Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man TGA 41.460 - Skrzynia biegów słabe wysprzęglanie + tacho

kusztyk 04 Lut 2014 14:00 4818 14
  • #1 04 Lut 2014 14:00
    kusztyk
    Poziom 12  

    Witam.

    Kupiliśmy samochód Man TGA 2003 41.460 Wywrotka. Skrzynia manualna. Samochód kupiony we Włoszech.

    Przebieg samochodu niby 152tyś lecz nie wiemy na pewno ponieważ nie było w nim tacho sprzedawca założył nam nowe tacho i licznik wskazuje 0000 i wyskakuje błąd na kompie. Szukamy też fachowca co ma kompa do mana i ogarnie nam to wszystko.
    Druga sprawa że biegi w tym Manie wchodzą, ale jak się chce szybko wbić bieg zgrzyta ;( zgrzyta obojętnie na jakim biegu i czy używa się sprzęgła nożnego, czy tego w lewarku na guzik. Niekiedy przy zmianie pika brzęczek a na desce świeci się cały czas błąd czerwony wykrzyknik w trójkącie, normalnie pisze bład tacha ale jak niekiedy przy zmianie biegu przy pikaniu to wyskoczy jakiś błąd sprzęgła. Nie ma innych objaw typu ślizganie sprzęgła itp.
    Samochód ogólnie w dobrym stanie suchutki nic nie cieknie, nie poci się.
    Zauważyliśmy też że przy przewodzie wyprzęgnika jak się go porusza to powietrze schodzi czasem przy naciśnięciu sprzęgła leciutko ucieka czy to może być przyczyną?

    0 14
  • #2 04 Lut 2014 15:55
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Jak zgrzytają biegi to nie wina sprzęgła tylko skrzyni najprawdopodobniej.
    A wsteczny wchodzi?
    Przebieg 150tyś km w wywrotce to może być już drugi remont skrzyni, standardowo po tym co widzę to ok 80tyś km wytrzymuje skrzynia biegów w 4 osiach.

    0
  • #3 04 Lut 2014 16:24
    kusztyk
    Poziom 12  

    hmm. No wsteczny wchodzi dobrze. Remont skrzyni duże koszty ;(. A co może być w skrzyni zepsute? Myślałem że jak skrzynia to może być problem z jednym albo jakąś częścią biegów a tu z przydarza się to na każdym obojętnie jakim. Taki objaw jakby nie wyprzęgało dobrze jak się delikatnie zmienia biegi to wchodzą ładnie a jak na szybko chce się zredukować lub zmienić na wyższy to niekiedy zgrzytnie.
    Mamy małego mana wywrotkę prawie 400tyś u nas ok 150 i chodzi cały czas dobrze. Więc się załamuję :(
    A czy to normalne że przy wysprzęgniku ucieka powietrze? Bo tam dochodzi przewód z powietrzem i jak się go porusza to ucieka, jakby nie było dobrze uszczelnione.

    0
  • #4 04 Lut 2014 18:22
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Biorąc pod uwagę koszt zakupu to remont skrzyni i wymiana sprzęgła nawet z nowym siłownikiem sprzęgła nie powinna przekroczyć 8tyś zł (wszystko razem z robotą i częściami).

    0
  • #5 04 Lut 2014 18:30
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    A kalibracja sprzęgła była robiona??

    0
  • #6 04 Lut 2014 20:46
    kusztyk
    Poziom 12  

    hej. Kupiliśmy teraz tego mana dzisiaj nim do PL przyjechaliśmy z Włoch. Pierwsze doświadczenie z Manem TGA, mamy f90 to trochę inna bajka.
    Hmm kiedy było coś robione ciężko powiedzieć.
    Dzisiaj dzwoniłem do kolegi co jeździ TGA już 6 lat i mówi że w firmie maja 4 TGA i te skrzynie takie są... więc już sam nie wiem.
    A na czym polega kalibracja? Może jest ktoś ze śląska żeby zobaczył co i jak. Poinstruował nas.
    A jak jest z tachem jak podłączyli nam nowe tacho to liczniki są na 0000 czy to normalne? Teraz man po przyjeździe do PL ma 1300km przejechane ;P
    Na desce świeci czerwony wykrzyknik i pisze Control TCU.

    0
  • #7 04 Lut 2014 21:00
    kakibara
    Poziom 28  

    Witam, control tcu - tacho nie pracuje jak powinno, może i jest włożone ale może Włoch nie skalibrował go z czujnikiem w skrzyni, oby było tylko to, bez naciśnięcia nie ma prawa nic uciekać z wysprzęglika, trzeba sprawdzić mała pompkę przy pedale - przewód z olejem do pompy w skrzyni, możliwe że wystarczy kalibracja lub po wymianie usterki np. pompy w skrzyni wszystko ucichnie, spróbował bym ją także na początku odpowietrzyć, a także na początku sprawdził bym filtr w zbiorniku do oleju hydraulicznego, jeżeli będzie brudny - powstanie zjawisko opisywane jako haha wacum i wyssie cały olej ze skrzyni biegów - także później pompa z przystawki do sprawdzenia i/lub regeneracji. wskazane było by w tym temacie skontrolować olej w skrzyni biegów.

    0
  • #8 04 Lut 2014 21:28
    kusztyk
    Poziom 12  

    Dzięki za odpowiedz
    Ja trochę nadziei dostałem że jednak nie jest tak źle ;) Sami wiedzie jak się kupuje auta zagranica na szybko itp.
    A ten Man jak go zobaczyłem chciałem go mieć :) jest to wersja europejska z gwiazdkami i bardzo mi się malowanie i kipier podoba i jest dla moich zadań i jak się z skrzynia coś dzieje to...
    A kto może mi skalibrować ten czujnik z skrzynia? Nie chciał bym gdzieś daleko jeździć. Miejmy nadzieję że to to. Chciałbym żeby mechanik przejrzał samochód przed sezonem, ale prawdziwy mechanik ;P nie wymieniacz :P Bo u nas z tych co znam to wymieniacze zero diagnoz tylko poklei wymieniać może się trafi.

