Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto II 1.2 8V - Spadek napięcia na automacie rozrusznika.

piotrek101092 06 Feb 2014 17:38 5970 26
  • #1
    piotrek101092
    Level 10  
    Witam. W Punto II 1.2 8V rocznik 2000 mam problem. Czasami silnik nie uruchamia się, przyczyną tego jest spadek napięcia na przewodzie dodatnim. Wykluczam słabe podłączenie masy ponieważ po podpięciu + kablem odpala.
    Czy ten model posiada przekaźnik do automatu rozrusznika czy prąd jest doprowadzany bezpośrednio poprzez zwarcie styków stacyjki?
  • #2
    magir
    Level 28  
    Sprawdź czystość połączeń prądowych na rozruszniku ( zazwyczaj są to dwie miedziane nakrętki - nie dokręcaj zbyt mocno bo uszkodzisz podkładki izolacyjne wewnątrz automatu ). Każdy rozrusznik ma elektromagnes który łączy obwód rozrusznika do plusa akumulatora - prąd w tym układzie jest bardzo duży rzędu >600A więc stacyjka nie dała by rady.
  • #3
    balonika3
    Level 37  
    magir wrote:
    prąd w tym układzie jest bardzo duży rzędu >600A
    Ty piszesz o prądzie rozrusznika (który jest dużo mniejszy nawiasem mówiąc), a autor pyta o załączanie elektromagnesu. Przekaźnika nie ma - stacyjka załącza elektromagnes.
  • #4
    piotrek101092
    Level 10  
    I właśnie takiej odpowiedzi oczekiwałem, dziękuję :) właściciel auta kupił sobie kostkę do stacyjki, chciał, to wymieniłem. Okazuje się, że spadek jest gdzieś dalej, będę sprawdzać przewody. Co do rozrusznika to były sprawdzane 2 - stary oryginał i nowy zamiennik prawdopodobnie od braci z odległego wschodu. :) Masę i rozrusznik wykluczam ponieważ odpalaliśmy we 2 osoby, po nieudanym starcie nie zwalnialiśmy kluczyka tylko pozostał on w pozycji rozruchu. W między czasie będąc pod samochodem szybko połączyłem przewodem plus z rozrusznika z przewodem na automacie i rozrusznik uruchomił silnik. Z takim samym efektem przebiegły jeszcze 2 kolejne wstępnie nieudane próby uruchomienia silnika. Problem leży w tym, że automat dostaje na tyle słaby prąd, że tylko wysuwa koło zębate (bendiks) a nie potrafi docisnąć tego "przycisku" z tworzywa który zawiera styki.
  • #6
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Jeżeli są takie spadki napięcia ,to faktycznie należy poszukać spadków napięcia,co może być dość kłopotliwe .Rozwiązaniem jest dołożenie przekaźnika,który rozwiąże problem .Szybciej dołożysz przekaźnik niż znajdziesz spadki napięcia.Należy sprawdzić czy z samej stacyjki wychodzi napięcie właściwe.
  • #7
    piotrek101092
    Level 10  
    I zgadzam się z przedmówcą, te 600A to przesada. Takie natężenie to na pewno nie przy silniku 1.2. Myślę, że raczej nie przekroczy 200A a jeśli tak to niewiele. Jeśli ktoś chce wiedzieć dokładnie to musi sobie poszukać danych, wykresów.
  • #9
    nikusert
    Level 40  
    jak będzie dochodzić niskie napięcie na automat ,to takie objawy są na porządku dziennym.
  • #11
    Tusznio
    Level 19  
    nikusert wrote:
    Witam
    Jeżeli są takie spadki napięcia ,to faktycznie należy poszukać spadków napięcia,co może być dość kłopotliwe .Rozwiązaniem jest dołożenie przekaźnika,który rozwiąże problem .Szybciej dołożysz przekaźnik niż znajdziesz spadki napięcia.Należy sprawdzić czy z samej stacyjki wychodzi napięcie właściwe.


