka fig3 str 37) - porównując z zamieszczonymi foto to byłby ten przypadek
    - do cylindrów dostaje się jakaś ciecz (nieściśliwa)
    - błąd przy montażu tłoka (kształt wykruszenia materiału fig4 str 37)

  • #30 07 Lut 2014 19:04
    kwok
    Poziom 38  

    Podobno da się zamienić:
    Z16LEL
    z16LET
    Z16LER
    A16LET
    A16LER
    A16LES
    Zawsze większy wybór.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Przed ostatnim kaput przehonowałeś cylindry i pojawił się problem z resztą cylindrów. Myślę że winne jest tarcie które jak wiadomo podnosi temperaturę. Pierwszej awarii na 4-tym doszukiwałbym się w może najcieplejszej części silnika i w oleju któremu robi się tam za gorąco i już nie smaruje. Teraz to już chyba trzeba drugi silnik bo gładzie nie są gładkie po honowaniu.
    To takie tylko moje teorie ale trzeba przyznać że silnik mocno wyciągnięty więc wcale bym się nie zdziwił że potrzebna tu jest precyzja jak we wtryskiwaczy CR.

    Fragment z Wikipedii:

    Silnik A16LET

    W silniku tym zamontowano turbosprężarkę, intercooler, elektryczną przepustnicę i osobne dla każdej świecy moduły zapłonowe. Oczyszczaniem spalin zajmuje się katalizator z dwiema ogrzewanymi sondami lambda.[7] Tuleje cylindrów zostały laserowo wytrawione w celu minimalizacji tarcia tłoków. Zawory wylotowe zostały wypełnione sodem a tłoki są chłodzone dyszami olejowymi natryskującymi olej pod tłok. Luzy zaworowe kasowane są przez popychacze szklankowe o odpowiednio dobranych grubościach denek. Silnik posiada dwumasowe koło zamachowe a sprzęgło sterowane jest hydraulicznie.

    Pogrubienie ja wstawiłem

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME