Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia - Wypinanie konektorów z wtyczek Bordnetz

jacekpk83 08 Feb 2014 00:01 7413 13
  • #1
    jacekpk83
    Level 10  
    Witajcie,

    Proszę o podpowiedź jak (skutecznie) wypiąć konektorki z przewodami z wtyczek sterownika Bordnetz? Podłączam alarm do Fabii 1 ("skodowski" z serii BKA) i muszę wypiąć - zgodnie z instrukcją - kilka przewodów z kostek sterownika, przepiąć je do wtyku okablowania alarmu, a w zwolnione miejsce wpiąć przewody z wiązki alarmowej. Wszystko mam już zrobione, zostały same podłączenia.

    Problem tylko w tym, że za jasną cholerę nie mogę wypiąć tych konektorów. Nie jestem zawodowym elektrykiem samochodowym, ale różne rzeczy z elektryką związane w życiu robiłem, także w samochodach. Piszę to by uprzedzić podejrzenia o lamerstwo i/lub posiadanie dwóch lewych rąk. Trochę tematów związanych z przeróżnymi instalacjami przerobiłem, ale tak "upierdliwego" rozwiązania jak wyciąganie tych konektorków dawno nie trafiłem. Zwolniłem plastikowe zabezpieczenie wtyczki - żeby nie było wątpliwości. By wysunąć konektorek z przewodem trzeba "zgnieść" skrzydełka blokujące cofanie się konektora. Nijak nie udało mi się tego jednak zrobić. Próbowałem igłami, spinaczem do papieru, małym śrubokrętem, pęsetami. "Wszystko ch", jak śpiewały Elektryczne Gitary.

    Nie powiem ile czasu nad tym spędziłem, ale skutek podejmowanych prób jest totalnie żaden. Nie udało mi się wypiąć ani jednego konektora z fabrycznej wtyczki. Jeśli ktoś to robił, a nie wierzę że nie, to podrzućcie proszę info o jakimś dobrym patencie. Może ktoś z Wawy jest jakoś w stanie pomóc. Wiem, że są specjalne "wypinacze" do konektorów. Jeden z ciekawszych to np. ten: http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3175 ale nie udało mi się go w Polsce nigdzie znaleźć. Jedyne na co natrafiłem to zestaw wypinaczy firmy Yato, jednak kosztuje on przeszło 300 zł. Biorąc pod uwagę jednorazowość akcji kupno całego zestawu jest średnio opłacalne.

    Skoda Fabia - Wypinanie konektorów z wtyczek Bordnetz

    Thnx
  • #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie chciałbym tu propagować druciarni ale czy nie lepiej po prostu przeciąć i polutować przewody? Zazwyczaj robię to szpilką albo bardzo cienkim ("zegarmistrzwoskim") śrubokrętem, tyle że po takiej operacji konektor jest raczej do wymiany (to "skrzydełko" lubi się ułamać przy próbie ponownego odgięcia). Czasem jest jeszcze dodatkowa plastikowa wkładka (np. złącza AMP Super Seal).
  • #4
    jacekpk83
    Level 10  
    No właśnie, ja też nie lubię tzw "druciarstwa" i nie propaguję go ;) Dlatego za wszelką cenę nie chciałbym obcinać fabrycznych kostek alarmu i lutować do przewodów wiązki Bordnetza. Skoro przewidziano kostki to wypadałoby z nich skorzystać. Inna sprawa - w razie jakiejś awarii (centralki czy czegokolwiek) łatwiej będzie powrócić z połączeniami do stanu pierwotnego.

    Widziałem już wcześniej ofertę firmy Forch. Z ich oferty idealnym rozwiązaniem wydaje się wypinacz o numerze 3795 5 (te konektorki noszą nazwę Micro Timer). Problem polega jednak na tym, że oni współpracują wyłącznie z podmiotami gospodarczymi. Nie mam na tą chwilę pomysłu kto mógłby mi to zamówić ;) Nie udało mi się znaleźć ich wypinaczy w żadnym sklepie, ani na allegro.

    Znalazłem za to na allegro kilka zestawów z różnymi wypinaczami. Myślę, że inaczej problemu instalacji alarmu rozwiązać nie uda się. Nie zamierzam zajmować się zarobkowaniem w tym temacie, dlatego pewnie kupię, użyję i odsprzedam za korzystniejszą cenę ;)

    Te skrzydełka przy konektorkach mogą się złamać. Nie są one niezbędne, gdyż wtyczki posiadają różowy wihajsterek, który po zatrzaśnięciu blokuje wsteczny ruch konektorów.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    Dorób sobie taki "wypinacz" z paska cienkiej blachy (najlepiej stalowej albo mosiężnej)... jak rozumiem w wiązce alarmu masz przewody z odpowiednimi konektorkami? Możesz się wiec im przyjrzeć i wywnioskować jak powinno takie narzędzie wyglądać.
  • #6
    jacekpk83
    Level 10  
    Właśnie z dorobieniem sprawa nie jest prosta, bo to ustrojstwo ma grubość 0,5 mm (tzn zęby "oryginalnego" wypinacza) Byle jaki materiał się wygina i nie spełnia swojej funkcji, bo nie zgniata tych skrzydełek blokujących cofnięcie konektora.

    Zmarnowałem na to kilka godzin i ani rusz. Oszlifowałem wczoraj na szlifierce stołowej dwie pęsety, gdyż wydawały mi się lepszym materiałem do obróbki niż blacha. Wszystko fajnie, wyszlifowane zęby wchodzą pięknie, ale konektorek jak siedział, tak siedzi. A jak się przesadzi ze szlifowaniem, bo zęby są na tyle cienkie iż się wyginają.