    Takie rozwiązanie problemu to półśrodki, problem trzeba rozwiązać zgodnie z procedurami, po co montować dodatkowy przekaźnik jak można w szybki sposób znaleźć usterkę i ja naprawić.
  • #12
    mczapski
    Level 39  
    A czy tego napięcia nie da się pomierzyć? Kostkę wymieniliście, a może styki w stacyjce zużyte? Do sprawdzenia inne złącza elektryczne i bezpieczniki. Ale coś trzeba zmierzyć.
  • #14
    nikusert
    Level 40  
    Można poszukać spadki napięcia,lecz montaż przekaźnika przynajmniej odciąża stacyjkę,wiele samochodów posiada przekaźnik rozrusznika co w znacznym stopniu przedłuża życie stacyjki.
  • #15
    Tusznio
    Level 19  
    Można wszystko dołożyć tylko pytanie czy aż tak to potrzebne, skoro jeździ tyle punt bez przekaźnika i jakoś nie słyszałem żeby coś się wypalało a trochę ich przyjeżdża. Ja jednak jestem tego zdania żeby naprawiać zgodnie z dokumentacją techniczną i nie przerabiać nic na własną rękę. Ale kolego NIKUSERT oczywiście ty też masz rację, każdy robi jak uważa.
  • #16
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie bardzo rozumiem do czego przekaźnik chcesz dokładać, przecież sam włącznik rozrusznika zawiera w sobie przekaźnik (a w zasadzie stycznik) i realizuje dodatkowo funkcję opóźniającą, zapobiegając włączeniu rozrusznika przed całkowitym zasprzęgleniem rozrusznika do koła zamachowego.

    Zwróć uwagę jak jest włączona cewka tego włącznika/stycznika i tam szukaj problemu (szczotki rozrusznika). We włączniku są 2 uzwojenia - załączające i podtrzymujące. To pierwsze jest włączone szeregowo z rozrusznikiem.

    Tu masz ładny schemat jak to działa: http://www.bendiks.rzeszow.pl/rozruszniki.html
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    Na Twoim schemacie jest tylko jedno uzwojenie we włączniku - między masą a sygnałem AVV (50) ze stacyjki, jesteś w stanie sprawdzić czy na prawdę tak jest czy to tylko uproszczenie?
  • #20
    mczapski
    Level 39  
    piotrek101092 wrote:
    W między czasie będąc pod samochodem szybko połączyłem przewodem plus z rozrusznika z przewodem na automacie i rozrusznik uruchomił silnik.

    Jak dla mnie wystarczy aby szukać faktycznie przyczyny spadku napięcia. Chyba, że ingerencja była na tyle zdecydowania jak walenie młotkiem w rozrusznik (wówczas faktycznie szukamy przy szczotkach lub w samym elektromagnesie) ale koniczne pomiary..
  • #21
    piotrek101092
    Level 10  
    O dodatkowym przekaźniku również myślałem ale to w ostateczności. Póki co będę szukać winowajcy :) Pierwszy semestr na mechatronice zaliczony, muszę pokazać, że potrafię :D dzięki bardzo za zainteresowanie tematem. Jak będę mieć trochę czasu to dam znać co i jak. A co do spadku napięcia to chyba było na automacie ok 8V ale nie jestem pewien bo to było jakiś czas temu, mogło mi się z czymś pomylić.
  • #22
    piotrek101092
    Level 10  
    Dzięki za schematy. Tylko mam pytanie: co to jest przekaźnik J005? Czy ja mam takie coś w tym Punto II? Jest to wersja bardzo prosta, bez wspomagania, elektrycznych szyb itp.
  • #24
    mczapski
    Level 39  
    "Sygnał zgody na uruchomienie rozrusznika przesyła body computer poprzez styki przekaźnika zgody na uruchomienie J005 Patrz E7051 AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW ."
    Czyli, że pewno jednak nie ma (zreszto linia przerywana).
    Zatem raczej szukaj zwiększonej oporności obwodu (pogorszonego styku).
  • #25
    Tusznio
    Level 19  
    mczapski wrote:
    "Sygnał zgody na uruchomienie rozrusznika przesyła body computer poprzez styki przekaźnika zgody na uruchomienie J005 Patrz E7051 AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW ."
    Czyli, że pewno jednak nie ma (zreszto linia przerywana).


    Masz rację kolego, a wystarczyło tylko przeczytać opis funkcjonalny. Z góry przepraszam że wprowadziłem w błąd, sam nie miałem czasu go przeczytać.
  • #26
    SiemensVOL
    Level 13  
    Sprawdź jakość zasilania kostki stacyjki. Prawdopodobnie spadek napięcia występuje na kablu zasilającym kostkę stacyjki stad takie problemy.
    Pozdrawiam
  • #27
    piotrek101092
    Level 10  
    Problem rozwiązany. Rozruch powrócił do normy po niewielkim skróceniu sprężyny która jest ściskana przy wsuwaniu rdzenia do cewki. :)