Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spadek napięcia w samochodzie na radiu

cofik 03 Lut 2014 08:54 3798 16
  • #1 03 Lut 2014 08:54
    cofik
    Poziom 10  

    Witam,

    Potrzebuję w jakiś sposób ustabilizować zasilanie do chińskiej nawigacji samochodowej. Zainstalowałem w moim Peugeocie 407 (Diesel)Chińską nawigację niestety, jej wyświetlacz jest bardzo wrażliwy na spadki napięcia. U mnie przy odpalaniu napięcie spada do 9V i wtedy wyświetlacz się rozmywa. Latem nie ma problemu,bo świece żarowe praktycznie się nie grzeją ale zimą kiedy istnieje potrzeba podgrzania świec, to przy odpalaniu ekran rozmywa się. Muszę za kilka chwil po uruchomieniu silnika znowu wyłączyć i włączyć zapłon.

    Rozwiązanie może iść dwutorowo
    1) Włącznik z opóźnieniem podania zasilania takim na 10 sekund żeby do radia prąd docierał po odpaleniu auta
    2) Stabilizacja napięcia tak aby zniwelować ten spadek przy uruchamianiu do 9V

    Proszę o pomoc w zrealizowaniu takiego prostego urządzenia. Nie jestem elektronikiem i sam sobie z tym nie poradzę. Osobiście myślę że stabilizator byłby prostszy...

    0 16
  • #2 03 Lut 2014 09:28
    2154641
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 03 Lut 2014 09:41
    cofik
    Poziom 10  

    A jaka dioda dioda i jakie wartości kondensatorów ?

    0
  • #4 03 Lut 2014 09:55
    2154641
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 03 Lut 2014 10:29
    polonez15
    Poziom 33  

    Tak, wstaw diodę a później krzycz, że napięcie spadło... Jak masz poniżej 10V przy rozruchu to wymień akumulator.

    0
  • #6 03 Lut 2014 10:54
    2154641
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 03 Lut 2014 11:08
    vodiczka
    Poziom 43  

    polonez15 napisał:
    ]Jak masz poniżej 10V przy rozruchu to wymień akumulator

    9V przy rozruchu diesla zimą nie jest niczym nadzwyczajnym i nie kwalifikuje akumulatora do wymiany jeżeli nie ma problemu z odpaleniem. Bywają przypadki, że napięcie siada do 8V.

    0
  • #8 03 Lut 2014 12:20
    cofik
    Poziom 10  

    Akumulator jest nowy BOSCH bardzo porządny

    Czyli reasumjąc kiedy zastosuję powyższy układ powinno być o.k ?

    aa i jaka dioda niektóre mają trzy nózki jak to podłączyć ?

    0
  • #9 03 Lut 2014 12:37
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    cofik napisał:
    U mnie przy odpalaniu napięcie spada do 9V i wtedy wyświetlacz się rozmywa. Latem nie ma problemu,bo świece żarowe praktycznie się nie grzeją ale zimą kiedy istnieje potrzeba podgrzania świec, to przy odpalaniu ekran rozmywa się. Muszę za kilka chwil po uruchomieniu silnika znowu wyłączyć i włączyć zapłon.

    Nie wiem czy ja to dobrze rozumiem: W momencie grzania i odpalania silnika napięcie spada do 9V i wtedy ekran się rozmywa. Kiedy silnik odpali i napięcie wzrośnie do 12 - 13V ekran powinien być normalny. Jeżeli tak nie jest i musisz mu całkowicie odłączyć zasilanie i ponownie włączyć aby wyświetlał prawidłowo to wskazuje to na uszkodzenie radia. Szkoda, że nie masz możliwości podłączyć chociaż na chwilę innego takiego samego radia, bo nie wydaje mi się żeby tak się mogło zachowywać sprawne radio (nawet chińskie). Owszem, radia w czasie rozruchu potrafią się wyłączać, ale później wszystko wraca do normy.