    0
  • #9 04 Lut 2014 21:33
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Takie są czyli co?
    Wsteczny wchodzi bez większego problemu jak by ci sprzęgło ciągnęło to byś go nie włożył, tym masz problem z synchronizacją najczęściej zgrzyta 3/4 i 7/8 bo z 3 się rusza.
    Kalibracje przeprowadzi serwis za coś koło 300zł

    0
  • #10 04 Lut 2014 21:51
    kusztyk
    Poziom 12  

    wsteczny jak chcę szybko to tez zgrzytnie niekiedy normalnie a niekiedy zgrzytnie. tak samo czy 5 czy 6,7,8 wszystkie biegi jak się bez wyczucia wciśnie to zgrzytną i to dziwne bo jakby skrzynia to jakaś część biegów by zgrzytała. A na czym polega kalibracja?
    300zł niby nie dużo ale jednak ;(...
    I tak chcę żeby, ktoś zrobił mi ten tacho, menu PL itp podjechał sprawdził kompa i ten przebieg ustawił taki jak jest w kompie bo z tacho jest 0000. A wiadomo że w serwisie za to wszystko trzeba zostawić pół kieszeni :P
    Ja wiem że takie gdybanie nad czymś co się nie widzi to nic nie daje, ale chodzi co najczęściej się psuję a tych manach w takich przypadkach.
    My tam jakiś interfejsow nie mamy ;P Chcemy pracować wymieniać olej, opony, filtry, rzeczy niezbędne mechaniczne i śmigać a te komputerowe zmiany ustawić i niech chodzi :P

    0
  • #11 04 Lut 2014 22:08
    TomasAGC
    Poziom 16  

    kusztyk napisał:
    wsteczny jak chcę szybko to tez zgrzytnie niekiedy normalnie a niekiedy zgrzytnie. tak samo czy 5 czy 6,7,8 wszystkie biegi jak się bez wyczucia wciśnie to zgrzytną i to dziwne bo jakby skrzynia to jakaś część biegów by zgrzytała. A na czym polega kalibracja?
    300zł niby nie dużo ale jednak ;(...
    I tak chcę żeby, ktoś zrobił mi ten tacho, menu PL itp podjechał sprawdził kompa i ten przebieg ustawił taki jak jest w kompie bo z tacho jest 0000. A wiadomo że w serwisie za to wszystko trzeba zostawić pół kieszeni :P
    Ja wiem że takie gdybanie nad czymś co się nie widzi to nic nie daje, ale chodzi co najczęściej się psuję a tych manach w takich przypadkach.
    My tam jakiś interfejsow nie mamy ;P Chcemy pracować wymieniać olej, opony, filtry, rzeczy niezbędne mechaniczne i śmigać a te komputerowe zmiany ustawić i niech chodzi :P




    Sprzęgło to kalibruje się zawsze ale po wymianie sprzęgła a u ciebie to raczej nie wiele zmieni.
    Licznik musisz znaleźć jakiegoś speca i on to wszystko sprawdzi i ci powie co i jak.
    To nie jest f90 z serwisem będziesz musiał się zaprzyjaźnić.

    0
  • #12 04 Lut 2014 23:26
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Jak chcesz tylko tankować i wymieniać jedynie oleje, opony i klocki to trzeba było zostać przy F90/F2000... W przypadku TGA niestety nie da się tak.
    Znam solidnego mechanika z Krakowa, który ogarnie ci i kalibracje i błędy z kompa odczyta. Jegomość zowie się Boss130 i jest na tym forum. W razie co mogę ci podać do niego nr telefonu. Zadzwoń do Niego, pogadaj, podjedź Manem a On rozezna temat.

    0
  • #13 05 Lut 2014 20:20
    kusztyk
    Poziom 12  

    Hej
    jak możesz poślij mi jego nr to zapytam go. Ja mam do Krakowa 120km to jechać mi się nie opłaci może on będzie gdzieś na śląsku.
    Dzisiaj powymieniałem filtry, olej w silniku. Do paliwa dostałem dwa filtry jeden taki kwadratowy nie wiedzie gdzie on jest? Bo szukałem i nie umiałem znaleźć. Dostałem też filtr hydrauliki tej z skrętnych osi ale tez nie wiem gdzie on się znajduje.
    Uszczelniłem tą nieszczelność przy wyprzęgniku może coś się z biegami poprawi, jak na postoju wbijałem to nic nie zgrzytało. Chyba muszę na razie trochę pojeździć i zobaczymy wtedy ;) Trzeba pewnie się trochę też przyzwyczaić do tej skrzyni, ale też mi kolega mówił że maja 4 TGA w firmie i te many z biegami tak maja że nie wchodzą te biegi tak ładnie jak w tych starszych.

    0
  • #14 05 Lut 2014 20:28
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Ten kwadratowy filtr to separator. Znajdziesz go w okolicach zbiornika paliwa.
    Numer do Bossa masz na PW.

    0
  • #15 10 Sie 2014 18:44
    kusztyk
    Poziom 12  

    Rozwiązanie problemu było dość banalne. Ponieważ do skrzyni trzeba się przyzwyczaić i jeździmy autem już cały sezon i jest ok ;) Skrzynie na linkach się inaczej wrzuca niż w starszych autach.

    0