    Co do wiązki - wygląda to tak, że kilka pinów z wtyczek Bordnetza wypina się i wkłada do kostki okablowania alarmu. Następnie spina się to z dalszą częścią tego okablowania prowadzącej do centrali alarmu. Na wiązce jest jakiś układ w wielkiej termokurczce, z którego wychodzą przewody zakończone konektorami. Należy je wpiąć w zwolnione miejsca wtyczek Bordnetza. Chcąc obejść problem i nie wypinać konektorów to jedynym wyjściem jest rozcinanie przewodów. W tej konfiguracji nie ma możliwości wpiąć się z boku w istniejące kable, bo z jakiegoś powodu na przewodach sterujących choćby poszczególnymi zamkami w drzwiach musi znaleźć się ten układ w termokurczce (są tam zapewne jakieś układy diodowe zapobiegające przepływowi prądu do centrali alarmu). Tak więc: albo eleganckie przepięcie pinów zgodnie z zaleceniem producenta i pospinanie tego dostarczonymi kostkami, albo cięcie i lutowanie ;) W nowszych alarmach Mety (np. HPA) te diody dawane są do zestawu luzem i można wpiąć się "z boku" przewodów sterujących poszczególnymi siłownikami, bez konieczności wypinania tych konektorów. W moim wypadku alarm dedykowany pod model auta i zastosowano inne rozwiązanie wymagające przepianie kabli.
  • #7
    tzok
    Moderator of Cars
    Pasek blachy wpychasz między plastik a styk, nie ma się gdzie wygiąć jak go trzymasz szczypcami przy samej obudowie. Żeby sobie ułatwić zadanie styk w tym czasie dociskasz do frontu obudowy, żeby "skrzydełka" się nie zapierały o plastik.
  • #8
    michal19885
    Level 18  
    Konektor ma zabezpieczenie typu?

    Skoda Fabia - Wypinanie konektorów z wtyczek Bordnetz
  • #9
    jacekpk83
    Level 10  
    michal19885 wrote:
    Konektor ma zabezpieczenie typu?

    Tak, dokładnie. To taki konektor. Z tego co ustaliłem nosi on nazwę Micro-Timer.
  • #10
    michal19885
    Level 18  
    Postępuj, tak, jak napisał kolega tzok, czyli nie ciągnij za przewód zanim nie ściśniesz zabezpieczenia. Zastosuj dwa małe śrubokręty precyzyjne. Nie musisz całkowicie (trwale, plastycznie) odginać zabezpieczenia. Wystarczy, ze odkształcisz je sprężyście dwoma płaskimi wkrętakami.
  • #11
    jacekpk83
    Level 10  
    Kupiłem sobie małą kostkę 6cio pinową (6Q0937702), tą która siedzi w złączu XS1 Bordnetza oraz kabelek z zaciśniętymi konektorami (000979131EA), by w domowych i wygodnych warunkach przećwiczyć wypinanie tego ustrojstwa. Tak teraz jak i wcześniej, w że tak powiem "środowisku produkcyjnym" (czytaj: w aucie), stosowałem te techniki, które mi tu radziliście. Jak by tu w skrócie powiedzieć: sukcesu nie ma. Konektory siedzą twardo we wtyczce.

    Zamówiłem już "wypinacz" i czekam z niecierpliwością na dostawę. Zobaczę jak z pomocą dedykowanego (przynajmniej w założeniach) przyrządu pójdzie ta robota. Liczę, że w końcu się uda, bo już mam tego serdecznie dosyć ;)
  • #12
    Zbyniu123
    Level 12  
    Kolego ja z tymi alarmami dolaczanymi, nie wazne czy ori, czy nie, zawsze mialem same klopoty, teraz poprostu kupilem sobie lepsze ubezpieczenie i wcale auta nie zamykam, jak ktos chce to niech kradnie:)
  • #13
    abart64
    Level 32  
    Ja zrobiłem wypinacz z płaskownika który usztywnia pióra wycieraczki.To dość sprężysta i cienka blacha.Wygięty na kształt pęsety,końce doszlifowane na szer. rowków i lekko zagięte do środka same końcówki.Trzeba trochę pomanipulować ale jakoś powypinałem nim kilkanaście wtyków bez strat.Dojście do właściwych rozmiarów zajęło sporo czasu,upierdliwe strasznie te konektory.
  • #14
    jacekpk83
    Level 10  
    Problem rozwiązałem w sposób następujący: zakupiłem na Allegro zestaw wypinaczy do konektorów elektrycznych firmy Asta (koszt ok 230 zł), dzięki któremu podłączenie alarmu do instalacji w samochodzie wykonałem w ciągu kilku minut :) Z całego zestawu potrzebne były tak naprawdę dwa wypinacze: jeden do wspominanych wyżej malutkich złączek typu "micro timer", drugi nieco większy. Po wykonanej robocie zestaw odsprzedałem ;)

    Ogromnym kłopotem w takich wypadkach jest kiepska dostępność przyrządów do rozłączania konektorów. Szukałem na warszawskim Wolumenie - bezskutecznie, nie ma.

    Jak wcześniej wspomniałem jedną z firm specjalizujących się m.in. w tego typu przyrządach jest FORCH. Ich produkty nie jest łatwo zdobyć lub sprzedawane są w dużych i bardzo drogich zestawach. Kupiłem w późniejszym czasie pojedynczy wypinacz do "micro timerów". Znalazłem na Allegro jakąś firmę z Krakowa handlującą innym asortymentem FORCH-a, nawiązałem kontakt mailowy i poprosiłem o zdobycie od dystrybutora pojedynczego wypinacza z serii ECO (3795 5). Warto mieć takie widełki na "w razie co" :)

    Posiadając wypinacz wyjęcie poszczególnych pinów z wtyczki sterownika Bordnetz to po prostu "bułka z masłem" :)