    0
  • #10 03 Lut 2014 13:28
    2154641
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 03 Lut 2014 13:47
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Zamiast normalnej diody wytargaj diodę Schottkiego z jakiegoś zasilacza impulsowego np. komputerowego, ma duży prąd i mniejszy spadek napięcia(03-0,4V)

    0
  • #12 03 Lut 2014 14:11
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Daidek88 napisał:
    Lub po prostu sterownik wyświetlacza nie jest przystosowany do pracy przy napięciu poniżej 12V.

    Po powrocie napięcia powinno się normalnie zachowywać, jeżeli nie to radio uszkodzone i tutaj nie ma nic do tego czy chińskie, czy japońskie. Czasami dostawałem radia z podobnymi objawami, i zawsze była jakaś przyczyna. A niektórzy twierdzili że "to radio tak ma" bo tak się zachowywało jak go kupili i później było zdziwienie że "jednak tak nie ma". A kombinowanie z diodą i kondensatorami niewiele da, jaki ładunek musiałby być w nich zgromadzony żeby podtrzymać napięcie na czas rozruchu silnika przez kilka, kilkanaście sekund? 2×4.7mF to na pewno za mało. To musiałoby być kilkaset mF ew 1F. Lepiej już byłoby dać zamiast kondensatorów mały akumulator żelowy, ale najlepiej naprawić radio lub wymienić jeżeli naprawa nieopłacalna.

    0
  • #13 03 Lut 2014 14:38
    themichal
    Poziom 17  

    Witam
    A może by tak dać przekaźnik zasilany z świateł ,często jest kabelek do podświetlania włącznika w radiu gdy są włączone światła ,rozwiązanie proste:)

    0
  • #14 03 Lut 2014 15:47
    cofik
    Poziom 10  

    Wawrzyniec mylisz tematy

    po co kilkanaście sekund ?

    Albo chcę iść w kierunku opóźnienia załączania i tu faktycznie kilka sekund jest potrzebne , albo w stronę zapobieżenia spadkowi napięcia i tu potrzebny czas to 1-2 sek

    Ja po prostu nie jestem elektronikiem.
    Wiem czego potrzebuje ale nie wiem z jakich elementów elektronicznych i jak to wykonać.
    Proszę o pomoc w budowie jednego z urządzeń.
    I tak jak pisałem wolałbym coś co uchroni mnie przed spadkiem napięcia.

    0
  • #15 03 Lut 2014 16:19
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    cofik napisał:

    Wawrzyniec mylisz tematy

    Nie mylę.
    cofik napisał:
    potrzebny czas to 1-2 sek

    Może okazać się za mały.
    Spróbuj tego: cewka przekaźnika pomiędzy +po stacyjce i styk od rozrusznika. Przekaźnik rozłączy całkowicie zasilanie radia w momencie kręcenia rozrusznikiem.

    Dodano po 9 [minuty]:

    cofik napisał:
    Ja po prostu nie jestem elektronikiem.

    A ja jestem i między innymi naprawiam też radia samochodowe.
    cofik napisał:
    I tak jak pisałem wolałbym coś co uchroni mnie przed spadkiem napięcia.
    Przetwornica podwyższająca i stabilizator napięcia, ale to problematyczne i nie tanie rozwiązanie. Akumulatorka jak masz zasilanie radia po stacyjce nie da się założyć, chyba że dasz zasilanie radia z pominięciem stacyjki, to chyba najtańsze rozwiązanie jak nie chcesz naprawić radia.

    0
  • #16 04 Lut 2014 10:24
    cofik
    Poziom 10  

    Reasumując ,układ zaproponowany wyżej zadziała czy nie ?

    0
  • #17 04 Lut 2014 10:40
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Nie ma sznsy, chyb że dasz duużo większe pojemności kompensujące spadek napięcia w czasie kręcenia rozrusznikiem. Te pojemności musiały by zapewnić wystarczające dla radia napięcie przez cały czas kręcenia rozrusznikiem, a to może trwać równie dobrze kilka, jak i kilkanaście sekund. Kondensator samochodowy do wzmacniaczy 1F może byłby w stanie, ale jego koszt to okolice 100zł.

    0